Elektrische koelvin

Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Ik denk dat als de thermoswitch in de aanvoerslang (van de radiateur) zit, de fan vrijwel altijd draait.
Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 02 apr 2013, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Als iemand gaat beweren dat de bestaande koelingen van bussies eigenlijk helemaal niet kán, en ook op 1 of andere wonderbaarlijke wijze de temperatuur van het buitenwater van een kielkoeling kan regelen...
Tjah, dan is mijn interesse wel gewekt natuurlijk.
Ja die van mij ook!!!

Groet Pieter
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Elektrische koelvin

Bericht door vanhooltje »

Wel vreemd dan dat bij de meeste blokken de temp meter op het thermostaat huis zit en niet onderin :shock:
Als je onderin gaat meten en switsen ben je te laat met extra koelen, gevolg kokende motor.
Daar knap je blok niet van op.
Maar ieder zijn ding het is mijn blok niet, en ook de toekomstige kosten niet. :mrgreen:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Dat is helemaal niet vreemd Peter dat de temperatuursensor juist daar zit waar de motortemperatuur het best te meten is. We willen toch weten hoe heet de motor is.
Dat is wat anders dan te meten of de radiator wel genoeg koelt en er eventueel ondersteuning door middel van een extra ventilator moet komen om het heet worden van de motor voor te wezen.
De viscose koppeling die Mercedes zo graag gebruikt wordt ook niet geregeld door het uitgaande koelwater van de motor.

Maar als jullie dan allemaal gelijk zouden hebben leg mij dan eens uit waarom ik geen enkel probleem met de koeling heb en met mij miljoenen automobielen waar het precies zo zit?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb gisteren tussen de 100 en 120 gereden en de ondertemperatuur bleef ongewijzigd: er stroomt koeler water uit de radiateur dan dat er inkomt. De fan sloeg niet aan. Had ik de thermometer in de aanvoerslang van de radiateur gestopt, zou die waarschijnlijk 80 graden aangegeven terwijl de switch toch niet zou schakelen.
Ik ga ervan uit dat de fan alleen inkomt als de radiateur het water niet voldoende meer kan koelen (bij langzaamrijdende file bijvoorbeeld).

Voorlopig hou ik het zo en zal ik laten weten of het tot schade komt.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Uil »

Het is wel degelijk mogelijk om op de uitgaande slang van de radiator te meten, daar is m.i. geen discussie voor nodig. Wat de interessante discussie dan is, wat moet de schakeltemperatuur zijn?

Als je meet aan de ingaande slang van de radiator kun je vrij eenvoudig een temperatuur kiezen: Namelijk iets hoger dan de temperatuur waarbij de thermostaat volledig open staat (80-85 graden). Als de temperatuur in die situatie verder oploopt kan de thermostaat de circulatie niet verhogen om voor meer koeling te zorgen, en zal dus de radiator verder afgekoeld moeten worden.

Als je nu meet aan de uitgaande slang doet zich hetzelfde voor, maar in dat geval weet je niet wat de temperatuur moet zijn. Die laat zich wel berekenen aan de hand van het thermisch vermogen van de motor (mechanisch vermogen gedeeld door het rendement, min de hoeveelheid warmte die de motor verlaat via de uitlaat) en het debiet van het koelwater. Mercedes weet die temperatuur zeker. of tenmiste ten tijde van het ontwerp van de motor en de koeling.
Zonder twijfel is vast te stellen dat als het doel is om de motor niet warmer te laten worden dan 90 graden, het uitgaande koelwater altijd duidelijk kouder zal moeten zijn dan 90 graden. Hoeveel precies is onbekend, maar een inschakeltemperatuur van 92 of 95 graden zal zeker te hoog zijn. Die zijn wel toepasbaar voor de inschakeltemperatuur in de ingaande slang.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Afbeelding

Ik meet de motor temperatuur met de standaard sensor in de kop en ik meet in de slang tussen thermostaat en radiator. Tot nu toe zijn die waarden nagenoeg gelijk.( normaal zo'n 80 graden).
De temperatuur meter in de combiklok is niet nauwkeurig genoeg om exacte waarden tussen 80 en 90 graden af te lezen.
Ik heb voor de aardigheid een precisie meter van Jumo gekocht met een PT 100 sensor en een tolerantie van 0.1 graad ( geijkt) maar die ligt nog op mijn werktafel.
De sensor voor de ventilator zit in de slang direct na de radiator en de huidige schakelt bij 92 graden in. Die zou iets eerder kunnen . Daarvoor heb ik dan ook die Jumo aangeschaft.
Tijdens het testen ( circa 2010) heb ik onderweg regelmatig met een laser gemeten en geen rare dingen kunnen constateren.
De gegevens in de tabel spreken voor zich.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Uil »

Even om misverstanden te voorkomen: Zit jouw sensor nu in de ingaande slang van de radiator (de "hete" kant) of in de uitgande slang (de afgekoelde kant)?
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Leo »

Zo, ben ik weer.
Johannes schreef: Als er veel te koud water in de hete motor komt gaat ie stuk. Dat zou jij moeten weten!!
Kun je wel een zooi uitroeptekens neerzetten, maar jij zou moeten weten dat daarvoor de bypass is uitgevonden.
Het is onzin wanneer je stelt dat het afgekoelde koelwater een bepaalde -warme- inlaattemp moet hebben. Dan zou dus ieder bussie met vaste ventilator tijdens de winter aan puin lopen, en laten we het over kiel/kimkoeling tijdens de winter helemáál maar niet hebben.
Maar gelukkig regelt iedere thermostaat ook de bypass. Probleem opgelost.

Verder had ik me nog niet uitgelaten over de beste plek van de ventilator-voeler. 8)

Johannes schreef:
Leo: Als iemand gaat beweren dat de bestaande koelingen van bussies eigenlijk helemaal niet kán, en ook op 1 of andere wonderbaarlijke wijze de temperatuur van het buitenwater van een kielkoeling kan regelen...
Tjah, dan is mijn interesse wel gewekt natuurlijk.
Ja die van mij ook!!!
Je beweert het zelf Pieter. Volgens jou mag de koeling geen koud water leveren omdat anders de motor kapot gaat.
Een vaste ventilator levert s'winters in deellast wel degelijk zeer koud water, evenzo een kimkoeling.

Johannes schreef:De viscose koppeling die Mercedes zo graag gebruikt wordt ook niet geregeld door het uitgaande koelwater van de motor.
Klopt, en ook niet uitsluitend door het ingaande koelwater.
Een visco voelt de GEMIDDELDE radiateur-luchttemperatuur en daar reageert hij (vroegtijdig) op.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Uil
De sensor voor de ventilator zit in de slang direct na de radiator
dus bij de uitgang onderaan de radiator.

Groet Pieter
Laatst gewijzigd door Johannes op 02 apr 2013, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Leo »

En dan moet ik zeker ook mijn alles vernietigende mening nog geven over de enige echte juiste plek van de ventilatie-voeler? :P


Nah, alvast nooit in de bovenste afvoerslang.
Het waarom is -zoals altijd- logische techniek: Bekijk de werking van de thermostaat.
Zolang de bypass open staat, is de doorstroming in de radiateur weinig tot niets. Het eventuele (kleine beetje) koelwater wat op dat moment wél door de radiateur stroomt heeft -bij opgewarmde motor- precies de temperatuur waarop de thermostaatklep begint te openen. Op dat moment heb je helemaal nog geen behoefte aan een ventilator, maar in de afvoerslang is het wél +80 graden terwijl de radiateur voor de rest nog gewoon koud is. Wrong place, wrong time.

Ook niet helemaal bovenin de radiateur.
a) vanwege bovenstaande.
b) Als er te weinig koelwater in de radiateur staat krijg je ellende dat hij in lucht hangt en veel te traag gaat werken. Als hij dan nog werkt tenminste...


Onderin de radiateur of in de onderste slang?
Zou kunnen, maar dan moet je wel donders goed weten welk verschil van aanvoer/afvoer-temp de motor nodig heeft in extreme omstandigheden. En dan bedoel ik niet alleen koude, maar vooral een extreem hoge luchttemperatuur icm met een overbelaste motor die je rijdende hutje langdurig met een slakkegangetje een bloedhete Italiaanse bergpas op sleurt.
Bij moderne auto's met boordcomputer is dat totaal geen probleem, dat spul kan met allerlei voelertjes totaal zelfdenkend worden gemaakt. Op dit forum zitten echter slechts oude gebakjes uit het stenen tijdperk, zelfs de kolengestookte computer was nog niet uitgevonden toen de meeste bussies hun eerste ton al achter de kiezen hadden.
Als je de godganse dag op je metertjes wilt loeren om te voorkomen dat je motor te heet wordt moet je dat vooral niet laten, maar persoonlijk zou ik de voeler


op 1/3 van boven tot de helft zetten. Waarbij ik een voorkeur heb voor 1/3 van boven.
a) Dan heeft het weinige (bypass-)koelwater ruim de tijd om af te koelen zonder de ventilator te starten.
b) Hoe lager de voeler, des te minder tijd de ventilator nog heeft om het al aanwezige hete koelwater te koelen, wat vooral bij een snel groter wordende doorstroming (bv het begin van bovenstaande extreme bergpas) van belang is.
Better safe than sorry, die paar extra Ah kan me de kop niet kosten.



Zo, en verder zoeken jullie het maar weer uit.
Zo lang het technisch peil niet ál te diep richting Camperforum zakt vind ik het wel weer gescheten... :twisted:


Adios compadres. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Uil »

Jammer om te lezen dat ik het antwoord fout had. Mijn idee was geweest om in de aanvoerleiding van de thermostaat de sensor te doen, maar dan met een inschakeltemperatuur die ong. 5 graden boven de normale bedrijfstemperatuur ligt.

Tevens, Leo, je vergeet één belangrijk detail te vermelden: wat is de inschakeltemperatuur van de ventilator als de sensor op 1/3 vanaf de bovenkant gemonteerd wordt? En, wat is een praktische manier om je sensor daar te bevestigen?
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Uil schreef:Jammer om te lezen dat ik het antwoord fout had.
We moeten proberen te vermijden dat het op een prijsvraag of een wedstrijd gaat lijken.


groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Uil »

Maar het is toch een prijsvraag? Met het goede antwoord win je niet een file veroorzaken op een stijle bergpas door een oververhitte motor. :mrgreen:
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Wat is het goede antwoord op een forum?
Ik geloof dat ook Leo geen garantie geeft.

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

iedereen lijkt wel oververhit te raken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Leo »

Cool down!


Ik geef "Géén Gezeur Garantie". 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Afbeelding

groet Pieter
RWB
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2013, 15:29
Locatie: Dongen

Re: Elektrische koelvin

Bericht door RWB »

Hallo allemaal,

Ik heb mijn 407D ook om gebouwd, van visco fan naar 2 elektrische fans van 280mm groot type: Spal ( VA09-AP12/C-54A ) 1430 m/u 8 Amp-
Die bouwen iets beter in daar ze maar 51mm dik zijn. Voor de aansturing heb ik gekozen voor een elektronische thermostaat van Conrad type: TSM 125. Het fijne van deze thermostaat is dat je hem kan instellen van -55 tot +125 gr C. hij meet ook de huidige temp- ook als de motor niet loopt die kan je dan zien op het display, en als je de motor start dan zie je hem met het koel water temp- oplopen. Ik heb de meet sensor van de thermostaat op de bovenste radiator slang gezet, daar ik de radiateur ± 40mm naar voren heb gezet. was de bovenste slang te kort, kwam goed uit. Ik heb hem door gesneden en een stukje alu- buis van rond 38mm en lang 120mm er in gezet en op het blanken stuk de meetsensor met temp- geleidende pasta er op gezet en met hoge temp- tape af geplakt. Als de motor op temp- is ± 85 gr dan is het koelwater dat boven in de radiateur komt ± 70 gr. ik heb de inschakel temp- op 78 gr gesteld en de uitschakel temp op 72 gr, dit alles na wat meerdere proeven.
Alles werkt goed ook bij hogere temp- en file en berg rijden. Temp- blijft mooi op ± 85 gr.
Kijk bij CONRAD. H-Tronic Temperatuurschakelaar Module 10-15 V/DC Temperatuurregelbereik (°C) -55 tot +125 °C

Bestnr.: 190768 - 89

Groetjes, Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Mooie oplossing Ruud.
Ik zit aan zoiets te denken.

http://www.ebay.com/itm/12V-DC-All-purp ... 232d3f7dcb

Eventueel ook voor de ventilator van de absorptiekoelkast te gebruiken of andere hittegevoelige onderdelen van een oude camper.
Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 24 jul 2013, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Maxer »

Ook fabrikanten verschillen van mening. Ik heb diverse malen sensoren vervangen die inderdaad zoals Leo zegt op 1/3 tot de helft de radiator gemonteerd zaten. Het kleine Subaru motortje wat ik heb gebruikt voor mijn oplaadmachientje heeft de sensor naast de temp. meter sensor zitten, dus bij het thermostaathuis. En het werkt voorbeeldig. Mits de juiste sensoren (schakeltemp en bereik) gebruikt worden zal het wel lood om oud ijzer zijn.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb vanmorgen het apparaat uit de link besteld. Het kan zowel de koeling als de motorverwarming aansturen.
In ieder geval weer iets om over na te denken tijdens de levertijd.

Voor enkele euro's goedkoper zal het volgende apparaat hetzelfde doen maar dan òf het koelen regelen òf het verwarmen.
De Chinese manual lijkt me een uitdaging maar ik zag ook Engelstalige rondzwerven.

http://www.ebay.com/itm/Mini-Automatic- ... 33823af68b

24 Volt:
http://www.ebay.com/itm/Automatic-Digit ... 41744cbca1

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Vanmorgen bezorgt, € 16 all-in, voor zowel koelen als verwarmen te regelen. Ik moet 'm nog aansluiten maar dat is voor minder warme dagen.

Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Hoewel ik de DC versie had besteld zoals de advertentie beloofde stuurde mijn Chinese vriend de AC versie.
Uit zijn mail bleek dat hij het verschil niet kende zodat ik het ding maar heb opengemaakt.
Met behulp van de codering op de onderdelen en het geweldige internet bleek wat de gelijkrichter was. Die heb ik overbrugd en het resultaat was zoals ik van een DC versie verwacht had: het koelwater was 26,3 graad Celsius. Dat klopt vrij aardig met de buitentemperatuur.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

ac of dc , wat let jij op de details zeg :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten