Cruise control

Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Cruise control

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb bij de mijne (Waeco) 2 kleine 24 V relais geplaatst, 1 voor de 12 V voeding in te schakelen als er 24 V komt van contact aan, en de andere om het 24V signaal van de rem omte zetten naar het wegvallen van massa dat normaal gebeurde als er 12 V aan die kant van het lampje komt.
Schema beschikbaar als je dat wenst.

Frank

Aanvulling na lezing link van Ernst:

Komt globaal overeen met mijn schema, alleen heb ik (na info van fabrikant) het lampje van 12V weggelaten en gebruik ik het verbreekcontact van het relais om de massa te laten wegvallen op de draad naar de speedcontrole.
Dat is nl het effect wat ook bereikt word als er spanning op het lampje komt.
Bovendien is dat betrouwbaarder,want als het lampje kapot is werkt de uitschakling niet meer.

Frank
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise control

Bericht door Grenzgenger »

Hallo Ernst, ik heb dit zelfde verhaal ook al gehoord maar vind het toch griezelig om 24 volt op een 12 volts apparaat te schakelen!
Na het schrijven gisteravond van dit stukje blijf je er toch over nadenken en dan valt er toch opeens een kwartje..

Ik ga zometeen eens kijken en meten, bedoeling is dat ik vanuit mijn accubak met een directe en een geschakelde +12 volt draad kom. Ik haal de directe +24 volt van het remcontact en vervang deze door +12 volt. Het enigste wat ik dan moet doen is mijn remlampjes vervangen door 12 volt exemplaren en ik ben klaar!

Ik zie dat jij de W-aansluiting van de dynamo hebt gebruikt, mij is verteld dat dit niet mag en staat ook niet in het schema. Zou alles wel een stuk simpeler maken, die W-aansluiting zit bij onze 609 rechts onder het schutbord en zit niet aangesloten, kwestie van een kort draadje trekken en ben ik van die magneetpulsgever af!

Groet Marcel.

P.S. Hallo Frank, we zitten tegelijkertijd te schrijven! Ik ga als het droog is eerst meten, mocht mijn boverstaande theorie werken heb ik slechts een relais nodig! Ik heb natuurlijk altijd interesse in jouw schema!
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cruise control

Bericht door Admin »

W-contact werkt bij een handgeschakelde bak probleemloos. Voordeel: je kunt de cruise control in elke versnelling gebruiken, vanaf stapvoets tot top.
Skoolie is een automaat, dus daar moet ik een signaal van de snelheidsmeter halen. Eén van 28 draadjes in een bundel.... Gaat wel lukken, heeft niet de allerhoogste prioriteit.

Waar haal je 12 V vandaan in je accubak? Het gebruik van een middenaftakking is weliswaar de eenvoudigste oplossing, maar in principe niet goed voor minstens één van de accu's. Met alleen de remlichten zal het wel loslopen, maar op een gegeven moment krijg je een 12 V koffiezetapparaat cadeau...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise control

Bericht door Grenzgenger »

Hallo Ernst, heb net jouw schema uitgeprint, mooi getekend trouwens! Die W-aansluiting ga ik uitproberen, die magneetpulsgever heb ik niet zo'n beste ervaring mee. Ik heb hem bij onze oude camper vrijwel in het begin van onze vakantie verloren dus als het kan wil ik zo'n ding liever niet gebruiken.

Waarom ga je in jouw schema via een weerstand ook naar massa?

Ik heb nog een theorie, volgens mij moet net ook mogelijk zijn om het pulssignaal van de tachograaf te gebruiken. Bij een van onze spoormachines hebben ze dit signaal gebruikt om de snelheid te begrenzen. Via een stukje electronica werd de brandstofpomp teruggeregeld bij een overschrijding van het aantal pulsen en kon men geen meter meer te hard rijden. Ben alleen nog op zoek naar een schema van mijn tachograaf, ga dit zeker nog eens uitwerken!

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cruise control

Bericht door Admin »

Hallo Ernst, heb net jouw schema uitgeprint, mooi getekend trouwens!

Dank je.

Die W-aansluiting ga ik uitproberen, die magneetpulsgever heb ik niet zo'n beste ervaring mee. Ik heb hem bij onze oude camper vrijwel in het begin van onze vakantie verloren dus als het kan wil ik zo'n ding liever niet gebruiken.

Ik had een of ander vuiltje tussen aandrijfas (MB 306, voorwielaandrijving) en spoel en dat zorgde voor een opgekrulde montagestrip... Daarna nooit meer met magneetjes gewerkt, maar met een pulsgever in de tellerkabel. Nogal prijzig en ook niet ongevoelig voor slijtage (na ca. 80.000 km verbrokkelde het bakelieten huisje spontaan).

Waarom ga je in jouw schema via een weerstand ook naar massa?

Als je alleen een weerstand in serie opneemt, wordt de stroom beperkt (maar die is maar piepklein), maar blijft de spanning dezelfde. Met twee weerstanden naar aarde, een zgn. spanningsdeler, de naam zegt het al, heb je in het midden de halve spanning.

Ik heb nog een theorie, volgens mij moet net ook mogelijk zijn om het pulssignaal van de tachograaf te gebruiken.

Natuurlijk. Elke puls waarvan de frekwentie evenredig is met de snelheid, is bruikbaar. De aandrijving van de tachograaf in onze LK817 is AFAIK helemaal mechanisch. Maar die is dan ook 23 jaar oud...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise control

Bericht door Grenzgenger »

Natuurlijk. Elke puls waarvan de frekwentie evenredig is met de snelheid, is bruikbaar. De aandrijving van de tachograaf in onze LK817 is AFAIK helemaal mechanisch. Maar die is dan ook 23 jaar oud...

Hallo Ernst, mijn tachograaf is ook van 1987 en moet volgens mij gewoon bruikbaar zijn. Het pulssignaal maakt de tacho namelijk zelf en komt niet van de aandrijving.
Voordat ik hiermee ga experimenteren wil ik de cruise eerst werkend hebben en zal ik jou methode met de weerstanden gebruiken.

Zit nu te popelen van ongeduld op een uurtje droog weer!

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise control

Bericht door Grenzgenger »

Vanmiddag alles aangesloten, de spanning via een relais en de draden voor het remcontact direct parallel over de remlichtschakelaar. Het signaal komt van de W-aansluiting van de dynamo.

Proefrit gaan maken en alles werkte, ik heb alleen de kabel wat strakker gezet.

Al met al viel het aansluiten reuze mee, mede dankzij dit forum en wat info van Goldcruise!

Groet Marcel.

P.S. Ik heb een pookbediening GM-CK overgehouden, degene die interesse heeft kan een pb sturen.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Cruise control

Bericht door Frank.fjph »

Mijn sensor heb ik op een beugel gezet en de magneetjes op de cardanas en alles werkt aljaren goed, nadat de eerste keer de magneetjes bij elkaar gingen zitten ipv op 3 x 120 graden.

Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Cruise control

Bericht door winand »

Berthil schreef:Je moet het hefboompje van je gaspedaal stang wel verlengen anders trekt ie het niet.
De slag is te kort voor de "eagle" en daardoor de kracht te hoog, waardoor ie de stand niet goed vasthoud.
Ik het het hefboompje met ongeveer 10 cm verlengt en dan werkt ie wel.
Heb vanmiddag ook een Eagle geinstalleerd. Het verhaal van Berthil (hierboven) kende ik, maar iedereen
op het DL-weekend ontkende dat dit verlengen nodig was..
Bij mij fixeert ie dus ook niet :(
Ik ben alleen dus als ik de blokkering erop zet (en het gaspedaal komt weer omhoog!) zie ik niet wat er onder de
motorkap gebeurd, maar dat kan maar een ding zijn, het kabeltje slipt gewoon!

@Berthil: je hebt het hefboompje 10cm verlengd, vraag me af of ik die diepte wel over heb in mijn 508? (ga nu niet meer kijken 8) ) Zou 5 cm genoeg zijn.. :?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Cruise control

Bericht door Berthil »

Hoi Winand,

Even een fotootje gemaakt
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Zo te zien is de verlenging ongeveer 5 cm en het totale hefboompje t.o.v. draaipunt ongeveer 10 cm.
de draad met kroonsteentje is de draad van de eagle en de andere draad van de stop/stationair knop.
Zo als je siet is het hefboompje gewoon met tyre-raps vast gezet.

Ik heb op de Eagle wel een groter knopje gezet, zodat ik de speling er uit kan draaien.
Winand succes.
Groeten Berthil vanuit een zonnig maar fris Denemarken.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Cruise control

Bericht door winand »

Berthil bedankt!
Dat verlengen heb je zo inderdaad simpel gedaan, neem aan dat het zo ook stevig (en er al een tijdje) zit?
Ik dacht er al aan om een stukje aan het hefboompje te lassen, maar dat is dan geen tussendoor-klusje meer..
Heb bij mijn hanomag een beugeltje bovenop het hefboompje gelast omdat de stationairkabel was gebroken en
ineens te kort was ;-) De handgaskabel opnieuw aansluiten en afstellen is echter een crime :x :mrgreen:
Ga het eerst zo eens proberen :idea:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Cruise control

Bericht door Berthil »

Bij mij zit het hefboopje al weer zo'n 5 of 6 jaar.
En hij doet het nog prima.
Ook toen we zaterdag weer kwamen rijden uit Denemarken.
Toen werden we feestelijk binnen gehaald in Nederland.
(De spelers bus van FC Twente reed enkele kilometers voor ons, die uitgezwaaid werd.)

Groete Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten