trekgewicht

Eddie
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16

Re: trekgewicht

Bericht door Eddie »

Mijn 407 had op de duitse Fahrzeugbrief een max. aanhangermassa
van 2000 of 2100 kg vermeld.
Maar op het nederlandse kentekenbewijs kwam 1900 kg te staan.
Is me wel genoeg, lijkt mij, daarom ook niet nagevraagd, maar snap
toch niet waar dit verschil vandaan komt.
Er zijn nooit technische veranderingen aangebracht.

Die ablastung (4 naar 3,5 ton) is in D gebeurd, met vermerk: "ohne technische Änderung".

Eddie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: trekgewicht

Bericht door De Rooie Reus »

De Rooie Reus, een 508 met bedrijfswagen en kampeerwagen op het kenteken kreeg bij autonoom geremd spontaan een gewicht van 3.500 kg.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Arno Z »

Admin schreef:Een 6.5 t trailer met trekoog en oplooprem is ook goed.
Een oplooprem is natuurlijk een balanssysteem. Maar zal een zwaardere kar geen hogere (rem)druk vereisen om optimaal te remmen?

@Evan: als de goedkeuring is afgegeven zonder dat de trekhaak gemonteerd is, kan ik het echt niet anders dan willekeur (of een goede bedoelding) noemen. Zeker jouw eigen opmerking
evan schreef:Een losse standaard trekhaakbalk mag volgens hen maar 2 ton trekken.
in acht nemend.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Het lijkt mij dat bij een grotere massa grotere krachten horen (F=m.a), zowel bij accelereren als bij decelereren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Eddie
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16

Re: trekgewicht

Bericht door Eddie »

Arno Z schreef:Een oplooprem is natuurlijk een balanssysteem. Maar zal een zwaardere kar geen hogere (rem)druk vereisen om optimaal te remmen?
Door de grotere massa krijg je automatisch een grotere remdruk.
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

Arno Z schreef: @Evan: als de goedkeuring is afgegeven zonder dat de trekhaak gemonteerd is
Waar staat dat? In ons geval is de bus naar het RDW gegaan MET balk erop/aan.
Misschien drukte ik me wat ongelukkig uit, maar met "losse" balk bedoel ik een met C-beugels eronder gemonteerde balk.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

ik denk dat er nu een misverstand aan het groeien is , een vermelding op je kenteken is een administrative handeling en het ter keuring aanbieden van een voertuig met trekkogel of vangmuil koppeling is een schouw die je daadwerkelijk moet uitvoeren. ik heb een 608 gehad die luchtvering en 19.000 kg mocht wegen volgens het kenteken . natuurlijk was dat een voutje van de RDW , kunnen ze ook niets aan doen lijkt het. net als het veranderen van de gegevens , die ze administratief dan in sommige gevallen doen zonder te kijken of te schouwen. Voor de een is een trekhaak een komplete bedevaart met onvoorziene uitkomst en voor de ander een simpel opsturen van de gegevens en dan een nieuw kenteken krijgen met bruikbare cijfers erop vermeldt. wees blij dat je niet in frankrijk of spanje woont.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: trekgewicht

Bericht door SergeL »

Ff voort breiend op dit onderwerp; Op de papieren van mijn (op papier camper) 407d (kort/hoog) staan geen gegevens omtrent trekgewicht. Nu heb ik net die oude rotte constructie van defensie onder die wagen vandaan gesloopt en er iets fatsoenlijks onder geschroefd wat zeker 3,5 ton kan hebben en nu wil ik dat ff op papier hebben. 3,5ton zal het wel niet worden met een 407 als ik hier zo rond lees op het forum, maar 2 of 2,5 moet kunnen lijkt me. Ik heb contact gehad met de rdw en er zijn 2 opties; homologatie van mb of de rdw vergelijkt zelf met bestaande 407's in nl. Qua homologatie belandde ik via 30 doorverbindingen bij mb uiteindelijk ergens in duitsland waar het allemaal maar schwierig schwierig was. Weer met de rdw gebeld en het 1 en ander zou vlot geregeld kunnen worden als ik 1 of meerdere copieen van andere 407's met mijn eigen kenteken op zou sturen. Lijfelijk ken ik verder niemand die zo stom is om in zo'n oude beschuittrommel te willen rijden, dus misschien is er hier iemand die zo aardig is om voor mij een copieetje te maken van zijn kenteken. Als dankjewel krijg je van mij een fles Ketel1 of een fles olie van de action, t'is maar net wat je meer nodig hebt :mrgreen:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

hoi zoals ik dus al zei , je moet een dal van onkundigen door die de wet in pacht hebben, dus je krijgt van ze nooit niet een zelfgemaakte trekhaak goedgekeurd ( ze vermoeden dat je de verkeerde breipennen gebruikt) , je moet dua altijd zeggen dat het zo was toen je hem kocht , dat is A en B een trekhaak van de sloop uit duitsland bijvoorbeeld en dan liefst westfalia of een ander toonaangevend merk. dan , alleen dan is er iets van een mogelijkheid aan het eind van de horizon . tenzij je met < 750 kg wil hebben , dan heb je geen enkele keuring of aantekening nodig , ook niet voor de kar die je zelf in elkaar last ( nou ja , moet netjes zijn en met geëigende onderdelen gebouwd) . ik ga meestal voor de duitse donor , daar vind je mooie westfalia's voor weinig ( verstelbare breedte, hoogte enzovoorts)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: trekgewicht

Bericht door SergeL »

Aangezien het op papier geen bedrijfswagen is, maar een camper hoeft ie niet geschouwd te worden. Ik kan dus gewoon m'n papieren naar de RDW opsturen en dan passen zij de gegevens aan. Echter omdat het model niet zo 1 2 3 in hun database te vinden is, wordt het of een onderzoek met ambtelijke snelheid, of ik stuur hun een paar copieen van kentekens mee van vergelijkbare wagens en dan is het snel geregeld volgens meneer RDW. Aldus mijn vraag; wie wil mij een handje helpen met een copie van zijn kenteken van het model 407 waarop 2ton of meer trekgewicht vermeld staat?
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: trekgewicht

Bericht door De Rooie Reus »

Ik hoop dat je de naam hebt van de persoon die je gesproken hebt en de papieren naar hem/haar kunt opsturen ter verwerking.
Ik heb die vraag ook eens gesteld vanwege een Chevrolet waarvan er inmiddels velen hier rondrijden. Er was geen enkele mogelijkheid om het op die manier te doen werd me verteld.
Hou zo'n contact dus in ere!

Succes,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
nismo joe
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jun 2007, 17:17
Locatie: Cuijk

Re: trekgewicht

Bericht door nismo joe »

oud topic, maar misschien heeft iemand er wat aan.

Ik heb inmiddels mijn 3e mercedes busje :) allemaal heb ik het kenteken gewicht bij laten schrijven.

Eigenlijk is het heel simpel, is je bus een originele nederlandse, kun je de daimler homologatie contacteren. (homologatie@daimler.com) Daar zit een aardig vrouwtje (Ria Filemon) die de papieren opzoekt en je een officiele verklaring stuurt. (kost een paar tientjes meen ik) Deze stuur je samen met je papieren naar het RDW en je krijgt je nieuwe papieren met het gewicht bijgeschreven vanzelf thuis.

Heb je een geimporteerde dan kan het zijn dat het trekgewicht destijds niet meegenomen is maar wel vermeld stond. Je kunt een verzoek bij het RDW indienen dan gaan ze het nog even nakijken. Mocht de RDW je niet kunnen helpen en de importeur ook niet. Dan moet je langs de importeur in Nieuwegein en keuren ze de trekhaak inrichting waarna je die officiele verklaring krijgt.

Ik had als eerst ooit een dubbelluchter camper gekocht. Een 407D uit 1981. Deze mag nu maar liefst 3000 kg trekken op kenteken. Check KK-50-VZ op rdw ter referentie.

Daarna heb ik een 307D uit 1984 gehad (was een oprijwagen) Deze was geimporteerd en mocht na die keuring 2000 kg trekken.

Tegenwoordig tuffen we rond in een 309D camper uit 1988. En gezien het een originele nederandse wagen is, was het weer voldoende om de importeur te bellen en ik kreeg een weekje later de officiele verklaring binnen.
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: trekgewicht

Bericht door catch »

daar hebben we wat aan :up: ik heb dezelfde vraag nml
ze hebben er bij de RDW wel een typische foto bijgevoegd om het type aan te duiden :WTF:

http://www.flickr.com/photos/xbxg/14786759384/
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: trekgewicht

Bericht door Hanomaad »

Hier een 406 gevonden die maarliefst 3 ton geremd mag trekken:

https://www.rdwdata.nl/kenteken/9VZX27

Lijkt mij wat overdreven, maar wel interessant.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: trekgewicht

Bericht door dereiziger »

dat is best veel ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

zeker gezien de beschikbare PK's :MrGreen:

Overigens mag onze LT op 3500kg max 3 ton trekken met de juiste trekhaak, maar omdat het treingewicht van 6600kg op 4600kg dan overschreden wordt is het op C dan maar de overgbleven 2000, dus onze bus heeft zo'n 2000kg trekhaak af-fabriek.
Er heeft 1x een auto-ambulance aan gehangen, verder gebruik ik de haak alleen voor de fietsendrager...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nu ik het hele draadje teruggelezen heb over de assen, hetgeen Evan schrijft is nu nog steeds van toepassing. Hoger trekgewicht = "zwangskodierung" van een achteras met een kortere overbrenging erin. Bij het zoeken naa LT/Sprinters een paar jaar geleden viel het me al op dat alle Sprinters en LT's met 3000kg trekhaken een erg korte overbrenging hebben, zeker als er ook nog een lichtere motor in zit. Aan de as zelf wordt niets gewijzigd.
Dit van ons met de toen sterkste motor heeft overigens de middelste overbrenging. (kort is 4,373, middel 4,111 en lang 3,727). Bij lichtere motoren worden de assenoverbrengingen nog korter.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: trekgewicht

Bericht door Hanomaad »

ik kwam op FB iemand tegen met een 608 met daaronder een eindoverbrenging van 3,15. De as heeft het onderdeel nr. van een Vario 612 as. Geen idee hoe ze dat passend hebben gekregen. Nog gekker is dat er trommels opzitten ipv schijfremmen. Iemand weleens van een Vario as onder een DüDo gehoord?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Nee, wel van een 613 achteras onder een 608 (met luchtbekrachtigde hydrauliek).
MB noemt dat:
...
a18 achse verstaerkt langsam
a53 vorderachse und bremse verstaerkt
b19 bremse hydr. 2-kreis/druckl. 2-kreis verstaerkt
b30 bremse lastabhaengig
b43 anhaengerbremse
c47 stossdaempfer verstaerkt
...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: trekgewicht

Bericht door Hanomaad »

ja maar dan moet je met lucht in de weer...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Wat ik aan problemen met remmen heb gehad, had altijd te maken met hydrauliek, niet met lucht. Lekken, verstopte slangen, vastgeroeste zuigers, verteerde cupjes... (Een klein luchtlekje doet geen afbreuk aan je remvermogen.)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: trekgewicht

Bericht door Hanomaad »

maar een 613 heeft nog steeds hydraulische remmen (hetzij eerst met lucht bekrachtigd) dus daar verandert niets, toch.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Nee, klopt. Alle problemen die we daarbij hebben gehad, waren terug te voeren op de hydrauliek.
Het luchtdeel, inclusief de handremveerpotten, heeft altijd feilloos gewerkt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten