trekgewicht

Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

trekgewicht

Bericht door catch »

weet iemand het maximale aanhangertrekgewicht voor een 508

willem
Gaan als de Brandweerauto
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: trekgewicht

Bericht door Frank.fjph »

Dat hangt vlgs mij af van het type aanhangwagenbalk dat aan de achterkant tussen de chassisbalken zit.
Maar 2 ton moet haalbaar zijn.

Frank
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: trekgewicht

Bericht door catch »

er staat volgens mij wel meer op de trekhaak vermeld
mischien ben ik niet duidelijk genoeg :oops:
ik wil hem terug laten keuren naar 3500 kg en wil dan ook het trekgewicht gelijk op het kenteken zetten,en dat ligt eraan waarvoor het chassis ofwel de wagen technisch is goedgekeurd

gr willem
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Wat Frank zegt, klopt.

Probleem is dat die Düsseldorfers van vóór 1994 zijn en dat er toen nog geen Europese keurmerken (à la 94/20/EG:e13 00-000) werden gebruikt. En voor de industrie is het oninteressant om achteraf voor die zes haken die ze gaan verkopen, een typekeuring aan te vragen.

Ter illustratie: Onze 608 (per slot van rekening ongeveer hetzelfde bakje als de 508) mocht in Duitsland 6.5 t op de (Rockinger) vangmuil en 3.5 t op de (Westfalia) bolkop aan een originele (Westfalia) onderbouwbalk trekken. Hier in Nederland.... 750 kg aan de bolkop en de vangmuil bestond gewoon niet omdat het type niet in het RDW-lijstje stond :evil:

Je zult goed moeten rondkijken of er een merk met keur bestaat, ik meen me te herinneren dat Westfalia, Bosal (Tobo) en Brink (RBS, Thule) geen goedgekeurde haken hebben; mogelijk GDW uit België wel. En er zijn er nog wel een paar. Er zijn ook wel individueel goedgekeurde haken (geweest). Als je er zo een op de sloop vindt - desnoods alleen het plaatje met RDW-nummer - kan de fabrikant je de montagehandleiding faxen (heb je nodig bij de keuring) en dan ben je ook klaar. Een plaatje kun je mogelijk ook van iemand lenen. Wie?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: trekgewicht

Bericht door catch »

trekhaak heb ik al ,zelfs met plaatje.het regent nu pijpenstelen anders keek ik ff
maar bij een B (3500kg) moet het op het kenteken staan ,ik weet tenminste niet beter :?
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Criterium is niet het gewicht, maar: personenwagen of bedrijfsauto.
Boven de 750 kg moet het altijd op je kentekenbewijs staan, maar bij een personenwagen gaat dat zonder keuring.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

je kan zonder al te veel moeite , dus een oplooprem aanhanger van 1000 kg eigen massa en 1000 kg lading legaal achter een bus van 3100 kg hangen. je weegt dan ongeveer 5500 kg totaal en je moet dan E bij B rijbewijs hebben.
elke trekhaak (aan de achterzijde van het voertuig) die meer dan 750 kg trekt moet vermeldt staan in je voertuiggegevens.
zou je nu een vangmuil koppeling monteren en bijvoorbeeld een luchtreminstallatie inbouwen voor de aanhangwagen dan zou je technisch nog wel verder kunnen gaan . ik heb nooit problemen ondervonden om een tobo of westfalia te laten bijschrijven met een trekgewicht van 2000 kg . beide trekhaken zien er niet echt vreselijk sterk uit , en twee ton is niet effe niks.
maar helemaal consistent is de rijksdienst niet . geheel legaal is ook een 3500 kg trekhaak achter een Dodge blazer en die weegt nog geen drie ton.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: trekgewicht

Bericht door dereiziger »

catch schreef:weet iemand het maximale aanhangertrekgewicht voor een 508

willem
hoi willem .. op mijn kenteken staat 750 kg :P

maar in het identificatieverslag van de belgische autokeuring staat :

maximale toegestane massa sleep 8000 kg
zonder rem de 750 kg
met oplooprem 3000 kg
met continue rem 3000 kg .
hopelijk heb je hier wat aan

Ton
Afbeelding
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: trekgewicht

Bericht door catch »

ha daar heb ik wat aan :mrgreen:
3000 geremd en 750 ongeremd
dan kan ik dat gelijk ff aanvragen bij mijn vrienden van de RDW :evil:

gr willem
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Misschien kun je niet zo goed lezen:
Bij de RDW hebben ze niets aan getallen van horen zeggen...
Ze willen een typegoedkeuringsplaatje, mèt nummer en een montagehandleiding van de fabrikant zien.
Vervolgens kijken ze nog even of de bouten er vanaf de goede kant doorgeprikt zijn en dan ben je er verder van af.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

plus belgische regels gelden niet in nederland.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Ik schreef "RDW". Hier heet dat anders en bovendien heb ik véél langer in Nederland gewoond dan dat ik nu in Vlaanderen woon...

Sorry, niet goed gelezen :( Je bedoelt de opmerking van Dereiziger.

Hier in België (in elk geval in Vlaanderen, in Wallonië of in Brussel kan dat best anders zijn) staan de vangmuil en de bolkop opeens op het identificatieverslag zonder dat er ooit papieren van verstrekt zijn, want die had ik niet :wink:
Vermeld is
MTM Sleep 14000 kg
Code koppeling 8 type D
Type koppeling Rockinger 260G135
Code koppeling 4 Bol

Theoretisch zou ik dus 7.5 t aan het bolletje mogen hangen :mrgreen:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

ja dat snap ik ook , maar het advies 3000 kg is een getal uit een belgische keuring. :wink:
ah en je hebt nu de papieren van de drWolf in je handen , niet van een 508/608 anders is een 7,5 tons kar een beetje te veel van het goede . ook is de limiet van de bolkop 3,5 ton , dus geldt dat zware voor de vangmuil , en luchtgeremd meen ik aan .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

.... waar de Nederlandse RDW dus totaal geen boodschap aan heeft.

De 608 (met tweeleidings luchtbekrachtigde remmen) had 6.5 t voor de aanhanger op z'n kentekenbewijs.

Voor de 817 staat niets over luchtremmen, sterker nog er staat "hydr. + vac." Volgens de Autokeuring hoef ik me daar niet druk over te maken, "in Brussel maken ze wel vaker fouten" (sic).
Nog even gekeken: voor de 817 staat er ook nog MTSM met oplooprem 7510 kg. Jawel, oplooprem!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: trekgewicht

Bericht door dereiziger »

DVIII schreef:plus belgische regels gelden niet in nederland.
deze gegevens zijn overgenomen van homologie van mercedes .. dus zijn het mercedes regels ;)
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

de gegevens zijn zeker ergens vandaan gekomen , ik heb kentekens gezien van 17000 kg voor een 608 en luchtvering op een 609 ... dat betekend dan dat er ook weleens fouten worden gemaakt bij het registreren.
maar waar het feitelijk om gaat wat zegt de nederlandse RDW over wat wel en niet mag met een 508 bus , de fabrikant bepaalt niet wat nederland (RDW) goed of fout vind aan voertuigen . Dat bepaald het land (RDW) van registratie . natuurlijk helpt het als er een geschiktheid wordt onderbouwt door de leverancier maar de rijksdienst in nederland bepaalt wat er kan en mag met voertuigen in nederland. de vraag aan het begin van dit topic was wat kan er achter een 508 gehangen worden.
het gratuite antwoord is die 750 kg, dat mag bijna achter elk voertuig , al is dat niet altijd raadzaam. mijn ervaring met 406 en 508 'ten is dat je zonder al te veel gezeur een toelating van 2000 kg krijgt. gewoon door het typegoedkeurnummer van de trekhaak mee te nemen en evt. te laten keuren bij de rdw . soms ook gaat dat puur administratief . er zijn gevallen bekend van grotere toelatingen , je moet dan maar net geluk hebben met de ambtenaren , in de juiste luim schrijven ze alles op wat je wilt.
een poosje kon je op diverse voertuigen 3,5 ton trekgewicht krijgen , dat is daarna weer in de ban gedaan waarop de rdw het BE concept heeft ingevoerd , daarmee kun je met een trekkend voertuig van 3,5 ton ruim het dubbele trekken.
die auto's zie je nu regelmatig, Iveco's met een bak met eigen as er achter/op gemonteerd . Ook opleggertjes van een ton of vier zie je op die Iveco's en Sprinters . Dit alles valt onder het BE concept. die aanhangers zoals het officieel heet zijn ook actief geremd en hebben een complexe reminstallatie nodig. maar voor de keuring blijven het aanhangers.
losse aanhangers zijn niet altijd zo makkelijk , en zwaar en legaal te krijgen , dat kost soms een intensive gang van voorwaarden en keuringen. natuurlijk de sky is the limit maar achter een recreative 508 (kampeerauto) zijn de mogelijkheden beperkt maar niet bepaald klein te noemen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

Om even in dit draadje "in te breken".

Laatst in Duitsland een MB 508 doka/pritsche gekocht. Ofwel een dubbelcabine/openbak. De wagen was al in D teruggekeurd naar klein rijbewijs. Daarbij hebben ze blijkbaar ook het trekgewicht verlaagd naar 1000kg geremd zowel als ongeremd. Bij de RDW werd dat meteen omgezet naar 750 kg geremd want dat zijn de Ned regels. De 100) kg kon niet opgeschaald worden naar bv 2 ton. De papieren van mijn 408 maakten geen indruk. Omdat de typengoedkeuringsbestanden in de computer geen trekgewicht vermelden, heb ik contact opgenomen met de afd homologatie van MB Nederland. Daar geven ze aan dat het makkelijk is om voor enen in Nederland geleverde wagen een verklaring op te sturen. Maar voor oorspronkelijk buitenlandse wagens is dat niet zo makkelijk. Je moet, mits dat in oorsprong mogelijk is om een hoger trekgewicht te hebben, de wagen laten conformeren in Nijkerk.
Blijkbaar kunnen ze geen verklaringen afgeven voor buitenlandse MB's Je zou toch verwachten dat ze via het hoofdkantoor in D. voor alle wagens een verklaring kunnen afgeven?

Ik neem aan dat er geen andere manieren zijn om zo'n verklaring te bemachtigen?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: trekgewicht

Bericht door Frank.fjph »

Als ik het goed gehoord en begrepen heb , dan kan MB NL alleen zien wat zij hebben ingevoerd en op de weg hebben gebracht middels de Nederlandse RDW regels, waarbij er een NL typekeur wordt afgegeven.
Omdat ze nogal wat verschillende typekeuren hebben afgegeven voor soms dezelfde auto's (bv 3500kg en 4900Kg voor hetzelfde autotype) kunnen we daar nu wat mee doen.

Mijn idee is dat als je die gegevens van je auto nodig hebt, dat je dan naar het land van registratie moet....

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

ik vind dat erg lullig gaan , je koopt tenslotte een auto die precies eender is als alle andere dusseldorfers en dan sturen ze je zo het riet in. mijn tip , zoek een bestaande dussd. op met de juiste trekhaak van het door jou gewenste gewicht. copieer de gegevens op het kenteken bewijs en op de trekhaak zelf , daar moet in dit geval een typeplaatje opzitten voor de gegevens.
met dat spul in je hand sta je sterk en daar kan de rdw dan wat mee , en jij kunt zo aantonen dat het weldegelijk kan.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: trekgewicht

Bericht door dereiziger »

Hier op inhakend .. ik heb 2000 kg geremd en ongeremd op mijn kenteken staan .. mocht je daar een kopie van willen frank .. kan dat ;)
Afbeelding
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

Toen ik m invoerde bij de RDW had ik de papieren van de 408 met daarop 2000kg trekgewicht bij me. Maar daar kon ie niks mee zei de rdw beambte toen.


Vandaag komt er schot in de zaak.
De beste man van Mercedes heeft obv mijn kentekenbewijs (en dus chassisnummer) t volgende verteld: ik kan met de wagen zoals die in Duitsland is afgeleverd 2000 kg trekgewicht op mijn kenteken krijgen. Daarvoor moet ik dan op afgesproken datum naar Nijkerk en 250 euro ex btw aftikken en dan gaan ze m conformeren.
Nu schijnt er ook een zwaardere achteras te bestaan, waarmee je ineens een trekgewicht van 3500 kg kunt hebben.
Desgevraagd zei hij dat als ik die as monteerde ik dat dus ook kon realiseren.

NU is mijn grote vraag natuurlijk: Wat is het verschil??
Of bedoelt ie met zwaardere as een 608 as? Het scheen in ieder geval een optioneel iets geweest te zijn.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: trekgewicht

Bericht door dereiziger »

Ik heb bij de Mercedes in Belgie afdeling homologie het rapport aangevraagd van eerste toelating waar de waarden instaan en met die gegevens is de keurmeester akkoord gegaan .. een uitdraai daarvan koste me 100 euro .. zou de Mercedes Duitsland niet net zo'n rapport hebben waar ze er hier genoegen meenemen ??
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

het zou mij enorm verbazen als er een misterieuse zware as zou bestaan voor een 406 , met een OM615 motor of een OM 616, die dan wat zwaarder zou zijn dan wat je nu al hebt . ik bedoel maar "alle" dusseldorfers hebben standaard onderdelen. de assen voor "alle" kleine bussen zijn het zelfde , zelfs voor de 508 is (slechts een andere verhouding in het differentieel) de as het zelfde als de 406/407/408/409. alleen voor de L608 is een zwaardere as beschikbaar. wat wel verschillend kan zijn is de chassis versteviging aan de uiterste achterkant van je chassis. daar zitten soms wel en soms niet, "schoren" in om een vangmuil koppeling te verstevigen.
ik denk dat de importeur zich vergist met een ander type mercedes !.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

Het gaat hier om een 508.

Ik kan natuurlijk alleen uitgaan van de info die men mij geeft. En dat is dat er blijkbaar voor de 508 als optie een zwaardere/verstevigde as zou zijn.

Er zit een dwarsbalk aan de achterkant van mijn chassis om een vangmuil te plaatsen.

De trekhaak is geplaats op de achterbalk/bumper van de wagen welke met 2 schaaldelen aan het chassis vast zit. Er zit hier alleen een plaateje op met: maximaal trekgewwciht wordt bepaald door de gegevens van de constructeur.

Heeft zo'n 608 een ander trekgewicht dan de 508?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

het een en ander hangt natuurlijk ook af van de beremming , heb je luchtremmen dan is het trekgewicht natuurljk totaal anders omdat je dan met lucht ook een aanhanger kan remmen.
maar wat ik al zei , de assen van alle 406 tot 508 zijn constructief hetzelfde , alleen de 608 en 613 hebben bredere remvoering en iets grotere lagers en de assen zijn geschikt voor 6,5 ton totaal autogewicht. bij een 508 is dat meestal 4700 kg of 5500 kg. het is dan meteen een vrachtwagen maar dat terzijde.
de achterbalk is niet , ook al past een vangmuil(tje) geschikt voor , meer dan 2000 kg , daar zijn dan weer verstevigingen voor die je in de bestaande inrichting kan schroeven om zo de stijfheid te vergroten. een kogeltrekhaak is niet zonder speciaale voorzieningen groter te keuren dan 2000 kg , en dan moet de trekbalk dat ook nog kunnen ook. dat staat dan weer op de typeplaat van die balk . zoals gezegd in een ander topic, is daar een westfalia trekhaak voor .
voor de importeur is het nooit een hot item geweest om fatsoenlijke karren te trekken , dus een 3,5 ton trekhaak zoals rangerovers en blazers kunnen krijgen is niet zonder veel moeite te doen verkrijgbaar.
technisch is het altijd mogelijk een bijzondere trekhaak goedgekeurd te krijgen , maar daar is dan wel een heel traject voor nodig.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten