Koelvloeistof via overloop er uit

Plaats reactie
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Koelvloeistof via overloop er uit

Bericht door piede »

Bij mijn 208 op LPG (2300cc benzine dus) wordt de koelvloeistof via de overloop van de radiateur er uit gegooid. De temperatuur blijft op een goed niveau. Moet zo nu en dan wat KV bijvullen, het is niet dramatisch. Maar wel irritant en heb er aldoor wat druppen onder liggen. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb iets gelezen over een nieuwe dop op de radiateur. Zou dit kunnen helpen?
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Re: Koelvloeistof via overloop er uit

Bericht door dinand »

draai de dop er even af en kijk of de rubbers die de boel op elkaar houden nog goed zijn (gescheurd? uitgedroogd?). Zo ja, ff in het vet zetten, zo nee ff een nieuwe halen idd. Ik heb het ook een x gehad.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Koelvloeistof via overloop er uit

Bericht door Leo »

Zoek de oorzaak ipv aan symptoombestrijding te doen.
Ook zonder rubber hoort er geen vloeistof uit te stromen.


Mogelijke oorzaak:
a) Je koelwaterpeil is gewoon te hoog.
Door de warmte zet de koelvloeistof uit en stroomt dan over.
In sommige radiateuren zit een max-streep geperst. Bij de overigen moet je gewoon proefondervindelijk vaststellen wat het max peil is.
Domweg bijvullen tot de top = koelvloeistof weggooien.


b) Lekke koppakking.
Dat kan een heel miniem scheurtje zijn wat alleen open gaat wanneer de motor warm is en op dat moment verbrandingsgassen in je koelvloeistof perst.
Wanneer dit het geval is, dan komt er naar verloop van tijd wel een laagje vuiligheid bovenop je koelvloeistof te liggen.

Een "normale" kapotte koppakking zie je blubberen in je radiateur wanneer je gas geeft.


c) Onvoldoende doorstroming van koelwater op bepaalde plekken in je motor.
Komt soms voor bij oudere motoren die inwendig zijn vervuild en/of een versleten koelwaterpomp hebben.
De koelvloeistof kookt dan alleen nabij dat plekje, maar er is niets vreemds op je temperatuurmeter te zien.
Hij gooit er vanwege de volumevermeerdering echter wel vloeistof uit, doch de stoom is meest alweer gecondenseerd voordat het de radiateur bereikt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: Koelvloeistof via overloop er uit

Bericht door piede »

Bedankt voor de informatie tot dusver.

Leo, ik snap dat je de oorzaak wilt weten. Maar zo nu en dan een scheut koelwater weegt toch niet op tegen eventueel het vervangen van een koppakking? En als het koelwater er in blijft zitten dmv een nieuwe dop/rubber, kan de motor dan niet goed blijven draaien met een haarscheurtje in de koppakking?

En hoe kom ik er achter of het de koelwaterpomp is, moet ik deze dan uit voorzorg vervangen?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Koelvloeistof via overloop er uit

Bericht door Leo »

Een lekke koppakking wordt nooit meer heel, hoogstens slechter.
Blijf je gewoon in NL, dan is het niet zo'n probleem wanneer je 'm eruit blaast.
Edoch, waar en wanneer krijgt een motor het meest op zijn lazer? :roll:

Wanneer het echt de koppakking is helpt een nieuw rubbertje niet, de druk die dan wordt opgebouwd is veel groter dan de veiligheidsveer in de dop toelaat.

Maar ik zou eerst gaan kijken wat het precies is.
Dan heb je nog tijd genoeg om je zorgen te maken en moeilijke vragen te stellen. :)


Succes, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ghia
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 aug 2010, 09:31

Re: Koelvloeistof via overloop er uit

Bericht door Ghia »

Kleine scheurtje lekkages zijn tijdelijk te repareren (de zgn. konijnekeutels van Barleaks).

Het probleem verhelp je daar niet mee, maar je kunt dan nog wat maandjes doorrijden.
Zo heb ik mijn lekke kop van een LPG Ford 4cil automotor nog drie maanden kunnen rekken tot totale uit, met suikerlimonade in het koelsysteem ... :twisted:
Scheur in de kop van een Saab hield het met Bar een dik jaar vol.

Plak methodes zijn er voldoende, maar als je je auto langer wil houden en niet op vakantie op de laatste puf wil eindigen, moet de buidel open.

Ik zou even langs een garage rijden, daar kunnen ze via een apparaatje uitlaatgassen meten in de koelvloeistof, dan weet je exact hoe laat het is.

Maar eerst, niet teveel kvst bijvullen.

De juiste dop er op zit ( sommige type motoren behoren hun eigen type dop te hebben, bv 2.8 ford Capri. Hoe dat zit met MB???? )

Gr...
Johannes

Re: Koelvloeistof via overloop er uit

Bericht door Johannes »

Hallo Piede,

En als je het niet steeds bijvuld ? Blijft het dan op een bepaald nivo staan ? Wellicht gooi je er steeds iets teveel in. Door het veelvuldig open en dicht draaien willen de "haakjes" waarmee de dop vast klemt aan de radiator wel ombuigen waardoor de dop niet meer echt vast zit. met een waterpomptang kun je ze weer wat terug buigen zodat de dop weer vast klemt.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Koelvloeistof via overloop er uit

Bericht door paulv »

Hallo Piede,

Er kan ook nog ergens lucht zitten in het systeem, bijvoorbeeld in de verwarmingsradiator. Goed ontluchten met een warme moter ( ook de verwarming aan :wink: ) is dan de oplossing.

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten