pannage, moteur c'est fini......

408 feuerwehr
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jun 2008, 18:25

pannage, moteur c'est fini......

Bericht door 408 feuerwehr »

pannage, tijdens de vacantie....
we (mies&miriam&hond) staan nu in de tarn, zuid frankrijk, te wachten op de sleepwagen, voor onze LF408G (voormalig deutsche brandweer)..... we zijn nu al 3 weken onderweg...2500 km gereden, en hele rit verliep perfect.... af en toe angstige momenten, in steile alpen.12 %... maar hier doen ze niet moeilijk als je zeeer langszaam de berg op klimt... (tijdens het terugschakelen telkens moeten groeten...) zijn via hautes alpes, (bij st firmin bergen in) waar t zeer mooi&koud was, westwaarts gereden..... via kust, en nu in tarn....(st antonin)

voordat ik weer een kloof/pas inging, even via tol, om weer lpg te tanken.... daar merke ik dat onze auto zn normale snelheid niet meer haalde, ineens oliepeil omlaag, en toen we uitstapte rookte het aan alle kanten, en zat alles onder de olie.....
gelukkig verzekerd (of andersom)..... depannage, en naar garage gebracht.... hoogstswaarschijnlijk zuiger/veer.... loopt nu op 3 hangende pootjes.....en gooit zn overige compressie onder in de motor.... Nu op vervangend vervoer aan t wachten, op hele lelijke parkeerplaats, 12 km van zeer mooie gebied......met internet..van mc donalds.

de vragen;
1 iemand enig idee, waardoor.... Alles ging goed, motor niet heet, water en oliepeil bleven netjes, en motor heeft nog maar 30000 gelopen.rustig aan gedaan, netjes op toeren gehouden.....

2 iemand enig idee voor onderdelen/motor.... ik vrees dat t gedaan is met cylinder/zuiger... het is vlgns mij een 115 motor, maar door de olie kan ik niets meer lezen... ik neem (voor nu) aan dat rest van motor nog goed is, gaskop etc...Hij wordt volgende week terug naar nederland gebracht, en daar wil ik het liefst meteen weer de bus goed maken...zit nu te zoeken naar onderdelen, maar kom weinig tegen....genoeg voor 508 etc, maar bij 408 worden de resultaten drastisch minder....

veel groeten, en b.v.d.
mies&miriam
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door DVIII »

nou nou , wat een pech , ik denk dat te veel stilstaan de motor niet heeft verbetert, en dan heb je wel eens pech.
als de motor nog loopt is het denk ik een kwestie van kleppen of zuigerveren en eventueel een gat in de zuiger.
afijn die 115 en aanverwanten houden niet van moderne benzine en al helemaal niet van hard werken op lage toeren.
dat je nu al speculeert op tekort aan onderdelen is dat een beetje voorbarig, juist de benzine blokken kun je voor een appel en een ei overal vinden.
houd het forum maar op de hoogte hoe het verder verloopt, een toch nog een goede vakantie gewenst ! Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door beatrix18 »

afijn die 115 en aanverwanten houden niet van moderne benzine
om weer lpg te tanken....
juist de benzine blokken kun je voor een appel en een ei overal vinden.
genoeg voor 508 etc, maar bij 408 worden de resultaten drastisch minder....
Niet de oplossing maar een deel van het probleem????

Peter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door DVIII »

Ha Peter, een scherpe analyse behoeft ook een scherpe toelichting en al helemaal een verklarende uitleg.
nu is deze analyse zo scherp dat je eraan kunt snijden.
om het maar eens bij de naam te noemen, Wat wil je hiermee zeggen ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door Rene »

Ik breng vandaag een m115 naar gerrit de onderdelenman ( zonder kop , het blok dan hé ) Blok is goed is er uit gegaan ivm inbouw van een 601 diesel.
Gr Rene
Laatst gewijzigd door Rene op 22 sep 2008, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door beatrix18 »

Hallo Dave,

Er vielen mij gewoon een paar dingen op waar je uit zou kunnen opmaken dat het type motorblok geen topper (meer) is.
Als ik dat fout heb dan sorry! :oops:
Voor uitleg dacht ik eerder aan jou of Leo... :wink:
Maar Mies en Miriam zijn daar niet mee geholpen... tenzij ze voor de keuze staan om het hele blok te vervangen.
Deze problemen bij zo'n kilometerstand..... en wat kan je verwachten na reparatie.....
Dave, het toetsenbord is weer voor jou.. :P

Peter
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door beatrix18 »

mies&miriam,

Hebben jullie al een oplossing ?

Peter
408 feuerwehr
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jun 2008, 18:25

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door 408 feuerwehr »

ahaaa, weer terug in de herft....

Ik heb nog niet echt een oplosssing, want t probleem staat nog in frankrijk, te wachten op transport... K heb dus nog geen kijkje in de motor kunnen nemen, en het vervangend vervoer was uitstekend geregeld, dus vacantie verder voortgezet... (k kreeg een gloednieuwe hymer mee, van de verzekering....een lelijke, naar mijn smaak, maar wel ns prettig om geruisloos over de tol te kunnen zoeven).

zodra de bus terug is, gooi ik t blok eens open... monteur in frankrijk vermoede een zuiger/veer o.i.d. K Ben benieuwd naar de schade...intern...


Ik hou jullie op de hoogte,
408 feuerwehr
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jun 2008, 18:25

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door 408 feuerwehr »

hoi, allemaal,

3 weken geleden is ie dan teruggekomen, op n ambulance.....
sindsdien staat hij voor t huis, en heb ik werk in belgie, dus kom er nog niet echt aan toe....
Ik hoop ergens in de komende weken eens te kijken wat ik kan vinden aan fouten...

Mn eerste gedachte, ik kijk ns in de motor, wat er mis mee is.....
tweede gedachte, hoe doe ik dat... Hij doet t nog, zij het zwak.....

Wat zou de juiste weg zijn voor een diagnose, is dat meteen de kop eraf halen, of zijn er nog subtielere stappen, die ik daarvoor kan ondernemen......

Ik heb de klepdeksel er al afgehad, klepjes draaien mooi mee, kan ik zo weinig aan zien....
behalve bij het ronddraaien een pffft, pffft, pffft, pfoooh, 1 zuigerslag klinkt anders...

Bij eerste zuiger (vanaf de voorkant) lijkt hij zn compressie te verliezen.. Maar toch niet volledig, groot verschil of ik het met, of zonder bougie probeer......

Nu is mn vermoeden, dat t aan een zuigerveer ligt, maar is er een manier om dit te bekijken, meten, o.i.d. zonder de kop eraf te halen..... Of is dat zowieso de manier, om tevens de (eventuele) schade te bekijken....

vriendelijke groeten, mies
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door Anton »

Hoi,

De kop moet er af dan kun je zien wat eraan de hand is.
Blijft er geen klep hangen klepspeljng ook nog goed, dat kun je on elk geval controleren!?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door Bommes »

408 feuerwehr schreef: Bij eerste zuiger (vanaf de voorkant) lijkt hij zn compressie te verliezen.. Maar toch niet volledig, groot verschil of ik het met, of zonder bougie probeer.....
Met een compressie meter kun je zo de compressie meten, en dus het eventuele verschil tussen de 4 cilinders zichtbaar maken.
Meet je een verschil, ja dan moet de kop er toch echt af om te onderzoeken wat er verder aan de hand is.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: pannage, moteur cést fini......

Bericht door DVIII »

als je een eenvoudige zoektocht wil ondernemen haal je eerst de spruitstukken er maar eens af , en dan luisteren als je de motor lanzaam rondtornt D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
408 feuerwehr
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jun 2008, 18:25

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door 408 feuerwehr »

Eindelijk weer tijd&weer om de bus te maken.

Meteen na vervelende ervaring heb ik een tijd in belgie moeten werken... geen minuut de tijd om met de bus bezig te zijn.. 1 voordeel, wel wat geld verdient, en dus maar een andere motor gekocht (een bekende van hier...) van een 409... enkele PK's extra

Ik heb vandaag de (kapotte)motor uit gebouwd, en met behulp van een takel de motor eruit gekregen..
Enige waar ik moeite mee had, en heb, is de dwarsbalk... aan de vliegwielzijde heeft de motor een grote plaat, waarmee hij op de klok gemonteerd moet worden. deze plaat komt tegen de dwarsbalk, en belemmert zo dat je de motor op de as kunt schuiven.. Eerst de motor over de balk, en dan pas op de as schuiven, is geen optie, omdat de as daar te lang voor is.. Ben de hele dag bezig geweest, om hem eruit te krijgen.. De eerste 5 cm schuit hij fraai over de as, en dan komt de plaat tegen de dwarsbalk. Ik dacht, dan krik ik de bak iets op, maar dan komt de klok tegen de bodem... heel frustrerend, en ik snep ook niet goed waarom dit zo lastig moet gaan.. Als de dwarsbalk 2 cm dieper is, zou je de motor makkelijk kunnen vervangen....

Weet iemand de truc om dit goed te doen? moet ik de versnellingsbak loshalen, de klok kantelen (kan dan verder omhoog) o.i.d. Ga morgen bij vers daglicht eens goed kijken..

tips zijn zeer welkom.

Het probleem van de vorige motor heb ik nog niet vastgesteld. Eerst vervang ik hem, om daarna de oude motor te reviseren (als de moeite waard)

met vriendelijke groeten, m. Harleman
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door DVIII »

de bak is zo af dan gaat alles wel makkelijker (ook de montage)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
408 feuerwehr
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jun 2008, 18:25

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door 408 feuerwehr »

He vandaag (vrijdag) de andere motor ingebouwd.. ging voorspoedig, en zeker met de versnellingsbak eruit, was hetmakkelijk..
Nu is er een volgend probleem, nl, bij het plaatsen van de bak, wat ook zeer voorspeodig verliep, kreeg ik de laatste cm niet dicht.. As goed uitgelijnd, koppeling goed uitgelijnd..
Na lang zoeken kom ik er achter dat het vliegwiel van de nieuwe motor ong 2 cm dikker is dan van de vorige, en dat hij nu tegen de bel/klok (hoe heet dat ding tussen motor en versnellingsbak, waar je vliegwiel in draait?) aankomt... Die is noet bol, of hol genoeg, om dit vliegwiel te omsluiten.. Nu zie ik wel, dat de "vliegwielhuis" gewoon met 4 bouten op de bak zit...
Kan ik hier gewoon een ander voor zoeken, en omwisselen, of komt er meer bij kijken..

Nu eerst ga ik de motor weer verder opbouwen.. klijne verschillen (dynamo etc) oplossen.. ondertussen denken over hoe , en wat betreffende het vliegwiel,
iemand ideeen, tips, of vliegwielhuizen??

groeten,
mies
408 feuerwehr
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jun 2008, 18:25

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door 408 feuerwehr »

p.s. sorry voor de typfouten, laptop op knie, in de MB, met veel olie aan mn handen..
groeten, mies
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door DVIII »

je kan gewoon het oude vliegwiel aan de nieuwe motor schroeven . ben meteen klaar . met wat zoeken naar onderdelen kan je ook de motorplaat vinden die bij deze samenbouw hoort. maar dat is soms geen makkelijke opgave.
het kleinere vliegwiel is natuurlijk lichter dan de nieuwe , maar dat verschil merk je alleen als je erg kritisch bent.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door Anton »

HoiDave,

Staan er bij dat type op het vliegwiel en krukas, geen merktekens die bij elkaar moeten staan?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door DVIII »

probeer dat maar verkeerd in elkaar te zetten ! ( het past maar op één manier)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
408 feuerwehr
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jun 2008, 18:25

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door 408 feuerwehr »

enige vraag, mn oude motor was een 80 pk, nieuwe 90, dus sterker.. Heeft een kleiner vleigwiel daar geen invloed op? (kan me voorstellen dat ie meer moment moet overwinnen, e.d.

Als ik het gewoon ongestraft kan overzetten, ga ik voor die actie, scheelt weer zoeken, meestal verre ritten,

alvast bedankt voor de tip,
mies
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door DVIII »

nee het is absoluut niet schadelijk voor de vermogensverschillen in beide motoren. de nieuwere(donor)motor is iets verbeterd met iets meer vliegwielmassa, dat merk je alleen aan de stationairloop , maar een bus is geen limosine. dus voor de puntjes op de I hoef je niet te matchen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hallo sleutelaars,

Hier een opmerking van mijn kant. Je kunt niet zomaar een vliegwiel van de ene naar de andere motor overzetten.
Als het goed is, is in de fabriek het vliegwiel samen met de krukas gebalanceerd. Ooit heb ik een Peugeot motor in mijn Land Rover gebouwd. Daarvoor moet de drukgroep van de Land Rover op het vliegwiel van de Peugeot motor worden gezet. Van een kennis kon ik een vliegwiel krijgen waarbij dat al was gedaan. Ik heb nog nooit een motor zo zien schudden / dreunen. Uiteindelijk ben ik bij van Geffen balanceertechniek tercht gekomen. Zij hebben de balancering van het oude vliegwiel net zo op het nieuwe vliegwiel gekopieerd. Zie:
http://www.geffen-ams.nl/balanceertechn ... hines.html
Dit is slechts een goed bedoelde tip, doe er mee wat je wilt. Succes met ombouwen!
Groeten,
Henk Warmenhoven
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb, meteen na zware tuning, het twee massa vliegwiel van mijn TDI naar de eeuwige jachtvelden gereden. Dit is vervangen door een 'een massa vliegwiel'. Het afslaan was iets rauwer maar verder ging het probleemloos.

Tuurlijk een modernere TDI is geen Benz motor maar het geeft toch aan dat er meer wegen naar rome leiden.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door DVIII »

dat is nou het mooie van benz , die balanceren krukassen en vliegwielen apart. ik ben misschien een beetje benzofiel ,maar dat soort productiemethoden staan mij wel aan.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
408 feuerwehr
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jun 2008, 18:25

Re: pannage, moteur c'est fini......

Bericht door 408 feuerwehr »

bedankt voor de tips, en het meedenken...
blijft moeilijk om, in tegenstrijdige ervaringen, de juiste weg te kiezen....

waar ik enig wantrouwen bij krijg is de zin uit het handboek...pag 66
"De vliegwielen zijn aan de verschillende breedte "maat c" te herkennen,
en mogen onderling niet worden verwisseld.

vliegwiel motortypes 115.952/....(mn nieuwe motor?)
c=73,5 mm (is de dikte)

vliegwiel motortype 115.955 (mn oude motor)
c=59,5 mm (dikte)

iemand ervaringen met het omwisselen, kan ik deze "waarschuwing" uit het handboek naast me neer leggen?

ik laat mn gedachte er nog eens over gaan, en houdt de tips van hier in het oog,
als er meer mensen zijn die hier al ervaring mee hebben, hoor ik het graag..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten