Reserveonderdelen voor op reis

africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Wapens

Bericht door africandreamers »

Oh ja, wapens onderweg. Een hot topic, een eigen draadje waard. Maar daarover hanteren wij een makkelijke vuistregel: dat wat je zelf hebt wordt tegen je gebruikt (nog nooit meegemaakt, maar klinkt redelijk en je hoort het vaker ;-)). Dus wij nemen zeker geen schietwapens mee. Bovendien, de grensovergangen in Afrika zijn niet mals en men zoekt naar zaken om die toerist op te pakken. B.v. Egypte in moesten we alles uitladen (jawel, alles!) en dat ging allemaal door een scanner. Nogmaals, alles moest eruit, kisten, zakken, alles op het dak, etc. Zo'n grensovergang kost dan ook meestel een uur of 4. Niet opwinden, gewoon thee zetten en zorgen dat je wagen in de weg staat, dan gaat het het snelst. Maar vooral zorgen dat ze niets vinden wat niet mag (geen drugs (ze kennen ook drugshonden!) en dus ook geen wapens). Mogelijk dat we een busje pepperspray meenemen, en dat voor de grenzen goed verstoppen. Verder is alles een wapen als je het zo wilt gebruiken; steeksleutel 34, kruiskopschroevendraaiers, etc.

Maar wat wij meenemen is het meest effectieve wapen wat er voor Afrika is: honden. In Afrika heeft iedere gewone hond allerlei nare ziektes en geen enkele Afrikaan vind een hond in zijn buurt prettig. Ook een doune man niet. Dus wij gooien de deur open en de straat is leeg. Geen lastige jongetjes, geen doune man, etc.

Tja, en verder zoeken wij de problemen niet op: niet de grote steden in, moeilijke stukken samen rijden, goed naar de locals luisteren, goed naar tegemoetkomende reizigers luisteren...

Groet,

Fulco en Marielle
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Lascursus?

Bericht door Leo »

africandreamers schreef:Mensen, mensen. Van een vraag over reserveonderdelen via wapens op een lascursus. Fulco
Tjah, was ff vergeten waar dit draadje over ging.. :oops:

Dat van die locals met lasapparaat geloof ik wel jah.
Zonder die mensen zou Afrika helemaal stil liggen.

Maar zoals ik je in PB al schreef: Ik doe alles zelf, en dan vergeet ik nog wel eens dat anderen het gewoon laten repareren.. :oops:
Doet me trouwens denken aan een yank die bij mij een schroevendraaier probeerde te bietsen.
Vroeg aan 'm of ie helemaal geen gereedschap bij zich had?
"Oww Yess" zei de gek, "I have the best tool there is!" en liet me zijn creditcard zien.
Heb 'm verteld dat 30km verderop een winkel stond waar ze schroevendraaiers verkochten omdat ik alleen cash accepteerde...:roll:


Shit, alweer offtopic.. :oops:
Solly..
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

@ lascursus

Leo en nog iemand over de min met lassen:

Daar is geen electronica voor nodig, enkel wat natuurkunde of electriciteisleer:

Zoal misschienbekend heeft men in het vroege Volta tijdperk de richting van de elektr stroom bepaald van plus naar min.
Toen de atoombouw begin vorige eeuw werd ontrafeld bleek dat dit verscijnsel werd veroorzaakt door zich verplaatsende electronen ( neg geladen deeltjes) .
Die deeltjes bewegen zich dus van min naar plus, waardoor de werkelijke stroom dus van min naar plus loopt.
Je zult begrijpen dat een hoge lasstroom makkelijk de gesmolten metaaldeeltjes met de stroom mee neemt dan tegen de elektronenstroom in tezwemmen.
Net zoiets als wind mee of tegen met je bussie.

Frank

PS lascursus voor gevorderden starten ???
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Ben schreef:Als ik een 16 amp (10 amp kan ook wel) aansluiting heb op het Sleutelveldje gooi ik er een lascursus voor dummies tussendoor :wink: .
Ben,
als je dat gaat doen luister ik graag naar je, kan ik dan wat terugdoen met laselectrodes ;-)? Ik schaam me niet voor mijn dummy zijn (iedereen z'n kwaliteiten, maar waar die van mij liggen?) en dan gaan we opgefrist naar het zuiden...

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Frank.fjph schreef:@ lascursus

Leo en nog iemand over de min met lassen:

Daar is geen electronica voor nodig, enkel wat natuurkunde of electriciteisleer:

Zoal misschienbekend heeft men in het vroege Volta tijdperk de richting van de elektr stroom bepaald van plus naar min.
Toen de atoombouw begin vorige eeuw werd ontrafeld bleek dat dit verscijnsel werd veroorzaakt door zich verplaatsende electronen ( neg geladen deeltjes) .
Die deeltjes bewegen zich dus van min naar plus, waardoor de werkelijke stroom dus van min naar plus loopt.
Je zult begrijpen dat een hoge lasstroom makkelijk de gesmolten metaaldeeltjes met de stroom mee neemt dan tegen de elektronenstroom in tezwemmen.
Net zoiets als wind mee of tegen met je bussie.

Frank

PS lascursus voor gevorderden starten ???
En in de praktijk betekend dat:
Indien je de laselectrode op de min aansluit brand de vlamboog dieper in het werkstuk dan wanneer je de laselectrode op de plus aansluit.
De inbrandingsdiepte bij wisselstroom ligt hier precies tussenin.

Oftewel weer zo'n mooi voorbeeld dat Wikipeda ook niet alles is. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
bus lichtjaar
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam

Bericht door bus lichtjaar »

als men er gelukkig van wordt kan ik ook mijn apparaat wel meenemen.
- to infinity and beyond -
CeesHM de Bruin

Re: Reizen

Bericht door CeesHM de Bruin »

africandreamers schreef:
Leo schreef:Reizen is eigenlijk een waardeloos iets.
We gaan richting Afrika, en tot die tijd probeer ik mijn kennis van zaken op te krikken! Fulco
Hallo Africandreamers. Zoals zovelen heb ik in mijn leven veel over de aardkloot gereisd, voor de lol en voor mijn werk. Als ik daar zo van had gebaald als Leo kennelijk doet, dan was ik echt thuis gebleven. Zijn reactie vind ik nou niet direct een leuke stimulans om jullie dromen waar te maken. Toch doorzetten en je kennis opkrikken vind ik dan ook wijze besluiten. Mijn Afrika reizen waren veruit de interessantste en ja, natuurlijk waren daar ook oorlog en verdriet net zoals er onenigheid en verdriet is in Nederland en overal. Wordt dat anders door er weg te blijven? Sterker, ik ben van mening dat reizen/toerisme goed antwoord is op veel ellende in de wereld. Door mensen met elkaar in contact te brengen ontstaan 1 op 1 communicatie en ervaringen die valse voorlichting vanuit politiek of andersoortig gekraai ontkrachten. Ik feliciteer jullie met de ondernemingslust en wens jullie graag een fantastische reis. Ik kijk uit naar het verslag ervan. CeesHM de Bruin
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Reizen

Bericht door africandreamers »

Hallo CeesHM,

bedankt voor je goede wensen, en ik ben eigenlijk direct nieuwsgierig geworden naar die Afrika reizen. Was dat toevallig met Mb bus? Nog goede tips ;-)?

Afrika trekt ons mede door de ellende die daar heerst. Vandaar dat we deze keer ook proberen wat terug te doen, onder andere door het bezoeken en meehelpen bij een aantal ontwikkelingsprojecten en het geven van ruchtbaarheid aan de RAP rule (zie onze website: http://www.africandreamers.tk). Maar vooral door lokaal ons geld uit te geven, dan weten we tenminste zeker dat het geld goed terecht komt (vroeger hadden we een paar foster parents kinderen, maar na een onverwachts bezoek ter plaatse zijn we daar subbiet mee gestopt; en ook na het zien en ervaren van een aantal andere ontwikkelingsorganisaties krijgen die ook geen geld meer van ons (zo draait de grootste Toyota garage die ik ooit gezien heb in Ghana volledig op Landcruisers voor witte hulpverleners)).

Overigens, die reactie van Leo was om te prikkelen, daar is hij goed in ;-) en dat lukte ook bij mij! Dat is het nadeel als je, via een forum, alleen de schrijfselen van iemand kan lezen en hem niet in de ogen kunt kijken (en daarmee de twinkeling niet ziet, zeker als er geen ;-) staan; hiermee zijn overigens zijn berichtjes over het algemeen vergeven). We hebben e.e.a. in PBtjes uitgesproken, want ik houdt er niet van om via de openbare kanalen ruzie te schoppen...

Overigens, er komt zeker een reisverslag! Al belanden we in Belgie en niet verder (dan zal het zeker een leerzaam verslag worden ;-))!

Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
CeesHM de Bruin

Re: Reizen

Bericht door CeesHM de Bruin »

africandreamers schreef:Hallo CeesHM,
bedankt voor je goede wensen, en ik ben eigenlijk direct nieuwsgierig geworden naar die Afrika reizen. Was dat toevallig met Mb bus? Nog goede tips ;-)? Fulco
Hoi Fulco, mijn Afrikareizen waren beroepsmatig naar o.a. Kenia en de Seychellen. Ik heb jaren met groot plezier en succes reizen ge- en mede georganiseerd, continentaal en intercontinentaal voor o.a. de Co-op, AH en Amerikaanse vliegmij'en. Mede door mijn schuld zijn dus vele duizenden mensen voor hele mooie prijzen de aardkloot over gereisd. Daarvoor kocht ik vliegtuigstoelen, hotelbedden en ook excursies in. In het raam van die activiteiten heb ik op vele plekken een schare van interessante mensen ontmoet. Mijn gedachten over toerisme en reizen komen dus niet uit de blauwe hemel vallen. De reizen trouwens ook niet gelukkig. Geen MB dus helaas. Even kort wat mijn reacties op Leo betreft. Daarvoor geldt, zoals haast altijd, dat je krijgt wat je geeft. Als hij alles zo leuk en schertsend bedoelt dan mag hij mijn reacties erop ook als zodanig inschatten. Ik vermag het leuke ervan echter niet in te zien, zeker niet waar het zijn toon betreft in openbare overtrokken aanvallen op personen. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en sommige vogeltjes hoor ik niet graag, ook al heb ik ze nog nooit in de blauwe oogjes gekeken. Bedankt voor je positieve reactie trouwens. Groetend, Cees
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Reserveonderdelen voor op reis

Bericht door jeroenz »

is er ondertussen al een lijst met aanbevolen reserve onderdelen ?
Op kampeergebied ben ik al redelijk uitgerust. (ik zoek nog een goeie tent voor naast de bus)

maar voor het motorisch gedeelte ben ik nog zoekende.
Ik wil mn reserve onderdelen vast gaan verzamelen.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Reserveonderdelen voor op reis

Bericht door Leo »

jeroenz schreef:is er ondertussen al een lijst met aanbevolen reserve onderdelen ?
Nee, en vermoedelijk komt die er ook nooit.
Klinkt wat negatief, maar wat kun je nou aanbevelen voor oude voertuigen die varieren van nieuwstaat tot verregaande staat van ontbinding? :shock:
Meestal gaat er trouwens iets kapot wat je NIET bij je hebt.

Mijn gedacht is dan ook:
Zorg vóór vertrek dat je voertuig in orde is,
zorg vóór vertrek dat je voertuig in orde is,
zorg vóór vertrek dat je voertuig in orde is,
zorg vóór vertrek dat je voertuig in orde is,
neem goed gereedschap, een overall & garagezeep mee,
gooi wat ijzerdraad en ducktape achterin,
schiet niet in een stress als er onderweg iets kapot gaat, maar geniet van het uitzicht en bedenk een oplossing.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reserveonderdelen voor op reis

Bericht door Frank.fjph »

Ik sluit me aan bij Leo, met een kleine aanvulling:

zoek tevoren goed uit wat je camperverzekeraar doet met nasturen van onderdelen op zijn kosten, want als dat goed gertegeld is hoef je bijna niks mee te nemen, alleen een goed thuisfront dat de spullen goed(koop) opzoekt en dan op kosten verzekeraar naar je toe stuurt. (wordt gewoon iop camping afgeleverd... :D zelfs in het wild staand is het nog bij me aangekomen...

Ikzelf kan zelfs nog kiezewn wie ik het verzenden laat betalen: camperverzek., of ANWB.......gewoon afwisselen, beginnen ze ook niet te piepen als het eens een keertje vaker gebeurt... :cry: :cry:

En tot slot....genoeg gereedschap meenemen om het er in te kunnen sleutelen....


FRank

Heb zelf altijd te veel kg geredschap mee, maar dat geeft niet als je nog 700kg laadvermogen over hebt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten