Lpg verbruik

Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Lpg verbruik

Bericht door De Rooie Reus »

Het gas staat aan de andere kant van de grens inmiddels weer op iets meer dan € 0,45 excl. korting. Ik vraag me dan ook af wat grofweg het gemiddeld verbruik is van zo'n aerodynamische bus met een m115.952 voordat ik serieus ga denken over een gasinstallatie? Mits goed afgesteld etc. natuurlijk.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Lpg verbruik

Bericht door Gino »

Helaas kan ik je niet verder helpen, maar ik vroeg me af welk land je bedoelt?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: Lpg verbruik

Bericht door rienold »

Tja, wat is het verbruik nu, op benzine?
Ga er maar vanuit dat je op lpg zo 2 à 3 km minder op een liter rijdt.

Mijn oude Transit, bj 1982 met 2.0 l motor, rijdt op benzine 1 op 9 en op lpg 1 op 6,nogwat.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Lpg verbruik

Bericht door De Rooie Reus »

Gino, iets zuidelijker van jou: Umans-Winters in Hamont-Achel.
Rienold, dan ga ik maar uit van 1:6 ongeveer.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Lpg verbruik

Bericht door Gino »

Ok, die ken ik. Daar heb ik de vorige keer ook LPG getankt. Daar kreeg ik grootverbuikerskorting. Mijn LPG tank was dan ook helemaal leeg. Had geen idee dat de prijs daar nu zo laag is.

Edit: zie inderdaad dat ze nu extra korting geven: http://www.umans-brandstoffen.be/cms/in ... &Itemid=53
Toch maar even snel volgooien voor ik op vakantie ga.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Johannes

Re: Lpg verbruik

Bericht door Johannes »

Afhankelijk van waar en hoe hard ik rijd ligt het tussen de 1 op 4,5 en 1op 6,5. Als ik met 120 door Duitsland rijdt zit ik gauw op 1 op 4,5. Rustig toerend op Zweedse gravelroads heb ik ook wel eens 1 op 7 gehaald . Mijn navigator rekent met gemiddeld 1 op 5.
(In Duitsland zet ik de regelschroef een halve slag verder open ivm klimmen)
Sinds de elektrische koelventilatoren is het verbruik op lange termijn toch met 10% gedaald :)
Volgens een Noorse weegbrug waar ik eens (te snel) overheen reed weegt onze bus 3800 kg :( Ik moet er dus nog maar eens overheen en dan met de voorgeschreven snelheid.
1000 kg lichter zal ook wel verschil in de positieve richting uit maken.
Staat er iets niet goed afgesteld dan zit je heel gauw op 1op 3,5 . ik vind de motor daar erg gevoelig voor.

Bovendien is mijn vrouw zeer gevoelig voor vreemde stoffen in de lucht en is bij de geur van bezine al misselijk.
Zeer opmerkzaam is het gedrag van onze gasdetector. Als ik tijdens het rijden overschakel op benzine begint die in no time te gillen.
En ik vind de motor veel soepeler lopen op LPG. Krachtverlies merk ik niet maar ik heb dan ook een aangepaste venturie gemaakt.
Ook de lpg bougies zorgen voor een veel rustiger loop en sneller starten. ( DUUUUR waren die dingen maar gaan wel ontiegelijk lang mee)

Alleen op benzine is het voor ons niet haalbaar met zo'n bus te rijden.

Groet Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten