Hoe kan ik brandstof besparen

Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door paulv »

Zoals je in de formule F = 1/2 . ρ . v² . A . Cw kunt lezen is de snelheid de belangrijkste factor.
Niet dat de Cw geen rol speelt. maar ik denk dat je daar over hooguit enkele procenten spreekt.

Wil je meer weten over zuinig rijden door fysieke veranderingen aan je camper kijk dan op http://ecomodder.com/forum/fuel-economy ... ations.php en natuurlijk de rest van deze leuke site.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door Hansel »

Volgens mij heb ik een keer een aflevering van Blik op de Weg gezien waarin dat slipstream rijden met de grond gelijk werd gemaakt. Heeft schijnbaar minder (of zelfs geen) nut dan we denken.

Daarnaast geef ik de grote broers van mijn mini vrachtwagentje toch liever een beetje meer ruimte. Als je zelf de remweg niet nodig denkt te hebben doe het dan op z'n minst om de chauffeur van zo'n grote jongen een duidelijk zicht op je locatie te geven.

Mijn tipje voor zuinig rijden: Onthaasten

Niet zo snel optrekken, niet dat pedaal tegen de vlakte drukken, ook niet op de snelweg. Dat kan je de rest van het jaar nog doen in je 'gewone' auto, met tankpas van de baas.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door De Rooie Reus »

Waar kan ik zo'n pasje aanvragen?

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door Grumble »

Hansel schreef:Volgens mij heb ik een keer een aflevering van Blik op de Weg gezien waarin dat slipstream rijden met de grond gelijk werd gemaakt. Heeft schijnbaar minder (of zelfs geen) nut dan we denken.
http://mythbustersresults.com/episode80
Drafting behind a big rig will improve your car’s fuel efficiency.
CONFIRMED
To test this myth, the build team procured a car, a big rig, and a device that could measure a car’s fuel efficiency. They then drove the car behind a moving big rig at various distances ranging from 100 to 2 feet and measured the amount of fuel the car consumed. The Build Team discovered that the closer the car was to the big rig, the less drag is produced, thus the more fuel saved. At just ten feet, the car managed to increase its fuel efficiency by 40%. Drafting at two feet was slightly lower than the ten foot distance, mainly because Grant had to keep working the car pedal to maintain distance from the truck. However, that did not dispute the fact that drafting actually can increase your car’s fuel efficiency. However, the Build Team has warned that drafting is incredibly dangerous because the truck driver may not able to see you and you may not be able to react in time if the truck were to make a sudden stop.

Je kan het ook dichter bij huis zoeken: Dat veel trekvogels in V vorm vliegen heeft alles met drag en fuelefficiency te maken :up:
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door Hansel »

I stand corrected.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door Arno Z »

Koelkastje NIET op 12v.... (absorptie kastje niet) bij mij ging het verbruik meteen van 1/11 naar 1/9 als de koelkast aanstond.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door Yoni »

Die 8 Ampere moet niet veel uitmaken.
Als je koelkast uitstaat en je zet je verlichting aan ga je dan naar de 1:8,5?
ik zou serieus overwegen om je dynamo te laten nakijken dan!

ik heb ook 1:6 gereden en ik heb 1:8 gereden de ene tank had wat meer stops en snelheids remmers de ander was snelweg met hier en daar een berg.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door Anton »

Hoi,

Naar mijn mening valt het disselverbruik voor het koelkastje nog wel mee.
8 x 12 is 96 watt das 1/7 pk
Om een hele pk te leveren is ongeveer 200 gram brandstof nodig
dat is dan 200 : 7 = 30 gram brandstof per uur. (afgeronde getallen)

Je koplampen 2 x 55 watt verbruiken al meer!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door Arno Z »

Tjah, wel of niet die koelkast. Dit verschil in verbruik was destijds met een 207d. Zo'n 66 PK trekstarter heeft al niet veel over ;)
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door Anton »

Hoi,

Wind mee of tegen maakt wel aardig verschil.
Worden de huishoudaccu's ook geladen onder het rijden?
Dan kun je zelf het ingeleverde vermogen berekenen: 1 pk = 736 watt. watt is stroom x volt, bv 12 x 4 =48 watt 48 : 736 = 0.065 pk

Het verbruik van de koelkast is onder het rijden haast niet te meten.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door Maxer »

Hansel schreef:Volgens mij heb ik een keer een aflevering van Blik op de Weg gezien waarin dat slipstream rijden met de grond gelijk werd gemaakt. Heeft schijnbaar minder (of zelfs geen) nut dan we denken.
Ik denk dat de gemiddelde autocoureur daar heel anders over denkt.
Ik heb het uitgeprobeerd met een nieuwe touringcar, waar je direct je verbruik kunt aflezen. Rijdend op de A7 met 85 km/pu 1 op 5.2 ben ik achter een vrachtwagen gaan rijden en wat denk je? Direct naar de 1 op 6,3! Uiteraard rij je zuiniger als je de rijwind grotendeels kwijt bent.
Ik vermoed dat het rijden in de slipstream ontmoedigd wordt (ik heb die uitzending ook gezien, lachen) omdat het gevaarlijker zou zijn. Nou ja, je moet wel wat beter bij de les blijven, dat klopt wel. Geen tijd voor sms'jes e.d. hahaha. :lol:
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Hoe kan ik brandstof besparen

Bericht door MB206VAN »

Ik laat hem altijd zoveel mogelijk uitrollen als ik kruispunten of rotondes, en ook afritten tegenkom. In zijn neutraal, of met koppeling in. Mensen achter je vinden dat vaak wel irritant maar daar trek ik me niets van aan. Ik probeer het zo in te schatten dat ik rond de 40km/h uit kom voor ik moet gaan remmen. Vanaf dat punt combineer ik terugschakelen en afremmen op de motor met de voetrem. Ik rijd 1:9 tot 1:10 met mijn 207D één keer verlengd en verhoogd. Beste resultaten heb je altijd als je verder veel constante snelheden hebt, zoals lange stukken op de snelweg, en niet te hard gaat, in mijn geval is dat nooit boven de 90km/h. Ik schakel in de lage versnellingen snel maar trek in de hoge versnellingen gewoon lekker door zodat de motor in zijn goede toerengebied werkt. Verder sluit ik me aan bij goed je motor onderhouden, banden goed op spanning houden en reageren op afwijkende geluidjes. Ik gebruik ook de verlichting alleen wanneer het nodig is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten