Pagina 1 van 7

Elektrische koelvin

Geplaatst: 19 nov 2012, 20:00
door De Rooie Reus
Op forums lees je wel eens iets over het installeren van een elektronische fan. Er valt veel over te zeggen en aan de andere kant ook weer niet.
De hele M115 ligt nogal ver naar voren en als ik de vaste fan eraf haal dan is de ruimte beperkt.
Ik vraag me af of er een waterpomp bestaat waarvan de as korter is dan degene die er nu op zit. Daarnaast of er een andere poelie op past dan de huidige.
Ik begrijp dat alles te maken is maar heeft Mercedes misschien al voorwerk gedaan?

Ik hoor het graag.
Martin

N.b. Ik heb de titel van deze draad gewijzigd. Oorspronkelijk was het "waterpomp" maar dat heeft zich ontwikkeld tot de elektrische koelvin.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 10:01
door Detlev
Hoi Martin,
vraag het eens aan Pieter! Die heeft hetzelfde gedaan, ook al beschreven met foto's en beschrijving en al trouwens.....Kun jij gewoon bij 8)

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 12:51
door De Rooie Reus
Dank je Detlev, ik had het inderdaad al gezien. Het onderwerp zoals Pieter het uitwerkte staat al een tijdje bij mijn favorieten. Hij maakt gebruik van twee nieuw gekochte fan's die vrij ondiep zijn en ik wil er gewoon 1 van de sloop halen. De waterpomp e.d. heeft Pieter laten zitten. Ik dacht dat als je een kortere as hebt, er meer ruimte is voor een fan. Vandaar mijn vraag: misschien zijn er Mercedes benzineblokken met een identieke pomp en een kortere as.

Op mijn Chevrolet Suburban zaten ook twee elektrische fans en je kon bij wijze van spreken tussen het blok en de fans nog gewoon staan. Ik ken het fenomeen dus en het werkt prima.

Groeten van,
Martin

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 16:56
door pwaes
met wat voor 'schakel'-temperatuur ga je werken en waar meet je de temperatuur? Of stuur je de fan manueel aan.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 17:09
door Johannes
Hallo Martin,

Er is geen kortere waterpomp. De as steekt ongeveer 20 mm uit de pomp en op dat stukje zit de flens geperst waar de poelie op geschroefd zit.
je kunt wel de radiateur een stukje naar voren zetten wellicht 3 cm maar meer niet.
De waterpomp zit niet exact in het midden van de radiateur wellicht kun je een fan vinden die er dan net naast komt.
ik kan op mijn tekeningen wel eens kijken wat er naast zou kunnen als je daar belang bij hebt.

Ik ben overigens zeer tevreden maar heb toch het idee dat de ventilatoren die ik er op heb bij hoge buitentemperaturen en zware klimtrajecten te licht zijn.
Toch ben ik probleemloos de gaustafjellet in Noorwegen opgeklommen ( vergelijkbaar met de trolstigen ) in de 2 en zwaar trekken.

Succes Pieter.
Update
Ik heb er even naar gekeken.
Zo zit de pomp ten opzichte van de radiateur en mijn ventilatoren.

Afbeelding

Nu heb ik mijn ventilatoren er af gehaald en er één terug gezet die ik net zover opgeschaald heb dat de diameter gelijk is aan de hoogte van de radiateur.
dat is zo'n 42 cm.

Afbeelding

van boven ziet het er dan zo uit. Let op ik heb wel mijn radiateur naar voren gezet , maar dat kun je ook lezen in mijn bouwverslag op het dubbelluchtforum.

Afbeelding

Bij mijn huidige situatie zit er 3cm ruimte tussen de boutjes van de waterpomppoelie en het kunststofhuis van de ventilator.
Maar zo te zien kun je er een flinke blazer tussen proppen.
Disclaimer: ik kan je helaas niet garanderen dat de maten heel exact( wel redelijk) zijn dus meet het zelf nog wel na voordat je ingrijpende veranderingen of kosten maakt :)

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 18:09
door De Rooie Reus
Dank je voor de informatie Pieter. Ik zag op je foto's dat er inderdaad nog ruimte is naast de waterpompIk ga gewoon maar eens passen en meten, de wagen heeft momenteel toch een rust periode.
pwaes schreef:met wat voor 'schakel'-temperatuur ga je werken en waar meet je de temperatuur? Of stuur je de fan manueel aan.
.

Ik hou dezelfde schakeltemperaturen aan als Pieter en die meet ik ook in de buurt van de uitstroomopening van de radiateur. Ik zit er aan te denken om de schakelaar in plaats van de aftapplug te schroeven.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 18:24
door Johannes
Hallo Martin,

Ik heb de sensor toen verwisseld . Het was bij 92 in en 87 uit. het is geworden bij 95 in en 86 uit. na heftige klimpartijen in Noorwegen denk erover om toch weer terug te gaan naar 92 in en 87 uit.
Alex gaf nog aan dat het effect beter zou zijn als de ventilatoren beter aansloten op de radiateur en ook dat overweeg ik deze winter te realiseren.

Groet Pieter
Ik heb het vorige bericht inmiddels wat uitgebreid.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 18:30
door pwaes
Pieter, ik had gelezen dat je een electrische fan in een behuizing moet stoppen (achterop de radiateur) om een goede airflow te garanderen als de fan aanslaat. Begrijp ik uit jouw animatie dat je geen behuizing hebt gebruikt?

Behuizing / fanshroud voorbeeld: http://www.duneguide.com/images/RhinoShroud-1.jpg

Bemeter je onderaan de radiateur (onderste slang) of bovenste slang?

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 18:41
door De Rooie Reus
Pieter zo te zien is er toch behoorlijk wat ruimte als je het beperkt tot 1 fan. Ik ben inderdaad van plan om het goed na te meten en daarna 3x te controleren.

@pwaes
Op een Amerikaans forum heb ik een keer een huisvlijtshroud gezien van dun triplex en polyester. Volgens de maker was het effect verbluffend. Ik wil dat zelf ook gaan proberen, op een of andere manier.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 19:17
door Johannes
pwaes,

nee inderdaad ik heb geen afsluitende behuizing gemaakt en de ventilatoren staat ongeveer 1 cm van de radiateur af.
Één beweegreden omdat zo te doen was om de vrije doorstroming van de rijwind optimaal te behouden, wel dat is gelukt.
maar in z'n twee een helling van over de 20 % op gaat niet zo hard en is er dus ook niet zoveel rijwind, de reden dat ik dus toch overweeg een betere aansluiting te maken.
De sensor zit in de onderste slang, als de radiateur het niet meer bijbenen kan is dat de plaats waar dat te meten is .
Ik heb ook een sensor in de bovenste slang gemonteerd, dit omdat de motor temperatuur tijdens klimmen op leek te lopen maar de ventilatoren niet aanslaan.
Een slechte massa verbinding in de combi klok in het dashboard was de reden dat de standaard temperatuurmeter soms een veel te hoge temperatuur aangaf.
De sensor bovenin geeft constant zo,n 85 graden aan. dat is mooi maar als dat niet afgekoeld wordt gaat de temperatuur wel omhoog. vandaar dat ik de sensor weer verander naar een lagere inschakel temperatuur.
Voorts overweeg ik of het zinvol zou zijn een tweetraps sensor te monteren . Dan schakelt 1 ventilator eerder in dan de andere.
Bij moderne auto's zit er vaak ook één halverwege de radiator .

Groet Pieter

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 19:21
door pwaes
Ik zal morgen eens foto's schieten als ik er aan denk. Ik heb een oude fanshroud gebruikt van een volvo 850 fan, daar de zijkant van afgezaagd en verplaatst en met polyester opgevuld/verlengd. Het geheel aan de radiateur vastgeschroefd (precies op maat).

Is vrij makkelijk te maken overigens!

Maar meten jullie nu onderaan? Ik heb vandaag een thermoswitch in zo'n alu huis pas laten maken met een dubbel contact. Schakelt 95 kort tot 90 (stand1) en 100 kort tot 95 (stand2).

Het relais en fan komt dus van een Volvo 850. De thermoswitch van een Volvo 460...


Inmiddels begrijpen julliewel waaraan ik hiervoor gesleuteld heb :D :D

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 19:31
door De Rooie Reus
De vin van een volvo is inderdaad niet zo diep. Via Martplaats krijg ik een dubbele van een renault espace toegezonden. Een dubbel thermocontact is ook makkelijk, kun je 'm eventueel op halve kracht laten werken en bij de volgende temperatuurstap, op volle kracht.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 19:43
door Johannes
ja onderaan!

Groet Pieter

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 19:52
door pwaes
Was dat de verbinding IN het klokje of aan de achterkant? De mijne springt ook wel af en toe heen en weer...

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 22:05
door Johannes
Voorlopig houd ik het op de stekker achterop de klok. Ik heb die stekker eens flink heen en weer bewogen en sindsdien is het over. Ik zal de contacten nog eens inspuiten met contactcleaner.
de oliedrukmeter en tankmeter gingen synchroon mee op en neer dat vond ik al verdacht. De temperatuur was dan zo ineens 10 a 20 graden hoger en de oliedruk 1.5 bar lager. misschien dat dat nog eens zou kunnen maar de bezinetank ineens leeg terwijl ik op lpg rijd?

Groet Pieter

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 22:25
door DVIII
misschien te laat om nog van belang te zijn , maar er zijn drie lengtes van die pomp beschikbaar , alle pompen van die series uit die tijd zijn qua waaier en huis hetzelfde (diesels , benzines , kleine auto's , unimogs etc ) , de diesels zijn meestal lang maar de M130 heeft een erg kort huisje , asdiameters zijn hetzelfde dus met verwarmen kan je de poulieflens zo overzetten . je poulies gaan niet meer zomaar passen , maar dat is begrijpelijk .

Re: Waterpomp

Geplaatst: 20 nov 2012, 23:21
door deutz
Heren bouwers, ik heb ook zoiets gemaakt voor een opgevoerde luxe wagen maar ook
een schakelaar voor handmatig inschakelen v. d. ventilatoren! werkt dus ook feiloos
en zeker in de file, loopt toch de temp. effe fors op! De fan zal wel aanslaan, maar ja,
toch voorzichtig, he!!
gr.Jan.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 21 nov 2012, 08:40
door De Rooie Reus
@DVIII
Dank je, dat is precies wat ik wilde weten. Komt de nood aan de man kan ik altijd nog op zoek naar een andere waterpomp.

@Jan
Oké, ik hou het in de gaten dmv een extra sensor. Ik moet ook weten of de fan überhaupt wel aanslaat en dat er geen defekt is opgetreden.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 21 nov 2012, 19:24
door pwaes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Waterpomp

Geplaatst: 22 nov 2012, 12:15
door Johannes
Hallo Pwaes,

Dat ziet er goed uit ! Heb je hem al ingebouwd ?.
Een paar vragen
1. Staat er ook een onderdeel nummer op die ventilator of weet je welk onderdeelnummer de ventilator heeft?
2. Wat is de diameter van de ventilator ( huis niet de propellor)
3. Wat is de diepte of dikte van de ventilator.
4. Heb je ook een idee hoeveel Ampere hij gebruikt.

@deutz
Waar had jij de tempschakelaar zitten?
Bij mij loopt de temperatuur namelijk niet fors op als ik in een file sta ( 4 uur in zuid Duitsland in de nazomer)
de ventilator slaat keurig op tijd aan.
Groet Pieter

Re: Waterpomp

Geplaatst: 22 nov 2012, 18:51
door bancras
Pieter, op jouw fantastisch mooie plaatjes staat ook een slangkoppelstuk met een aansluiting voor een thermoschakelaar. Ik zoek zo'n slangkoppelstuk maar kan die niet vinden. Mijn 609 heeft een slangdiameter van ca. 30 mm. (weet de precieze maat nog niet). Ik heb een Spal-ventilator gekocht: een 16 inch en blazend, want voor de radiateur is voldoende ruimte. Als jij mij op weg kan helpen waar ik zo'n slangkoppelstuk kan vinden dan zou ik dat heel fijn vinden. Groeten, Bob.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 22 nov 2012, 20:46
door pwaes
http://www.ebay.com/itm/261086351621?_t ... IT&vxp=mtr

en dan opboren en tappen (zo heb ik het gedaan).

Je kan ze ook kant en klaar kopen bij bv Biesheuvel voor meer dan 70 euri.

Of op de sloop zoeken naar een Saab 900/9000 in de onderste radiatorslang.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 22 nov 2012, 21:54
door De Rooie Reus
Ze zijn iets duurder als je ze in ons land koopt:

http://www.speedon.nl/index.php?page=sh ... &Itemid=57

En omdat ze voor een sensor bedoeld zijn moet je ze nog wel opboren en nieuw schroefdraad tappen.

Veel 4x4 specialisten verkopen een set van X-Eng voor € 49,95: de adapter, met een dubbel termocontact:

http://www.x-eng.co.uk/X-Fan.asp. (meerdere diameters)

Helaas slechts in twee kleuren. :wink: Als je naar beneden scrollt zie je het complete setje. Op hun site staan ook de Nederlandse dealers.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 22 nov 2012, 22:22
door Johannes
Hallo Bob,

Ik doe mijn inkopen meestal bij deze firma,

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/

Groet Pieter.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 26 nov 2012, 23:46
door bancras
Hartelijk dank voor de info. Nu eerst nog opmeten welke diameter ik precies nodig heb. Groeten, Bob.