Standkachel Sprinter 2003

Plaats reactie
TOL
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22

Standkachel Sprinter 2003

Bericht door TOL »

In mijn onlangs gekochte Sprinter CDI316 (met camperopbouw) van 2003 moet een standkachel zitten. Ik weet echter niet waar ik die kan vinden en hoe die er uit ziet, laat staan dat ik weet hoe ik hem aan moet zetten. Wie kan mij op weg helpen?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Standkachel Sprinter 2003

Bericht door Admin »

Zoek eens naar een knopje waarvan je de functie niet kent. En luister dan als je dat knopje omzet of indrukt, waar je wat hoort.

Er zijn twee hoofdgroepen standkachel: die zijn aangesloten op het koel- en verwarmingssysteem, de waterverwarmers, en die hete lucht uitblazen, de luchtverwarmers. Misschien kun je ergens in het interieur een roostertje of een gat vinden. Kijk dan eens wat daar achter zit.

Succes op je zoektocht :wink:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
TOL
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22

Re: Standkachel Sprinter 2003

Bericht door TOL »

Admin schreef:Zoek eens naar een knopje waarvan je de functie niet kent.
Alle knopjes die ik zie weet ik waar die voor zijn. Het enige wat ik kan ontdekken is een uitlaatje voor het linker voorwiel wat voorzien is van een dempertje. Dit loopt naar onder het motorruim met een kastje waar nog wat aansluitingen(bv. slangen) aanzitten.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Standkachel Sprinter 2003

Bericht door Admin »

Dan ben je ongetwijfeld op de goede weg. Misschien lukt het wat foto's te nemen, want tot dusverre is je beschrijving wel èrg vaag...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
TOL
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22

Re: Standkachel Sprinter 2003

Bericht door TOL »

Admin schreef:.. tot dusverre is je beschrijving wel èrg vaag...
Je hebt gelijk, maar dat komt dan doordat ik niet weet hoe zo iets eruit moet zien. Zal proberen een foto te maken.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Standkachel Sprinter 2003

Bericht door beatrix18 »

Je hebt mogelijk(zeker) een motorverwarmer (alleen als motor loopt en het buiten koud is, + max 15 min. na stoppen).
Deze is, officieel, aan te passen naar standkachel (+interieur, progbaar en max 2 uur).
Is echter geen bevredigende oplossing om de camper continu te verwarmen (alles loopt via startaccu).
Ook dit is weer, niet officieel, met een hoop geklooi met relais, draadjes e.d. op te lossen.
Ik ben daar zelf nog ff niet aan begonnen. (Leo weet, denk ik, wel waarom... :wink: :roll: )

Peter
TOL
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22

Re: Standkachel Sprinter 2003

Bericht door TOL »

beatrix18 schreef:Je hebt mogelijk(zeker) een motorverwarmer .....
Je hebt helemaal gelijk. Ben er inmiddels uit. De verwarmer lijkt EEN BEETJE op een Webasto, maar dan echt wel kleiner, en wordt gebruikt zoals je beschreven hebt. Omdat de CDI te laag in temperatuur blijft om ook nog eens de cabine te kunnen verwarmen is deze "standkachel" er in geplaatst. Overigens, zo heb ik mij inmiddels laten vertellen, zou dit standaard in de 316 zitten. Maar goed ik ben eruit. Dank voor jullie meedenken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten