Tip inbouw cruisecontrol

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tcmbverbeek
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2010, 14:53

Tip inbouw cruisecontrol

Bericht door tcmbverbeek »

Hallo allemaal,

na zoeken op de site en internet heb ik een Eagle cruisecontrol aangeschaft voor mijn 407D met OM616. Dit apparaatje kost 30 euro incl. verzendkosten. Het is een gasfixeerder die dus NIET het toerental bijstelt. Die typen zijn er wel maar kosten meer en vereisen een extra aansluiting vanaf de toerenteller die mijn bus (nog) niet heeft.

Ik bouwde hem simpel en als volgt in. Links naast het dashbord met de klokken kun je het kastje plaatsen. Ik heb hem gemonteerd met de uitkomende kabel plus draad aan de rechterzijde. Het kastje zit dus klem tegen het dashbord aan en de draden zie je niet, die gaan direct het dashbord in door een 8mm gaatje dat ik boorde en uitvijlde tot een sleufje. Zo kan ik er goed bij voor de bediening en het is netjes afgewerkt.

Onder het dashbord zit een rubberen doorvoer precies boven het rempedaal. Hierdoor kan het rode elektrakabeltje worden geschoven voor het maakcontact van de remlichten. En de massadraad kan op meerdere plaatsen worden aangesloten.
De 130 cm lange kabel voor het gas kan door de rubber doorvoer van de kilometertellerkabel worden geschoven. Hij komt dan uit in het motorcompartiment en kan zonder verdere bevestiging naar achter lopen.

Op de OM616 zitten stangetjes die vanaf het gaspedaal naar de brandstofpomp lopen die linksachter het motorblok zit (bij de bestuurdersstoel). Nu is er een punt waar een verticaal stangetje naar beneden duwt terwijl tegelijk een tuimelaar daaronder omhoog komt. De afstand verschil tussen deze twee punten (stationair en volgas) bedraagt 10 cm en dat is precies gelijk aan de maximale afstand van het gaskabeltje van de Eagle.
Op beide punten zit een gaatje waar een 5 mm boutje doorpast. Met een simpel haaks beugeltje kun je de stelschroef van gaskabeltje aan het bovenste stangetje bevestigen. Het kabeltje zelf bevestig je door het gaatje van het tuimelaartje daaronder met het bijgeleverde knijpringetje. Ik gebruikte overigens een kroonsteentje zodat het ook weer los kan indien gewenst. En dat werkt voorstreffelijk en secuur omdat het kabeltje op deze wijze over de volle 10 cm uitslag wordt benut. Ik kan de snelheid nu met een marge van hooguit 2 tot 3 km snelheidsverschil nauwkeurig vastzetten.

Ik heb nog geen foto's maar informatie kan worden gevraagd. Ik hoor het wel. Allen succes er mee.

vr gr Ted
Mercedes 407D - 1986 - OM616 - 72pk - Middellange uitvoering - Webasto 2352 - Dubbellucht enthousiast.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Tip inbouw cruisecontrol

Bericht door Rene »

Hoi, ik heb er in begin ook zo`n ding gehad. Ik was er echter niet zo kapot van en wel hierom: als er maar even wat wind komt loopt hij gelijk terug in snelheid of als je een stuk vals plat hebt ( langzaam oplopende weg ) loopt hij ook terug. Als je daar mee kan leven is het een prima apparaat. Ik heb echter een ap50 van jhon Gold. Ik kreeg hem mee voor 110 euro en die regelt het wel.
Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: Tip inbouw cruisecontrol

Bericht door RobinM. »

Heb er ooit 1 besteld bij Conrad, wat een ellende. :evil: :evil: :evil:
Uren mee bezig geweest en nog werkte ie niet goed.
Heb hem uiteindelijk met de voorhamer uit zijn lijden verlost.
Maar als ie bij werkt,veel plezier ermee.

Gr. Robin
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Tip inbouw cruisecontrol

Bericht door Dennis en Nancy »

Rene schreef: Ik was er echter niet zo kapot van en wel hierom: als er maar even wat wind komt loopt hij gelijk terug in snelheid of als je een stuk vals plat hebt ( langzaam oplopende weg ) loopt hij ook terug.
Gr rene
Ik weet niet wat voor krachtpatsers jullie llemaal rijden maar met een beetje vals plat of wind loopt onze tank (4.4t) zowiezo terug, daar gaat geen geregelde cruise contol iets aan veranderen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Tip inbouw cruisecontrol

Bericht door Rene »

Als ik hem op 85 km zet blijft hij daar wel op staan, met die vorige zet je hem vast op bv 90 km. Ga je een bergje op loopt hij terug naar 75 km ga je de berg weer af gaat hij ver over de 100 km. En daar heb ik nu geen last mee van.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Tip inbouw cruisecontrol

Bericht door Dennis en Nancy »

Er zit dus verschil in per voertuig.

Ik kom niet boven zonder snelheidsverlies dus voor mij heeft een dure cruise toch geen zin.

Hetzelfde met een zwaar geladen vrachtwagen. diered het bergje op ook niet op de cruise.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tip inbouw cruisecontrol

Bericht door Frank.fjph »

Dennis,

Mijn "dure" (E 155,25) van Waeco kan natuurlijk niet het gebrek aan pk's van onze 314, 80pk oplossen,maar wat wel aardig is van het ding: hij regelt wel degelijk de snelheid als je een klein hellinkje neemt, alleen als je al plank gas rijdt zal er niks anders gebeuren dan met een zware voet.
Maar als je met 80kmh rijd en er komt klein stijginkje of slinkje dan regelt ie hem gewoon bij en blijft 80 lopen.

Wat wel in de elektronica zit is dit: loopt de snelheid meer dan 20% terug door een helling, terwijl het gas maximaal staat, dan schakelt het ding uit: dit om motorschade te oorkomen als je een beetje indut met je cruisecontrole, want dan had je nl terug moeten schakelen..........

Ik kan je voor ook jouw bus het ding best aanbevelen,....voor een paar centen meer heb je best een aardig ding.

Frank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Tip inbouw cruisecontrol

Bericht door Dennis en Nancy »

120 euro een paar centen? Daar kan ik 750km voor rijden.

Of 2 voorjaarsweekendjes :mrgreen:

Het accu probleem word eerst getackeld (voor of na de weekendjes) en dan dan een cheap CC.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tip inbouw cruisecontrol

Bericht door Frank.fjph »

Dennis, als je nog 120,= wil besparen met je accu(s), kijk dan eens bij Correct Marine, ik heb er voor broer laatst 2 stuks 180 Ah semitractie gehaald voor 139,= (pst)

http://www.correct.nl/artikel.php?KLASS ... TNR=386636
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten