Olie , verversen of niet ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Olie , verversen of niet ?

Bericht door Wim »

Op dit forum http://www.oudecampers.nl/forum/viewtop ... f=25&t=276 is een discussie gaande over het al dan niet noodzakelijke olieverversen . Hoe denken jullie er over ? En hoe werkt dat in het groot b.v. op zee en in het beheer van een hele vloot auto's of vrachtwagens en bussen ?

Ik ben benieuwd :lol:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door dereiziger »

Ik ververs voor iedere APK de filters en de olie . of het nou nodig is of niet .. merk zelf dat de wagen het wel prettig vind als ik het doe ;)..
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door vanhooltje »

OLIE :shock:

Tja daar is veel over te doen!! Om de 5000 veversen, welke is beter en bespaard brandstof. Een grote leugen, oud directeur van olie maatschapij (naam wil ik niet noemen) heeft door de ANWB een test laten doen.

4 Wagens alle diesels, hebben 250000 km gereden, bij 2 wagens hebben ze nooit olie ververst, de anderre twee wel om de 5000km. na de 250000 km hebben ze alle vier de blokken gedemonteerd en onderzocht op slijtage.

Wat bleek :shock: de twee wagens waarbij nooit de olie ververst was hadden minder slijtage als de anderre twee :shock:
Dus waar het op neer komt dat veversen is dus geld :shock:

Die directeur wilden laten zien dat olie hoe meer het gebruikt werd alleen maar beter werd, wel advizeerd hij de filters om de 10000 te verwissellen.

En eheuuu voor ik dit hoorde heb ik in al mn wagens nog nooit de olie ververst, en nooit problemen gehad.


grt peter
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 08 feb 2011, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Johannes

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Johannes »

Op zee worden er op gezette tijden monsters van de smeerolie genomen. Die monsters laat je onderzoeken door een labatorium, bv. NEDLAB. Zij onderzoeken of er bijvoorbeeld metalen in de olie zitten en van wat voor samenstelling die dan zijn. Zo kun je slijtages constateren. Er wordt ook gekeken naar de vervuiling, wat voor en hoeveel. Zo wordt bepaald hoelang de smeerolie nog mee kan en of er goed gefilterd wordt.
In mijn tijd ging de smeerolie constant door een centriguge, inderdaad een snel rondraaiende trommel. In die trommel wordt door de middelpuntvliedende kracht de verontreiniging en water van de olie gescheiden. Daarna door een uiterst fijn filter. Bij de laatste motor (v18 van 20000pk) werden er wekelijks kilo's drek uit de centrifuges gehaald.
Je kunt ook zelf een monster van de olie van je bus nemen en opsturen, alhoewel ik denk dat je dan net zo goed nieuwe olie kunt kopen.
Ik heb wel eens oliefilters uitelkaar gehaald en het papier onder de microscoop gelegd, werkelijk je schrikt je een hoedje als je ziet wat dat papier allemaal tegenhoud. Voornamelijk een teerachtige substantie.
Revisie bedrijven hebben er helemaal niets op tegen hoor dat men de olie niet ververst, hoe langer het er in zit hoe groter de kans op een leuke schade. Je kunt natuurlijk een kosten/baten analyse maken en kijken wat voordeliger is ; nooit verversen met op z'n tijd een revisie ( heb je regelmatig een nieuwe motor) of tijdig verversen en geen regelmatige revisie.
Schema's worden geconstrueerd op gemiddelde waarden en zo min mogelijk risico. Dat houd in dat er uitersten aan beide zijden zijn.
Vervang het smeerolie en filter op gezette tijden , dat in de intervallen wat rek zit dat zal iedereen wellicht duidelijk zijn, maar wel wisselen.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Janneman »

Zo zie ik het...

- olie/filter wisselen kost niet veel geld
- olie/filter wisselen kost niet veel tijd
- zo'n beurtje is voor mij vooral de reden/stok achter de deur om de hele wagen technisch eens te inspecteren, soort apk zeg maar

Dat laatste is voor mij een goede reden om hier gewoon mee door te gaan, ongeacht de vraag of olie wisselen nu wel zo persé moet.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Berthil »

Olie vervangen in het motorblok doe ik nooit want hij verbruikt toch 1l op 500km, dus genoeg verversing.
Het olie filter en diesel filter, vervang ik jaarlijks en maak het luchtfilter schoon.
Olie vervangen in de versnellingsbak en cardan as elke 20000 km (=~3 a 4 jaar).
Remolie wordt vervangen eens in de 3 jaar.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Yoni »

Ik heb al meerdere malen meegemaakt met oude bussen, oa 508 en 609's dat ze na het verversen van de olie een stuk stiller waren over heel het toeren gebied en mooier stationair liepen dus ik zeg jaarlijks olie verversen!

Kost een beetje scheeld een berg!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door melvin »

ik heb het bij aankoop gedaan, een jaar geleden.
olie en filter, luchtfilter ook schoongemaakt, dit wil ik elk jaar zo doen. (10.000 Km).

ik heb zelf nog nooit de cardan en bak ververst bij deze bus, dus dat zal ik voor het voorjaar nog doen, en die twee om de twee jaar doen.

om mij heen ben ik volgens mij de enige die er uberhaupt naar kijkt :lol:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Leo »

Bij aanschaf van een voertuig ververs ik standaard alle olie en filters. Dus ook versnellingsbak, cardan, remvloeistof, evt. koppelingsbediening & stuurbekrachtiging.
Dan ben ik wel weer vriendelijk genoeg geweest voor die ouwe brikken. :roll: :twisted:

Voor de rest ligt het aan de staat van het geheel.
Is het iets waarvan ik zeker weet dat hij bij de sloper eindigt of dansen de schraapveren een Weense wals rond de zuigers, dan wordt hij alleen nog bijgevuld.
Is de motor in redelijke staat en moet ie nog verkocht worden, dan krijgt hij iedere ca 20.000km nieuwe olie en een vers filter.
Wordt er heel veel mee gereden (vooral de auto's van Resi), dan ieder jaar of 50.000km een beurtje met vers sap en filter.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

De gulden middenweg?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
rutger
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2007, 22:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door rutger »

Door het hoge olieverbruik hoef ik nooit te verversen, alleen maar bij te vullen :(
Wel laat ik elke twee jaar (nu gelijk met de APK) alle filters vernieuwen.

Groet

Rutger
Johannes

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Johannes »

Ik lees herhaaldelijk dat er geen olie ververst wordt om reden dat de motor zoveel olie verbruikt . Op zich is daar niks mis mee maar er schuilt wel een mogelijk gevaar in het carter.
De zwaardere verontreiniging in de olie zakt naar beneden en verzamelt zich op het laagste punt in het carter. Laat nou ook op dat punt de olieaanzuigbuis van de smeeroliepomp zitten. Het gevaar is dat er zich langdurig troep verzamelt waardoor het niet ondenkbaar is dat de oliepomp dat opzuigt, of die aanzuigbuis gedeeltelijk verstopt raakt waardoor er te weinig olie wordt rondgepompt.
Als je daarbij ook nog eens het oliefilter niet optijd vernieuwt, bestaat de kans dat het filterpapier vol raakt waardoor de overdrukklep in het filter open gaat en de olie ongefiltert de motor in wordt gepompt. Het oliedruk alarm welke de druk in het hoofdkanaal meet zal dat niet registreren.

Ik heb daadwerkelijk eens een scania d8 gereviseerd die kapotgedraaid was omdat de vervuiling in het carter de doorstroom van de zeef onderaan de aanzuigbuis zoveel belemmerde dat er niet genoeg olie in het systeem van de motor terecht kwam.

Dus ook al ververs je niet tap tenminste het carter eens af om het bezinksel kwijt te raken.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Wim »

Zo ,

Nu nog ff een berichtje van mij .
Mijn meisie rijdt rond met een Aixam brommobiel .
Hierin is een Kubota tweepitter diesel(tje) gemonteerd .
Kort nadat ik het ding voor haar had aangeschaft kwam ik tot de conclusie dat het niet mogelijk was om het oliepeil te kontroleren .
Ik kon de peilstok er wel uithalen , maar die was gortdroog .
Het pijpje waar die peilstok insteekt loopt buiten het blok om en zit onderop aan het carterpannetje vast gelast . Om het mogelijk te maken dat de olie ook in dat pijpje komt is er daar een gaatje in het cartepannetje gemaakt .
Om kort te gaan , er zat zoveel vuil in het carterpannetje dat de olie onmogelijk bij de peilstok kon komen . En dus kon ondergetekende op een zondagmiddag dat careter pannetje demonteren en leeg schrapen . En er kwam een flinke korst uit :mrgreen:
Dat is dus voor mij de reden om wel eens in het jaar de boel af te tappen .
Want dan stappelt de troep zich niet op in het carter .
En kan het ook niet in de olie blijven rond zweven , die troep wil je volgens mij niet in de lagers
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door melvin »

volgende week maandag heb ik samen met een maatje een dag ingelast om de busjes een "voorjaarsbeurt" te geven.
olie/filter en v-snaren zijn net gedaan, dus nu stuurbekrachtiging, cardan, bak, dieselfilter.
liefst ook me remmerij, nog helemaal geen problemen mee maar weet niet waneer het voor het laatst gedaan is.
ook wil ik me remtrommels uitspuiten, hoorde van de week dat je dat zo om de 5000 km moet doen via dat rubberen dopje in de trommels..?
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Vinz »

@melvin: Remtrommels inspuiten met wat precies?
Mercedes 813
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Frank.fjph »

Hoezo inspuiten ?????????????????

Er staat toch echt UIT spuiten... :shock: :?

:wink:
Frank
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Vinz »

aah nu snap ik het misschien ff me 8) opzetten!
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Maxer »

In het boekje van mijn 82er Volvo met ondervloer motor staat dat er elke 5000 km ververst moet worden. Ik heb eens navraag gedaan hoe dat zat bij de Volvo ondervloer van 2003 waar ik af en toe mee reed op afroep. Die mag met 20.000 km. Dat is toch echt wel dezelfde motor! Hoe zit dat? Hetzelfde is gebeurt met personenauto's, dat is al opgerekt naar 25.000 of meer km. Ik heb dus de conclusie getrokken dat het heel erg rekbaar is en dat ik best kan verversen na 50.000 km of zoiets. Vervuiling wordt wel afgevangen door de 2 oliefilters die er op zitten en die ik een keer tussentijds zal vervangen. Laatst heb ik de kleppendeksels er af gehad om te kijken naar de klepspeling en gezien dat de motor daar brandschoon is van binnen. Een carter heeft deze motor niet (dry sump) en wat erg belangrijk is, is een goed werkende thermostaat zodat de motor goed op temperatuur komt zodat er geen sludge ontstaat.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Arno Z »

Maxer,

Een lagerschaal die je nu koopt is beter uitgehard dan eentje van 30 jaar geleden. Dat komt doordat de kennis over hoe het materiaal te harden nu beter is, maar ook de materialen zuiverder kunnen worden gemaakt. Minder vervuiling is een beter resultaat.

Hetzelfde geld voor de olie, een goede olie is voorzien van allerhande dopes, waaronder anti-oxidanten. Dit zorgt ervoor dat de olie langer zijn smerende werking houdt, en minder lijdt onder de blootstelling aan lucht. Ook gedraagt moderne olie zich beter in filters, omdat er dopes in zitten die vervuiling 'samenbrengt' tot goed filterbare delen. Overigens zijn ook de filters beter.

Al met al zijn er dus meerdere redenen waarom je bij nieuwere motoren andere vervang-indexen hebben.

NB: Die dopes zijn overigens ook de reden om niet altijd voor de goedkoopste olie te kiezen, de dopes zijn namelijk hetgeen de olie duurder maken.

Arno
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door melvin »

Vinz schreef:@melvin: Remtrommels inspuiten met wat precies?
Ik lees het nu pas maar inderdaad uitspuiten, me rechtertrommel voor begon bij hard remmen te piepen.
kleine moeite om de trommel er in ze geheel af te halen dus in het voorjaar toch gewoon me trommels eraf geschroefd, schoongespoten, ingespoten met remreiniger en gechecked of er slijtage was in de trommel of remvoeringen maar ze gaan voorlopig nog wel mee! nu remt het zooitje weer als nieuw.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Olie , verversen of niet ?

Bericht door Maxer »

Arno Z schreef:Maxer,

Een lagerschaal die je nu koopt is beter uitgehard dan eentje van 30 jaar geleden. Dat komt doordat de kennis over hoe het materiaal te harden nu beter is, maar ook de materialen zuiverder kunnen worden gemaakt. Minder vervuiling is een beter resultaat.

Hetzelfde geld voor de olie, een goede olie is voorzien van allerhande dopes, waaronder anti-oxidanten. Dit zorgt ervoor dat de olie langer zijn smerende werking houdt, en minder lijdt onder de blootstelling aan lucht. Ook gedraagt moderne olie zich beter in filters, omdat er dopes in zitten die vervuiling 'samenbrengt' tot goed filterbare delen. Overigens zijn ook de filters beter.

Al met al zijn er dus meerdere redenen waarom je bij nieuwere motoren andere vervang-indexen hebben.

NB: Die dopes zijn overigens ook de reden om niet altijd voor de goedkoopste olie te kiezen, de dopes zijn namelijk hetgeen de olie duurder maken.

Arno
Een lagerschaal gehard? Dacht ik niet. De krukas en de drijfstangen zijn gehard maar de schalen zijn nog net niet boterzacht. Zo'n 30 jaar geleden waren ze echt wel in staat om kwalitatief goede motoren te bouwen, getuige de mijne met ruim een miljoen km op de klok. De motoren zijn dus niet 5 maal beter geworden en ook de olie is niet 5 tot 8 keer beter geworden maar wel de wetenschap dat (te) vaak verversen weggegooid geld is en onnodig. Wat de olie soort aangaat gebruik ik die van de Aldi en geloof maar dat daar niets verkeerd aan is want die voldoet gewoon aan de door de fabrikanten opgegeven specificaties.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten