Cruise control inbouwen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Cruise control inbouwen

Bericht door a.de.boer »

Hallo forum lezers,

Zou graag een cruise control inbouwen in onze camper, helaas is mijn kennis op dat gebied niet echt super.
De vorige camper een MB 608 had ik een goedkope vastzetter van Eagle in gebouwd, werkt op zich prima.
Alleen tegen een viaduct of berg houd deze de snelheid niet vast maar valt terug.
Dat is graag wat ik bij de volgende cruise control niet wil hebben,
Nu zit op mijn camper lucht remmen en 24 volt en zijn de meeste cruise controls 12 volt.
De gas bediening is mechanisch.
Op internet heb ik WAECO Magic Speed MS-700 gevonden wat me wel wat lijkt alleen echter voor 12 volt.
Ga ik dit oplossen door een omvormer te plaatsen van 24 naar 12 volt, of deze aan sluiten op de 12 volt huishoud accu’s?
Of heeft iemand een betere en nette oplossing voor iemand die niet al te technisch is in elektronica.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door Admin »

Ik had in mijn 608 en in mijn 817 (allebei 24 V) een John Gold AP-500 met elektrische servo (als je geen vacuüm hebt, moet je wel).

De voeding haalde in beide keren achter de radio vandaan (zo'n CC trekt heel weinig). Hoewel de importeur zei dat de snelheidspuls en de remlichtimpuls probleemloos uit de 24 V betrokken konden worden, heb ik een klein printje gemaakt, waarmee alles netjes op 12 V draaide. Leek me wat eleganter. Heeft altijd perfect gewerkt.

Afbeelding... Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door Frank.fjph »

Als je de goedkoopste waeco neemt, dan heb je naast een 12 v voeding (die er meestal al in zit voor de autoradio) ALLEEN 2 RELAIS VAN 24 V NODIG, een voor de remlicht signaal en een voor de signalering contact aan.

De snelheid wordt met sensor op de aandrijfas gemeten, sensor zit in pakket.

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door Admin »

Frank,

Als jij de - in mijn ervaring uiterst kwetsbare - plakmagneetjes wilt gebruiken i.p.v. twee weerstandjes van € 0.15 ben je IMHO niet goed bezig. Verder zie ik weinig verschil met het printje dat ik lang geleden bedacht heb. En als je een elektronische snelheidsmeter hebt, zoals in de Blue Bird zit, hoef je alleen maar het juiste draadje op te zoeken!

FYI Heb in de jaren '80 als kleine zelfstandige voor de familie Eijzinga in Amstelveen enkele tientallen John Gold's ingebouwd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door a.de.boer »

Mijn radio wordt gevoed door de huishoud accu, is het dan verstandig om daar de voeding voor de cruise control vandaan te halen?
Heb verder bij dasbord geen 12 volt zitten.

En Frank, kan ik die goedkope waeco ook gebruiken als ik geen vacuüm heb en over welk type heb je het dan?
Mijn technische kennis in elektronica is nou niet echt geweldig als eerlijk ben, misschien is het toch verstandiger dat ik het ergens in laat bouwen.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door Admin »

Als je luchtbekrachtigde remmen (of vollucht natuurlijk) hebt, kun je geen vacuümservo gebruiken. Maar een elektrische servo is zeker niet moeilijker in te bouwen, integendeel!

Bij elke cruise control-inbouw is het meest kritische: een punt zoeken waar je gasstang de juiste slag maakt. In de inbouwinstructies staat hoeveel millimeter dat moet zijn. Soms moet je een tuimelaar verlengen, soms moet je een gaatje boren op de goede hoogte om aan de juiste slag te komen. En als je heel veel geluk hebt, hoef je de bowdenkabel uit de servo alleen maar vast te klemmen aan je gasstang of -kabel.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door a.de.boer »

Ernst, het in bouwen op zich zal geen problemen geven.
Ik zit meer met het elektrische gedeelte, je hebt zelf een leuk printplaatje gemaakt waar ik al niet zo veel mee kan.
En is het verstandig om de voeding van de radio te halen, die gevoed wordt door de huishoud accu’s.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door Admin »

Hi Appie,

Als je de voedingsspanning schakelt met een 24 V relais (zie het schema'tje), dan kun je de voeding prima van je huishoudaccu halen. Zodra je het contact afzet, is automatisch ook de cruise control van z'n voeding losgekoppeld.

Die twee relais-tjes en twee weerstandjes kun je toch nauwelijks elektronica noemen? Via dit forum kun je alle hulp krijgen die je nodig hebt, als je tenminste af en toe een foto en/of en scan kunt maken om een vraag toe te lichten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door a.de.boer »

De radio is 12 volt en in het camper gedeelte is ook alles 12 volt, dus dan hoef ik geen 24 volt relais te gebruiken.

Dat relais wordt bekrachtigd als je je contactsleutel omdraait. En dat deel is 24 V, begreep ik uit je eerste posting.

De snelheid puls, kan ik die van de toerenteller afhalen?

Ja, dat kan, aangenomen dat je een elektronische toerenteller hebt. Dit haalt zijn informatie vermoedelijk ook van het W-contact op je dynamo, net als mijn truc met de twee weerstandjes :roll:

BTW Wat voor type MAN betreft het eigenlijk? Dan kan iedereen zich beter een beeld vormen!
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door a.de.boer »

Het voertuig is een M.A.N. 8136
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door Frank.fjph »

Hoi

Mijn Waco is de WS-50, maar nu ik lees dat je geen vacuum hebt kun je die natuurlijk niet gebruiken.

Bij mij had ik 2 relais nodig, een om de voedingsspanning te schakelen, en de de andere om het remlichtsignaal dan bij mij + geschakeld is om te zetten .
De koppeling-signalering heb ik met de meegeleverde sensor (reedcontact) gemaakt.
De snelheid haal ik van de aandrijfas, gaat al jaren goed met de magneetjes en sensor, ..........wel na enige aanloopproblemen..Ernst

Frank

PS Ernst, die Eyzinga in Amstelveen, was dat een autodealer????? Citroen ???


Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door Admin »

Nee, dat is de grondlegger van John Gold, AKA Gold Automotive, tegenwoordig in Almere.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door humenjan »

Frank,

Vader Eyzinga was de citroendealer in Amstelveen.
Zoon John Eyzinga had eerst een Mazdagarage.
Later ging hij en G. Goudsmit glazen daken importeren en daarna cruise controles. Dat werd John Gold.
Michael de Ridder
MB613
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door Frank.fjph »

Kijk dan is mijn geheugen toch nog wel goed, dank voor de informatie....

frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door Admin »

Dat-ie autodealer was geweest, wist ik ook niet. Ik heb Eyzinga leren kennen tijdens de RAI en heb een aantal "moeilijke" (d.w.z. non-standaard) gevallen voor hem ingebouwd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door De Rooie Reus »

Zo zie je maar dat die oude citroens vaak het beste in mensen boven brachten.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Cruise control inbouwen

Bericht door a.de.boer »

Na lang wikken en wegen toch maar besloten om er een cruise control in te laten bouwen.
Vind de cruise control te prijzig om hem te verkloten gezien mijn slechte elektronische kennis .
Bedankt voor de moeite.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten