Tachograaf/kilometerteller probleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Leo en Janet »

Allereerst voor iedereen een gezond en voorspoedig 2012.

Onderweg terug van het wintergebeuren kwam er uit de tachograaf/kilometerteller van onze 609 een luid gekrijs van tandwielen die over elkaar heen ratelen waarbij de km aanwijzer maximaal uit sloeg. Tijdens de rit kwam dit regelmatig terug en vlakbij huis was hij echt overleden, de wijzer kwam niet meer van zijn plaats.
De vragen zijn dus; heeft iemand dit ook wel eens gehad en wat is er aangedaan? En is er een reparateur in den lande die deze mechanische tellers kan repareren.
En als dit apparaat niet meer te repareren is, is het dan ook mogelijk om een normale teller zonder tachograaf in te bouwen met de al aanwezige kabel en in de goede verhouding.
Ik hoor graag.

Groet
Leo

Afbeelding


Niet iets om zelf in te gaan wroeten...
Laatst gewijzigd door Leo en Janet op 02 jan 2012, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door gilles »

http://www.casuutrecht.nl/home.htm

deze mensen repareren goed en hebben anders vast eventueel een goede tweede hands..
beste wensen btw.. :mrgreen:
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Frank.fjph »

In Eindhoven zit ID systems, ook een firma die VDO repareert, heb er de haakse aansluiting ooit gehaald, het tandwieltje daarin was ter ziele, dat zou je eventueel zelf kunnen vervangen.

Mijn teller was ooit bij aankoop ook ter ziele gegaan door glassplinters van een kapot instrumentenverlichtingslampje (3 x woordwaarde)
Heb toen geheel gedemonteerd en schoongemaakt, klusje moet dus te doen zijn, het is nog te overziene techniek, onderdelen zullen wel schaars zijn, maar op de sloop zullen er wel zat zijn. Als overbengingsverhouding in het haakse overbrengingkje zit, kun je die overzetten indien nog heel.

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Admin »

Ik heb de problemen met mechanische tachografen in het verleden altijd zelf kunnen oplossen.
Ik herinner me een wijzer die eerst schoksgewijs en later helemaal niet meer meekwam. Dat was het kleine pennetje op het witte tandwieltje in het midden, dat in een groef van het meeneemschijfje hoort te vallen.
Weet niet meer of dat VDO of Kienzle was, maar zo veel schelen die onderling niet.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Leo en Janet »

Allen dank voor de reacties. Ik heb vandaag Casu gebelt en zij repareren ook nog oude mechische tacho's en dat is voor mij al een geruststelling. :wink:
Maar ik ga hem eerst demonteren en eens bekijken of het zelf te doen is zoals jullie aangeven.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Leo en Janet »

Ik heb de tachograaf woensdag opgestuurd naar CASU en vanochtend weer retour gekregen. Dat is dus een heel snelle service van CASU. Ingebouwd en het werkt weer naar behoren. Wel 180 Eurie armer, ( incl BTW en verzendkosten) maar ik ben weer een gelukkig mens. :wink:
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Frank.fjph »

Mooi zo dat het gefikst is, en Ernst en ik (tenminste ik denk dat van Ernst) zijn ook een gelukkig mens,........nu we weten wat we hebben bespaard met een paar avondjes klooien met die meter.... :lol: :lol:

Frank
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Leo en Janet »

Ja ja wrijf het er maar in.. :twisted: :mrgreen:
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Yoni »

Hmm dat ziet er bij ons ook aan te komen, onze tacho begint soms ook out of the blue te kraken en herrie te maken dan zet ik even de massa schakelaar om en als dat niet helpt de zekering er uit en dat gebeurd het weer de komende 2 maanden niet....
wat was het euvel exact bij jullie?
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Leo en Janet »

Op de bon staat dat het magneetsysteem gereviseerd is. Aan de telefoon werdt ook een uitgelopen lagertje genoemd. Het geluid is te vergelijken met een hoogtoerige betonboor en zo hard dat het lijkt of je op het betonijzer zit.
Nog even een waarschuwing: tijdens het rijden had ik het klepje van de tach open gezet om te kijken waar het lawaai vandaan kwam. Bij het nemen van een bocht naar rechts ging de spaak van het stuur er overheen maar terug draaiend blokkeerde het stuur op het klepje. We lazerden bijna in de sloot... :oops:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Admin »

Geen stuurslot, toch 'n stuurslot :idea:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Frank.fjph »

Ik moet bekennen dat dit voorval me akelig bekend voorkomt, mij gebeurde in de Eifel destijds precies hetzelfde, alleen was de sloot een helling.........

De nieuwe klacht lijkt me, als het ook een mechanische tacho is, eerder een probleem met de klok die er inzit dan een probleem met de tacho zelf.
OPlossing daarvoor is vrij simpel: koop een gladde kunststof zg blindschijf, monteer die en knip de + voeding eraf, (niet de dashbordverlichting, die is bij mij grijs/blauw.

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tachograaf/kilometerteller probleem

Bericht door Admin »

Vrienden van mij verspeelden in 1975 een klassieke Alfa in Nieuw Zeeland door de motor af te zetten tijdens de afdaling en de sleutel uit het slot te trekken. Ze waren geen stuurslot gewend.
Je hebt dus helemaal geen tachograaf nodig :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 10 gasten