extra dieseltank aanbrengen

WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

extra dieseltank aanbrengen

Bericht door WimHa »

Ik ben aan het brainstormen hoe ik een extra diesel tank kan gaan toevoegen aan mijn 508-ambulance.Ooit een artikel gelezen op dit forum maar niet meer terug gevonden.
Maar mijn eerste vraag is,zonder dat ik de bestaande tank leeg moet maken:wat voor schroefdraad
heeft de aftapplug onder aan de tank?Daarna zullen nog wel meer vragen komen.
(ook eerst nog met vakantie gaan)Misschien iemand mij al vast wat tips geven.Gr Wim Bakker
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door evelyn25 »

schroefdraad weet ik niet, echter ik weet dat je zo groot mogelijk diameter nodig hebt tussen de twee tanks.
anders sta je uren te tanken omdat de diesel te langzaam doorstroomt naar je tweede. 2x22mm onder en 2x22mm boven?
of is dat overdreven?
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door WimHa »

Dank je wel voor je reaktie.Mijn tank komt waarschijnlijk aan de andere kant van de huidige tank te zitten en ik overweeg om die tank ook daar te vullen.Bij mijn instap zit een luikje om daar achter
de vuldop te plaatsen.Je moet dan aan de pomp wel weer draaien,maar dat neem ik maar als lief.
Je hebt wel gelijk,het moet wel een 22mm buis zijn,eventueel klemfitting.De tank die ik heb kunnen
bemachtigen past precies naast de cassisbalk en levert ongeveer 80 ltr.Gr Wim Bakker
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door Admin »

Mijn 608 had af fabriek twee tanks ("k20 zusatztank 60 liter"), allebei aan de linkerkant, onderlangs parallel geschakeld met een, schat ik, 18 mm pijpje met twee banjo's, en met elk een eigen vuldop achter z'n eigen deurtje.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door scorpion »

om dit te vermijden had ik op de iveco 1 tank geplaatst, wel met veel meer inhoud, 170liter.
als je 2 stuks hebt, zoals op diepvries, onderlangs verbinden, en beide tanken, zoals reeds vermeld.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door Frank.fjph »

Leuke annekdote over 2 tanks...

Ik hielp mijn pa toen ik 13 was met het inbouwen van de (gereviseerde OM 636) in het casco van de nieuwe boot.
Toen het klaar was moest het casco overgevaren van Scharwoude naar Vinkeveen, er waren 2 tanks aan boord, verbonden door pijp 22 met 2 afsluiters.
Omdat we het nieuwe schip met Jerrycans moesten vullen besloten we maar een tank te vullen met de eerste 40 liter en dan naar de e bunkerboot te varen om vol te tanken, we haalden het bij lange na niet en vielen stil, ik met jerrycan het jaagpad opgestuurd om terugsjouwend in de verte de rest van de familie varend aan te zien komen................. :roll: :evil:

Wat bleek nu: we hadden voor het gemak de retourleiding op de dichtst bijzijnde tank aangesloten.... juist ja dat was de lege tank die nu overgepompt was via de retour. Dat had die ouwe na een tijdje natuurlijk ook ontdekt en toen de afsluiters open gezet en varen maar weer.

Moraal voor de vraagsteller: let wel op hoe je je aansluitingen ALLEMAAL maakt.....

Frank
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door WimHa »

Frank,een mooi verhaal.Bij mijn systeem(alleen nog maar in gedachte)dacht ik met 1 buis(22mm)
beide tanks aan de onderkant te verbinden,net als communicerende vaten.Beide tanks wil ik
apart vullen.Eigenlijk nog een vraag:zou op deze manier de extra tank wel door lopen,want deze is wel afgesloten met een vuldop.Gr Wim Bakker
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door Gino »

Is een grotere tank dan niet veel handiger? Op de plaats van de originele tank hangt bij mij een tank van 200 liter.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door WimHa »

Gino,Voor een grotere tank is nauwelijks plaats,ook van wege de uitlaat.Mijn 508 is een korte versie!
Gr Wim Bakker
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door Frank.fjph »

In de vuldop zit beluchting, (of in de misschien) dus dat gaat wel goed

Ik zou wel afsluiters plaatsen aan beide tanks.

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door DVIII »

de oplossing die mij het beste bevalt is een tweede tank met electrische pomp, dan kan je onder het rijden tanken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door WimHa »

Goed idee.Aan wat voor pompje denk je dan?Gr Wim Bakker
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door dereiziger »

moet je dan niet alsnog beide tanks afvullen ?? of werkt het pompje 2 kanten op ..
Afbeelding
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door WimHa »

Het is de bedoeling dat ik de tanks apart ga vullen en door middel van een pompje de hoofdtank ga vullen.Maar ik ben nog op zoek naar een pompje die dat zou kunnen.Gr Wim Bakker
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door scorpion »

als je uw tanks onderaan verbind,
dan hoef je toch niet te pompen?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door DVIII »

mij ervaringen met gekoppelde tanks is dat als je overdwars koppelt, kan je als je net getankt hebt niet langs/schuinstaan , want dan loopt en laagste tank over :( en als je in de lengte koppelt, dan kom je met klimmen niet droog boven. kortom dat koppelen is naast dat het heel langzaam doorloopt, (komt altijd verkeerd uit) ook nog niet zonder bezwaren. zo'n pompje koop je bij de watersport , technische groothandel of truckonderdelen groothandel , wordt op boten, kranen ,machines ed gebruikt .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door GerardM »

Ben overigens wel benieuwd waarom Wim een tweede tank wil installeren ?

En houdt rekening met het extra gewicht, is toch weer ca 80kg (80l diesel plus tank en beugels).

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door WimHa »

Dag Gerard,met mijn extra tank wil ik vooral niet zo vaak tanken.Het kwam nog wel eens voor,
voor al zondagmorgen dat in Frankrijk alles nog was gesloten en ik steeds maar naar mijn tankmeter zat te kijken.In Italie mee gemaakt op de tolweg dat 2 achtereen volgende tankstations gesloten waren.
Dat rijdt dan niet zo prettig.Ik kon eindelijk aan een dieseltank komen die goed paste,dus nu gaat het
er denk ik wel van komen.Gr Wim Bakker
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door Rene »

Ik heb er ook een tweede tank onder zitten, we waren veel in zweden en daar is niet altijd even makkelijk diesel te krijgen. Of je moet een Zweedse betaalkaart hebben. Dan is het wel lekker om een tweede tank te hebben, tevens hebben we de kachel erop. Door een elektrisch pomje kan ik het zo naar de andere tank pompen. Is wel leuk op de snelweg je tankmeter de andere kant op te zien gaan :P

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door WimHa »

Rene zoals jij het toepast zou ik het ook willen.Kun je me vertellen wat voor pompje je daar voor gebruikt?
Is het net zo'n dompelpompje wat gebruikt wordt bij het drinkwater in de camper?Ik meen dat dat
niet diesel bestendig is.Gr Wim Bakker
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door Rene »

Hoi, ik heb gewoon een 12v benzinepomp op markplaats gekocht, daar staan er genoeg. Gaat niet hard maar werkt wel. Gebruik geen drinkwater pomp dat gaat niet werken.
Succes Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door Anton »

Hoi,

Word hier de normale opvoerpompjes bedoelt voor de carburateur?
Hou er dan rekening mee dat die dan geen lang leven hebben: ze zijn er echt niet voor gemaakt.
Of schaf een goede geschikt pompje aan of verbind ze met een slang.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door winand »

Misschien een willy wortel oplossing met een werkloze 12V accuboormachine (zonder accu) en een opzetpompje a 15 euro:

Afbeelding

Pompt al gauw 50 liter per minuut, dus hoeft ie ook niet zo lang te pompen..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door Anton »

Hoi,

Lijkt mij ook niet erg geschikt, dat pompje is bedoelt voor de boormachine om water te verplaatsen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: extra dieseltank aanbrengen

Bericht door WimHa »

Dag Anton,
Zou die 12V benzine pomp wel probleemloos blijven werken als ik deze extern monteer?
Gr Wim Bakker
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten