Lostrillende uitlaat

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tcmbverbeek
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2010, 14:53

Lostrillende uitlaat

Bericht door tcmbverbeek »

Beste allemaal,

Ik heb een 407D met een OM616 motor. Tot mijn verbazing trilt de uitlaat steeds los op het spruitstuk. De pijp zit met 2 stuks M10 bouten vast op het spruitstuk en ik moet ze om de paar honderd kilometer vastdraaien. Dat is een lastig klusje daar je er niet van bovenaf bij kan. Onder de auto is het ook lastig bereikbaar omdat de bovenste boutkoppen nauwelijks met een ringsleutel zijn de pakken door gebrek aan ruimte tussen het blok en de chassisbalk. De motor loopt overigens netjes zonder bovenmatig trillen voor zover je dat bij dit hoogtoerige (4200 tpm) type kunt stellen. Wie kent dit euvel en een mogelijke oplossing???

Graag advies. vr gr Ted
Mercedes 407D - 1986 - OM616 - 72pk - Middellange uitvoering - Webasto 2352 - Dubbellucht enthousiast.
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: Lostrillende uitlaat

Bericht door RobinM. »

Hallo Ted,

Wat je zou kunnen doen is het volgende:
Op de M10 moertjes een tweede M10 moertje draaien.
De tweede houdt dus de eerste tegen als je ze strak tegen elkaar aandraait.
Ik neem aan dat tussen het M10 moertje en het spruitstuk al wel een veerringetje zit.

Gr. Robin
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Lostrillende uitlaat

Bericht door dereiziger »

Hallo Ted , wat lock bond erbij wil ook wel eens helpen .
Afbeelding
Gebruikersavatar
tcmbverbeek
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2010, 14:53

Re: Lostrillende uitlaat

Bericht door tcmbverbeek »

Dag Robin en Reiziger,
bedankt voor de tips. Ik ga ze beide tegelijk proberen en neem voor de zekerheid nieuwe boutjes, moertjes en klemringetjes van RVS. 't Zal wel weer een prettig klusje worden in die beperkte ruimte op mijn rug onder de auto op het (hier nog) bevroren trottoir maar het is niet anders.
groet, Ted
Mercedes 407D - 1986 - OM616 - 72pk - Middellange uitvoering - Webasto 2352 - Dubbellucht enthousiast.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lostrillende uitlaat

Bericht door DVIII »

Ha reiziger, lockbond moet je niet gaan verwarmen .... dan verbrand de hars ! (en vervalt de werking) . De truuk met de (extra) borgmoer is meestal afdoende ! 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
bastiaan
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2010, 14:21

Re: Lostrillende uitlaat

Bericht door bastiaan »

Een goede (=nieuwe?) veerring zou in principe moeten werken. Maar met een 2e moer erop kan er al helemaal niets meer misgaan..
Mercedes 310. Je kunt deze camper huren
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten