409

Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

409

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok daar gaan we,..

Onze 409 verbruikt met 80-83 km per uur op de bergachtige autobaan zo'n 1 liter op 5.2km

De motor maakt een hoop geluid!

ik moet van de brandweer Super plus tanken en dan heb ik een flesje Liquid Moly loodvervanger erbij waarvan ik 10cc per 10 liter super plus erbij moet doen.

De vragen:

Moet ik die loodvervanger gebruiken? (brandweer heeft het spul altijd gebruikt)
Moet ik Super Plus tanken of is euro 95 met loodvervanger ook goed?

Wat moet er aan die motor gebeuren als die te rijk staat? Ik zag dat de uitlaat wat zwart is van de roet. Komt het verbruik omdat die te rijk staat?

Waar lekken de 409's het meeste? ik heb wat druppels onder de bus hangen.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: 409

Bericht door karogegro »

Als de klep zittingen niet aangepast zijn voor loodvrije benzine, ben je idd veroordeelt tot het gebruik van loodvervanger.
Superplus heeft een hoger octaan gehalte dan bijv. euro 95/98. Ook hiermee ben je veroordeelt zolang de cillinder kop niet aangepast is.
Vroegah, bij m'n oude Datsun Cherry tankte ik 2a3 keer loodvrij en daarna weer een tank super. Dat ben ik blijven doen totdat ik 'm in de prak reed. Muurtjes geven niet mee :cry:
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 409

Bericht door De Rooie Reus »

De Duitse eigenaren van onze O309B voegden ook loodvervanger toe. Ik heb op het ddl-forum hierover een vraag gesteld en toen gaf Pieter me een link van Mercedes waaruit bleek dat je normale euro 95 kunt tanken waaraan je dan geen loodvervanger hoeft toe te voegen. Wel moet je met kortere intervallen (< 5.000 km) de kleppen controleren.

Je schrijft ook dat het apparaat nogal wat lawaai maakt. Vergeleken met onze vroegere 508 is het bij ons een stuk minder (ik heb nog niets geïsoleerd) en we kunnen zelfs verstaanbaar praten als we met hogere snelheden over de 's-rijks wegen scheren.

Ik wist niet dat de 409's lekken, de onze blijft in ieder geval volledig droog. Ik neem aan dat je ook een M115 hebt.

Voor wat betreft de uitlaat, kan het niet zo zijn dat er altijd hele kleine stukjes mee gereden zijn?

Succes met de Rode Duivel!
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 409

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok thanks. Dat is duidelijk.

Kan ik er dan wel zomaar LPG in leggen (daar denk ik toch sterk over na) of moet ik dan ook de hele kop aanpassen?

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 409

Bericht door De Rooie Reus »

Voor zover ik weet kan er met deze kop gewoon lpg ingebouwd worden. Wat ik wel ergens las is dat je de kleppen dan wel regelmatig moet controleren.
Onder je vraag staat in het rijtje mijn vraag: LPG-verbruik waarin Pieter ook een bijdrage heeft geleverd.
Ik heb vrijblijvend eens de vraag gesteld bij een inbouwbedrijf in onze buurt waar het ongeveer € 1.100 zou moeten kosten.

Groet,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: 409

Bericht door Detlev »

Hoi Dennis, op het dbbl forum (welkom terug trouwens.... :up: ) zit Pieter ook en die heeft een benzine motor en weet daar veel (misschien zelfs wel alles :D ) vanaf! Hij rijdt ook op LPG.
Nou zit pieter hier ook vaak, dus wie weet....
Mercedes 406 uit 1969
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 409

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb inlog problemen met de dubbellucht site. Kom er niet op.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 409

Bericht door Maxer »

Super lijkt mij onzin, zo'n hoge compressie zal die motor niet hebben. Je kunt het eenvoudig controleren door euro 95 te tanken en dan te luisteren of de motor gaat pingelen als je bij lage snelheid in een hoge versnelling volgas geeft. Doet ie dat niet dan euro 95 tanken. Pingelt ie heel licht (een kloppend geluid in de motor wat eigenlijk detoneren heet) kun je dat oplossen door de ontsteking iets later te zetten. Scheelt vrijwel niets in vermogen maar wel veel geld. Overigens is het octaangetal en geen octaangehalte. Het geeft de klopvastheid van de brandstof aan, dat is alles.
Als je klepzittingen niet geschikt zijn voor loodvrij zijn ze ook niet geschikt voor lpg. Laat er geharde zittingen in zetten of koop een ruilkop dan kan allebei wel en ben je verlost van die loodvervanger.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: 409

Bericht door karogegro »

Als ik het goed gelezen heb, heeft Dennis het advies mee gekregen om superplus te tanken en daar loodvervanger aan toe te voegen. Als er gewoon euro95/98 getankt kan worden, zou die commanandant, neem ik aan, dat gezegd hebben. Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 409

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb nog even de MB-link opgezocht over het tanken van welke soort benzine (de vraag mbt de kraftstoff):
http://www.mercedes-benz-classic.com/co ... ering.html#

Ik neem aan dat MB weet waarover ze schrijven.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Johannes

Re: 409

Bericht door Johannes »

Hallo Dennis,

Voor jou heb ik dit maar even van dubbellucht gehaald. dat heb ik daar eens een keer neergezet.
Dit is de vertaling van een officiele mededeling van mercedes. Je vind de link bijgevoegd.

Veel bezitters van oudere personenwagens zijn door de discussie over het verdwijnen van loodhoudende brandstoffen onzeker geworden. In het bijzonder voor de vakantie stapelen de bezorgde vragen zich op. Bij Mercedes is de loodtijd al sinds 1985 tot een eind gekomen, en begroeten wij het verdwijnen van loodhoudende brandstoffen als een milieu sparende maatregel.

Daarbij willen wij nog eens op de volgende feiten wijzen : geen Mercedes-benz personenwagen is op loodhoudende brandstof aangewezen. Wanneer zekere , al tien jaar bewezen, randvoorwaarden in acht worden genomen, kunnen wij de waarschijnlijkheid van vervolgschade door loodvrije brandstof uitsluiten. Bij het gebruik van loodvrije brandstoffen die afwijken van de aanbevolen klopvastheid ( bv. 95 inplaats van 98 ROZ) moet het tijdstip van de vooronsteking worden aangepast. Voorzover het gaat om motoren zonder speciaal geharde uitlaatklepzittingen ( toegepast vanaf 1983-1985), adviseren wij- bij motoren onder lichte belasting en zonder automatische klepspeling aanpassing- de klepspeling iedere 10000 km te controleren (halve interval)

Daar alle Mercedes-Benz motoren met loodvrije brandstoffen gebruikt kunnen worden ( noodzakelijk bij katalisatoren) zijn ook geen bijzonder loodtoevoegingen nodig. Wij bevelen uitsluitend de brandstoffen met de primaire toevoegingen volgens DIN/EN. Negatieve uitwerkingen van secundaire toevoegingen kunnen niet uitgesloten worden.

In het kort:

•Als je op loodvrije benzine wilt rijden moet je de onsteking aanpassen ( later )
•de klepspeling moet bij een /8 iedere 10000 km gecontroleerd worden *
•Toevoegingen worden niet aanbevolen
offizielle Aussage seitens Mercedes-Benz

orginele Duitse tekst, http://www.strichacht-forum.de/knowhow- ... cedesmotor

* /8 of strich8 is een oud model Mercedes-Benz auto met een M115 motor

Als je de onsteking niet bijstelt gaat de motor pingelen als die goed moet trekken. Het is niet zo erg dat hij uitzichzelf blijft doorlopen als je het contact uitzet. Toch is pingelen een verrekt gevaarlijk fenomeen wat menige zuiger het leven heeft gekost.

LPG kun je inbouwen zonder de zittingen te vervangen maar bouw dan tegelijkertijd zoiets als "maxlube"in. Dat is een systeem die een smerend middel in de inlaat druppelt waardoor de zittingen langer goed blijven. De zittingen zijn niet bestand tegen hoge temperaturen vandaar ook de heel frequente klepstel periode in het duitse stuk.
Persoonlijk adviseer ik altijd andere zittingen in te (laten) bouwen.

Als ik je een advies mag geven zorg er dan eerst voor dat de onsteking op orde is. Dus tijdstip en de contacthoek van de puntjes, vacuumvervroeger slangetje controleren en de vervroeger in de verdeler controleren of die wel bewegen wil. Als je kap, rotor en puntjes vernieuwt (aanbevolen) neem dan gelijk een condensator mee. Bougies elektrode afstand controleren of vernieuwen.
Als dat op orde is dan controleer je de klepspeling nog even. En vergeet ook het luchtfilter niet. Als dat te vol zit krijg je een te groot vacuum in de inlaat wat zeer nadelig is voor het brandstof gebruik.

En dan kun je de carburateur afstellen. Stationaire sproeier voorzichtig indraaien totdat die tegen de zitting komt (slagen tellen en opschrijven).
Daarna 1 1/2 slag weer uitdraaien ( basis afstelling ) toerenteller aansluiten en anders op het gehoor. Motor starten en toerentalregelschroef zo instellen dat de motor blijft draaien. Motor warm draaien.

Nu stel je het toerental met de toerenregelschroef zo in dat de motor blijft lopen. Dan ga je voorzichtig met de mengsel schroef aan het draaien wat in en wat uit zo dat de motor sneller en regelmatiger gaat draaien. Indien nodig stel je het toerental steeds iets bij. Als je tevreden bent zet je de verlichting en kachelventilator vol aan. Ook nu moet de motor goed blijven lopen en genoeg toeren houden.

Zo en nu ga je maar eens kijken of de uitlaat nog steeds zwart blijft. Je moet wel de motor flink laten werken om de boel een beetje schoon te branden.

In de carburateur voor de bussen zitten twee hoofdsproeiers. Die tweede wordt bediend door de onderdruk in de venturie via een zuigertje en zuigerstangetje. Deze tweede sproeier gaat meewerken als de wagen zwaar belast wordt of de motor het zwaar te verduren krijgt.
Bij onze bus bleef die sproeier open staan wat er mede de oorzaak van was dat wij met een verbruik van 1 op 3 á 3,5 zaten. Je begrijpt dat ik daar gauw een einde aan heb gemaakt door het bewuste stangetje te verwijderen.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: 409

Bericht door karogegro »

Okay, klaarblijkelijk is mijn kennis mbt oudere benzine motoren enigsinds gedateerd.
Mooi voor Dennis datt hij nu ongestraft loodvrije benzine kan tanken.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 409

Bericht door De Rooie Reus »

Bedankt Pieter mbt je lpg uitleg.

Groeten,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten