Pagina 1 van 1

verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 22 apr 2014, 17:26
door MB310
Beste forumleden,
Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een tot campertje omgebouwde MB310 ex-brandweerbus uit 1987 met de 95pk sterke benzinemotor. Loopt prachtig en stil, maar het verbruik is naar mijn idee veels te hoog. Volgens de verkoper zou 1 op 9 haalbaar moeten zijn, volgens berichten op Duitse sites is 1 op 7 reëel. Maar onze bus komt ook met heel zuinig rijdgedrag niet boven de 1 op 5,5 uit. Zou dit kunnen liggen aan een te onzuinige afstelling van de motor of is daar niet veel winst mee te boeken?
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties of ervaringen.
Groeten
Lucas

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 22 apr 2014, 18:20
door De Rooie Reus
Ja Lucas, ik weet natuurlijk niet hoe het onderhoud is geweest de afgelopen jaren.
Die van ons gebruikt 14 liter per 100 km. Maar vaak rijd ik tegen de 100 km/uur aan.
Als ik het relaxter doe zal dat ook wel weer schelen.

Groet van,
Martin

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 22 apr 2014, 18:54
door MB310
Beste Martin,
Ik heb juist zo zuinig mogelijk proberen te rijden: 150km vrijwel constant 80km/u op de snelweg leverde 1 op 6 op, rustig toeren door Zeeland leverde 1 op 5 op. Toen ik hem net kocht heb ik wat meer gas gegeven en kwam ik na een lang stuk snelweg 100km/u op 1 op 4 uit... Naar mijn idee bizar hoog verbruik, zeker als ik het afzet tegen de 1 op 9 die de verkoper mij beloofde. Overigens is er wel recent onderhoud gepleegd aan de carburateur, die functioneerde niet naar behoren (twee van de kleppen zaten vast) waardoor het vermogen veel minder was. Nu wel weer prima vermogen maar dus een veel hoger verbruik als resultaat (?).
Het betreft een in zeer goede staat verkerende brandweerbus met 'slechts' 77 duizend km op de teller.
Groeten, Lucas

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 22 apr 2014, 20:03
door paulv
Ik begin altijd met een goede beurt: overal nieuwe olie, alle smeerpunten doorsmeren, alle filters vervangen, nieuwe bougies, nieuwe contactpunten, kleppen stellen, ontsteking op tijd, kijk of de wielen vrijdraaien, test de remolie en de koelvloeistof, enz, enz.
Misschien is het dan al beter.

Groeten, Paul

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 22 apr 2014, 20:10
door De Rooie Reus
Ja zo heb ik het ook gedaan, zoals Paul opmerkt. Alles een keer goed nalopen want ik kan me niet voorstellen dat je brandweerbus al zoveel gelopen heeft.

Groet van
Martin

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 23 apr 2014, 08:29
door MB310
Bedankt voor jullie tips! Ik zou het wel fijn vinden om de bus helemaal na te laten lopen door iemand die echt verstand heeft van deze typen bussen en motoren. Bij wie zou ik dan het beste terecht kunnen? Bedankt!

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 23 apr 2014, 09:21
door paulv
Zoals ik al aangaf, werk eerst het lijstje af.
Als je het zelf niet kunt ga dan naar een willekeurige kleine garage of zoiets als Kwikfit en blijf er bij staan en stel vragen.
Het is echt de basis, dit moet je allemaal eens gedaan en/of gezien hebben. Zo duur is het niet, denk aan iets van € 100-200.

Voor specifieke hulp hierna zul je toch iets meer moeten van het probleem en van jezelf moeten vertellen, zoals je woonplaats.

Groeten, Paul

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 23 apr 2014, 10:04
door MB310
Thx, ga ik doen. Ik zal jullie op de hoogte houden. Ik kom trouwens uit Amsterdam.
Groeten, Lucas

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 23 apr 2014, 11:37
door karmann
Lucas , voor minder verbruik, zou je event. het toerental wat terug kunnen brengen,door b..v.een langere overbrenging te creeeren,door middel v d A-as of (met hogere banden,? wat het goedkoopst zou zijn)

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 03 mei 2014, 10:05
door MB310
Afgelopen week is er een check gedaan door garage Wieman in A'dam. Die hebben vloeistoffen, bougies e.d. vervangen en andere zaken gecontroleerd zoals jullie hadden gesuggereerd. Opvallend is de extreem hoge CO-uitstoot: 2,8% stationair en 9% bij 2000 toeren. Volgens de garage wijst dit naar de carburateur, een nogal bijzonder type dat maar een half jaar in productie is geweest (1987). Hij verwees mij terug naar de MB-garage in Friesland waar de carburateur in opdracht van de vorige eigenaar recentelijk nog uit elkaar is gehaald en schoon gemaakt. Volgens Wieman had men e.e.a. daar vervolgens goed moeten afstellen maar dat is kennelijk niet gebeurd... Kortom: mogelijk is de (afstelling van de) carburateur het probleem...

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 03 mei 2014, 10:26
door Johannes
Hallo Lucas

Wat voor een bijzondere carburateur zit er op die motor van jou?

Groet Pieter

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 03 mei 2014, 13:17
door MB310
Hallo Pieter,
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het Pierburg 1b1.
Motor is de M102.945, de versie uit 1987 met 95pk (vollege motornummer volgens mijn 'Datenkarte' is 102945 00 004999).
Groeten, Lucas

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 03 mei 2014, 21:32
door Johannes
Hallo Lucas

Heb je soms een automaat?
Als je gegevens nodig hebt kun je die bij Ruddies in Berlijn vinden
http://www.ruddies-berlin.de/index2.html

Groet Pieter

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 05 mei 2014, 07:16
door Maxer
Ik zou eens beginnen met die contactpunten door elektronische ontsteking te vervangen. Ben je van dat gedoe af en het levert een betere vonk (= betere verbranding) op. Er zijn kant en klare modules te koop en die zijn niet eens duur. Google is je vriend.

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 05 mei 2014, 09:15
door Admin
Als je een elektronische ontsteking zoekt, kijk dan eens in het Velleman-assortiment. Zo'n printplaatje kost ècht heel weinig en voldoet prima.

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 05 mei 2014, 09:34
door MB310
Beste Ernst en Maxer,
Bedankt voor de tips! Klinkt interessant en had ik nog niet over gedacht! Stom, want ik heb vroeger een 2cv (eend) gehad, daar ook eens een 123 ignition kit op laten zetten waardoor ik was verlost van veel gedonder.
Maar de M102 motor van mijn bus is wel wat gecompliceerder, volgens de garage konden de kleppen ook al niet meer worden gesteld (hydraulische kleppen) maar hij wist het allemaal niet zeker. Zou het wel prettig vinden als er iemand naar kijkt die veel verstand heeft van deze motoren (deze typen hebben heel veel dienst gedaan in de MB W123 - de 230 viercilinder). Iemand nog tips voor een (wat oudere) ervaringsdeskundige in de omgeving van Amsterdam?
Groeten, Lucas

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 05 mei 2014, 11:22
door Johannes
Een garage die hydraulische kleppen wil stellen kun je maar beter vermijden.
Hydraulische kleppen wil zeggen dat er een apparaatje tussen de klep en de nokkenas zit, de hydraulische klepstoter, die de speling automatisch zelf instelt.
Die 1b1 heeft wel wat aandacht nodig bij het afstellen. Ik betwijfel of een monteur die hydraulische klepstoters wil stellen de vaardigheid wel heeft om een carburateur af te stellen.

Groet Pieter.

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 07 mei 2014, 11:06
door paul snip
Mijn vader gebruikt een 210 als vrachtwagentje. Zo'n open laadbak ding dus. Die verbruikt ook rond de 1 op 5. En er hangt altijd een "walm" van benzine op. Er zit een elektronisch geregelde carburateur met katalysator op. Het ding start en loopt als een zonnetje.

Ik denk dat de verkoper een beetje gelogen heeft over het daadwerkelijke verbruik. Dat haal je met een diesel niet eens.

Re: verbruik 310 brandweerbus

Geplaatst: 11 mei 2014, 14:30
door MB310
Beste Paul en anderen,
Er zit inderdaad ook een katalysator onder onze bus, dus het zal dan wel de elektronische carburateur zijn die vol zit met allerlei regelingen (2EE carb, volgens kenners kan het haast niet erger).
De verkoper suggereert de carburateur te vervangen door een ander type die wel afstelbaar/regelbaar is maar dat gaat waarschijnlijk niet werken in combi met katalysator.
Misschien is printplaatje voor elektronische ontsteking dan toch nog de beste en meest eenvoudige oplossing en verder leren leven met een dergelijk hoog verbruik. Ik neem aan dat carburateur helemaal vervangen door elektronische injectiesysteem onmogelijk is (of is dat een heel domme vraag?).
Groeten,
Lucas