handgas

Plaats reactie
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

handgas

Bericht door baasje »

ik heb het probleem dat mijn bus direct afslaat na het starten en dit ligt aan de handgaskabel denk ik.

Ik kan de knop geheel uit het huis draaien en volgens mij is dat niet goed. Moet ik een compleet nieuw huis + kabel kopen of is er nog een manier om de kabel terug in het huis te krijgen?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: handgas

Bericht door Frank.fjph »

Ik neem aan dat je een 508D met 314 motor hebt, want daar kan aan de kant van de knop de kabel nog wel een afbreken.....

Dit is te repareren, maar dat vergt nogal wat geduld en metaalbewerken, maar het is te doen (2 x gelukt) het standaardantwoorsd is: geheel complete set met kabel kopen, gewoon nog bij de dealer te bestellen, ooit een Euro of 70, meen ik me te heinneren.

Frank
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: handgas

Bericht door Detlev »

Ik kan me vaag herinneren dat er op dit forum een beschrijving van een reparatie staat.....
Mercedes 406 uit 1969
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: handgas

Bericht door baasje »

heb reeds een nieuwe besteld bij mercedes, 70 Euro .. morgen effe erin zetten, dan kan ik tenminste weer rijden met dit weer :)
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: handgas

Bericht door winand »

Poe, wat een geld :?

Ik heb al meerdere malen gehad dat mijn handgaskabeltje afbrak.
Een bekende truuk is dan om de binnenkabel een stuk terug te trekken, en de buitenkabel (in het motorruim) wat korter te knippen. Zo heb je weer een beetje meer ruimte:

http://bus.winand.nl/?p=42

..Totdat de binnenkabel geheel strak staat en je de buitenmantel niet meer korter kan maken.
Toen heb ik een beugeltje gelast op het hefboompje, zodat je het kabeltje wat hoger kan monteren.
Heb ooit een tekeningetje en fotootje gepost hier, maar kan em zo niet meer vinden.

Uiteindelijk, jawel, brak de kabel weer!
Ik heb de massieve binnenkabel toen gerepareerd met een normale binnenkabel van een fietshandrem (van een zwerffiets die al weken bij mij om de hoek stond)
Werkt perfect!
Hoorde wel eens dat het met een niet massieve kabel niet zou lukken omdat je ook moet kunnen 'duwen' met die kabel, maar dat blijkt een fabeltje. Je motor slaat toch af als de kabel gebroken is?

Nog een fotootje gevonden met het fietskabeltje, ook het hogere beugeltje wat ik op de hefboom gelast heb is hier te zien.
Afbeelding

Merk wel op dat ik een handgasdraaiknopje heb, de oude versie zeg maar, nog zonder geintegreerde drukknop.
Laatst gewijzigd door winand op 27 okt 2010, 22:58, 2 keer totaal gewijzigd.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: handgas

Bericht door winand »

Zelfde onderwerp ook in dit topic:

viewtopic.php?f=21&t=3152
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: handgas

Bericht door Berthil »

winand schreef:Hoorde wel eens dat het met een niet massieve kabel niet zou lukken omdat je ook moet kunnen 'duwen' met die kabel, maar dat blijkt een fabeltje. Je motor slaat toch af als de kabel gebroken is?
Ik zet vaak de motor uit door even de voet onder het gaspedaal en gaspedaal omhoog trekken.
Gewoon te lui om mijn arm uit te steken.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: handgas

Bericht door DVIII »

is ook een legitieme manier :)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten