Elektrische koelvin

Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Dank je Martin , het gaat een in vergelijking met een jaar terug een stuk beter en ik herstel redelijk vlug.

Anton, ik heb de gegevens van jouw voorbeeld genomen en uitgewerkt met een wetmatige formule / berekening voor ventilatoren.
Die luid dat het opgenomen vermogen zich tot de derde macht verhoud met het toeren tal.
Zoals je ziet zou mijn bus als straaljager dan redelijk meekomen.
tevens heb ik de ventilator van mijn bus getekend om zo de spoed te kunnen vaststellen. Dit om met die gegevens het opgenomen vermogen te kunnen berekenen.
daarvoor heb ik een programma gebruikt voor vliegtuig propellers. Dat is wel ten gunste van de koelventilator maar zo krijg je een idee hoeveel vermogen hij in ieder geval opneemt.

Afbeelding

Afbeelding

Wat mij ook opvalt is dat de berekende snelheid aardig overeenkomt met de snelheid van de bus als de motor 5000 toeren draait. Dan zou je kunnen concluderen dat bij die snelheid de ventilator niets bijdraagt aan de koeling (wat overeenkomt met mijn bevindingen) en derhalve dus ook niet het volle vermogen zou opnemen.
Bij lagere snelheden in een andere versnelling met evenveel toeren is dat dan wel weer anders.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je het koelvermogen, dus de lucht verplaatsing, kun je ook de stroom opmeten van een elektiese fan.
Een pk is gelijk aan 736 watt.
Je krijgt dan mi beter resultaten.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

je kunt er van alles op los laten volgens deze ventilatorwet zou je het ook kunnen uitrekenen maar dan moet je wel de luchtverplaatsing weten en dat wordt dan weer natte vingerwerk. maar laten we eens zien . de ventilator heeft een diameter van 46 cm dat is 0,1661 m2. Rijd ik 80 km/h dan komt er door een gat zo groot als de ventilator 13288 kubieke meter lucht. dat is dan voldoende om de motor te koelen. Ok nu de formule die luid als volgt.

Afbeelding

We nemen voor pt 1000 en voor n een rendement van 80% dus 0.8

dan is Pw 4.6 Kw dat is 6.2 pk.

13288 x 1000 / ( 3600 x 1000 x 0.8 )

Maar ik vind het wel goed zo het opgenomen vermogen van de ventilator zal eerder bij de 6 pk liggen dan bij de 2 pk of er precies tussen in dat is dan nog altijd 4 pk.
Die koelventilator van een 2cv zal wel iets groter zijn dan die van de M115 maar die kwam dus ook uit op 4 pk.

eeen 5 pk 4takt honda gebruikt 330gram /pk/uur dat komt neer op ongeveer 2 liter per uur voor 4 pk. Als ik 80 rijd en mijn bus 1 op 5 gebruikt is dat 16 liter per uur. 10 % van 16 is 1.6 liter

ik sluit dit nu af. Ik ben zeer tevreden met de behaalde resultaten uit het verleden en in mijn geval zullen die ook voor de toekomst gelden :mrgreen:

groet Pieter
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Leo »

Pieter,

leuke berekeningen. :P
Natuurlijk vroeg ik me weer wat af: Je bent uitgegaan van 5000t/m, zijnde het toerental van je motor (?).
Maar is de krukaspoelie niet groter dan de ventilatorpoelie?


Voor de mensen die het DIESEL-verbruik willen uitrekenen: Een liter diesel in ouwe karretjes geeft ca 5pk/uur, oftewel 1pk verbruikt 0,2 liter diesel per uur.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Leo

Ik meen mij te herinneren dat ze even groot zijn maar eerlijk gezegd zou ik dat na moeten meten. Visueel zie je geen verschil dus veel zal het niet zijn.
Op een M115 dan.
Groet Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Anton »

Hoi,

Maak nou niet de fout om een luchtgekoelde motor, oa VW-Kever lelijke eend te vergelijken met vloeistof gekoelde.
Een luchtgekoelde heeft meer koellucht nodig dan een vloeistof gekoelde, het koelend oppervlak is op de cilinders veel kleiner, daarbij worden ze meestal ook wat warmer.
Er is dus meer lucht en dus meer vermogen nodig.
Daarbij is het koelend vermogen berekend op vollast wat ie in de praktijk niet zo vaak haalt, dus de ventilator vraagt altijd het maximale vermogen.
Als je bij een kever de V-snaar verwijderd gaat ie er als een speer van door, vraagt dus duidelijk meer vermogen.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

ik vergelijk helemaal geen motoren , en zeker geen 4 cil vw tegenover een 2 cil citroén, ik begrijp de opmerking van Anton dan ook niet.
Ik vergelijk een ventilator met ongeveer dezelfde diameter van 46 centimeter en aangezien de diameter grotendeels het vermogen bepaald en niet de spoed lijkt mij dat helemaal niet zo buiten proporties. Wat ik mij nog herinner van de 2 cv's die ik heb gerepareerd en die waarin ik zelf reed komt die koelventilator aardig in de buurt van 46 centimeter.
Daarbij meld iemand in dit topic dat hij op een testbank het vermogen heeft vergeleken van een 2cv motor met en zonder ventilator en dat kwam uit op 4 pk.
Maar of dat nu wel of niet een correct vergelijking is maakt mij eigenlijk ook niets uit. Mijn motor zal daar niets meer of minder om gebruiken.

Leo, ik kon het niet laten en heb even gemeten de krukas poeli is 125 mm en de koelwaterpomp poeli is 135 mm. Dat komt er dan op neer dat als de krukas 5000 rpm draait de koelwaterpomp 4630 rpm draait.

Maar heren het was mij een genoegen en eigenlijk vind ik het wel goed zo.

groeten Pieter.

o ja Anton heb je wel eens in een kast van een watergekoelde generator gekeken? daar zit doorgaans een ventilator voor de motor die flink groter is dan die van evensterke luchtgekoelde motor in een voertuig. De ontwikkelde warmte zal weg moeten water gekoeld of niet als er geen rijwind is.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Anton »

Hoi,

De opmerking was algemeen bedoelt!
En ja ook generatoren moeten gekoeld worden, ze doen hun werk vaak in een benauwde omgeving.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Leo »

Johannes schreef:Maar heren het was mij een genoegen en eigenlijk vind ik het wel goed zo.
Laat ik het daar nou mee eens zijn. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ook...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Ontroerend!

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Leo »

Als het niets kost zijn wij de rotste niet... :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Nieuwe radiateur bij Dubbellucht besteld. Aan de voorkant spoot uit vele piepkleine gaatjes koelvloeistof naar buiten. Ik heb wel eens gehoord dat koper langzaam vergaat. Maar al na 33 jaar? Ik heb nog koperen centen uit de '50 jaren en die zien er nog goed uit. :ooo
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

nah, hang die maar eens drieendertig jaar in de regen , of de helft . het is inderdaad geen foute zet een nieuwe radiateur in te bouwen als je niet met vervelende panne in de zomer of winter wil staan.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

De nieuwe Behr staat er is. Ik heb het volvo relais vervangen door een "gewoon" autorelais. Ik had op mp met iemand afgesproken om een connector voor het relais te kopen. Na betaling van € 10 werd er niets verstuurd. Dat sommigen toch zo wanhopig zijn om een ander voor dat bedrag te belazeren stemt wel triest.
De schakeling werkt overigens perfect. Uit China zal me nog een digitale temperatuurmeter gestuurd worden voor € 3 waarvan ik de sensor in het koelwater zal hangen (meten is weten). Ik zoek nog een nette schakelaar met een vintage uitstraling om als handmatige aansturing van de fan te dienen. In case of an emergency.

Zodra het weer beter wordt ga ik me op een te bouwen dakrek storten. Er is nog zoveel te doen in het leven.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Elektrische koelvin

Bericht door pwaes »

Had even laten weten. Ik had voor 5 euro drie volvo relais inclusief bedrading van bangers hier uit de buurt.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Misschien kun je er mensen mee helpen die op een idee gebracht zijn.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Vandaag een testrit gemaakt grotendeels over de highway..
De fan slaat niet aan want blijkbaar veroorzaakt de rijwind genoeg koeling.
De temperatuur in de retourslang van de radiateur (waar ook debthermoswitch zit) kwam niet hoger dan 44 graden er was dus ook geen reden om aan te slaan.

Waarschijnlijk loopt de temperatuur in zuidelijke landen wel hoger op maar die testrit laat nog even op zich wachten.

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Hallo Martin

Ik heb een voeler gemonteerd in de slang naar de radiateur, onderweg naar het clubweekend wees die exact 80 graden aan. Dus tijdens het rijden met deze temperaturen koelt de radiator het water zo'n 36 graden af.
Zo af en toe druk ik de knop toch maar eens in . Voor de zekerheid dat de fan het echt nog wel doet :P

Groet Pieter
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Elektrische koelvin

Bericht door vanhooltje »

De Rooie Reus schreef:Vandaag een testrit gemaakt grotendeels over de highway..
De fan slaat niet aan want blijkbaar veroorzaakt de rijwind genoeg koeling.
De temperatuur in de retourslang van de radiateur (waar ook debthermoswitch zit) kwam niet hoger dan 44 graden er was dus ook geen reden om aan te slaan.

Waarschijnlijk loopt de temperatuur in zuidelijke landen wel hoger op maar die testrit laat nog even op zich wachten.

Groeten van,
Martin
die swits hoor in de aan voer slang te zitten, want kijk maar naar de posting van johannes 44 + 36 = 80 graden.
Koelt dus 36 graden af door de kou op dit moment.
Maar zomers word dat anders, swits slaat aan bij zeg 84 graden die jij dus meet beneden, maar dan is het blok 36 graden warmer of nog hoger want dan is de koellucht warm. dan kom je toch echt met een koker te staan.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Elektrische koelvin

Bericht door deutz »

Peter is me net voor, het hete koelwater komt boven in de radiator aan, wordt dan afgekoeld
en gaat er onder weer uit, dus veel minder heet als er boven in!!
Gr.Jan.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Het hete water komt boven in de radiator aan en wordt dan zoals de bedoeling is 35 graden afgekoeld en komt kouder de motor weer in. De ventilator hoeft pas aan te slaan als het water in de radiator niet genoeg afkoelt en te heet de motor weer in komt. Als het boven met 84 graden uit de motor komt is er geen enkele noodzaak om de ventilator aan te laten slaan. Zelfs bij 95 graden hoeft de ventilator nog niet aan te slaan als de radiator het water genoeg afkoelt door de rijwind.
Bij te weinig rijwind zal het water niet genoeg afkoelen en dan zal de ventilator bij moeten springen VOORDAT de motor te heet wordt.
Het is dus de bedoeling de radiator zoveel mogelijk zijn werk te laten doen en de ventilator alleen aan te laten gaan als de radiator het niet meer aan kan. Dus meet je onderin om die werking te bewaken. Komt er te heet water UIT de radiator en IN de motor dan zal er hulp moeten komen. Niet als er te heet water UIT de motor komt. Dat komt er namelijk uit als er te heet in komt.
Er wordt ook nog wel eens een sensor in het midden gemonteerd om een betere constante temperatuur te houden.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Leo »

Pieter,

het kan een motor niet zo boeien hoe koud het water onder in de radiateur is. Die radiateur loopt niet in de soep als hij te heet wordt, de motor wél.
Wat jij met je onder-regeling doet is voor thermostaat spelen.
Als het boven met 84 graden uit de motor komt is er geen enkele noodzaak om de ventilator aan te laten slaan. Zelfs bij 95 graden hoeft de ventilator nog niet aan te slaan als de radiator het water genoeg afkoelt door de rijwind.
Hier maak je toch een uitermate smerig denkfoutje Pieter.
Wanneer het water met 95 graden uit de motor komt koelt het water in de radiateur blijkbaar niet hard genoeg af, anders zou die motor op dat moment geen 95 graden zijn. Logisch toch?
Er zit een thermostaat in de motor die de temperatuur van de motor behoort te kunnen regelen. Er valt voor de thermostaat niets meer te regelen wanneer jij te heet water gaat toevoeren.
Wanneer die motor 95 graden afgeeft is hij te heet en ben jij te laat met je ventilator. Zo simpel is het.
De ondertemperatuur van de radiateur is te warm wanneer de thermostaat het niet meer kan bijpoten.
Wélke temperatuur die onderradiateur heeft is van geen enkel belang, want iedere deelbelasting vraagt een andere hoeveelheid koeling. Zolang het aangevoerde koelwater maar koud genoeg is om de motor voldoende te koelen is het goed. En het is NIET goed wanneer de motor te warm wordt.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

nee echt niet!!! Die van mij was dan allang totaal in de soep gelopen en dat is die dus echt niet. De ondertemperatuur is wel degelijk van belang . Daar wordt serieus rekening mee gehouden bij het berekenen van het koelsysteem. Er is een maximum verschil aan te houden tussen in en uit.
Als er veel te koud water in de hete motor komt gaat ie stuk. Dat zou jij moeten weten!!
Mijn motor mag een bedrijfs temperatuur hebben van maximaal 95 graden dus er is niets aan de hand als die temperatuur bereikt wordt en de radiator het kan bijhouden en het dus niet nog warmer wordt.
veel moeilijker is het niet.
En bij mij en al die andere systemen die ik gebouwd heb, zij het dat het kielkoelingen waren, functioneert het toppie.
En nogmaals bij de meeste automobielen zit die sensor of onderin of in het midden en niet boven.

Warme groeten Pieter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

nou , nou , argumenten :lol:
(iedereen vergeet de bypass van de thermostaat schijnbaar) :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten