Temperatuurmeter stuk

Plaats reactie
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Temperatuurmeter stuk

Bericht door piede »

Mijn tempratuurmeter op het dashboard blijft onderin hangen. Eerst deed hij dit sporadisch, en dan in een keer gaf hij wel weer de goede temperatuur aan als voorheen, waarna hij na een poosje weer terug viel. Maar nu zit er helemaal geen beweging meer in. Waar zit de sensor van de meter en hoe kom ik er achter waar het aan ligt? Kan ik iets doormeten? Het gaat om een 208 met 601 benzine motor uit 1978, 63kw.
Johannes

Re: Temperatuurmeter stuk

Bericht door Johannes »

hallo Piede,

Er zit toch een M115 benzine motor in jou bus? Een 601 is dacht ik een diesel.
De voeler voor de temp meter zit aan de bestuurders kant in het midden van de cilinderkop.
het is een grote koperen zeskant met een draadje eraan (ongeveer).
Je kunt het draadje eraf halen en tegen het blok aan houden , als je het contact aan hebt moet de meter helemaal uitslaan naar rechts, draadje nergens tegen aan wijzer naar links.
Als dat gebeurt is de meter OK.
De gever kun je met een multi meter doormeten je moet dan ongeveer het volgende uitlezen
(draad los) (geveraansluiting en massa)
temperatuur 40 graden celsius , weerstand 200 - 300- Ohm
temperatuur 120 graden celcius , weerstand 20 - 40 Ohm
Je kunt dan ook nog de multimeter aansluiten op de voelerdraad en massa lees je dan 0 dan is de draad kapot.
Ik vermoed overigens dat er wellicht een zekering wat contactcorrosie heeft, kontroleer dus eerst de zekeringen. Een voor een er uit halen en de contactoppervlakken schoonmaken.

Groet Pieter
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: Temperatuurmeter stuk

Bericht door piede »

Ok, ja ik dacht dat het een 601 was. Het is inderdaad een m115 benzine motor. Bedankt voor de tips, ik zal het gaan uitproberen.
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Temperatuurmeter stuk

Bericht door bancras »

Behalve mijn 609 heb ik ook nog een 310 van 1983, met een 102 benzinemotor. Het type voertuig is 602.061, en de Aufbau/fahrerhaus is 601.502. Met al die nummers raak je al snel in de war. Groeten, Bob.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten