Uitlaat 409

Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Uitlaat 409

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,

De uitlaat van de 409 is niet geheel luchtdicht. Dat is een probleem voor wat betreft de invoerkeuring dat weet ik.

Uiteraard ga ik proberen om een en ander tijdelijk af te dichten met de bekende automaterialen oplossingen. gungum etc.

Waar haal ik een nieuwe uitlaat vandaan. Die uitlaat loopt in allehande bochten kriskras onder de bus. Als ikd an toch een hoop geld uit moet geven aan een uitlaat is het dan niet makkelijker om er een te (laten) maken. flexibel deel eronder en 2 goede dempers?

Of zitten die wazige bochten er met een reden?

Afbeelding

Afbeelding

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Uitlaat 409

Bericht door winand »

Sjee, een waar kunststukje :mrgreen:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitlaat 409

Bericht door Frank.fjph »

Dennis,

Ik zou eerst even naar een goede Mercedesdealer gaan en daar vragen of ze even op chassisnummer zoeken naar de uitlaat, en jou dan mee laten kijken naar de plaatjes in de EPC, mogelijk dat deze constructie gemaakt is door Ziegler die de brandweerauto ombouw deed, die lui maken wel meer kunststukjes en aanpassingen.

Dan kan je mogelijk naar een standaard pijp uitkijken

Frank
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Uitlaat 409

Bericht door Maxer »

Die pijpen en potten zien er niet rot uit dus waarom zou je een nieuwe kopen? Lekt mogelijk wat op een aansluiting en dat kun je makkelijk afdichten waarna deze uitlaat zo te zien nog jaren mee kan. Inderdaad een waar kunstwerkje. Zal wel een goede reden voor zijn waarom ze dit gemonteerd hebben.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Uitlaat 409

Bericht door Admin »

De uitlaat van onze 817 liep ook in allerlei tuba-achtige bochten, van het spruitstuk eerst naar voren en dan met een mooie krul weer naar achteren, halverwege met twee maal 90° van links naar rechts en dan recht achteruit...
Misschien proberen ze met een bepaalde lengte de knopen en de buiken van het geluid (maar dan bij één bepaald toerental) te laten samenvallen?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Uitlaat 409

Bericht door evelyn25 »

vorige week bij mercedes alkmaar een nieuwe uitlaatdemper en eindstuk (dus vanaf demper met mooie bocht naar de zijkant 2,5meter), plus beugels en kit gekocht voor 180 euro.
vandaag bellen, morgen geleverd.
als ik t zo zie, kun jij met hetzelfde toe, onze vorige 408b had ook niet zo'n sixflagsbaan onder de bus hangen..
groet en sleutel ze
(met nieuwe uitlaat, een stuk rustiger)
gerbrand
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Uitlaat 409

Bericht door Dennis en Nancy »

Niet te krijgen die uitlaat voor onze 409.

Dealer in Nederland krijgt nog 3 buizen en verder niks.
Dealer in Duitsland krijgt nog 2 buizen en weiter gar nichts.

Ik ga maar eens zwaar aan de gungum en dan naar RDW. Kunnen we daarna een plan C bedenken.

@Maxer: Die uitlaat ziet er erg goed uit maar condens heeft zich van binnen een weg naar buiten gezocht. zal straks eens wat detail foto's maken.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Uitlaat 409

Bericht door Leo »

Zo recht mogelijk pijpje maken, potje ertussen, klaar.
Groot gedeelte van de pijp kun je ook van flexibel spiraalpijp maken. Scheelt weer buigen.

In de APK-regels staat nergens dat er een origineel Duits lunapark op moet zitten. Hij moet gasdicht zijn en de gassen moeten tot buiten de carrosserie worden afgevoerd. Links, rechts, achter, op dak; maakt allemaal geen flous ous waar die pijp uit komt.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Uitlaat 409

Bericht door Dennis en Nancy »

Bericht van de onderdelencomissie van een niet nader te noemen mercedes kampeerautoclub,...

Er is een demper en de voorpijp te bestellen. Samen met de rest wat er in NL en D te krijgen is komen we een heel eind,..

Zie er toch vanaf en laat straks iets nieuws op maat eronder zetten.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Uitlaat 409

Bericht door Maxer »

Waarom geen rvs uitlaat bestellen? Wel wat duurder maar dat doe je maar één keer.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Uitlaat 409

Bericht door Leo »

Wat Is het verschil in kosten tussen RVS en SRP (snel rottend pisbakkenijzer) Nico?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Uitlaat 409

Bericht door Dennis en Nancy »

Maxer schreef:Waarom geen rvs uitlaat bestellen? Wel wat duurder maar dat doe je maar één keer.
Het bestellen in RVS is niet zo gek simpel. Standaard uitlaat van onze bus is niet eens te bestellen bij de dealers dus laat tstaan bij de reguliere onderdelen en uitlaat handel.

We gaan straks met de bus langs iemand die het kan fabriceren, pisbakken staal of rvs zal waarschijnlijk van de prijs afhangen.

dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Uitlaat 409

Bericht door Maxer »

@Leo, ik denk dat je de helft meer kwijt bent dan origineel maar hang me er niet aan op, shoppen loont.

@Dennis, er zijn bedrijven die ter plekke een rvs uitlaat onder je auto fabrieken. Juist voor een benzinemotor is dat een goed idee omdat door de hoge zuurgraad rotten ijzeren uitlaten veel sneller weg dan bij een diesel. Ook hier, shoppen loont.

Je bent dan wel duurder uit maar op termijn veel goedkoper omdat die uitlaat niet alleen die wagen maar ook jou overleefd :lol: :lol:
Johannes

Re: Uitlaat 409

Bericht door Johannes »

Bij de oudere modellen zat er geen voordemper tussen en loopt de voorpijp direct naar de linkerzijde van de auto, maakt een haakse bocht naar achteren gevolgd door de demper. daarna kan de pijp net voor het achterwiel naar links afbuigen en eindigen. Of over de achteras heen naar achteren.
Bij de nieuwere modellen is er een voordemper tussen gekomen. Die is er in twee versies één met de in en uit gang aan de voorkant en één met de in en uitgang tegenoverelkaar. Aangezien de pijp alleen onder het vliegwielhuis door naar de andere kant kan heeft het hun enig denkwerk gekost om dat voorelkaar te krijgen. Dat kunstwerk is dus inderdaad niet meer leverbaar.

Als mijn pijpkunststuk zover heen is dat het vervangen moet worden ga ik er een rvs uitlaat onder maken met 1 demper en zo eenvoudig mogelijk.

Overigens heeft o.a. Bosal een heel assortiment aan pijp, bochten en dempers waarmee je zelf een uitlaatsysteem kunt maken.

Groet Pieter
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Uitlaat 409

Bericht door Paul »

Een kennis van me heeft voor het laten maken van een RVS-uitlaat op maat, goede ervaring met EPS te Kiel-Windeweer (gem. Hoogezand) http://www.uitlaten.com/main.html.

Groet,

Paul
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Uitlaat 409

Bericht door Dennis en Nancy »

Was met de benzineleiding aan het prutsen en toen de wagen liep viel het me op dat er aan op het blok boven aan het uitlaatspruitstuk

twee veren zitten een ronde veer aan de cabine zijde en een stugge ronde veer aan de voorkant. Bij deze veer aan de voorzijde van het uitlaatspruitstukblok lekte wat uitlaatgas door/tussen die veer,.... is dat normaal?

Volgens mij (en mijn vaste monteur) is het uitlaatspruitstuk nieuw (of zo goed als).

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Johannes

Re: Uitlaat 409

Bericht door Johannes »

Hallo Dennis,
Als je de veren bedoelt die direct onder de voet van de carburateur zitten dan is dat normaal.

Onder de carburateur zit in het uitlaatspruitstuk een klep die bij koude motor de uitlaatgassen tegen het inlaatspruitstuk onder de carburateur laat stromen. Die klep wordt door een bimetalen veer bedient en sluit als de motor warm wordt.
De as van die klep is gelagerd in twee boringen in het spruitstuk. Bij koude motor wil dat wel lekken. Normaliter gaat dat over als de motor , en dus ook het spruitstuk warm wordt.

Groet Pieter
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Uitlaat 409

Bericht door Dennis en Nancy »

Klopt! :up:

Er zat voor 100 euro gungum tegen de uitlaat maar hij was 100% gassdicht. (van die band, van die metalen ronde dingen en de classic gungum)
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Uitlaat 409

Bericht door paulv »

Op internet las ik een tip van iemand die in plaats van GumGum gewoon hittevast cement gebruikt met verbandgaas als wapening. Eenmaal hard verbrandt dat verbandgaas maar het zaakje blijft wel zitten.
Zelf zou ik glasvezelband (gipsplaten) gebruiken.

Maar je leest zoveel op internet, zelf heb ik dat nog nooit geprobeerd.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Uitlaat 409

Bericht door Wim »

Ik heb wel Bison kachelkit gebruikt , werkt prima :up:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten