Rugleuning bestuurdersstoel 508 vervangen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Rugleuning bestuurdersstoel 508 vervangen

Bericht door Ed's508 »

Hoi,

De oude bekleding van de 508 ex-ambu is volledig vergaan. Ik heb een andere stoel op de
kop getikt en ben nu de boel aan het overzetten. De zitting was geen probleem schuim en
skai zo overgezet. Het frame van de rugleuning is ca 10 cm langer dan het origineel. De
aansluitingen van het frame op het onderframe zien er hetzelfde uit en die wil ik overzetten.
Maar nu de vraag:
Vanuit de buis waar de rugleuning om draait komt aan een kant een haak. Ik denk dat het
veer is. Voordat ik deze loshaal (hoe weet ik nog niet) wil ik eerst weten of deze veer onder
spanning staat en bv met een aantal wikkeling gemonteerd is. Wie heeft hier ervaring mee?
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Rugleuning bestuurdersstoel 508 vervangen

Bericht door DVIII »

die veer door de buis is een draak , pas op voor je vel en je vingers , hij is zo gespannen dat de leuning naar voren duwt als je de vergrendeling indrukt. kun je de leuning niet aan zijn eigen frame houden en de zetel overzetten. anders moet je de leuning helemaal naar voren drukken om de veer ver genoeg te ontlasten dan hij los kan , kan zijn dat er nog een beetje voorspanning op staat. kan ook zijn dat je het een en ander moet wegbuigen of weghalen om naar voren te scharnieren.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rugleuning bestuurdersstoel 508 vervangen

Bericht door Ed's508 »

Nee, ik kan de stoel niet overzetten. Ik heb vanmiddag nog even naar de veer gekeken.
Aan de ene kant steekt een haak uit de buis (de buis waar de leuning om scharniert), aan
de andere kant zit in de buis een soort oog die door vervorming van de buis gefixeert is.
Ik heb het idee deze kant aan te trekken met een haak en te verdraaien. Eens kijken of
werkt. Het is een torsieveer trouwens. Ik denk dat de haak die zichtbaar is niet de kant is
om de veer te lossen. Ik duik ook nog wel even in de handboeken. Misschien is daar wat
te vinden over de stoelen.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Rugleuning bestuurdersstoel 508 vervangen

Bericht door DVIII »

dat is vaak net de crux , wat je echt wilt weten staat nergens in, maar als je de kant die je ziet niet kan lossen , welke kant moet je dan pakken , is dit een heksenklusje ? , in elk geval moet je de grijze cellen gebruiken ! Have fun ! :lol: ps de orginele stoel zit vaak beter dan menig vervangzetel ( is mijn bescheiden ervaring)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rugleuning bestuurdersstoel 508 vervangen

Bericht door Ed's508 »

Inderdaad niet in de boeken te vinden.
Met een grote schroevendraaier de veer bij de haak opgetild. Er zat geen winding
in de torsieveer.
De "nieuwe" leuning is iets smaller. Het oude onderstel wat gemodificeerd met een
kunststof hamer en de boel past. Alleen weet ik nog niet hoe ik die torsieveer weer
onder spanning krijg. Maar dat is geen probleem want het verstellen werkt goed, de
leuning klapt alleen niet voorover door de veer. De leuning staat toch altijd in dezelfde
stand.
Laatst gewijzigd door Ed's508 op 08 jun 2013, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Rugleuning bestuurdersstoel 508 vervangen

Bericht door DVIII »

dat scheelt ook weer wat gewicht dan :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rugleuning bestuurdersstoel 508 vervangen

Bericht door Ed's508 »

Relatief gezien wel :lol: De nieuwe rugleuning is 10 cm langer...
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten