Ontsteking K 2543

Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Ontsteking K 2543

Bericht door De Rooie Reus »

Iemand ervaring met de Velleman kit K 2543 waardoor je een elektronische ontsteking zou krijgen? Op diverse fora wordt er lovend over geschreven door gebruikers.

Vonkende groet,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door Goldwingh »

Heb het in het verleden toegepast. Het bespaart je het inbranden van je contactpunten en gaan dus langer mee. Van brandstof besparing heb ik niets gemerkt. Vergeet niet om na montage de boel in te spuiten met een vocht en isolerende lak. Ook verkrijgbaar in de Elektronica zaken.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door paul snip »

Op zich werkt het wel, je contactpunten branden inderdaad niet meer in. Máár, ze branden ook niet meer schoon. Daarnaast heb je nog steeds het probleem dat je ontstekingsmoment verloopt door mechanische slijtage aan de contactpunten (scharnierpunt, fibernokje etc.). Ik adviseer altijd alles origineel te laten, of helemaal om te bouwen naar elektronische ontsteking met ook een elektronische aansturing.

Ik begrijp dat de Velleman kit een contacpuntgestuurde ontsteking is. En dat is het net niet volgens mij.

123 ignition is beter. (of iets soortgelijks)
Johannes

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door Johannes »

Tussen een 123 ignition en een velleman bouwkit zit wel een verschil van ongeveer 250 euro. En dat is het vaak ook net niet!
De paar milliampéres die door de contacpuntjes gaan met een vellemankit zijn niets vergeleken met de stroom die er anders doorheen moet.
Die contacten zullen dus ook nooit meer verslijten of inbranden. De slijtage van de rest is de normale slijtage die je anders ook hebt.
Een groot voordeel van de Vellemankit is onder andere dat de bobine een beter stroomvoorziening krijgt en daardoor een betere vonk levert.
Een ander voordeel is dat doordat er geen slijtage aan de contacten van de puntjes optreed het onstekingstijdstip ook niet verschuift.
Al met al is het dus zondermeer een verbetering .
Dat neemt niet weg dat het vervangen van de contactpuntjes door bijvoorbeeld een hall sensor (samen met vellemankit) nog beter zou zijn.
En inderdaad een 123 is wel zo ongeveer het mooiste wat er te koop is maar ook tegelijk het duurste alternatief.
Zo'n bouwpakketje van ongeveer 20 euro levert dan ook veel plezier op.

Groet Pieter.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door paul snip »

De contactpuntjes slijten niet alleen door vonkerosie in mijn ogen. De pechgevallen die ik meest meemaak zijn contactpunten die niet meer opengaan doordat het fibernokje afgesleten is.

Doordat er met zo'n contactpuntgestuurde ontsteking slechts een paar milliampere door de contactpuntjes gaat branden deze ook niet meer schoon. Een beetje vettigheid of aanslag kan de ontsteking dus al stilleggen. Vaak is een contactpuntvijltje dan genoeg om het systeem weer werkend te krijgen.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door Anton »

Hoi,

je zult toch de contactpuntjes een keer moeten vervangen: het aandrukveertje word met de tijd te slap.
Dit is vooral merkbaar bij de hogere toerentallen, de puntjes gaan zweven komen niet meer op tijd dicht.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door Admin »

Ik heb dit zelfde kitje, gemodificeerd voor 6 V, in m'n Condor ingebouwd. Met dezelfde bobine kreeg ik meteen een veel krachtiger vonk.
Omdat je een Condor A350 alleen met de kickstarter kunt starten, betekende de elektronische ontsteking een grote energiebesparing ;-)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door Johannes »

Anton,

Zou het nokje wat tegen het asje loopt niet eerder versleten zijn?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door Anton »

Hoi,

Als dat nokje goed gesmeerd word zal dat wel meevallen
Je kunt dan de puntjes weer op 0.4 zetten en weer afstellen.
Of dat de meest fijne oplossing is?
Ik ben het tegen gekomen, echt een verkeerde zuinigheid.
Ik heb het eens uitgeprobeerd, 40.000 km met een set, het veertje gaf het op.
De puntjes gingen zweven, ik had wel voor alle zekerheid wel een nieuw setje in de auto liggen voor het geval dat.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door De Rooie Reus »

Ik vond een digitale pagina waar de montage van het kitje wordt beschreven. Misschien handig voor degenen die visueel zijn ingesteld.

http://renault4.weebly.com/velleman-kit.html
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door Admin »

Illustratief!

Hopelijk gebruiken mensen die het printje ook aansluiten, aangeknepen oogjes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door De Rooie Reus »

Vandaag het kitje voor de tweede keer in elkaar gezet, de eerste keer was ik te nonchalant met bout en tin omgegaan en werd ergens een ongewenste verbinding gemaakt waarna het de geest gaf.
Nu ging alles goed en heb ik het witte kastje (midden op de foto) met koelribben, vanwege de koeling van de rijwind, op het schutbord geschroefd.
Het kastje heb ik volgegoten met polyesterhars.

De draden staan wat willekeurig op de foto maar inmiddels is dat allemaal gebundeld.
Ik gebruik wel die knijpoogjes maar ik soldeer ze daarna nog een keer vast en ik ben altijd ruim met krimpkous.

Van de originele condensator moet je de draad doorknippen omdat de condensator op de print de werking over neemt. Ik heb die doorgeknipte draad wel verlengd. Het lijkt me namelijk handig om bij storing van de K2543 de draden te kunnen herstellen. Je zult zien dat een storing zich voordoet bij kleumend weer.

De transistorontsteking is overigens op het droge te testen met de volgende methode:
http://www.velleman.eu/images/tmp/K2543.jpg

Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door Admin »

Martin, ik snap dat je de aangeknepen oogjes nog een keer doorsoldeert "voor de zekerheid". Ik heb ook vaak de neiging dat te doen.
Toch is dat niet juist. Je moet eens nagaan wáár de breuk gaat optreden: op de overgang van stijf naar flexibel.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Ontsteking K 2543

Bericht door De Rooie Reus »

Ik snap het Ernst, ik soldeer na het knijpgedeelte, dus tegen het oogje aan. Dan hou je de flexibele draad tot aan het knijp.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten