Hallo Dennis,
Voor jou heb ik dit maar even van dubbellucht gehaald. dat heb ik daar eens een keer neergezet.
Dit is de vertaling van een officiele mededeling van mercedes. Je vind de link bijgevoegd.
Veel bezitters van oudere personenwagens zijn door de discussie over het verdwijnen van loodhoudende brandstoffen onzeker geworden. In het bijzonder voor de vakantie stapelen de bezorgde vragen zich op. Bij Mercedes is de loodtijd al sinds 1985 tot een eind gekomen, en begroeten wij het verdwijnen van loodhoudende brandstoffen als een milieu sparende maatregel.
Daarbij willen wij nog eens op de volgende feiten wijzen : geen Mercedes-benz personenwagen is op loodhoudende brandstof aangewezen. Wanneer zekere , al tien jaar bewezen, randvoorwaarden in acht worden genomen, kunnen wij de waarschijnlijkheid van vervolgschade door loodvrije brandstof uitsluiten. Bij het gebruik van loodvrije brandstoffen die afwijken van de aanbevolen klopvastheid ( bv. 95 inplaats van 98 ROZ) moet het tijdstip van de vooronsteking worden aangepast. Voorzover het gaat om motoren zonder speciaal geharde uitlaatklepzittingen ( toegepast vanaf 1983-1985), adviseren wij- bij motoren onder lichte belasting en zonder automatische klepspeling aanpassing- de klepspeling iedere 10000 km te controleren (halve interval)
Daar alle Mercedes-Benz motoren met loodvrije brandstoffen gebruikt kunnen worden ( noodzakelijk bij katalisatoren) zijn ook geen bijzonder loodtoevoegingen nodig. Wij bevelen uitsluitend de brandstoffen met de primaire toevoegingen volgens DIN/EN. Negatieve uitwerkingen van secundaire toevoegingen kunnen niet uitgesloten worden.
In het kort:
•Als je op loodvrije benzine wilt rijden moet je de onsteking aanpassen ( later )
•de klepspeling moet bij een /8 iedere 10000 km gecontroleerd worden *
•Toevoegingen worden niet aanbevolen
offizielle Aussage seitens Mercedes-Benz
orginele Duitse tekst,
http://www.strichacht-forum.de/knowhow- ... cedesmotor
* /8 of strich8 is een oud model Mercedes-Benz auto met een M115 motor
Als je de onsteking niet bijstelt gaat de motor pingelen als die goed moet trekken. Het is niet zo erg dat hij uitzichzelf blijft doorlopen als je het contact uitzet. Toch is pingelen een verrekt gevaarlijk fenomeen wat menige zuiger het leven heeft gekost.
LPG kun je inbouwen zonder de zittingen te vervangen maar bouw dan tegelijkertijd zoiets als "maxlube"in. Dat is een systeem die een smerend middel in de inlaat druppelt waardoor de zittingen langer goed blijven. De zittingen zijn niet bestand tegen hoge temperaturen vandaar ook de heel frequente klepstel periode in het duitse stuk.
Persoonlijk adviseer ik altijd andere zittingen in te (laten) bouwen.
Als ik je een advies mag geven zorg er dan eerst voor dat de onsteking op orde is. Dus tijdstip en de contacthoek van de puntjes, vacuumvervroeger slangetje controleren en de vervroeger in de verdeler controleren of die wel bewegen wil. Als je kap, rotor en puntjes vernieuwt (aanbevolen) neem dan gelijk een condensator mee. Bougies elektrode afstand controleren of vernieuwen.
Als dat op orde is dan controleer je de klepspeling nog even. En vergeet ook het luchtfilter niet. Als dat te vol zit krijg je een te groot vacuum in de inlaat wat zeer nadelig is voor het brandstof gebruik.
En dan kun je de carburateur afstellen. Stationaire sproeier voorzichtig indraaien totdat die tegen de zitting komt (slagen tellen en opschrijven).
Daarna 1 1/2 slag weer uitdraaien ( basis afstelling ) toerenteller aansluiten en anders op het gehoor. Motor starten en toerentalregelschroef zo instellen dat de motor blijft draaien. Motor warm draaien.
Nu stel je het toerental met de toerenregelschroef zo in dat de motor blijft lopen. Dan ga je voorzichtig met de mengsel schroef aan het draaien wat in en wat uit zo dat de motor sneller en regelmatiger gaat draaien. Indien nodig stel je het toerental steeds iets bij. Als je tevreden bent zet je de verlichting en kachelventilator vol aan. Ook nu moet de motor goed blijven lopen en genoeg toeren houden.
Zo en nu ga je maar eens kijken of de uitlaat nog steeds zwart blijft. Je moet wel de motor flink laten werken om de boel een beetje schoon te branden.
In de carburateur voor de bussen zitten twee hoofdsproeiers. Die tweede wordt bediend door de onderdruk in de venturie via een zuigertje en zuigerstangetje. Deze tweede sproeier gaat meewerken als de wagen zwaar belast wordt of de motor het zwaar te verduren krijgt.
Bij onze bus bleef die sproeier open staan wat er mede de oorzaak van was dat wij met een verbruik van 1 op 3 á 3,5 zaten. Je begrijpt dat ik daar gauw een einde aan heb gemaakt door het bewuste stangetje te verwijderen.