olie bijvullen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

olie bijvullen

Bericht door rienold »

Op dit moment ben ik op de 2-kleps boxer op reis. In heel Turkije is geen 10W60 olie te krijgen. Omdat de motor in de bergen toch wat meer olie verbruikt dan ik verwachtte heb ik waarschijnlijk niet genoeg aan de liter reserveolie dat ik mee genomen heb. Waarmee kan ik dan het beste bijvullen? Zit te denken aan 10W40 wat wel te krijgen is.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: olie bijvullen

Bericht door paulv »

Ik denk dat dat allemaal weinig kwaad kan.
Wat schrijft de fabrikant eigenlijk voor, die 10W60 is volgens mij "race" olie voor italiaanse buikschuivers.
Nadelen van de iets dunnere olie, 10W40, zijn de iets mindere smeereigenschappen op bedrijfstemperatuur. Het zal op zo'n toertocht wel meevallen, zeker als je alleen maar bijvult.
Altijd beter dan geen olie :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: olie bijvullen

Bericht door Yoni »

Ik weet niet of daar BMW dealers zitten maar voor bmw boxer fietsen word vanaf 1992 word 10W50 voorgeschreven van 60 naar 40 is wel heel groot verschil.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: olie bijvullen

Bericht door paulv »

Trouwens die dat eerste cijfer "10" slaat aleen op de dikte in koude toestand (starten bij -20C :cry: ), daar kun je in Turkije zeker van afwijken, 20W50 zou een goed alternatief kunnen zijn.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: olie bijvullen

Bericht door rienold »

Er is hier veel 20W50 olie te koop. Als ik door mijn olie voorraad heen ben, dan vul ik daarmee bij. Ik vind 10W40 voor een lucht gekoelde boxer wat aan de dunne kant. Vooral in de steden loopt de temperatuur snel op. En er zit slechts krap 3 liter in het carter. En geen oliekoeler.
De eventuele negatieve gevolgen merk ik dan later wel. Ben nu in Dyarbarkir. Komend vanuit het oosten (hoogvlakte op +- 1700 m) werd het steeds warmer.
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: olie bijvullen

Bericht door rienold »

Kon nog tot Griekenland komen met voldoende olie in het carter en hier was gelukkig wel 10W60 te krijgen. De motor verbruikte op 10.000 km ongeveer 1 liter olie. Viel me toch een beetje tegen in vergelijking met mijn andere motor (R850RT).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten