l 409 start niet meer

Plaats reactie
Baptiste
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:58

l 409 start niet meer

Bericht door Baptiste »

hallo allemaal, ik heb nadat mn waterpomp in frankrijk het begaf een hele toer door het 115 952 blok van mijn l409 gemaakt.
eerst de pakking van de in/uitlaat spruitstuk vervangen omdat ie lekte toen de ontsteking gereviceerd, lpg carburateur schoon laten maken en af laten stellen en nu schijnt het probleem bij de carburateur te liggen. volgens een vriend van me lekt deze lucht want wanneer we de vacuum vervroeging los trokken startte de bus(eerst wel nu nie meer). ik heb net alle bouten en schroeven aangedraait en de lpg en gas inlaat met vloeibare pakking luchtdicht gemaakt maar het helpt niet, hij start niet en ik kan dus ook geen check doen met carburator cleaner voor eventuele lekken. heeft er iemand een suggestie hoe ik het beste dit probleem kan aanpakken?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: l 409 start niet meer

Bericht door Admin »

... en hij vonkt wel?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: l 409 start niet meer

Bericht door Maxer »

Loop het rijtje maar langs. Je hebt de ontsteking er af gehad. Staat die nu op tijd en zitten de kabels wel op de juiste bougies? Als dat allemaal klopt en de bougies vonken kun je proberen te starten door een dun straaltje benzine in de carb. te laten lopen onder het starten. Dan moet ie lopen of in ieder geval iets doen wat daar op lijkt.
Baptiste
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:58

Re: l 409 start niet meer

Bericht door Baptiste »

hij vonkt, en de timing staat redelijk correct want ik heb er na de laatste aanpassing nog zeker 100km mee gereden.
na het schoonmaken met carburateur cleaner gaf ie wel een brpje dus volgens mij is de ontsteking gewoon in orde.
waar ik naar op zoek ben is hoe ik uit kan sluiten dat het aan iets anders dan een lekke carburateur ligt. wat zou er nog meer kunnen veroorzaken dat hij meer geneigd is aan te slaan als de vacuum vervroeging er uit getrokken word. zou een lek in de uitlaat bijv. dat vacuum kunnen verstoren?
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: l 409 start niet meer

Bericht door Fvd »

Als de vacuumvervroeging eruit getrokken wordt en de motor is geneigd wel aan te slaan, dan staat de ontsteking niet goed,te vroeg als ik me niet vergis

Probeer eens te starten en tijdens de start je ontsteking te draaien totdat de motor aanslaat,daarna timelampje erbij voor de fijnafstelling

Een lek in de uitlaat is een lek in de uitlaat, en heeft geen effect op onstekingstiming oid

Fvd
Johannes

Re: l 409 start niet meer

Bericht door Johannes »

Wat ik een beetje vreemd verhaal vind is dat afdichten van de LPG en gas inlaat. LPG en gas is toch hetzelfde, wat heb je nu precies dicht gemaakt? Kun je daar een foto van plaatsen ?
wat bedoel je precie als je zegt dat de omtsteking gereviceerd is?
Ik zou ook eerst maar eens de basis instelling van de ontsteking controleren.
(Vergeef me als ik enigszins wat twijfel aan je kennis van bezinemotoren, maar je conclusies en opmerkingen wijzen daar wel op:))


De conclusie dat de carburateur lucht lekt omdat de motor start als je de vacuumslang van de vacuumvervroeger er af haalt is een verkeerde.
Het kanaaltje voor het vacuum voor de vervroeger zit onder de gasklep.

Groeten Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten