kleppen stellen M115
- Andre
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 29 jan 2005, 15:45
- Locatie: Rottevalle
kleppen stellen M115
Hallo mede sleutelaars,
klopt het dat ik eerst de grote moer (nr 65) moet los draaien om de stelbout te kunnen verdraaien?[/img]
mvg Andre
Merc. 409 Ex bedrijfsbrandweer NKF Delfzijl
- cees booij
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
- Locatie: Amstelveen
kleppen
Gisteren kleppen gesteld van een 115 motor,Door die grote moer te draaien stel je de klep,Als het bij jou ook maatje17 is heb je een speciale steeksleutel nodig.Wij hebben die geleend bij een garage.
Succes ermee, Cees.
Succes ermee, Cees.
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
- Andre
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 29 jan 2005, 15:45
- Locatie: Rottevalle
kleppen stellen
Als ik het zo bekijk is de bout, op tekening nummer 63, de bout met sleutel 17 (die waar je de speciale sleutel voor nodig hebt). Gelukkig heb jij het stellen al gedaan, maar moet je nu eerst de bout nummer 65 losdraaien om vervolgens met de stelbout nummer 63 te kunnen stellen?
Merc. 409 Ex bedrijfsbrandweer NKF Delfzijl
- cees booij
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
- Locatie: Amstelveen
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: kleppen stellen M115
Vijf jaar later: Martin gaat ook kleppen stellen van de M115.
Op fora en in handleidingen lees ik: duw en trek de wagen zodat de nokkenas draait en je de volgende klep kunt stellen.
Hoewel ik vanaf mijn vroege jeugd al pindakaas eet, lukt het me niet enige beweging in de bus te krijgen (de bougies zijn eruit en zelfs niet als ik de handrem eraf haal :oops: ). Kan ik eventueel de startmotor dat werk laten doen?
Ik hoor het graag van degenen die vroeger ook met hetzelfde euvel geconfronteerd werden.
Groeten van,
Martin
Op fora en in handleidingen lees ik: duw en trek de wagen zodat de nokkenas draait en je de volgende klep kunt stellen.
Hoewel ik vanaf mijn vroege jeugd al pindakaas eet, lukt het me niet enige beweging in de bus te krijgen (de bougies zijn eruit en zelfs niet als ik de handrem eraf haal :oops: ). Kan ik eventueel de startmotor dat werk laten doen?
Ik hoor het graag van degenen die vroeger ook met hetzelfde euvel geconfronteerd werden.
Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: kleppen stellen M115
Hoi,
Zet een dop op de krukas en draai die dan rond.
Succes!
Groet Anton
Zet een dop op de krukas en draai die dan rond.
Succes!
Groet Anton
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: kleppen stellen M115
Dank je Anton.
Groeten van,
Martin
Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- cees booij
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
- Locatie: Amstelveen
Re: kleppen stellen M115
en dan nog even dit:
als je ontstekingsvolgorde 1 3 4 2 is, zet je kleppen cyl 1 op tuimelen
(uitlaat sluit,inlaat gaat open), dan kan je 4 stellen.
3 tuimelen, 2 stellen enzovoort.
succes er mee. cees
als je ontstekingsvolgorde 1 3 4 2 is, zet je kleppen cyl 1 op tuimelen
(uitlaat sluit,inlaat gaat open), dan kan je 4 stellen.
3 tuimelen, 2 stellen enzovoort.
succes er mee. cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: kleppen stellen M115
Dank je voor je reactie Cees, het is me inmiddels gelukt.
Na het stellen startte de wagen direct en dat was een grote opluchting voor me, leek als ik ben. Ik merkte wel enkele lichte knallen op in de uitlaat als ik het gas diep indrukte, kan het zijn dat ik bij een klep de weg kwijt geweest ben? :(
Voor jullie, ouwe rotten op motorgebied is het allemaal vanzelfsprekend maar mijn kennis ging niet verder dan de buitenkant van het kleppendeksel.
Ik heb de methode gebruikt zoals beschreven op http://w123club.nl/viewtopic.php?f=12&t=14069#p170174. Compleet met wasknijpers.
Ik heb, zoals Anton geschreven had, een korte dop 27 mm op de krukas gezet, een lange momentsleutel eraan zodat het laatste stuk onder de wagen kwam te hangen.
Vervolgens de sleutel een slinger gegeven en elke nok omhoog gericht, gekeken of het een inlaat- of uitlaatklep was en vervolgens met die speciale dop van Mercedes (€ 33 excl. btw) de stelmoer gedraaid.
Het ging eenmaal fantastisch nadat ik me twee keer in de functie van de klep vergist had. :oops: Al doende leert men.
Daarna de hele procedure herhaald om te controleren of ik me misschien vergist had.
Ik hoop dat je tot de conclusie komt dat ik een vreselijk omslachtige methode gebruikt heb, die echter wel bruikbaar is als je tijd genoeg hebt.
Altijd in voor goede raad,
Martin
n.b.
terwijl ik aan het nadenken was, heb ik het cosmetische niet vergeten:
Uploaded with ImageShack.us
Na het stellen startte de wagen direct en dat was een grote opluchting voor me, leek als ik ben. Ik merkte wel enkele lichte knallen op in de uitlaat als ik het gas diep indrukte, kan het zijn dat ik bij een klep de weg kwijt geweest ben? :(
Voor jullie, ouwe rotten op motorgebied is het allemaal vanzelfsprekend maar mijn kennis ging niet verder dan de buitenkant van het kleppendeksel.
Ik heb de methode gebruikt zoals beschreven op http://w123club.nl/viewtopic.php?f=12&t=14069#p170174. Compleet met wasknijpers.
Ik heb, zoals Anton geschreven had, een korte dop 27 mm op de krukas gezet, een lange momentsleutel eraan zodat het laatste stuk onder de wagen kwam te hangen.
Vervolgens de sleutel een slinger gegeven en elke nok omhoog gericht, gekeken of het een inlaat- of uitlaatklep was en vervolgens met die speciale dop van Mercedes (€ 33 excl. btw) de stelmoer gedraaid.
Het ging eenmaal fantastisch nadat ik me twee keer in de functie van de klep vergist had. :oops: Al doende leert men.
Daarna de hele procedure herhaald om te controleren of ik me misschien vergist had.
Ik hoop dat je tot de conclusie komt dat ik een vreselijk omslachtige methode gebruikt heb, die echter wel bruikbaar is als je tijd genoeg hebt.
Altijd in voor goede raad,
Martin
n.b.
terwijl ik aan het nadenken was, heb ik het cosmetische niet vergeten:
Uploaded with ImageShack.us
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Re: kleppen stellen M115
Martin,
Zie ik het goed? zit er geen draadje aan de koelwatertemperatuur zender en is de kachelslangaansluiting met een houten prop dichtgeslagen?
Groet Pieter
Zie ik het goed? zit er geen draadje aan de koelwatertemperatuur zender en is de kachelslangaansluiting met een houten prop dichtgeslagen?
Groet Pieter
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: kleppen stellen M115
Hallo Pieter,
De temperatuur van het koelwater wordt wel aangegeven op het metertje en loopt ook niet hoger op dan een graad of 80.
Ook de kachel geeft warmte af, kan dat eventueel via een andere aansluiting komen?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de Deutsche Polizei er aan gehobby'd heeft.
Ik zal het morgen eens gaan bekijken.
Groet,
Martin
De temperatuur van het koelwater wordt wel aangegeven op het metertje en loopt ook niet hoger op dan een graad of 80.
Ook de kachel geeft warmte af, kan dat eventueel via een andere aansluiting komen?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de Deutsche Polizei er aan gehobby'd heeft.
Ik zal het morgen eens gaan bekijken.
Groet,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: kleppen stellen M115
Na een dag vol onrustige gevoelens, de motorkap eruit getrokken. Er zit inderdaad een zwarte draad aan de sensor die op de foto weggevallen is. De kachelaansluiting is met een bout afgedopt en de kachelaansluitingen lijken op de Eberspacher te zijn aangesloten. Lijken, want nu ga ik serieus kijken hoe het wel niet zit.
Groet,
Martin
Groet,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Re: kleppen stellen M115
Hallo Martin,
Het was niet mijn bedoeling om je een onrustige dag te bezorgen. Ik was nieuwschierig of je de temperatuurmeting op een andere plaats zou hebben gemaakt.
Om een betere circulatie te houden voor de auto kachel heb ik waterverwarmers wel aangesloten op de plaats waar de aftapstop zit (niet mercedes overigens) . Is dat een leiding die over het vliegwielhuis ligt achter de kop? Die is er bij mijn M115 niet!
Je hebt geen LPG?
Groet Pieter
Het was niet mijn bedoeling om je een onrustige dag te bezorgen. Ik was nieuwschierig of je de temperatuurmeting op een andere plaats zou hebben gemaakt.
Om een betere circulatie te houden voor de auto kachel heb ik waterverwarmers wel aangesloten op de plaats waar de aftapstop zit (niet mercedes overigens) . Is dat een leiding die over het vliegwielhuis ligt achter de kop? Die is er bij mijn M115 niet!
Je hebt geen LPG?
Groet Pieter
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: kleppen stellen M115
Ik heb nog een paar foto's gemaakt Pieter. Op de derde staat denk ik de leiding die je bedoelt en die komt rechts in het onderblok uit. Ik zal morgen nog even kijken waar die vandaan komt.
Nee, ik heb (nog) geen lpg.
De eerste foto toont de leiding die via de kachelregelaar op de kachel is aangesloten.
Op de tweede foto zie je links de leiding die op de andere kachelaansluiting zit. Deze gaat omlaag en is aangesloten op een leiding die naar de standkachel gaat. De retourleiding van de standkachel zie je daar iets onder naar de pomp lopen.
Groet,
Martin
Kachelkraan:
onder de thermostaat:
de leiding:
Nee, ik heb (nog) geen lpg.
De eerste foto toont de leiding die via de kachelregelaar op de kachel is aangesloten.
Op de tweede foto zie je links de leiding die op de andere kachelaansluiting zit. Deze gaat omlaag en is aangesloten op een leiding die naar de standkachel gaat. De retourleiding van de standkachel zie je daar iets onder naar de pomp lopen.
Groet,
Martin
Kachelkraan:
onder de thermostaat:
de leiding:
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten