Elektrische koelvin

Johannes

Re: Waterpomp

Bericht door Johannes »

@ pwaes en deutz ?

Groet Pieter
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Waterpomp

Bericht door deutz »

De schakelaar is een universele twee standen schakelaar, eentje van metaal, ik hou niet zo van die plastic
schakelaartjes, daarmee stuur ik een relais aan die de ventilators inschakelen.
Wel controle middels een knipperend rood ledje.
gr.Jan.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Waterpomp

Bericht door pwaes »

Excuses, antwoord duurt even.
Hallo Pwaes,

Dat ziet er goed uit ! Heb je hem al ingebouwd ?.
Een paar vragen
1. Staat er ook een onderdeel nummer op die ventilator of weet je welk onderdeelnummer de ventilator heeft?
2. Wat is de diameter van de ventilator ( huis niet de propellor)
3. Wat is de diepte of dikte van de ventilator.
4. Heb je ook een idee hoeveel Ampere hij gebruikt.
1. onderdeelnummer kon ik zo niet vinden. Op de sloop zijn er voldoende te vinden. Standaard Volvo 850 fan, zijn allemaal duaal. Met shroud betaal je bijvoorbeeld 25E (incl relais hopelijk)
2. 15 inch (en vrij veel CFM)
3. ik denk 4 tot 5 centimeter
4. Ik heb een slow zekering van 30amp ertussen. Gezien de draaddikte lijkt dat voldoende.

Meer info: http://www.davebarton.com/ElectricCoolingFans.html en dan naar Volvo 850 scrollen.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Waterpomp

Bericht door Yoni »

Ik vind het idee van een niet constant gedreven fan ook erg interesant vooral qua vermogen verbruiken en geluid.
Maar op een 609 is alles 24V en de fans hier voorbij komend zijn 12V en 30A dat is gelijk of meer dan menig dynamo levert van deze gebakkies.
Of alles moet 24v gevonden worden of ik moet een nog zwaardere omvormer van 24-12V kopen

Is een viscofan niet een makkelijkere en betere keuze dit was namelijk de optie waar ik aan zat te denken en deze kan ik ook gewoon van een OM364LA over zetten.

Wat zien jullie als voordelen van een elektrisch systeem?

Gr. Yoni
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door Arno Z »

Yoni,

Een viscofan zal altijd meedraaien, naarmate de as warmer wordt (het enige contact met de motor) zal de 'slip' minder worden, waardoor de fan uiteindelijk hetzelfde toerental als de as waar hij aan zit zal gaan draaien.

Het aansturen van een ventilator kost veel energie en maakt een boel geluid. Een viscofan die altijd meedraait heeft dus als nadeel dat er altijd herrie vanaf komt, en dat hij energie gebruikt.

Een electrische fan kan je (automatisch) aan/uit bedienen op basis van je koelwater temperatuur. Zoals boven beschreven kan dat eventueel ook meertraps. Dat kan enerzijds met 2 kleine ventilatoren, mij staat bij dat bijvoorbeeld een (moderne) Mercedes C-klasse een regeling heeft die de 1 fan op 3 verschillende snelheden kan laten draaien.

In normale rijomstandigheden (dus geen file, fors klimmen/dalen of hittegolf) zal een electrische fan nauwelijks aanslaan. Wellicht met stadsverkeer of een lange wacht bij een stoplicht. De viscofan zal dan al die tijd meedraaien.

Arno
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Waterpomp

Bericht door Yoni »

Een viscofan zal altijd meedraaien, naarmate de as warmer wordt (het enige contact met de motor) zal de 'slip' minder worden, waardoor de fan uiteindelijk hetzelfde toerental als de as waar hij aan zit zal gaan draaien.
De visco fan word niet gestuurd door de warmte van de as van de maar door een bi-metalen kamer die warmte van de radiateur opvangt.
dus in weze zou deze ook variabel moeten draaien toch?
Johannes

Re: Waterpomp

Bericht door Johannes »

Eigenlijk heb ik de visco ventilator niet als een alternatief gezien voor de vaste. ik had eigenlijk maar één wens, weg met die voor mij gevaarlijke ventilator.
Als ik de ontsteking wil afstellen moet de lamp tussen radiateur en motor gehouden worden en daar draait die propellor die als je de hand erin krijgt niet zal stoppen.
Natuurlijk speelden de andere voordelen ook flink mee. Één voordeel is ook dat ik ten alle tijde de ventilatoren kan sturen en ze ook kan laten nadraaien als ik de boel na een lange rit ( 8 -10 uur) goed warm heb gestookt. De motorkap is dan soms 60 graden. Verder werkt het bij mij automatisch, geregeld door een thermoschakelaar in het koelwater
Voorts is het rendement van een elektroventilator volgens mij hoger dan die van de altijd slippende viscoventilator, die inderdaad een variabel toerental heeft.

Dit alles wil niet zeggen dat een visco niet voor iemand een hele goede oplossing zou kunnen zijn. Voor mij in ieder geval niet.
Er zijn vast wel 24 volts ventilatoren uit een vrachtauto die je zou kunnen gebruiken.

Groet Pieter

@ pWaes bedankt voor de reactie.
@ deutz betekent dat dan dat jij geen temperatuurschakelaar hebt?
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Waterpomp

Bericht door deutz »

Ik heb wel een temp.schakelaar, de zender in de radiator die bij een bepaalde temp. de ventilatoren
aanstuurd, maar ik kan ze ook handmatig vanaf het dashboard aansturen!
gr.Jan.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Electronische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

De fan van een renault espace bleek veel te diep te zijn zodat ik via de peugeot 806 eentje van de volvo s80 op de kop heb getikt. De fan meet 17 inch en consumeert 265 watt als het apparaat op volle toeren draait en heeft dan een cfm van 2400.
De fan kan op twee snelheden draaien en daar is een volvo relais voor nodig. Dat soort relais is volop te krijgen. De combinatie met een dubbel schakelende thermoswitch ligt dus voor de hand.

Zoals op de eerste foto te zien heb ik de originele shroud vrijwel volledig weggezaagd. Alleen het gedeelte waar de fan in draait heb ik behouden.
Tegen de muur van de stal stond nog een stuk plaatstaal dat ik van de verbouwing van de bus had overgehouden. De korte zijden waren omgezet en dat paste exact om de radiateur: de nieuwe shroud (tweede foto) is volledig vlak. Ik ben nu aangeland op het punt van foto 3: shroud en fan moeten 1 geheel gaan vormen.
Ik zit er aan te denken om rechts van de fan nog een opening te maken en die af te dekken met een rubber flap. Tijdens het rijden kan ook daar de wind dan doorheen waaien.

Binnenkort haal ik een wintertrui van zolder en dan ga ik verder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Electronische koelvin

Bericht door pwaes »

netjes!!

ik was vandaag ook nog ff klussen in de schuur.. warm is anders :ooo 8)
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Electronische koelvin

Bericht door deutz »

Kacheltje in de schuur helpt wel!! ik heb op Marktplaats 2 jaar geleden een gasheater/blower gekocht
voor een scheet! fles pompgas eraan en goedkoop lekker warm!!
gr.Jan.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Elektrische koelvin

Bericht door pwaes »

Wat info voor de 'shroud', deze dient iets van de koelribben af te staan, zeg 2/3 centimeter, om de natuurlijk luchtverplaatsing niet compleet te dwarsbomen.

Ik kan niet helemaal zien of deze bij jou ook enige afstand heeft tot de radiateur.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Ik denk dat de afdekking ongeveer 2cm van de koelribben af ligt maar ik wilde, zoals ik al schreef, een extra opening maken voor de rijwindkoeling.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Maxer »

Een visco fan draait redelijk loos mee als de radiator nog beneden een bepaalde temparatuur zit. In mijn bus zit een hele grote voorin die ik alleen maar hoor als hij moet koelen. Dus de herrie valt wel mee. In de 2008 Transit die ik had zat er ook een die plotseling vastliep. Toen hoorde ik hem pas, daarvoor nooit! Draait ie loos mee zal het vermogen wat hij vraagt minimaal en niet te meten zijn. Kom je er dus met een elektrische fan niet uit (elektrisch is wel beter) is een visco een goed alternatief en stukken beter dan een vaste die immers ook meedraait als het nergens voor nodig is.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Elektrische koelvin

Bericht door pwaes »

agree, ik had een vaste en wilde een visco-koppeling kopen. Maar voor het geld kan je (als je de ruimte er voor hebt) beter een elektrische halen.

Die vaste, die hoor je dus CONSTANT. En zelfs bij die herrieschopper van mij voorin versterkt hij een boel herrie. 8)
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Het krijgt een definitieve vorm nadat ik op zolder nog een oude Aldi trui gevonden heb,
Zoals eerder beschreven heb ik rechts een extra rechthoek uit de shroud gezaagd. Een stuk stalrubber gepakt en dat tot ongeveer de helft ingesneden zodat de flap kan "scharnieren". De flap daarna nog in vieren gedeeld zodat het scharnieren makkelijker gaat want stalrubber is nogal stug en eigenlijk bedoeld voor de kudde.
Idealiter zal het rubber gaan scharnieren als er gereden wordt en terugveren bij stilstand. Ik ben benieuwd.

Ik denk dat ik op de goede weg ben.
Met dank aan Pieter voor de inspiratie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

ben wel heel benieuwd waar de wijsheid vandaan komt dat als je electrisch koelt dat dat minder energie kost dan direct, je moet dus stroom maken met en zeker rendement die je gebruikt om electrisch , met een zeker rendement gaat laten draaien . en direct is dan meer energie ?, ik heb een viscofan op mijn 508 !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Elektrische koelvin

Bericht door pwaes »

Het is (voor mij) een combinatie van stilte t.o.v. de vaste fan en de gedachte dat de fan alleen in file en/of warme temperaturen en rustig rijden aan zal slaan. Het vermogen wat hij vraagt, zal wellicht meer zijn dan een visco-fan op dat moment.

Op het moment dat hij aan zal slaan (file, stadsrijden in de zomer e.d.), daar heb ik niet al het vermogen van de motor nodig. Op de snelweg kan ik elke pk (en elke dB :D ) gebruiken en dan draait de electrische fan niet, de natuurlijke luchtstroom en de koeling van de rijwind leveren hoogstwaarschijnlijk genoeg koeling op (met 12ltr kvs)
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektrische koelvin

Bericht door De Rooie Reus »

Ik ben ook heel benieuwd: 265 watt op vol vermogen. Moet ik een extra accu in gaan bouwen voor de fan of moet ik tijdens het rijden een generator (diesel of benzine) inschakelen of volstaat een zonnepaneel? Maar een beetje lekker aanklooien op een kouwe winterdag is ook wel leuk zolang de Elfstedenkoorts niet door het land waart.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Maxer »

pwaes schreef:Het is (voor mij) een combinatie van stilte t.o.v. de vaste fan en de gedachte dat de fan alleen in file en/of warme temperaturen en rustig rijden aan zal slaan. Het vermogen wat hij vraagt, zal wellicht meer zijn dan een visco-fan op dat moment.

Op het moment dat hij aan zal slaan (file, stadsrijden in de zomer e.d.), daar heb ik niet al het vermogen van de motor nodig. Op de snelweg kan ik elke pk (en elke dB :D ) gebruiken en dan draait de electrische fan niet, de natuurlijke luchtstroom en de koeling van de rijwind leveren hoogstwaarschijnlijk genoeg koeling op (met 12ltr kvs)
Klopt maar dat geldt evenzeer voor de visco fan. Het enige bezwaar daartegen is dat waar de elektrische fan volop gaat draaien en dus koelen, de visco nooit sneller dan de waterpomp waar hij op zit kan draaien en dat kan stationair in de file misschien aan de lage kant zijn. Vergis je trouwens niet in de herrie die een elektrische fan maakt!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door GerardM »

De Rooie Reus schreef:Ik ben ook heel benieuwd: 265 watt op vol vermogen.
Of misschien laten aansturen door je toerenteller :?: .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektrische koelvin

Bericht door DVIII »

bij de ontwikkeling van de eerste auto's liepen er heel veel knappe koppen rond , een van eerste temperatuur regelingen werkten met een verstelbare louvre voor de radiateur , of een rolgordijntje , ik heb nog veel auto's gerepareerd met zo'n kettingtje in de cabine die de rol hoger en lager kon laten. je verminderd de luchtstroom en de fan hoeft dan ook minder te werken . eigenlijk een heel goede regeling !! ( en honderd jaar oud :wink: )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Anton »

Hoi,

Men vergat het rolgordijntje ook wel eens...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektrische koelvin

Bericht door Admin »

De Blue Birds hebben tot de dag van vandaag een jaloezie voor de (twee of drie) radiatoren. Aangedreven door een persluchtcilindertje, dat wel :roll:
De canvas flappen die bij elke bus horen, knoop je enkel voor het front bij extreem lage temperaturen om snel(ler) op bedrijfstemperatuur te komen.

Natuurlijk bij lange na niet zo romantisch als dat witte plastic greepje dat in m'n Morris Minor hing te schommelen.

Afbeelding

Overigens komt de ventilator van zo'n bus (met het gefluister van een F16 met naverbrander) alleen in als je boven de 30℃ een lange helling opklimt. En dan nog pas vlak voor je boven bent... Het is dus allemaal een kwestie van dimensionering.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Elektrische koelvin

Bericht door deutz »

Ook op mijn oldtimer luxe wagen zoiets gemaakt van een rolgordijn (gewoon uit huis) en dan de bedienings
koordjes onder het stuur, het rood geverfde koordje is hoes omhoog!
Het interieur is met deze weersomstandigheden wel veel eerder warm met het gordijntje omhoog!
Gr.Jan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten