Benzine

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Benzine

Bericht door Admin »

Even een vraag m.b.t. een benzinemotor, maar dan een ééncilinder:

Nergens in de documentatie kan ik iets vinden over octaangetallen o.i.d. Alleen op de tank, naast de vulopening, zit een heel vette sticker met daarop in drie talen dat loodvrij niet is toegestaan.
Nu kun je naar mijn beste weten nergens meer gelode benzine kopen. Wat moet ik er nu ingooien, 95 zonder lood of 98 zonder lood? En wat is het risico als ik er tòch ongelode benzine ingooi? Of moet ik soms op het vliegveld Avgas 100 LL (low lead) gaan kopen?

FYI Het betreft een Condor van 1973, waarin een 350 cc Ducati kopklepper is verwerkt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Benzine

Bericht door Detlev »

Ik had eerder een 208merc waar ik steeds loodvervanger uit een flesje bij moest gooien. Ben totaal vergeten hoe het spul heet helaas :oops: Maar dat kochten we gewoon bij de pomp.
Dat is dan toch de oplossing?
Mercedes 406 uit 1969
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Benzine

Bericht door bancras »

Je zou ook de cilinderkop kunnen demonteren en er bij een revisiebedrijf een uitlaatklepzitting van stelliet in kunnen laten zetten. Ik heb dat vroeger een paar keer laten doen bij auto's die op lpg gingen rijden, en nooit problemen gehad met de klepspeling.
Als je rustig rijdt en de klepspeling in de gaten houd kun je trouwens ook zonder iets te doen wel met ongelode benzine rijden. Wordt de klepspeling snel minder dan kun je alsnog een stelliet zitting laten monteren.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Benzine

Bericht door dereiziger »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Benzine

Bericht door Admin »

Nieuwe zittingen in een motor waarop ik een paar uur per jaar rijd... Jazeker!

Die loodvervanger is een idee. Die VSP-Plus is wel duur, € 7.62 voor maximaal 20 l brandstof. Al Googlend kwam ik een vergelijkbaar product tegen van Wynn's. € 8 à € 10, maar dan wel voor 250 l! Een dezer dagen eens langs bij H@$%^&*, Hal%^&*(3$, Halfo%qw, nee sorry, lukt niet, kan 't niet uit m'n Mac krijgen.

Ik herinner me opeens dat we in 1953 met de Škoda naar de Rivièra zijn geweest. Die reis was zo gevaarlijk dat mijn baby-zusje met het dienstmeisje moest vliegen (Rotterdam-Brussel met een Sikorsky 55 en Brussel-Nice met een Constellation). Those were the days! [Misschien paste zusje sowieso niet erbij in de two-seater.]
Maar wat ik wilde zeggen: mijn vader vond de Franse benzine maar niets. Daarom gooide hij na elke tankbeurt een klein scheutje, volgens mij was het benzeen, uit een bruin apothekersflesje bij de brandstof. Tegen het pingelen!

Afbeelding

Nog even naar Wiki gekeken:
Om de klopvastheid van benzine te vergroten werd vroeger tetraethyllood (TEL) toegevoegd. Deze zeer giftige chemische verbinding verhoogt het octaangetal zeer sterk en daarvoor waren slechts zeer kleine hoeveelheden nodig. Door het immens grote verbruik van benzine vormde TEL echter toch de grootste loodvervuiling van het milieu.
Een tijdje was het moeilijk om een goed alternatief voor TEL te vinden. Benzeen, dat een natuurlijk onderdeel van benzine vormt, heeft een zeer grote klopvastheid en kwam in de periode nadat TEL werd verboden in grotere hoeveelheid in superbenzine voor. Men was echter bang voor de gezondheidsrisico's. Tegenwoordig voegt men methyl-tert-butylether (MTBE) toe aan benzine. Ook deze stof is niet onomstreden, maar wel duidelijk minder gevaarlijk dan benzeen.


Dus inderdaad benzeen. Als student moest ik daarmee preparaatglaasjes schoonmaken bij het microscopiepracticum. Stond een groot bekerglas met benzeen de hele middag onder je snufferd. Tien jaar later was het ineens enorm kankerverwekkend. Mijn vader is 95 geworden, zonder kanker.

En dit allemaal n.a.v. een Zwitserse militaire sticker op m'n Condor :oops:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Benzine

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Mijn BMW boxer behoort ook gelode benzine te slikken. Toen ik hem kocht heb ik hierover eerst eens navraag gedaan bij BMW in Duitserland; ze wisten me daar te vertellen dat als het ding altijd op (echte!) gelode benzine gereden had, en de koppen/kleppen nog origineel waren (i.v.m. kleppen slijpen) er dan genoeg 'loodresten' aanwezig waren om probleemloos op loodvrij te rijden.

Hoe lang vertelden ze er niet bij.
En bij een motor uit '74 achterhalen waar dat ding op gereden heeft?
Aansprakelijkheid?

Hmmm.

Toch maar regelmatig zo'n flesje Wynns gekocht voor m'n ongeveer 5000km per jaar. De prijs maakt me niet zoveel meer uit, het ding lust verder toch enkel alleen >€1,60/l kostende 98, leve sportmodellen. De standaard R90/6 lust namelijk wel 95. Net als m'n ééncylinder 250 Kawa off-road uit 1978, die loopt gewoon op euro 95 loodvrij! En nog 1:25 ook :)

Groeten Jeroen

Ps mooie wagen trouwens! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Benzine

Bericht door Admin »

Realiseerde me opeens dat er hier in de buurt een Brezan zit (in Merksplas). Flesje Wynn's voor 250 l benzine gekocht. Met dealerkorting. Moet er weer een paar jaar tegen kunnen. Allemaal bedankt voor het meedenken!

Meteen wat lampjes, van die gekke steekfittingen van 2.1 x 9.5 mm gekocht voor de originele toplichtjes. LEDjes loop ik misschien later nog wel eens tegen het lijf. Maar dat laatste is meer iets voor de rubriek "Wat is er vandaag gebeurd" :oops:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
sotomar
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 mar 2010, 22:33
Locatie: Zoelen

Re: Benzine

Bericht door sotomar »

Hallo Ernst

mischien nog ff ten overvloede maar als je de ontsteking een paar graden later zet dan ben je ook van de klopgeest verlost verder bestaan er er ook octaan verhogers de eenvoudigste is methanol(alcohol) dit kan wel wat invloed hebben op de brandstof slangen dus dat word weer ff google'n

groeten Eric
sugestie's zijn oplossingen in wording!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Benzine

Bericht door DVIII »

ben wel de draad van de logica kwijt geraakt, je wilt geen verkeerde (?) benzine rijden, en je gaat geen klepzetels vervangen bij een motor die een paar uur per jaar moet draaien.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Benzine

Bericht door Admin »

Natuurlijk ga ik die motor niet openschroeven als het niet hoeft. Ik zit me toch niet te vervélen? En met zo'n scheutje namaaklood in de tank hoop ik dat dat openschroeven nog een hele poos niet hoeft :!:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Benzine

Bericht door DVIII »

nee je zit je niet te vervelen, maar als je er toch één volle tank per jaar in gooit, hoef je over pingelen niet zo'n zorgen te maken. het probleem komt als je er dag in dag uit mee rijdt , of als je het motortje flink belast.
zo'n ex legerding is toch "low octane tolerant" .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Benzine

Bericht door Admin »

Ik begon al te zeggen dat octaangetal vast niet zo'n issue is. Maar een dikke rode sticker met in het Duits, Frans en Italiaans "GEEN LOODVRIJ" gaf me te denken.
En wat belasting betreft: als ik de streepjes op de snelheidsmeter aanhoud, rijd ik 30 in z'n 1, en zo voort tot pas bij 100 naar z'n 5! Dat doe ik niet, ben meer voor het "nieuwe rijden" [heb trouwens de laatste 29 jaar alleen maar dieselauto's gehad, dus dat deformeert ook], misschien is onder z'n toeren draaien ook niet goed voor het blok...?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Benzine

Bericht door DVIII »

dat is er maar één reden waarom ze lood willen in de brandstof, lood is een speler in het kleppenkoel principe. namelijk als de klep gesloten is moet de warmte uit de klep in de zetel trekken , het lood (*) is daar een soort warmte geleider in.
ook kan erop gerekend worden dat er een soort smering voor de klepsteel ontstaat. Benzinemotoren van vroeger , heet dat.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Benzine

Bericht door Admin »

Benzinemotoren van vroeger , heet dat.

Nou moet je niet gaan overdrijven, Dave! :evil:
Hij is pas 37 jaar jong.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Benzine

Bericht door Leo »

Als je nou die sticker verwijdert en doet alsof je 'm nog nooit hebt gezien.. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten