Kenteken gewicht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Kenteken gewicht

Bericht door Eduard »

De verwijzing naar kenteken gegevens van de RDW, daar heb ik wat aan, Ook al staat het op mijn papiertje, hier lezen is prettiger.
(zie rubriek "Interessante Sites")


De maximum massa ledig voertuig staat op 3490 kg.
Ik weet niet hoe zwaar mijn 508 weegt, ik moet hem maar eens wegen ergens.
Ik weet dat door dat gewicht ik hem met mijn gewone rijbewijs kan rijden maar :


Wanneer in het verdere leven van mijn 508 ex-duitse ambulance wordt het gewicht van mijn 508 gecontroleerd en kan ik (welk?) risico lopen als hij te zwaar is??


Ik weet dat je in Oostenrijk in de problemen kan komen, vignet of kastje, als je de autobahn neemt, maar waar nog meer?

Met vriendelijke groet,
Eduard
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Kenteken gewicht

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Eduard schreef: De maximum massa ledig voertuig staat op 3490 kg.
Ik weet niet hoe zwaar mijn 508 weegt, ik moet hem maar eens wegen ergens.
Ik weet dat door dat gewicht ik hem met mijn gewone rijbewijs kan rijden maar :
Huh?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben

gewicht

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 05 aug 2007, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dat klopt; het verschil tussen leeg en maximaal moet minimaal 75kg zijn, het standaard RDW-gewicht voor een bestuurder :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

gewicht en rijbewijs

Bericht door Twan Schoenmakers »

Over de gewichts kwesties, en het al dan niet moeten hebben van een groot rijbewijs, enz enz. ik in het verleden al meermalig geschreven, doe even een zoekopdracht in het oude formum, verder zijn er onder het menu documentatie ook stukken te lezen en te downloaden die over dit onderwerp gaan.

Kort samengevat, is voor de vraag welk rijbewijs heb ik nodig, alleen het gewicht zoals vermeld op het kentekenbewijs van belang. Heb je een kentekenbewijs waarbij maar een gewicht vermeld wordt, en geen max toelaatbaar gewicht, dat wordt voor de bepaling van de catagorie rijbewijs de lading fictief op "nul" gesteld.

Let op dit is alleen voor de bepaling van de catagorie rijbewijs, en in principe geld dit binnen heel europa. De NL regels qua rijbewijs gelden ook in de ander EU landen, ook al wijken die van de locale regelgeving af.

Of je overbeladen bent en daarvoor een bekeuring kunt krijgen is een totaal ander zaak, en daarbij geld wel de feitelijke kilo's op de weg.

En inderdaad in Oostenrijk gaat men voor de bepaling van het of geen vignet, uit van het feitelijk gewicht, overigens geld dit weer niet voor de tol op de brenner autobaan, daar kijkt me weer naar het kenteken gewicht. (heb daar als meerder keren een verbaast gezicht gezien als ik met mijn 508 met grote opbouw, een kenteken bewijs liet zien met een lediggewicht van onder de 3500, terwijl een klein kind kan zien dat hij beladen er dik overheen gaat.

Groeten,

Twan
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

gewicht en rijbewijs

Bericht door Arnold Smeets »

Eduard: ik kan mij niet zo goed voorstellen dat jouw auto zo zwaar is.... Misschien inderdaad raadzaam eens ergens te gaan wegen. Haal daarbij zoveel mogelijk losse dingen uit de auto en kijk even globaal hoeveel vocht er in welke tank zit.

In aanvulling op het stukje van Twan:
Kijk even onder "regelgeving" in de linkerkolom en zoek het stukje "kenteken en rijbewijzen" even op. Hier wordt e.e.a. nog wat completer uitgelegd.

Groet,

Arnold
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten