208 camper Onderhoud?

Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Maxer »

Opzetje:

Bougies(??kabels??) vervangen. Waarom kabels vervangen als ie gewoon goed loopt? Kijk in de verdelerkap of de contacten niet ingebrand zijn.
Motor olie vervangen. Jawel, maar je kunt bij een motor op lpg minstens de termijn verdubbelen
Rem vloeistof vervangen. Alleen als het zwart is of drabbig. Bij twijfel even (laten) testen op vocht.
Koelvloeistof vervangen. Niet nodig als het mooi helder is. Koop een tester bij Brezan.
Remmen nakijken. Zeker doen.
Distributieriem nakijken. Heeft ie niet. Mercedes heeft een ketting. Niet naar kijken.
Kleppen stellen (laat ik doen, geen verstand van, misschien iemand hier op het forum die in de buurt van Groningen woont? Tegen een zekere vergoeding uiteraard.)
Benzine filter vervangen. Je rijdt toch op lpg?
Luchtfilter vervangen. Ja natuurlijk.
Oliefilter vervangen. Tegelijk met de olie
Achterremmen met remmenreiniger, daarna de draaipunten smeren met Holtz kettingvet (kruipt) en de raakvlakken schoenen met bronsvet. Achter de rubbertjes van de cilinders even wat WD40 spuiten.
Voel aan de voorwielen of je geen lagerspeling voelt. Stellen tot de speling net aan weg is (dus niet te strak).
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Anton »

Hoi,

Ajeblieft geen olie of wat dan ook onder de stofkapjes spuiten van de remcilinders.
Het kan zijn dat de cupjes daar niet tegen kunnen: Afblijven!!
Remmenreiniger alleen gebruiken als de zaak vet is anders gewoon met lucht het stof wegblazen.
En zo weinig mogelijk vet in de trommels aan brengen.

Kleppen stellen bij een benzine is niet zo moeilijk.
Een beetje omslachtig is de volgen de methode:
Draai de eerste cil. in de hoogste standkijk of ie vonk krijgt van de verdeler, dan zitten beide kleppen dicht en kun je die afstellen.
En dan de andere drie.

Als je goed kijkt kun je zien dat er 2 uitlaatkleppen op een poort zitten van het spruitstuk.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

ik had ook al mijn bedenkingen bij die wonderoplossing , als er al IETS achter de stofkapjes mag , dan is het ate remmenvet.
niet om mensen op de vingers te tikken , maar producten worden nog al eens als BETER aangeprezen dan dat ze in werkelijkheid zijn. en als je op dit forum iemand tips geeft ben je toch wel een beetje verantwoordelijk voor de gevolgen , de remmen van een medeforummer zijn in principe net zo kwetsbaar als je eigen remmen , en dan net een beetje belangrijker.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Maxer »

Je mag bedenken wat je wilt maar ik heb in mijn jaren als zelfstandig automonteur WD40 gebruikt zolang het bestaat en nog nimmer is er ook maar 1 remcilinder van gaan lekken. Het zorgt ervoor dat het zuigetje niet vast gaat zitten en het lost geen rubber op. WD 40 is niet agressief.
Het zou leuk zijn niet meteen alles af te kraken wat iemand schrijft. Ik probeer de man te helpen met zijn onderhoud zoals ik het 30 jaar heb gedaan en nog doe met mijn eigen voertuigen met goed resultaat. Ik ben er bepaald niet op uit iemand met een gevaarlijk voertuig te laten rijden, integendeel!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Leo »

Rúúústig Nico, denk om je hart.
Het ergens niet mee eens zijn is ff wat anders dan afkraken.

Iedereen probeert hier anderen te helpen.
Degene die een andere instelling heeft krijgt het (zeer kortstondig) met mij aan de stok.

Iemand is het niet eens met het gebruik van WD40.
Jij bent daar voorstander van en hebt uitgelegd waarom.
Ok, da's dan duidelijk en geen reden om boos te worden.


Mvg, Leo.
mod.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Maxer »

Mijn ervaring met WD40 is positief, al is het geen wondermiddel want die bestaan niet. Mijn motorfiets, een Yamaha Vmax staat gedurende de winter in mijn nogal vochtige schuurtje, van top tot teen ondergespoten met WD40. In het voorjaar haal ik er een lap overheen en komt alles weer als nieuw en glimmend tevoorschijn, ook de blank aluminium gepoetste delen.
Ook heb ik zelf ervaren dat het prima geschikt is om te spuiten achter stofkapjes van remcilinders. Ik ken autobedrijven die dat met elke grote beurt altijd doen. Ate vet is natuurlijk goed, maar het nadeel is dat je dan de cilinder uit elkaar moet halen en de zuigertjes invetten. Met WD40 kun je alles op z'n plek laten.
Remmenreiniger niet gebruiken. Waarom niet? Als het goed is zit er verf op de ankerplaat en ook kun je geen remsegmenten kopen waar geen verf op zit. Dus wat moet er dan roesten? Hooguit het cilindertje als die van gietijzer is en wat maakt dat uit? Ook is het raadzaam om het draaipunt van de handremhevel gesmeert te houden, dat komt werking van de handrem ten goede. Je moet eens weten hoeveel van die dingen ik weer gangbaar heb gemaakt omdat ze compleet vastgeroest waren!

Hoe dan ook, ik ben niet boos maar ook niet blij als er beweert wordt (niet met zoveel woorden) dat ik gevaarlijke suggesties doe. :mrgreen:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

Maxer, het is niet dat wat voor jezelf goed is, altijd maar voor iedereen geldt . ook zijn oplossingen voor jezelf niet altijd aan te raden aan anderen. ik ben geen fan van spuitbussen met alleskunners , wd40 is niet meer dan een verbeterde kruipolie en bepaalde dingen zijn nu eenmaal kwetsbaar . ik weet zeker dat niet alle remsystemen heel blijven met WD40.
en nergens in de opleiding tot automonteur is de toepassing van kruipolie aan te raden in remcilinders.
simpelweg omdat het geen aanbevolen product is voor remcilinders , iets wat ATE remmenvet wel is.
Ik ken ook geen electriciens die strippen met een striptang , die gebruiken gewoon een zijkniptang , een ervaren electricien komt daar nog mee weg , maar een onervaren iemand niet.
overigens is een goed geconserveerde ankerplaat en remschoenen een onhoudbare aanname. en een gietijzeren remcilinder kan beter ook niet roesten van buiten. :)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Anton »

Hoi Maxer,

Ate remmenvet gebruik ik ook wel, dat is er voor gemaakt.
Verder moet er zo weing mogelijk vet in de trommels komen dus spaarzaam.
Je gooit toch ook geen brandende lucifer uit met een emmer water?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Komende vrijdag eindelijk tijd voor de benz. Ik wou alvast even een luchtfilter, bougies, oliefilter en olie gaan kopen. Ook heb ik rubbers nodig voor de pedalen, die zijn alle drie af. Waar kan ik dit soort dingen het beste aanschaffen voor een leuke prijs?
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Het is hier erg rustig moet ik zeggen.

Wou vandaag mijn bus op gas starten(zoals altijd), maar hij sloeg niet aan. Daarna was het gebeurd. Hij draait wel rond, maar pakt gewoon niet op. Er is wel iets veranderd; voorheen hoorde ik altijd een duidelijke 'klik' van de gastanks die in de bus liggen als ik hem op contact zette om te starten. Dat gebeurd nu dus niet meer als ik hem op contact zet. Het iemand een idee wat te doen??
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Admin »

Meet eens met een universeelmeter of er 12 V op de elektrische klep van de gastank staat zodra het contact aan gaat.
Zo nee, dan wordt het foutzoeken in de bedrading tussen contactslot en klep (kabel, zekering, eventueel relais ertussen)
Zo ja, dan is òf je tank leeg, òf de spoel van de klep doorgebrand of slecht verbonden, òf de boring van de klep verstopt (al is die kans niet erg groot).

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

ok bedankt!
Heb vanavond geen tijd meer, maar zal morgen eens kijken!
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Shit, er staat dus geen stroom op de gastank... Dat word doormeten dus. De gastanks zijn natuurlijk later ingebouwd. Als daar nog ergens een zekering op zit, waar zouden ze die dan geplaatst hebben?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Admin »

Als daar nog ergens een zekering op zit, waar zouden ze die dan geplaatst hebben?

Geen idee! Hoe zou ik dat moeten weten? Het kan een zekeringkastje zijn of een "zwevende zekering". En die kan overal in de draad zijn opgenomen.

Heb je zowel de plus als de minaansluiting op de gasklep gecontroleerd? (Plus naar massa en min - met de meter op een laag weerstandbereik - ook naar massa.

En anders wordt het echt zoeken. Probeer de draad te volgen, òf vanaf de gasklep en/of vanaf het contactslot.
En als je er niet uitkomt, kun je altijd nog een nieuwe draad trekken. Maar zorg dan wel dat je de oude draden netjes afisoleert.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Johannes »

Hallo Piede,
Denk je eraan dat er waarschijnlijk een relai in je installatie zit die de gasklep op de tank sluit als de motor stilvalt. Die relai wordt aangestuurd door de onsteking, als er binnen een bepaalde tijd geen signaal komt wordt de klep op de tank gesloten. Als je dus gaat meten of er stroom op die klep staat kan het zijn dat je te laat bent met meten. En (ik durf het haast niet te melden) de keuze schakelaar staat wel in de juiste stand he.
Groeten Pieter.
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Ok, even alles op een rijtje:

Ik had niet goed gemeten, er staat wel degelijk stroom op de gastanks, 8,2V om precies te zijn.
Als ik hem van contact afhaal, staat er geen stroom meer op de tanks.
Er zit een (zwevende) zekering vlak achter de schakelaar van gas/benzine, welke nog heel is.
Ook op benzine wil hij niet starten.
De spoel (of relais?) op de gastanks hebben een weerstand van 012 (zo geeft de meter het aan)

Wat zou ik nog meer kunnen uitzoeken?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Admin »

Vermoedelijk is er dus niets aan de hand met je brandstoftoevoer. Je kunt nog even een final check doen door met "contact uit" de slang tussen tank en verdamper los te nemen. Als je dan het contact aanzet, moet er een behoorlijke stroom gas al sissend door de slang gaan. [Wellicht ten overvloede: dat gas is heel brandbaar.]

Als het niet in de brandstof zit, is de ontsteking je tweede keus. Heb je al gecontroleerd of je bougies wel vonken als je de motor probeert te starten? Mogelijke foutbronnen voor helemaal geen vonk: onderbreker, condensator, bekabeling, bobine, verdelerkap, rotor, bougiekabels, bougies. Maar bij helemaal geen vonk op allevier de bougies zijn de laatste vier mogelijkheden wat minder waarschijnlijk.

Als je wat verder bent, meld je je wel weer...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Ok, ik ben er uit. Heb gelijk vanaf de accu stroom gezet op de spoeltjes op de tank en ze maakten allebei het 'klik' geluid. Het gas was zelfs even te ruiken. Het bleek dus dat deze gewoon niet opengingen als ik hem op contact zette. Alles nagelopen, en nu bleek de massa bout niet goed vast te zitten... Vast gedraait en hij loopt weer! Dikke prima!

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Anton »

Hoi,

Heb je weer zoiets, leg dan (stalen) sluitring er boven op: geen stroom dan valt ie er weer af.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Leo »

Que??? :shock:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

Doen ze bij de APK ook: auto op contact dan sluitring erop leggen, dan contact uit dan valt de ring er af.
Is een indicatie of de elektriese klep werkt.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
JanPieter
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jan 2008, 21:05
Locatie: Hippolytushoef, Noord Holland
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door JanPieter »

magnetisme :lol:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Leo »

Zég dat dan.. :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Ok! Daar zijn we weer :D

Rij ik op de ring van Groningen, begint er een 'bonk' geluid van achter uit de auto te komen. Ff op de vluchtstrook. Geen lekke band. Geen speling voelbaar bij het heen en weer schudden van de wielen. Toch maar verder gereden. Werd het geluid erger. Op een industrie terrein naast de ring weer stil gezet. Dacht dat het rechts achter vandaan kwam, dus wiel er af, rem trommel er af, niks te zien. Maar rustig naar huis gereden.

Als ik gas geef en constant rijd, hoor ik niks. Als ik van het gas af ga word het hoorbaar en voelbaar dmv lichte schokjes. Hoe harder ik rij, hoe sneller de bonken gaan. Als ik afrem is het ff weg.
Komt het iemand bekent voor? Enig idee wat ik na moet gaan lopen?

Als het rijd is het een genot. Onverwacht naast de weg, juist als je verder moet, is minder leuk...
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Leo »

Losse of kapotte aandrijfas?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten