Elektrische koelvin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Sinds Angus en Malcolm er in 1973 mee begonnen let ik wat meer op het verschil. :mrgreen:
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Uil »

Als er buiten een gelijkrichter(brug) geen overige voedingsdelen in zitten, kun je het display ook van gelijkspanning voorzien aan de AC ingang. De gelijkrichter zorgt dan wel dat het op de goede plek komt. 't Maakt hem niet uit dat plus en min niet wisselen.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Dank voor je uitleg. Ik durfde het niet aan, er zaten nogal wat vreselijk kleine onderdelen op de print.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Elektrische koelvin

Bericht door paulv »

Waar je die thermostaat ook voor kunt gebruiken is om van een een diepvriezer een superzuinige koelkast te maken :P .

Je laat die thermostaat de diepvriezer alleen koelen tot 3C en dan schakelt hij uit, bij 5C schakelt hij dan weer in. Zop heb je min of meer constant een graad of 4 in je diepvriezer.
Je profiteer dan wel van de veel betere isolatie van de diepvriezer en zo heb je voor een spotprijs een A+++++++++ koelkast (zeker als je hem tweedehands koopt :lol: , niet te oud natuurlijk :mrgreen: ).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Afbeelding

Temperatuursensor uit het rommelbakje uitgeboord en de Chinese sensor er in gestopt, omwikkeld met alu-tape voor de warmteoverdracht. Afgedicht met polyesterhars.
Ik vond het ding te klein om ergens op te plakken of in te stoppen.
Adapter besteld bij ebay en nu maar wachten tot die bezorgd wordt.

Ik maak me toch een beetje zorgen. Het thermocontact in de onderste slang schakelt in bij 87 graden en in de bovenste slang meet ik dan een temperatuur van 94 graden. Daarna duurt het natuurlijk even voordat de temperatuur in de bovenste slang daalt. Ik vraag me af of 94 graden niet te hoog is want is het zo dat dit de temperatuur is van het water dat de motor verlaat?
Toch klopt er iets niet wat met stilstaande wagen zorgt de radiateur niet voor koeling. Morgen ga ik daar eens over nadenken
Overigens worden deze temperaturen alleen bereikt als de motor langere tijd stationair draait. Bij normaal rijden worden deze temperaturen niet bereikt.

(Het ding kan natuurlijk ook in een diepvries geschroefd worden. Dat is misschien iets voor een nieuw onderwerp. :P)
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

hele poos met met je angus and malcolm zitten denken , maar toen viel het kwartje , "a hole lotta talks" about een electrische fan :lol: :lol: in een schooluniform !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Dat je het woord fan gebruikt is hier wel dubbel toepasselijk. De man is een tikkie ouder dan ik dus dat schept een band.
Daarnaast was de zomer van 1973 een van de mooiste die ik me kan herinneren. : :lol:
Spanning!





N.b. Ik zag in de manual dat de bedrijfstemperatuur van een M115.952 tussen 70° en 95° mag zijn.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Grappig dat fans van AC/DC massaal dit item lezen. :lol:
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

de blokgolven moeten nog komen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Door gelukkige omstandigheden liep het verkeer tijdens de Oldtimerontmoetingsdag op 16 december vast op de A12.
Kon ik eindelijk eens vaststellen of de fan haar werk deed.
En dat ging :up:

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Detlev »

Zo te zien achter je rijdend loopt ie mooi!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Arno Z »

Om een oud topic nog maar eens op te schudden:

Afgelopen vakantie te Spanje barstte 'spontaan' mijn radiateur, na een lange klim in behoorlijke warmte. Meestal laat ik de motor even 'nadraaien' om te koelen, maar deze (met toeristen gevulde parking) vond ik niet echt een plek om nog een tijdje dieselwalmen te verspreiden. Tijdens de klim was de temp net boven de 80grd, slechts iets warmer dan de 80grd die het normaal is.

Na het parkeren liep (door het wegvallen van de actieve koeling) de temp op, en begon de radiateur te lekken. Toen ik kort daarna keek was de temp aanwijzing net geen 100 grd. De lekkage zit aan de achterzijde (dus geen steen o.i.d), maar was wel even lastig. Een telefoontje met de ANWB om te vragen naar een lokale specialist leidde ons naar een garage 30 km verderop. Onderweg zonder radiateurdop gereden en iedere 5 km de radiateur weer even gevuld (gelukkig hadden we die ochtend net de watertank gevuld).

Het garagebedrijf kon de radiateur opsturen naar een specialist, die er 4 dagen later tijd voor zou hebben, inclusief verzenden usw zou dat een week stilstaan opleveren. Met gepaste tegenzin ben ik akkoord gegaan met het gebruik van een soort leak-repair, die de lekkage vooralsnog verholpen heeft.

Geen ervaring met dat spul, resten mij daar een paar vragen:
1- Mijn gevoel zegt dat het nadelige effecten heeft voor de motor (OM314), is dat zo? Zou het spul weer uit de motor te krijgen zijn?
2- Komend weekend nog even op- en neer naar Oldenzaal. Daarna wil ik de radiateur gaan uitbouwen. Maar wat is wijsheid, vervangen of repareren. Komt dat lek door een soort cavitatie of veroudering? Dan vervangen denk ik, of is laten repareren een goede optie (en waar). Dit alles uiteraard voor de winter invalt, want er zit nu water in het koelsysteem.
3- Terugbouwen met electrische koeling, of de gelegenheid nemen om de vaste fan te vervangen door een visco? (@DVIII, waar heb jij die visco in jouw 508 vandaan?)

Thx

Arno
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Elektrische koelvin

Bericht door paulv »

Ik rij al tientallen jaren bij al mijn auto's met "Bar Leaks" in het koelwater, nog nooit een nadelig iets gezien. Wel andere merken geprobeerd maar die waren waardeloos.
Dat spul werkt fantastisch tegen allerlei lekken, zelfs van de koppakking.

Laats met een serieus koppakking lek wat toch anders (nieuw) geprobeerd, de naam ben ik even kwijt.
Je moest hiervoor eerst de koelvloeistof vervangen door gewoon water, dat spul erin, een tijdje rijden, weer naspoelen en vullen met koelvloeistof. Ook prima resultaat tot nog toe (20.000km).

Het blijven lapmiddelen maar gaan soms 100.000km mee.

Groeten Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

bij gebrek aan echte gegevens zou je denken dat het dichtslibben van het koelsysteem serieuze zaken als koppakkingen kan vervangen , maar ja zo'n potje kost de wereld niet , serieus repareren wel , ik zou niet op reis willen met een opgelapte motor , en ik repareer alles zelf .......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Arno Z »

Wat is wijsheid..?

Ik ben van plan om mijn radiateur te gaan voorzien van drie 'kleine' electrische ventilatoren van 24cm diameter (samen bijna 5500 cm2), waarbij het origineel (stalen ventilator) een diameter heeft van ca 45cm (opp ca 6300cm2).

Afbeelding

Ik verwacht dat de hoge rotatiesnelheid van de electrische ventilatoren ruim goedmaken voor de grotere oppervlakte maar lagere luchtstroom van de aangehangen ventilator (stalen model zonder viscokoppeling).

De bediening wil ik doen door een twee traps (Volvo V70) thermostaat te plaatsen in de aftapplug onderin de radiateur. Waarbij ik 1 of 3 ventilatoren wil laten bijkomen/afvallen afhankelijk van de temperatuur.

Wegens het poeliewiel en de inbouwdiepte van de electrische fans kan de onderste helaas niet gecentreerd zitten. Ook kan hij niet bij de instroom-aansluiting.

Vraag die resteert, een dichte plaat achter de radiateur met uitsparingen (3 of 4) voor de ventilatoren en rijwind, of alleen een frame om de radiatoren op zijn plek te houden?

Dank!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

het hep niet zo veel zin om onderin de radiateur de thermo schakelaar te plaatsen want dan ben je te laat , en dat er geen plaat (masker) zit on de fans maakt ook niets uit , gewoon een frame maken waar deze fans het beste uitkomen ivm de ruimte die je hebt. als je ooit te warm wordt kun je eenvoudig gas terug nemen om de temperatuur weer omlaag te krijgen. je kan trouwens het beste een drietraps schakeling maken , dus drie aparte temperatuur metingen , je kan eenvoudig voelers op de radiateur plakken . of de draadbus van de donorauto oversolderen
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten