Sleutelplekken en pechlijst

DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door DVIII »

misschien komt dat omdat je bus van voor '77/'78 is , die losse opmerking zat er een jaar of zeven naast ! geeft niet neem je toch en kogeltjes mee en een hydraulische koppelingsset.
ruwweg kun je er van uitgaan dat het vierkante dashboard meteen betekent dat je pedalen naar boven hebt etc etc. en dat is vanaf '77/'78
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Leo »

En als we het dan tóch over die kogelpennen hebben.. :roll:
Volgens mij moeten de mensen die vaker dan 1X per 50.000km last hebben van gebroken pennen eens onder hun auto kruipen, want imho zit er dan iets anders fout.
Daarbij denk ik dan aan beroerde smering, uitgelubberde scharnierpennetjes, verrotte motorrubbers of een bak die niet vastgebout zit.

Ontopic: Ik heb ca 80kg gereedschap & onderdelen aan boord.
Dit is dus incl 25tons hydrokrik, olie etc.
Ik vermoed dat de meeste mensen met hun vehikel niet naar een onbewoond eiland of naar de zuidpool afreizen.
Dat betekent dat je noodreparatie het niet zo idioot lang hoeft uit te houden.
Want niet alleen in NL of België zitten garages die je aan onderdelen kunnen helpen. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Janneman »

Admin schreef:Jan,

Helemaal mee eens! Al hoeft die overall helemaal niet oud te zijn, een nieuwe kan ook :?
Ik ken mezelf (een beetje), als de overall nieuw is is het zonde hem aan te doen. Hij zou eens smerig worden :P

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Detlev »

DVIII:

Er staat een vraagteken achter het jaartal en de opmerking erachter dat je pedalen dan in ieder geval naar beneden kijken, lijkt me genoeg om te bepalen welke je nu eigenlijk hebt toch? Sorry dat de jaartalletjes niet helemaal goed in m'n hoofd zaten hoor......
Mercedes 406 uit 1969
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Gjalt »

wat betreft de zeep, Ecover Karweizeep. Daar krijg je de smerigste troep mee van je handen en de zeep is volledig natuurlijk en dus niet schadelijk voor de omgeving, wel zo fijn als je wel water maar geen kraan/afvoer in de buurt hebt (haal het bij de biowinkel/natuurvoedingszaak).
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door DVIII »

Hoi Detlef, het geeft ook helemaal niet als je niet precies weet van die jaartallen maar je zet er misschien anderen mee op het verkeerde been. Vandaar mijn misschien te strenge reactie, excuus ervoor !
en om toch nog maar eens een verhaal te maken van die koppelings dingetjes , je stapt net als al gezegt is op zijn hoogst eens in de 50.ooo km , en dan moet er iets fout zitten door de stangen en kogelkoppelingen . de meest beduchte is die aan de koppelingshuiskant , als je die in spare meeneemt , als je zo'n bus hebt. Ben je geweldig voorbereidt op iets wat misschien nooit gebeurt. 20 gram ! ( M12 bout/bol)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Detlev »

OK, geeft niet......
Het gekke is dat nou juist die m12 bout afbreekt, alles zit goed in het vet en iets loszitten zie ik ook niet.
Nou heeft de mercedes garage in Frankrijk volgens mij het ding gelast, maar ook de vervangende bout die ik er later weer ingedraaid heb brak af.....Nog suggesties?
Veel bolletje tekst hier nu, eigen topic? Of is dat er al?
Die ECO zeep is inderdaad erg goed! (en stinkt niet zo)
Mercedes 406 uit 1969
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Dennis en Nancy »

Vandaag bij de lokale dump de gereedschapbakken doorgeschuimd en een 6kant in maatje 14 gescoord voor 2 euri. Dat is die van de carterpan en het diff of heb ik een miskoop?

dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door DVIII »

Dennis, als het een imbus is ben je spekkoper 8)
Detlev, ach dat hele topic over wat eer stuk kan gaan is natuurlijk een direct gevolg van totaal geen onderhoud plegen en dan op volle kracht gaan toeren. dat soms heel soms dat bolletje breekt is de spreekwoordelijke druppel., of steen ....
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door paulv »

Dinsdag eindelijk vertrokken en gelijk pech. De houder waar het dieselfilter enz op geschroefd zit was losgetrild :cry: .
Maar erger was dat er ook gelijk een dieselinspuitleiding bij de wartel was afgebroken :evil: .

Toch doorgereden op drie cilinders naar Cahors, op naar Mercedes. Hier het treurige bericht dat die leiding in Frankrijk niet voorradig was en dus in Duitsland besteld moest worden. Kon ik in de tussentijd mooi de oude losnemen :mrgreen: .

Maar verderop was een "dieseliste"(= dieselboer) en verdomd, hij had nog een reparatienippel liggen die hij voor de oude Berliet gebruikte. Die hadden veel te ingewikkelde dieselleidingen en zo'n reparatienippel werkte ook :wink: .

Bij mij dus nog steeds :roll: , en ik heb gelijk z'n hele reserve voorraad opgekocht (1x) :mrgreen: .

Dus die zit nu ook bij mijn reserveonderdelenlijst :P .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
busje303
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2009, 05:37

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door busje303 »

Hai Gjalt,
Ecover Karweizeep. Daar krijg je de smerigste troep mee van je handen en de zeep is volledig natuurlijk en dus niet schadelijk voor de omgeving,
Je begrijpt natuurlijk wel dat die zeep na gebruik wel afbreekt, maar het vuil wat je ermee van je handen hebt gehaald niet. Wassen met die zeep en daarna je handen afspoelen in een aanwezig beekje is geen goed idee.....
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Bommes »

extra garage zeep meenemen...??
Wij hebben altijd wel een pakje van dat kleren wasmiddel bij, daar een schepje van in je hand met wat afwasmiddel en je handen worden net zo schoon als met profesionele garage zeep..:wink:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Gjalt »

busje303 schreef:Wassen met die zeep en daarna je handen afspoelen in een aanwezig beekje is geen goed idee.....
Dat spreekt voor zich, helaas denkt niet iedereen er zo over (hiermee niet doelend op iemand specifiek op dit forum)!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Admin »

Deze discussie is vrij zinloos. Met een beetje gezond verstand snapt iedereen dat je met welke zeep dan ook niet anders doet dan de olie en het vet aan je handen emulgeren, d.w.z. in kleine deeltjes in het spoelwater laten zweven. Dat dat spoelwater daarna minder geschikt is voor consumptie moge duidelijk zijn... :evil:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Peter MERCAMPO »

Admin schreef:Komt al aardig in de buurt, lijkt me :wink:
Ìk ga geen bandenlichters meenemen, mij te hard werken! En juist in de landen waar het dealernetwerk niet van die dure, witbetegelde showrooms heeft, zitten die kleine bandenmannetjes langs de stoeprand met hun strijkijzers en lijmklemmen vrachtwagenbanden te vulcaniseren.
Leuk item dit, zelf neem ik altijd teveel rotzooi mee :oops:
Na mij klapband in duitsland vorig jaar toch mijn twee oude voorbanden laten opsturen naar oostenrijk en deze heb ik uiteindelijk voor ongeveer 4 euro in Kroatië op de velg laten monteren, ga ik zelf niet voor lopen kloten.

Aan de tip van Leo heb ik ook wat gehad 'dun stukkie plaatstaal en een popnagelset' (oud nummerbord werkt ook).
Hiermee heb ik de bevestiging van mijn achterbumber gerepareerd nadat ik deze er af had gereden :shock:
Neem ook altijd een ijzer/hout zaag hamer, epoxy lijm / kneedbaar 2k epoxy staal en bijtels mee.
Je weet maar nooit waar het goed voor is en ik vind het leuk om onderweg wat te klooien te hebben :mrgreen:

Peter.
Vandaag is een Kadootje
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Peter MERCAMPO »

Janneman schreef: En als ik nog een tip mag toevoegen, een beetje fatsoenlijke garagezeep is erg fijn na het sleutelen.
Groetjes,
Jan
Een aantal jaren geleden met mijn oude 406 de oostzee kust verkend, voor vertrek begon mijn startmotor wat te haperen, voor de zekerheid maar een reserve meegenomen.
Uiteindelijk moest ik de startmotor wel tig klappen met de hamer geven voordat hij zijn werk weer wilde doen.
Toen maar een haventerrein (Rosstock) opgezocht en daar de reparatie uitgevoerd.
Zat behoorlijk onder de zwarte smurrie maar gelukkig hebben schippers vaak goede zeep aan boord en mocht ik het potje wel even lenen, dus als je aan gewichtsbesparing wilt doen :mrgreen:
In havens kun je meestal wel wat hulp of gereedschap vinden.

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door DVIII »

inclusief de jerrycan vervuilt water zijn we dus al aan de 450 kilo !! 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Frank 207+508 »

Even inhakend op de 2 vervangen voorbanden die hierboven werden genoemd:

Toen ik vorig jaar mijn voorbanden verving heb ik de ene gewoon met velg als reserve genomen, en de andere (even veel profiel!!) boven de standaardbergingsplaats (van mijn 508D langste uitvoering) tussen de chassisbalken geperst, .......

Ik heb dan naast nog meer extra kilo's een extra reserveband.
Dat heeft 2 voordelen: na het echt kapotrijden van een band heb je nog wat bij je.
de andere komt uit een ander topic, nl je moet nooit lang rijden met banden op je dubbellucht die teveel in profieldiepte verschillen, dus als er een band sneuvelt achter, dan kan je met de 2 gelijke reserve banden verder..... als je bandijzers meeneemt of een bandenboer opzoekt.

Deze oplossing kost me geen ruimteverlies, alleen het gewicht van 1 band erbij, maar ja ik sleep ook al een redelijk gewicht aan zooi mee,en dan valt een bandje niet meer op.

FRank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Dennis en Nancy »

Janneman schreef:Nja, ieder zijn ding. Maar er staan toch wel zaken op die ik absoluut niet mee ga nemen.

- Zorgen dat je thuis je filters en snaren vervangt en vervangingsdelen niet meenemen.

Groetjes,
Jan
Dat van die filters ben ik het niet mee eens.

Thuis heb je meestal nog goede filters erin. Mocht je onverhoopt ergens slechte diesel tanken of door omstandigheden de tank (bijna) leegrijden dan heb je nieuwe filters nodig.

Dan zou ik de nieuwe eerder neemenen en achteraf thuis vervangen dan op voorhand.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Janneman »

Tja, als een keer de tank bijna leegrijden inhoudt dat je filter dicht zit, dan schaar ik dat toch onder slecht onderhoud. Eraf met zo'n tank en een keer spoelen! En op slechte diesel loopt je bus beroerd (dit jaar gehad in Frankrijk, blij dat die tank leeg was want ik had veel moeite bergop), maar raakt je filter niet van verstopt. Tenminste niet in Europa, als je nog verder weg gaat gelden er waarschijnlijk wel andere wetten.

Maar als jij je fijner/beter/vertrouwder voelt door de filters mee te nemen heb je groot gelijk als je dat doet. Misschien nog wel belangrijker als het juiste gereedschap is de juiste gemoedstoestand. :)

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok snap wat je zet maar ik ga dus echt niet zomaar de tank onder de 26 jaar oude bus vandaan schroeven om te spoelen.

Dan wacht ik wel tot de problemen er zijn. :D

Qua gemoedstoestand en vertrouwen ben ik een rare, heb wel de filters bij onderweg maar geen reserveband.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Frank 207+508 »

Die filters blijf ik gewoon meenemen, dit jaar nog nodig gehad, toen de tank te ver leeggereden was hield ik daarna wel erg weinig vermogen over, dus ik blij met mijn filtertjes die ik onderweg kon wisselen....... :lol:
Zal vast wel iemand zijn die het onder slecht onderhoud indeelt.... :(
Het is wel voordeliger zo,als ik de filter keurig op tijd had vervangen had ik hem waarschijnlijk ook moeten vervangen ............. :wink:

Frank
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Rene »

Nog even over zeep, Ik heb van die zeep doekjes in een emmer van action, Werkt heel makkelijk je hebt geen water nodig om je handen weer een beetje toonbaar te maken. Voor mij Standaard psu.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Dennis en Nancy »

Die staan nu ook op Nancy haar boodschappenlijstje!

Grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door dereiziger »

bij gebrek aan zeep gebruik ik gewoon een beetje afwasmiddel en koffiedik .. werkt als en trein ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten