Onderhoud omgeving Enschede

Plaats reactie
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Onderhoud omgeving Enschede

Bericht door Paul »

Hallo,

we hebben sinds september vorig jaar een L407D uit 1981 als camper. Ik heb hier al gelezen dat de OM616 motor wel het nodige onderhoud vraagt.

Vraag is of iemand hier wellicht weet waar ik in de buurt van Enschede het best terecht voor regulier onderhoud aan onze bus?

Mijn complimenten overigens voor het zeer leerzame forum en jullie geduldige antwoorden.

Ik heb nog wel een aantal vragen die ik in een apart topic zal stellen.

Bedankt alvast.

Groeten,

Paul & Jacqueline
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Onderhoud omgeving Enschede

Bericht door Leo »

Welkom Paul.:)

Dat onderhoud van een 616 valt wel mee hoor. Er zit niks bijzonders aan zo'n orgel wat speciale aandacht of kennis vraagt.

Hier meteen om een garage vragen is zowat vloeken in de kerk: We zijn een sleutelforum, dus overalletje & garagezeep kopen en gewoon zelf doen. :mrgreen:
Scheelt in de kosten en je leert er nog wat van.
Goede garages die nog wat van deze brokken antiek afweten zijn erg dun gezaaid. De meeste garages maken er een zooitje van, schrijven daarna met een hark hun rekening en wij kunnen hier de rotzooi opruimen.
Lekker zelf doen. Fluitje van een cent. :)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Onderhoud omgeving Enschede

Bericht door Paul »

Hallo Leo,

bedankt voor je reaktie. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Vroeger (ik ben kuch.... 45) deed ik het meeste onderhoud aan auto's ook zelf en met plezier. Moet er nog even weer inkomen en nog belangrijker tijd voor vrijmaken.

Heb je een suggestie waar ik het beste onderdelen kan kopen? Ook simpele dingen zoals filters e.d..
(Ik heb nu een waterpomp nodig, viewtopic.php?f=25&t=5545 )

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Onderhoud omgeving Enschede

Bericht door Detlev »

Hoi Paul, als dl lid kun je prima bij de onderdelen cie terecht, veel is daar gewoon te krijgen.
@Leo, ja ja, maar hij is al lid....... :roll:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Onderhoud omgeving Enschede

Bericht door Leo »

Paul, je kunt je tijd beter verprutsen met iets wat je leuk vindt, dan het "nuttig" weg te gooien met werk.:P

Vrijwel alles van een 616 is nog nieuw te koop bij de Mercedesdealer, ook een waterpomp. Wel ff het complete motornummer opschrijven (staat aan de linkerzijkant, achteraan, nét onder de kop)
De simpele onderdelen als filters zijn gewoon standaard, dus verkrijgbaar bij iedere automaterialenzaak.

Maar wacht even een paar dagen voor je naar de dealer holt, want misschien weet iemand anders nog een goedkoper adresje.
Bij http://webshop-cs.tecdoc.net/carpartsdirect/?# ligt hij voor €82,25 incl. (OM616.963) Artikelnr VKPC 88809.
Voor de OM616.912 = VKPC 88807, €59,10 incl.
Heb je alvast een prijsindicatie.


@Detlev: Grinn, da's heel fijn dat hij al lid is. Gerrit z'n magazijn is het beste onderdeel van de hele club.. :mrgreen:
Sommige onderdelen koop ik uitsluitend nieuw indien nog verkrijgbaar. Waterpomp is zo'n onderdeel. Kost niet veel, en dan weet je tenminste zeker dat hij het weer een tijd uithoudt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Onderhoud omgeving Enschede

Bericht door Paul »

Het motornummer op het blok, op de door Leo aangegeven plek, is 6160112801.

Weten jullie welk type motor dit betreft?

Groeten,

Paul
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten