Reserveonderdelen voor op reis

africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Reserveonderdelen voor op reis

Bericht door africandreamers »

Beste mensen,

zoals jullie misschien weten gaan wij met onze bus een lange reis tegemoet, waarbij we in onze bus gaan wonen. Ongetwijveld zal er onderweg wel e.e.a. kapot gaan ;-). We zien dat altijd als een uitdaging en een goede gelegenheid om de lokale bevolking te leren kennen (zo hebben we nog wel wat verhalen over b.v. sommige Grieken). Maar om al te grote uitdagingen te voorkomen wil ik een aantal reserveronderdelen meenemen (al is het maar omdat datgene wat je bij je hebt niet kapot gaat ;-)). Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover...

Ik denk zelf aan:
- radiateur
- waterpomp
- startmotor
- dynamo
- filters
- veren

Wat zijn jullie suggesties? Wat gaat er (op slechte wegen) allemaal kapot?

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik zou hieraan toevoegen:

Slangen voor:
- koelsysteem
- brandstof systeem
- remsysteem (de flexibele slagen dan)
- 1 meter harde remleiding (met aan een kant trompetje gewalst voor aansluiting op remsylinder) en 2 koppelingetjes
+
- slangeklemmen in alle soorten en maten
(- ijzerdraad! kan tijdelijk ook maar je rikeerd dan dat je koelwater kwijt raakt als het los schiet bij de drukverhoging)

de koppelingetjes voor de gastangen!
Die schieten of trillen los en raak je kwijt
(heb ik een keer meegemaakt)

- V-snaren (altijd meenemen)

- veel reserve zekeringen minimaal van elk 3 (je brand vaak een tweede en derde door voor je de oorzaak gevonden hebt)
- reserve stekkertjes en tussenstukjes voor als er een kabel(boom) losgetrokken wordt.
- kabels natuurlijk minimaal de 6 of 7 aderige voor naar je achterlichten, die kun je altijd weer splitsen als je een draadje nodig hebt.
- lampjes natuurlijk (als die van je accu op het dashboard doorbrand werkt de dynamo niet meer)

- Hoeveel reserve wielen neem je mee?

Extra tankdop?
Een kit om in noodsituatie de tank dicht te maken als hij is lekgeslagen.
Meerdere diesel tanks zijn zowizo een pre.
Neem dan een kunstof tank, die is ook voor zonnebloemolie te gebruiken.

- koelvloeistof thermostaat
- koelpomp (?)

Olie/vloeistof en reserve doppen! voor: (1 tot 2 keer hoeveel er in gaat)
- Radiator
- Karter (mag best iets dikkere zijn, is warm genoeg daar)
- Versnellings bak
- Kardan
- (Stuurhuis?)

Pakkingen voor:
- kardanas
- kleppendeksel
- uitlaatspruitstuk + extra aantrekbouten

- Rubbers voor uitlaatophanging

Mocht je ooit last hebben van een te hete motor en er zit nog wel genoeg koelvloeistof in (tja, hoe check je dat nu weer, je mag de dop er dan niet (in eens) afdraaien, zeker niet bij iets meer dan 100graden, dan gaat de druk er namelijk af en begint het meteen te koken als het dat nog niet deet):
- stationair laten draaien (niet uitzetten, dan wordt hij pas echt heet)
- water vernevelen/gooien voor/in de radiator
Ik heb zelfs wel eens gedacht om een ruitenwisservloeistof reservoir hiervoor te installeren of in iedergeval een slang tot voor de radiator.
Bij 50 graden buitentemp kookte de motor nog net niet zo zeer maar verloor hij kracht

Over de versnellings bak:
De stangen waarmee hij schakeld kunnen los(trillen)
- Je zou een extra (langste) stangetje en bijbehorende kogelkoppelingen mee kunnen nemen.
(oja, omdat onze versnellings bak twijfelachtig is hebben we al een 'nieuwe' gekocht, die staat zolang gewoon ergens achterin)
- Koppelings platen! Nadeel is dat je een speciaal stukje centreer as nodig hebt om ze uit te lijnen. Ik weet niet wat dit kost.
Mocht je vast zitten of een heel stijle helling moeten nemen vanuit stilstand is de kans groot dat je daarna een lekker smeulend luchtje van je koppelings platen ruikt.
(dit is ons gebeurd, de motor had geen power genoeg om op snelheid te komen en we moesten op de koppeling spelen om hem niet af te laten slaan. De vraag is in welke staat ze nu zijn)

- Kijk voor vertrek stofhoezen goed na.
10.000km stof in bewegende delen is niet zo fijn.
Lijkt mij iets te ver gaan om die mee te nemen.

- Neem het teflon ringetje mee dat onder aan je versnellings pook zit. Dit is een klein dom ringetje/buisje maar verdomde lastig als het los gaat (dit gebeurt makkelijker bij hoge temperaturen). Dan loopt het daarna namelijk steeds los en blokkeert je versnelling.
Als je een nieuwe op de kogel aan de onderkant van je pook wilt monteren moet je hem wel eerst even in kokend water leggen.
Oja, het Mercedes magazijn vond dit niet eenvoudig op te sporen in hun computer, maar uiteindelijk hadden ze het gewoon op voorraad.

Als je niet recentelijk je schokdempers hebt vervangen zou ik die mee nemen. De prijs valt zelfs bij Mercedes nog mee. De onze zijn tijdens de rit kapot gegaan wat resulteerde in een onbestuurbare bus bij afdalingen op slechte wegen. Dat wil je echt niet hebben.

Neem ook extra M10 en M12 bouten hiervoor mee. Deze maten zitten op veel plekken in de bus. Geloof ook je veren.

Kijk goed of je motor steunrubber bouten goed geborgt zijn.
Als die bout er uit trilt (heb ik nog nooit van gehoord, maargoed) heb je een lasitg probleem.

Oja, ik heb een 2ton trekkacht kabel lier gekocht om de auto mee uit kuilen/modder te kunnen trekken. Ben nog aan het twijfelen of een of meerdere grote grondpennen en een moker genoeg zijn om in een open veld het touw ergens aan vast te kunnen maken. Mocht 1 pen niet sterk genoeg zijn zou een touw wat zich in meerdere strengen verdeeld en meerdere grond pennen een optie zijn.

- 2 sleepkabels: op ruw terijn kan één voor zo'n zware bus niet henoeg zijn. Twee kruislings er tussen is bij boten een goed gebruik.
Bij auto's moet je hier wel de punten voor hebben. Je kunt ze ook altijd nog gebruiken om bv. de kabel van de lier mee te verlengen (zul je niet zien dat die boom iets te ver staat)

Verder heb ik met de kettingzaag van dakbalken 4 trapeziumvormige oprijdplanken gemaakt (circa 1m lang) om steun te kunnen geven aan wielen in de modder.
Verder zijn ze overal handig voor ook voor de vier staanders waar ik de camper op zet als er aan de onderkant gelseuteld moet worden.
(bij onstabiele bodem natuurlijk wel goed uitkijken voor omvallen)

Ik heb 3.5m 50mm2 startkabels gekocht, de vorige van een benziene station waren niet genoeg om een diepontladen start accu mee 'aan' te krijgen. De woonaccu is met goeie kabels een MUST bij startproblemen.

Groet,
Melchior

PS. Laten we eens bij elkaar langs komen.
Momenteel erg druk, maar over een maandje staan we op de camping en is het wat rustiger.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

zooo melchior :shock: HULDE voor je bericht. Meteen uitgeprint in in 'de map' gedaan. SUPER
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Spanningsregelaar!

Startrelais!

En je hebt een PB.

Dennis
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Beetje off-topic, maar goed...

Een tip van een ouwe (woestijn...)rot die ik in Duitsland op een Hanomag treffen eens tegenkwam en die in WOII in Afrika gediend had als monteur -wikkel je bladveren in vette doeken als je echt gedurende langere tijd gaat woestijnen, dit voorkomt dat het fijne zand ertussen gaat zitten en dat ze uiteindelijk breken door de schurende werking hiervan.

Hij adviseerde trouwens ook een cycloon voorfilter te monteren.

Hoe ik ooit in die conversatie kwam met die man weet ik niet meer, (ik heb geen plannen de woestijn in te duiken!) maar misschien dat het iemand anders nog van pas kan komen.

En vergeet de rol ijzerdraad en duct-tape niet!

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Jeroen_Hanomaf schreef:Beetje off-topic, maar goed...

Een tip van een ouwe (woestijn...)rot die ik in Duitsland op een Hanomag treffen eens tegenkwam en die in WOII in Afrika gediend had als monteur -wikkel je bladveren in vette doeken als je echt gedurende langere tijd gaat woestijnen, dit voorkomt dat het fijne zand ertussen gaat zitten en dat ze uiteindelijk breken door de schurende werking hiervan.
Dit heb ik vorige week op een bladgeveerd voertuig gezien. Ik weet niet meer waar en wanneer en ook niet meer op welk voertuig maar het viel me meteen op! Er zaten een soort van fijngeweven repen jute omhoon. Opgerold als het handvat van een tennisracket.

Dennis
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ja, ik bedoelde natuurlijk de waterpomp voor het koelen van de motor.
Maar het ging zowizo bijna uitsluitend over motor gerelateerde zaken.

Dat van die juuten om de bladveren zal ik in gedachten houden. Het stof van Portugal zit nog steeds op alle hoekjes en plekjes waar sinds dien niet persoonlijk is schoongemaakt.

Dat van de startrelais en spannings regelaar kun je het beste samen met de startmotor en dymamo oplossen.

Je kunt goed bij de sloop deze twee (eigenlijk vier) complete dingenhalen. (prijzen weet ik niet te noemen van de sloop)
Hier ga je mee naar een reviseur en laat ze reviseren (circa 160 euro samen)

Dan heb je voor vele honderden euro's minder die twee 'nieuwe' onderdelen kant en klaar bij je! Je kunt hier dan natuurlijk altijd een onderdeeltje uithalen als je het nodig hebt.

Groet,
Melchior
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Bij mijn bus zat een doos onderdelen voor 'op reis' wat de oude eigenaar altijd meenam. Onder andere het volgende:

2 nieuwe koplamp glaasjes
2 nieuwe spiegel glaasjes
2 nieuwe v snaren

Dennis
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Wat neem je mee

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Melchior,

Kijk voor kleine dingen nog even in in de kaartenbak bij :Algemeen reserveonderdelen.

Als je een grote reis maakt zul je naast reseve onderdelen ook wel het nodige aan andere zaken mee nee nemen en wat is je laad vermogen eigenlijk, is het een bus voor groot rijbewijs ? zo niet dan ben ik bang dat je max 5 % van de aanbevolen reserve delen kunt menen !

Ik Schrijf dit niet om vervelend te doen, maar het eerste deel van je reis gaat zeker door west Europa en als je daar aangehouden wordt met 20 % over belading, dan is het dus ter plekke uitladen en dan ?

In elk geval hoop ik dat wat je reserve mee neemt niet nodig zult hebben.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Zware bus

Bericht door africandreamers »

Hoi Bert,

bedankt voor de tip en de waarschuwing. Vorige week nog werden we door de Nederlandse politie aangehouden, en hoewel we na een blik in de papieren weer door mochten rijden hoorde ik ze wel smoezen over het gewicht van de bus. Daarentegen werden we in Oostenrijk een keer aangehouden (voor te snel rijden!?!) en mochten na verhalen gewoon door rijden (toen wogen we overigens 5.5 ton, en dat was in een oude Hanomag, een oorspronkelijk 1.5 ton radiowagentje). Tja, je kan Afrika niet in zonder de nodige zaken, en het is wel een grote bus maar geen vrachtwagen, dus dat wordt wikken en wegen (en waarschijnlijk met iewat overgewicht).

Er staan wel heel goede tips nu al in dit draadje (vooral van Melchior, en ik hoop dat je het kon copieren, want als je dat zo snel ingetikt hebt, petje af! ;-)). Tegen de tijd dat we weg gaan zal ik de lijst met spullen die we meenemen hier op het forum plaatsen, ter lering ende vermaak. En dan kunnen we ook zien of de wijsheid "dat wat je bij je hebt, heb je niet nodig, al het andere zul je goed kunnen gebruiken" waarheid wordt...

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

De tips hangen wel een beetje af van demotor die je erin hebt. Was het een 508D ,dus met 314 men klaar is het. ??? of de 40&D met de 616motor??

Wat ik heb gemist is de koppakking, dat zou ik eerder meenemen dan een aantal andere zaken (er van uitgaande dat je een momentsleute meeneemt.
Verder kun je voor vertrek als jegenoeg tijd en handigheid hebt je startmotor en dynamo reviseren: de lagertjes kosten een paar euro per stuk voorde startmotor en een paar tientjes dynamo. Borstelsetje voor de startmotor 25,= en een regelaar met borstels en al voor de dynamo is 50/60,= Eu.De oude neem je dan mee voor reserve/nood. De kans dat je dan in de woestijn ligt te sleutelen is kleiner en thuis is het op de werkbank een makkelijker klusje.

Verder : de startmotor is bij en 508 (314 motor) makkelijk te vervangen door aanduwen,met z'n tweeen lukt dat wel,in het zand niet natuurlijk.maar op de harde weg heb je hem zo aangetrokken/duwd.

Frank
Gerard

Bericht door Gerard »

Er staat ook een advieslijst reserveonderdelen op de Dubbellucht site.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Tja, ik heb de lijst gewoon even uit de vingers getypt. Nog wel op een vroege morgen voor het ontbijt. Gewoon op een stoel en goed koppie gebruiken. :lol:

Over het overgewicht is wat overdreven.
Ik neem natuurlijk aan dat je niet zoals wij (nu we niet op reis zijn) een versnellingsbak gaat meezeulen. Ook hoop ik dat de veren die Fulco op zijn lijst heeft gezet niet echt serieus de bladveren zijn. Dan kom je inderdaad al gouw aan je overgewicht.

Verder zijn alle onderdeeltjes vrij klein en de reis HEEL lang.
Ik heb namelijk al op de website van Fulco gekeken.

Hier de link: http://www.xs4all.nl/~scherjon/AfricanDreamers/

Dat is niet meer 'grensoverschrijdend' te noemen: dat is HEEL veel rijden. :shock:
En dat ook nog op wegen waar hier een gemeente voor tot failissement zou worden aangeklaagd. (zoals ik hoorde zoiets Cowboydennis is gelukt :D )

Het meeste stop je een kist onder de auto (als je die hebt).

De dubbellucht lijst heb ik al eens bekeken. Maar die is niet echt ingericht op het soort tocht die Fulco gaat maken. Natuurlijk wel aan te bevelen door te nemen.

Groet
Melchior
Gerard Wildschut

Bericht door Gerard Wildschut »

Ben schreef:
melhof schreef: koelpomp (?)
Koelpomp :?: :?:

Ik mag hopen dat dat een waterpomp is voor het koelsysteem.

Groeten Ben
Volgens mij zou Leen ook een andere pomp meenemen :lol: :oops:
Gerard W
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Uitlaat klemhuls om tussen twee stukkenen gebroken uitlaat te monteren.
bij de automaterialenzaak heb ik een uitlaatklemhuls gekocht voor Eu 9,= daarmee repareer of koppel je eenvoudig 2 pijpstukken.
Frank
Het is op zich niet zo'n ramp om in de woestijn met een stuk uitlaat minder te rijden...
ik denk niet dat de buren over geluids overlast gaan klagen ofzo... :D

Maar (specialisten corrigeer mij als dit niet klopt):
Als het eerste stuk uitlaat mist kan er stof en zand in je zuigers terecht komen.
(dit was vroeger zo bij mijn brommertje als de uitlaat miste)
Nauw ja, misschien is het het onzin bij een 4takt met kleppen ed.
:lol: :lol:

Maar in iedergeval handig om het te kunnen repareren voor zo'n klein bedrag ipv. een nieuwe uitlaat.
Ik kwam hem ook mar bij toeval tegen bij de automaterialenhandel:
Fa. Heijl in Den Bosch Zandzuigerstraat
Dus even bellen en naar leverancier vragen, zal ook wel bij jou in de buurt te krijgen zijn.
Met dank aan Frank.fjph
Gebruikersavatar
bus lichtjaar
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam

Bericht door bus lichtjaar »

Ik begin ook weer verder te verzamelen. Maar wat mij de laatste tijd op de mouw gespeld is:

Reviseer zoveel mogelijk voor je weggaat (dynamo, startmotor, waterpomp) en controleer zoveel mogelijk. Dan alleen maar dingen voor je koeling meenemen, de rest kan je dan toch niet voorspellen.

Is dit heel naief?

(Wij hebben trouwens een L 406 DG met een gereviseerde om615)
- to infinity and beyond -
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

bus lichtjaar schreef:Reviseer zoveel mogelijk voor je weggaat (dynamo, startmotor, waterpomp) en controleer zoveel mogelijk. Dan alleen maar dingen voor je koeling meenemen, de rest kan je dan toch niet voorspellen.
Dat zo veel mogelijk reviseren is een goede raad, eventueel hou je daar nog wat nood reparatie materiaal aan over. De rest kan je toch niet voorspellen is niet zozeer naief alswel onvoorbereid. Als je b.v. veel slechte wegen tegemoet gaat kun je problemen met vering en schokdempers verwachten. Veel zand betekent filters en hoezen (en veel tupperware voor het eten!). Slechte diesel betekent filters en inspuiters. Lange afstanden betekent filters, riemen, kortom veel slijtage.

Beschikbaarheid van Mercedes garages en IRK van de ANWB betekent geen zware zaken meenemen!

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.globegirls.nl/

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

africandreamers schreef:Beschikbaarheid van Mercedes garages en IRK van de ANWB betekent geen zware zaken meenemen!
In Afrika?? :shock:
Dream on..
Maar het beste wat je volgens mij kunt meenemen is een grote kennis van zaken, veel improvisatievermogen, een enorm doorzettings- & incasseringsvermogen plus een goeie set gereedschap en lapmiddelen.
Je bussie moet al 110% zijn voordat je vertrekt.

Of gewoon de toeristische route volgen natuurlijk. :roll:
Misschien dat ze daar ooit gehoord hebben van een IRK en een Mercedesgarage.
Maar veel verder dan " van horen zeggen" zullen ze niet komen.
De ANWB...grinnn, ze waren niet eens in staat om een keerringetje naar Gomera (canarische eilanden) te krijgen, laat staan een echt onderdeel naar donker Afrika.

Wake up Dreamer: Reizen is jezelf redden.
Als je al begint om op een ander te rekenen moet je absoluut Africa niet bezoeken, maar gewoon in West Europa blijven.
Is ook mooi trouwens. :wink:

Reizen is eigenlijk een waardeloos iets.
Die zogenaamde mooie avonturen zijn gewoon klote-ervaringen die je achteraf mooi kunt vertellen.
Owww, maar nu ga ik wel errug off-topic, of was ik dat al omdat je helemaal niet naar Afrika gaat?? :oops:
In dat geval hoef je eigenlijk niks mee te nemen, maar bij brokken gewoon een sjofele "Alle merken behalve moderne" -garage opzoeken.
Daar lopen de vakmannetjes in de rondte die in NL allang uitgestorven zijn.
Die reparen nog dingen die ze bij mercedes allang vergeten zijn, en voor een paar centen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Reizen

Bericht door africandreamers »

Leo schreef:Reizen is eigenlijk een waardeloos iets.
Hallo Leo,

natuurlijk heb je zoals gewoonlijk op een groot aantal punten gelijk, maar die opmerking over dat reizen verbaasd mij van iemand die twee busjes heeft? Die staan toch niet alleen in de schuur roest te ontwijken?

Kennis van zaken over ons busje ontbreekt mij nog volkomen, en ik ben hard bezig om de schade in te lopen. Kennis van zaken over Afrika heb ik gelukkig wel opgedaan in de afgelopen jaren, en daar wil ik je toch corrigeren. De ANWB b.v. is er in geslaagd om een complete achteras van een Hanomag in Niger te krijgen, geen geringe prestatie.

In de meeste Afrikaanse landen is er vaak maar 1 echte weg, de gringo trail of 'toeristische route'; die neem je dan. Langs die route tref je de meest waanzinnige garage's aan, van een omgekeerde regenton tot de meest luxe Toyota garage en jawel, Mercedes garage. Niet veel, maar wat we eigenlijk bedoelen is iemand met kennis van ons busje en de onderdelen. Ik weet dat die er zijn. Daar reken ik op. Enne, tot nu toe is altijd gebleken dat er wel een vakmannetje was die (veelal met meegenomen spullen) de zaak min of meer aan de praat kreeg.

Tja, het blijft een kwestie van wikken en wegen. We gaan richting Afrika, en tot die tijd probeer ik mijn kennis van zaken op te krikken!

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
bus lichtjaar
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam

Bericht door bus lichtjaar »

laten we met de mensen die een verre reis gaan maken eens fijn meet-en op het voorjaarsweekend. Ik sta iig op het sleutelveld..
- to infinity and beyond -
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Reizen

Bericht door Leo »

africandreamers schreef:natuurlijk heb je zoals gewoonlijk op een groot aantal punten gelijk, maar die opmerking over dat reizen verbaasd mij van iemand die twee busjes heeft? Die staan toch niet alleen in de schuur roest te ontwijken?
:) Fulco, dat zeg ik juist omdat ik nogal eens een tijdje op reis ben.
Ter land en ter zee, voor de "lol" en beroepsmatig.
Reizen kan leuk zijn als je eenmaal stilstaat of ten anker ligt.
Dan kun je de locals ontmoeten en heb je tijd om eens goed naar de omgeving te kijken.
Maar dat gehotsebots door een bloedheet land of het wekenlange geslinger op een schip is na verloop van tijd geen moer aan.
Dolfijnen en walvissen zijn leuk, maar na een tijdje ook maar heel gewoon.
Het groen van een oerbos of het stof van een woestijn zijn hetzelfde lot beschoren.

Wij hoeven onszelf of anderen niks te bewijzen, die tijd hebben we al gehad en bewezen hebben we wel genoeg.
De enige reden dat we reizen is omdat het moet. We kunnen niet zonder.
Romantici zouden zeggen dat het in ons bloed zit.
Wij zeggen dat we geen rust in ons reet hebben..:P
Reizen geeft ons nog een beetje het gevoel dat we onafhankelijke individuen zijn, en niet de kuddedieren die een regering zo graag ziet.

Maar denk nog eens aan m'n "waardeloze" woorden als je voor de 20e keer je bussie uitgegraven hebt of je ogen niet kan openkrijgen van het stof.
Wedden dat je me dan gelijk geeft? :lol:


Dat van die officiele garages in Afrika wist ik niet.
De laatste keer dat ik beroepsmatig in Afrika was is gelukkig al weer heel lang geleden en mijn ervaringen behelzen voornamelijk rottigheid, armoede en geweld.
Ze krijgen me er dus met geen kanon meer naartoe, da's een punt dat zeker is.
Die luie leeuw bekijk ik wel in een dierentuin, daar slaapt ie net zo lekker.:)

Iets heel typisch hollands is verzekeringen.
Geen mens zo waanzinnig verzekerd als de Nederlander.
Lekker veilig gevoel voor velen, maar dodelijk voor de inventiviteit van een mens.
Het maakt je lui en roekeloos.
Immers: 1 telefoontje of een druk op de noodzender doet hulp verschijnen?
Voor ons weer zo'n aftakeling van het onafhankelijk zijn.
Voor onze laatste zeereis hadden we ook zo'n IRK afgesloten, we hadden namelijk nog nooit met zo'n groot kapitaal gereisd.
En toen ik in mijn onuitsprekelijke luiheid eindelijk eens een beroep op ze deed ging het nog fout ook en heb ik alsnog zelf een oplossing moeten verzinnen. :? Hebbikweer.

Voor mij persoonlijk geeft het een grote voldoening dat wij alles zelf hebben opgelost tijdens het reizen.
Maar ik heb makkelijk lullen natuurlijk, want ik rommel nog wel eens wat met techniek en de vriendin weet ook van aanpakken.
Al is het maar de deegrol om mij met gepast geweld tot enige activiteit te dwingen..:mrgreen:


Dus is reizen eigenlijk een waardeloze bezigheid Fulco?
Als het tegenzit wel.
Als het normaal gaat is het na een tijdje saai.
Als alles meezit blijkt het te gaan om een kortstondig wonder.
Maar als je in Nowhere met je reet in het zonnetje zit terwijl je niet eens meer weet dat er ergens een oorlog gestart en beeindigd is, dan ben je God.


Groetjes van een schrikkelijke eigenheimer die je gewoon maar offtopic moet laten zwetsen,

Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
bus lichtjaar
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam

Bericht door bus lichtjaar »

ik begrijp eigenlijk precies wat Leo zegt, maar dat is nu precies wat me heeft doen bewegen om in Juli naar Afrika, en wel precies Ethiopie te doen gaan rijden.

Ik ben in november cum laude afgestudeerd filosoof en literatuur wetenschapper en er zat een promotiebaantje op me te wachten en werd zo langzamerhand, na wat jaartjes te hebben gestudeerd en actie te hebben gevoerd (kraken, maagdenhuisbezetting, gallerie, tijdschrift maken, etc) behoorlijk cynisch. Het beste medicijn daartegen is gewoon (lekker calvinistisch) werken. Maar dan iets anders dan voor een artikel of scriptie oid.

Eerst waren mijn vriendin (die in juli afstudeert) van plan om naar China te gaan rijden. Maar na verloop van tijd werd dit plan zo decadent omdat we alsmaar niet op poten krijgen wat we tijden die reis gingen doen. Ik wilde kunst maken, zij iets met ontwikkelingshulp, zij doet dat namelijk al een hele tijd. Langzaam veranderden onze plannen en werd mijn vriendin steeds cynischer over ontwikkelingshulp en kreeg meer zin in dingen maken. Bij mij ging het juist andersom, na jaren radio maken, en een tijdschrift zag ik daar niet meer zoveel heil in en kreeg steeds meer plezier in onze bus, zender knutselen, lassen, etc.

Toen kwamen wij op ons idee: radio maken in Ethiopie. Er is daar gruwelijk veel HIV/AIDS, armoede, te weinig educatie en weinig besef van DIY (do it yourself) democratie. Daarom gaan we samenwerken met een universiteit voor duurzaamheid in Jimma en daar een radiostation beginnen.

Eerst had ik geen idee hoe ik dit allemaal moest gaan doen, en nog steeds niet helemaal, maar we komen steeds dichterbij. Er komen financien, fondsen, verenigingen die ons willen helpen, vage telefoontjes. Maar het lijkt nu te gaan lukken zelfs in samenwerking met Hogeschool Windesheim en de Universiteit Utrecht, en dus de Universiteit van Jimma.

Dus ja, waarom mensen willen reizen? Wij willen niet gewoon reizen, omdat dat inderdaad gaat vervelen op den duur. Dan maar mensen helpen zodat zij zich tenminste ook gewoon kunnen vervelen en niet alleen maar hoeven te vechten voor hun bestaan. Misschien wordt je daar op den duur nog cynischer van, maarja, dan zijn we iig een tijdje niet cynisch geweest.

Mijn god, dat wordt nog wat op dat sleutelveld. Ik pak de jenever vast in.

[/of topic]
- to infinity and beyond -
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Reizen draadje

Bericht door africandreamers »

bus lichtjaar schreef:Dus ja, waarom mensen willen reizen? Wij willen niet gewoon reizen, omdat dat inderdaad gaat vervelen op den duur.
Misschien moeten we een apart draadje beginnen over het waarom van reizen ;-) ? Ik vind reizen geweldig, en soms had het aankomen van mij niet gehoeven. Maar ik ga mee met Bus lichtjaar, ook wij verbinden een project aan onze reis om een beter excuus te hebben om op pad te gaan ;-)!
Leo schreef:Maar denk nog eens aan m'n "waardeloze" woorden als je voor de 20e keer je bussie uitgegraven hebt of je ogen niet kan openkrijgen van het stof.
Enne Leo, in tegendeel. Ik, en met mij velen, hecht juist veel waarde aan jouw woorden en ik zal zeer zeker aan je denken als we aan het graven zijn!
Leo schreef:Maar het beste wat je volgens mij kunt meenemen is een grote kennis van zaken, veel improvisatievermogen, een enorm doorzettings- & incasseringsvermogen plus een goeie set gereedschap en lapmiddelen.
In de linkerzak zit improvisatie, rechts doorzetting, in de achterzak incasserings, de kennis van zaken in de rugzak, naast de lapmiddelen. Blijft over het gereedschap! En via een schijnbeweging toch weer een beetje on topic: is er speciaal gereedschap wat naast de reserveonderdelen mee moet? Of beginnen we hier een apart draadje over?

Naar het sleutelveldje nemen wij wijn mee, maar dat gaat pas open als het donker is en er van de busjes niets meer te zien is :D.

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Begint zo wel een heeel interessant topic te worden. :D

Of topic:
Wij, en daarmee boedoel ik waarschijnlijk de mens, kunnen in de ruimste zin van het woord twee dingen doen:
inkakken of dromen blijven volgen.
Leven naar je hart of op de automatische piloot langzaam dood gaan, hopend dat er nog wat krenten in de pap zitten of er nog een kans komt.

Hoe meer je je hart volgd hoe meer rusteloos. :wink:
Toen ik 12 was zij iemand die mij ongelovelijk goed doorzag tegen mij:
Jij moet altijd nieuwe uitdagingen hebben.
Als je jouw in een pot met mueslie stopt, vol met allerlij lekker gevarieerde noten rozijnen en vele andere verassende smaken waar een andere zich zijn leven aan zou kunnen vol eten, zul jij je op den duur gaan vervelen. En weer naar iets anders verlangen.
17 jaar, 3 diploma's (fijnmechanica, natuurkunde en dansleraar), 2 banen, 2 eigen bedrijfjes, 1 kunstexpositie, 10tallen bijbaantjes en ~100projecten later begrijp ik pas echt wat er bedoeld werd.
:roll:

Nu ben ik, na ons georienteerd te hebben op een zeewaardig varend woonschip, vol op bezig met DE bus die ons zonder vaste woonplaats over land naar onze droomplek gaat brengen.

DE plek in EEN land waar we met een groep(je) mensen, zonder DE maatschappij die je in een korset probeert te drukken, EEN samenleving kunnen opbouwen waar mensen samen nog gewoon mensen tegen elkaar zijn. En niet alles via geld zonder contact met elkaar verrekend wordt.

Om ons met elkaar te richten op het werkelijk mens zijn en ons te verdiepen in echt contact maken en JA zeggen tegen het leven en elkaar.

Maar om daar te komen moet eerst gereist worden.

Als los doel: ~1 jaar reizen met bestemming europa of daarbuiten als nodig. Waar het maar trekt en bij voorkeur lekker warm is, in de winter redelijk te doen (ik houd niet zo van koude en slecht weer), geen natte voeten krijgt, politiek rustig en niet te controleerderig, plek genoeg is en voor een klein bedrag te koop of te krijg. (Her)bouwen kunnen we zelf. Natuurlijk is aansluiten bij een groep mensen ook interessant.

:?: Wie reist er met ons mee? :?:

En dat is dan alweer een doel op zich.
Hoe meer je je op het aankomen richt, des te minder ben je in het nu van het reizen. Beter kun je echt ZIJN met wat er is.
En daarom alles rustig aan, alles op zijn tijd en fase. Dus niet te veel bezig houden met waarheen, maar meer met hoe en hoe hier weg te komen.

PFFFfft, nouw alleen dat laastste heeft al heel wat voet in de aarde.
Heb nog heel veel spullen over, wie wil er wat??
:D

Dat brengt me op het volgende, ik wil heeel graag naar het voorjaarsweekeind komen en heb eindelijk mijn vriendin overgehaald dat ze het nut er van inziet en ook wil. Maar het valt precies in het weekeind voor we uit ons huis gaan om in de bus te gaan wonen! (en dan 6maanden op de camping)
Toch ga ik kijken of het ons nog zal lukken.
(heb alleen om deze reden dus nog niet ingeschreven, is dat heel erg?)

Genoeg geschreven. Maar weer eens gewoon naar mijn werk gaan. :?

Kunnen we niet beter naar het schrijvers veldje verhuizen of misschien een filosofie veltje, of valt dit nu meer onder humanistiek?

Oja, in topic:
Speciaal gereedschap: een slagschroevendraaier
Bij de 307D en gelijke achteras busjes krijg je de remtrommel niet los zonder dat ding. Die zit nl. met een GROTE kruiskopschroef vast en 2 van de 3x ECHT vast.

Al heb ik er zelf (nog) geen: een momentsleutel

Groet,
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 08 mar 2007, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten