Elektrische koelvin

Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Maxer »

Je zou dat soort ouderwetse dingen toch niet nodig hebben als de thermostaat in orde is. Mijn bus heeft geen gordijntjes voor de radiator maar komt gewoon redelijk snel op temperatuur, ook in de winter.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb de fan inmiddels op de radiateur bevestigd en het lijkt me dat die maar korte perioden in werking treedt. Ik kon me geen voorstelling maken hoeveel 2400 cfm is maar het is respectabel.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

ouderwets , ik neem het je maar niet kwalijk , ouderwets is een zuigermotor zowiezo , en thermostaten zijn maar een deel van de oplossing , je mag toch niet zomaar super eenvoudige methoden overboord gooien als die ook een deel van je probleem kunnen oplossen. ik heb voor nieuwe machines heel wat old tricks uit de kast gehaald om ze te laten werken in ons gematigde klimaat , wat soms toch nog erg extreem kan zijn . het onderschatten van ons klimaat is iets waar de spoorwegen schijnbaar een patent op hebben en laat dat maar daar blijven !! . ik onderhoud ook echt grote machines met vermogens van meer dan 1000 kw , juist daar zit dan ook alles op , thermostaten , extra booster pompen , louvre radiateur regeling , oa lloyds verzekerd geen vitale logistieke machines als niet alles er aan gedaan wordt ze goed te laten werken , zoals havenkranen. elke dag leer je zo weer wat !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Elektrische koelvin

Bericht door deutz »

Ja, ouderwets, is toch ook een ouderwetse auto!?
In ieder geval werkt het perfect en hoe eerder de motor op temp. is hoe beter!
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Maxer »

Mijn nieuwe auto is in recordtijd op temperatuur, ook de afgelopen dagen onder 0. Natuurlijk kan het altijd sneller want een thermostaat laat een beetje door, ook als hij dicht staat maar dat lijkt mij onnodig. Bij koude laat ik van de bus altijd de webasto een minuut of 10 draaien. Niet alleen scheelt dat enorm in de rookontwikkeling bij een koude start maar start hij ook zonder de koudstart te gebruiken en is hij heel snel op temperatuur. Eenmaal rijdend gaat de webasto uit en houdt de motor de boel, inclusief de interieurverwarming, op temperatuur. Mijn bus is bepaald geen modern voertuig (1982) maar doet het toch al ruim een miljoen km zonder gordijntje voor de radiator dus zo nodig zal een gordijntje niet zijn.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Anton »

Hoi,

Voor de werking van de thermostaat is dat kleine gaatje beetje echt noodzakelijk!
Middels dat gaatje word ie door de langs stromende koelvloeistof voorverwarmd zodat ie op tijd open gaat.
Zonder gaatje gaat ie te laat open (als ie al open gaat), je krijgt dan een thermosshock en daar is je motor niet blij mee.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

goedzo nieuw onderwerp, terriers , ik bedoel thermoschock, ik heb er ook vaak een bij me , ben ik sneller warm en geen rook. mag ook thermoskoffie zijn :) , overgens gaat de thermostaat niet patsboem open maar juist geleidelijk , en dat gaatje zit voor een goede werking YES !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Nu we toch bezig zijn met technische onvolkomenheden. Kan het zijn dat het gaatje van de thermostaat spontaan open wordt getrokken door de luchtstroom van de elektrische fan. Het zou me niets verbazen want met 2400 cfm krijg je een hovercraft omhoog. Dan helpt een meegezogen rolgordijn, al dan niet met handvat, ook niet meer om de motor op temperatuur te krijgen. Of werkt het gaatje op temperatuur ipv luchtdruk? Als dat zo is breek ik de hele elektrische fan eraf en maak een handbediende slinger zodat ik manueel de luchtverplaatsing kan regelen.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Admin »

Martin,

Als je je thermostaat in in de luchtstroom wilt hangen, is het misschien tijd dat je verhuist naar Magirustig!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Dank je dat je me erop geattendeerd hebt Ernst, een interessante club maar ik heb nu al twee oldtimers en mijn vrouw vindt een derde vast niet goed. Ik heb het haar overigens nog niet gevraagd.
Laat ik voorop stellen dat ik jullie adviezen, raad en tips enorm op prijs stel omdat mijn technische kennis beperkt is.
Het viel me echter allengs op dat ik met een elektrische fan begon om te koelen en dat het langzaam via rolgordijnen, webasto's en gaten in thermostaten op het verwarmen van de motor uitkwam.
Inmiddels ben ik zo wat klaar met de fan zodat ik het onderwerp aan jullie over laat.

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Admin »

Zet je nog wel een eindfoto met je bevindingen in de praktijk hier neer? Bedankt!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Elektrische koelvin

Bericht door deutz »

Nico, je waterverwarmer is er ook voor om je motor vlug op temp. te krijgen!!
Dus ook een hulpmiddel net als een rolgordijntje!
Ook bij mijn Deutz zit er een voorziening op om mijn motor sneller op temp. te laten
komen, nl door middel van een uitlaatgastemperatuurthermostaat (!).
Die regelt de doorlaat van een oliestroom naar de turbine fan = koelfan.
Koude motor is weinig olie naar de turbine waardoor er weinig aandrijving is, warme motor dus veel en de fan
draait max. mee.
Is zelfs af te stellen.
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Maxer »

Jan, de webasto is een standkachel, bedoelt om bij stilstand het interieur van de bus warm te houden. Dit voor het comfort van de passagiers. Dat hij tevens de motor op temperatur brengt / houdt is een prettige bijkomstigheid maar niet primair het doel van een standkachel.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

behalve als je garandeert dat een machine bedrijfsklaar is als de motor niet draait en het een graad of twintig kan vriezen zoals in scandinavische havens. (begrijp trouwens niet waarom ik nog moeite doe het allemaal uit te leggen) ((het interieur moet dan ook niet bevroren zijn enzo)) :roll:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Elektrische koelvin

Bericht door veldhuijzen38 »

Is er nog iemand op dit forum die me het verschil in geluid duidelijk uit kan leggen. Ik ben van plan mijn M115 om te bouwen naar elektrisch, maar als het resultaat minimaal is dan kan het projectje voorlopig uitstellen.

Bij oudere jeeps en dergelijke hoor je de fan altijd heel erg op de voorgrond loeien bij het optrekken, maar ik vind dit met een oude Mercedes meevallen ( lijkt in ieder geval).

Is er dus iemand die me wat praktijkvoorbeelden kan geven in verschil qua geluid, en ook qua trekvermogen.
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Elektrische koelvin

Bericht door deutz »

Nico, als het vriest krijgt jouw motorkoelwater het interieur van de bus niet op temperatuur!!
Dus ook tijdens het rijden de standkachel erbij!! (ben ook touringcar monteur geweest).
Maar we dwalen af, ook de ouderwetse dingen werken heden nog goed!!
En in de winter ga ik weinig of niet weg met de Deutz.
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Admin »

Jan,

Misschien geldt wat jij stelt voor een Deutz.
Maar mijn watergekoelde Cummins verwarmt het interieur, ook bij -10℃, zo heftig, dat ik de van de twee aanjagers in de heater er maar één kan laten draaien en dan nog op de lage snelheid. Daarbij moet het raampje bij de bestuurder op een kier staan, anders steek je de dievenmoord in de hele bus.
En dan te bedenken dat er oorspronkelijk twee van die heaters in zaten. Maar ja, Blue Birds moeten inzetbaar zijn zowel 's winters in Alaska als 's zomers in Arizona. Korton, lekker overgedimensioneerd.

Ik zie geen reden waarom Nico's verwarming (in Zweden is het ook wel eens onder nul) het 's winters niet zou doen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Elektrische koelvin

Bericht door deutz »

Hoi Ernst, de europese busbouwers bouwen niet meer overgedimensioneerd!
Er ligt een plint en plavond verwarming in en gaat bij flinke kou niet optimaal verwarmen zonder standkachel!
Bij jouw bus zitten er waarschijnlijk 1 of meerdere extra radiateurtjes in?
Bij een beetje touringcar heb je gauw ong. 80ltr water dat je moet verwarmen, buiten de motor
vloeistof, van ong. 40liter.
Die standkachel hoeft de mensen bij stilstand niet te verwarmen, als de bus lang stilstaat
zitten er geen mensen in!!
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Maxer »

2 x 10 meter lange radiatoren en hoewel een flink deel door de inbouw bedekt is lukt het toch aardig de bus rijdend warm te houden zonder webasto. De motor komt op 80 graden en de pijp van de verwarming is dan niet vast te pakken. Wat Ernst zegt, Volvo is Zweeds en daar kan het flink koud zijn!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Elektrische koelvin

Bericht door deutz »

Oke jongens, jullie krijgen allemaal gelijk!! maar ik maak er geen gewoonte van!! :up:
gr.Jan.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

@Veldhuijzen

Ik zal het proberen,
Voor de installatie van de elektrische ventilatoren hoorde ik tijdens het optrekken de ventilator sterk ruizen zoals jij beschrijft bij de jeep ( of chevrolet classic malibu van 1976)
Nu hoor ik een mooi gegrom onder de kap wegkomen. De eerste keer dat ik thuis de weg opreed was ik erg verbaasd door dat verschil, dat had ik helemaal niet verwacht.
Ook tijdens het rijden hoor je het geluid van de motor binnen onder de kap, terwijl anders het geraas meer ergens bij de kachelafdekplaat wegkwam.
Ik hoor dus nu echt alleen de motor zonder het geloei van de ventilator en dat is een stiller en een mooier geluid.
Als ik de ventilatoren handmatig aanzet hoor je die weer boven de motor uit, alhoewel eigenlijk hoor je de motor niet meer.

Gemeten heb ik het niet toch heb ik het gevoel dat de bus sneller optrekt.
Misschien dat het ontbreken van het ventilator geloei het idee versterkt dat de bus sneller optrekt .
Had ik eerder het idee dat de motor er geen zin in had, nu heb ik het gevoel dat hij graag weg wil.
Of dat alleen door de ventilator is gekomen?
Zo'n ventilator kan zomaar tot 7-10 pk vermogen nodig hebben ( bij max toeren) dan heb je het toch over zo'n 10%. Als dan de dynamo ook nog eens vol aan de riem staat te trekken(4-5pk?) mis je heel wat vermogen.

Groet Pieter
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Elektrische koelvin

Bericht door veldhuijzen38 »

Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Vandaag weinig te doen gehad zodat ik op ebay.com maar een pwm control device voor de koelvinmotor heb besteld. Het apparaat(je) zorgt onder meer voor een soft start waar ik me veel van voor stel.
Aan de levertijd te zien komt volgend jaar een Aziatische heer mij het verlangde item persoonlijk overhandigen.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Johannes

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Johannes »

Wat ik nog vergeten ben is dat in de twee jaar dat we met de elektrische ventilator onderweg zijn de auto constructief en blijvend echt gemiddeld 10 % zuiniger is geworden.
Ik blijf een beetje sceptisch maar mijn vrouw, die de onkosten nauwkeurig bijhoud ( wee mij als ik geen bonnetjes heb), heeft mij het bewijs geleverd.
Moet nog vermeld worden dat ik ook DRL verlichting heb geïnstalleerd en LPG bougies heb gemonteerd.

Groet Pieter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

Pieter, zoals je dit schrijft kun je meteen een baan in de politiek of reclame krijgen. je beweert iets wat je aan een ander ophangt , en je geeft in feite geen enkel vast gegeven , dan dat er minder brandstof per totaal afgelegde kilometers lijkt te zijn gekocht . iets wat je met een betere rijstijl ook kan bereiken , uitgaand dat je de eerste maand als Niki Lauda hebt gereden. ook het vermelden van nog twee eventuele redenen is politiek erg verantwoord , je bent de uitvinder van een zo voor de hand liggend besparings systeem of het begin van een nieuwe politieke partij. misschien geef je de burger weer graag moed , maar ik ben niet zo snel om als het om 10 % gaat
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten