Zelf LPG inbouwen

Plaats reactie
brt
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2005, 21:19
Locatie: Haarlem

Zelf LPG inbouwen

Bericht door brt »

Ik ben van plan om zelf een LPG-installatie in mijn 409 te bouwen. Heeft iemand daar ervaring mee (recentelijk dan, met alle nieuwe regeltjes)?
Ik las wel dat Walter Zwanenberg een LPG-installatie zelf heeft ingebouwd (zie topic "Rijden op LPG..."), maar dat is al weer een aantal jaar geleden.

Ik heb al met de RDW gebeld, maar wacht nog op een e-mail met daarin de (huidige) eisen.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Hallo BRT

Ik heb voor drie jaar terug ook in onze Camper een LPG instalatie ingebouwd.

Ik had de Spullen hiervoor in Hedel bij de Firma I.M.S gekocht , de Firma heet nu HOBO-HEDEL

heb voor de tank een goede plaats gezocht on de Camper en ben toen met de leidingen begonnen, en heb darvoor de buigzame leiding genomen, die kun je bijwijze van spreken met je handen in iedere gewenste vorm buigen, je gebruikt knelkoppelingen hiervoor om er een aftakking van te maken , maar gebruik zo weinig mogelijke knelkoppelingen en als je ze gebruikt altijd zorgen dat je er altijd bij kunt
En is alles ingebouwd druk erop en even met zeepsop bij de koppelingen langs en zie je geen luchtbellen komen is de leiding & koppeling dicht, dit kun je nog wel een keer herhalen als je ergens staat of een week later, maar eigenlijk is het zo dicht is dicht met een knelkoppeling.

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bertus,

je moet wel even goed lezen! Een LPG-installatie in een 409 is niet om op te koken, maar om op te rijden :o

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Ernst
Ja lezen is ook een vak apart ,
Maar ja met de huidige diesel prijzen kun je misschien ook maar beter op gas gaan rijden

P,s ik zal mij beteren met lezen

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
Locatie: groene hart

LPG zelf inbouwen.

Bericht door Peter »

Beste BRT

Heb laatst zelf LPG in laten bouwen.
Heb van de inbouwer begrepen dat de inbouw bij het RDW-Veendam afgemeld moet worden door 'n erkend LPG-inbouwstation.
Dit inbouwstation stuurt dan het kenteken samen met 'n inbouwrapport naar het RDW, en dan ontvang je het nieuwe kenteken automatisch thuis.
Je zou natuurlijk zelf LPG in kunnen bouwen als je 'n inbouwstation bereid vindt om het voor jouw af te melden.
Misschien is er de mogelijkheid om het zelf in te bouwen en het daarna te laten keuren door 'n RDW-keuringsstation, maar dat weet ik niet.
Mocht dat mogelijk zijn, en je wilt 'n installatie van de sloop halen, houdt dan rekening met de keuringsdatum van de tank.
Een drukvat (dus ook 'n LPG-tank) heeft 'n keuringstermijn van 10 jaar.
Informeer vooraf dan in elk geval wat de max. leeftijd van de tank mag zijn naar RDW-maatstaven.
Succes,

Peter.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
brt
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2005, 21:19
Locatie: Haarlem

Bericht door brt »

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zelf natuurlijk ook niet stilgezeten (ben een week naar Duitsland geweest, was m'n eerste grote rit met m'n 409).

Je kan inderdaad zelf inbouwen, maar je moet wel aan een aantal eisen voldoen. Ik had een mailtje aan de RDW gestuurd over wat nou precies de eisen zijn. Ik kreeg het volgende antwoord:
De inbouw van een LPG installatie is aan eisen gebonden.
Deze eisen zijn verwoord in een LPG boek welke is te bestellen door € 24,95 (FL. 55,00) over te maken op girorekeningnummer 50 75 05 onder vermelding van LPG regelgeving.
Na ontvangst van betaling krijgt u het boek thuisgezonden.
Ook kunt u bij een erkend LPG inbouwbedrijf informatie verkrijgen
Daar kan ik dus nog niet zo veel mee.

Na een belletje met de RDW de volgende info ontvangen. De in te bouwen installatie moet beschikken over certificaten met het keurmerk R67R01.

Als ik zo'n installatie kan vinden, en hem inbouw, moet ik hem vervolgens laten keuren door de RDW, wat in meerdere steden kan, bij de verschillende keuringsstations (zie: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... praken.htm). De kosten die hieraan verbonden zijn liggen rond de €80,- dus dat valt nog wel mee. Het grootste probleem is een installatie vinden met de juiste kerumerken.

Ik hou jullie op de hoogte.

grt brt
Gerard Wildschut

Bericht door Gerard Wildschut »

brt schreef:Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zelf natuurlijk ook niet stilgezeten (ben een week naar Duitsland geweest, was m'n eerste grote rit met m'n 409).

Je kan inderdaad zelf inbouwen, maar je moet wel aan een aantal eisen voldoen. Ik had een mailtje aan de RDW gestuurd over wat nou precies de eisen zijn. Ik kreeg het volgende antwoord:
De inbouw van een LPG installatie is aan eisen gebonden.
Deze eisen zijn verwoord in een LPG boek welke is te bestellen door € 24,95 (FL. 55,00) over te maken op girorekeningnummer 50 75 05 onder vermelding van LPG regelgeving.
Na ontvangst van betaling krijgt u het boek thuisgezonden.
Ook kunt u bij een erkend LPG inbouwbedrijf informatie verkrijgen
Daar kan ik dus nog niet zo veel mee.

Na een belletje met de RDW de volgende info ontvangen. De in te bouwen installatie moet beschikken over certificaten met het keurmerk R67R01.

Als ik zo'n installatie kan vinden, en hem inbouw, moet ik hem vervolgens laten keuren door de RDW, wat in meerdere steden kan, bij de verschillende keuringsstations (zie: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... praken.htm). De kosten die hieraan verbonden zijn liggen rond de €80,- dus dat valt nog wel mee. Het grootste probleem is een installatie vinden met de juiste kerumerken.

Ik hou jullie op de hoogte.

grt brt
Hallo,

Ik rijd met mijn L409 ook op benzine/lpg.
LPG installatie heb ik in laten bouwen door de firma Van Nek in Zaandam. Deze firma zit niet meer op dezelfde plek (Tienlingstraat) en ik weet ook niet waar ze nu zitten. Deze firma "dacht"met je mee.
Een ander adres is Ingenieursbureau Terveer in Zwolle. Of die ook zover "meedenken"weet ik niet, maar het is het proberen waard.
Er is tevens op de bus een druppelaar aangebracht.voor extra smering.
Mijn bus gaat ongeveer 1 op 4.
Bedenk wel, dat je in Duitsland naar Flüssiggaspompen (LPG) moet zoeken, dus een reis daarheen goed voorbereiden.
Prijs in duitsland was afgelopen weekend (Suedseecamp op de Lünerburgerheide 0,60 eurocent). IN Bel"gië en Frankrijk is LPG langs de grote wegen geen probleem.
Mijn bus rijdt er zeer soepel op.

gerard
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

0,60 eurocent

Dat is wel heeeeeeeel goedkoop! :D

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Wat is goedkoooooooooooop wij wonen ja ook niet in Belgie

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Ik had een paar jaar terug een 408 , waarin ikzelf Lpg heb ingebouwd.
Bij een inbouwstation in Jubbega (fr) heb de nieuwe ondedelen gehaald en wat er gebruikt in mocht heb ik op een sloperij gehaald.
Ik kreeg van het inbouwstation de tips hoe ik het moest inbouwen (goede service!)
Voor een paar 100 Euro had ik de bus op LPG.

M'n oldtimer Mercedes 250 SE heb ik destijds door een ander (gespecialeerd in Oldtimers) inbouwbedrijf laten doen, omdat de mechanische injectiepomp benzine moest blijven voeren(ivm. vastlopen injectiepomp!), maar toen ik de Mercedes terug kreeg bleek dit niet goed gedaan te zijn!
De motor had ik laten reviseren bij Jan Keijzer en die gaf toen de gouden tip: benzineafsluiter verwijderen ;hevel op injectiepomp maken en deze bedienen dmv. een zg. chokekabel (wel benzine in de pomp , maar niet naar de injectoren!) WERKT PERFECT !
Mijn MB319 ga ik dus zelf op LPG bouwen!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gerard Wildschut

Bericht door Gerard Wildschut »

Admin schreef:0,60 eurocent

Dat is wel heeeeeeeel goedkoop! :D

Groeten,
Ernst
Je hebt gelijk Ernst.
Prijs is 0,60 euro.
Maar Belgen :D snappen onze taal beter.
In België was LPG nog goedkoper!

Gerard
brt
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2005, 21:19
Locatie: Haarlem

Bericht door brt »

abel schreef:Mijn MB319 ga ik dus zelf op LPG bouwen!
Ik ben momenteel nog even aan het sparen, en aan het zoeken naar een installatie die ik kan inbouwen. Je kan namelijk niet zomaar elke lpg-installatie inbouwen. Als je er een kan vinden, ben ik benieuwd wat voor een dat is (uit welke auto die kwam).

Sowieso ben ik benieuwd naar je vorderingen op inbouwgebied, hou me op de hoogte!

grt brt
brt
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2005, 21:19
Locatie: Haarlem

Bericht door brt »

Tja dat zelf inbouwen is er niet meer van gekomen, maar ik rijd ondertussen wel op gas. Kost me 1400 euro, en dan heb je feitelijk nog niks, behalve veel lol bij het afrekenen bij een benzinepomp! Dat scheel al gauw €1 per liter, dus met 1400 liter heb ik het er uit...:D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten