Welke bus voor ombouwen?

Plaats reactie
cddron
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2013, 22:36

Welke bus voor ombouwen?

Bericht door cddron »

Mijn vrouw en ik willen na de zomervakantie een busje kopen (max 3000 euro) en deze ombouwen tot camper met camperkenteken.
Een paar wensen die we daarbij hebben zijn:
* Veilig met 6 personen kunnen reizen: 3 personen voorin en de andere drie op een stoel/bank met gordel
* Busje met verhoogd dak, zodat er geen hefdak in hoeft
* Dieselmotor
* Zo eenvoudig mogelijk in onderhoud

We zoeken nu advies en tips om te bepalen welke soort en merk bus we het beste zouden kunnen kiezen. Onze gedachten gaan nu uit naar een Ford Transit of een Mercedes. We zouden graag (gebruikers)tips horen van dit soort busjes.
Daarnaast hopen we ook op tips mbt. het plaatsen van veilige stoelen met gordel, op een manier dat de vereiste loopruimte behaald wordt en een constructie waarbij het bed een bank wordt en een tafel. Dit alles willen we zelf inbouwen.
Hoe kun je het beste het busje van binnen isoleren en afwerken?

We zijn benieuwd naar reacties en hopen dat we een goed pad kunnen inslaan.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Welke bus voor ombouwen?

Bericht door Ed's508 »

Dus eigenlijk een handleiding voor:
Hoe bouw ik een veilige, goede, makkelijk te onderhouden camper, waar ik met 6 personen in pas, voor maximaal €3000,-??
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Welke bus voor ombouwen?

Bericht door paulv »

Ik zou zeggen begin met het zoeken/kopen van een bus.
Het merk doet er niet toe, zo groot en zo goed mogelijk.
Dat wordt nog een hele klus voor 6 personen en € 3000,- :mrgreen: .
Reken ook maar gelijk op € 1000,- wegenbelasting per jaar.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Welke bus voor ombouwen?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik weet niet hoe oud je busje mag/moet zijn, maar bij iets dat ook maar enigszins naar modernistisch neigt (MB Sprinter bijvoorbeeld), kun je de bank/gordels met zelfbouw vergeten bij een keuring. Die komen niet als zitplaatsen op kenteken en mag je dus officieel niet gebruiken tijdens het rijden.

Deze moeten allemaal certificaten en keuringspapieren van de fabrikant hebben. Bijvoorbeeld een bank van een taxibus, zoals ik ingebouwd heb, is an sich wel gekeurd door de fabriek (én de importeur moet je terwille zijn om een certificaat te verstrekken), maar de bevestiging in de bus die je zelf maakt niet.
Wat je met een bus van voor 2004 nog kunt doen is zelf een zijdelingse bank zonder gordels maken, en deze dan na de keuring, op eigen risico, vervangen voor iets deugdelijkers zoals eerder genoemde taxibank met gordels geintegreerd. Het voordeel wat ik heb is dat mijn camper meer als 40 jaar oud is en geen zitplaatsen op kenteken heeft staan.

Het beste is m.i. om een bus met dubbelcabine te kopen waar alle zitplaatsen al op kenteken staan, incl. gordels.

Voor 3000 euro zal niet meevallen denk ik, je zult snel in het segment incourant en ongewild (meestal met reden!) terechtkomen (b.v. LDV bussen, C-rijbewijs, of ondergemotoriseerd)
Over isoleren, inbouwen etc is hier onder de relevante rubrieken al genoeg geschreven om je meer dan een paar avondjes van de straat te houden en een beargumenteerde keuze te maken. Hetzelfde geldt voor electra etc.

Succes, en welkom! :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Welke bus voor ombouwen?

Bericht door DVIII »

ik denk ook niet dat dat budget iets fatsoenlijks toelaat. ik zou gaan vliegen. een reëel budget voor zes personen is 15000 euro , en dan moet je een berg zelf doen , maar als iemand een auto verkoopt om een of andere reden kan je net geluk hebben , of de verkoper heeft geluk en staat jou aankoop maanden bij de garage. . . . .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
cddron
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2013, 22:36

Re: Welke bus voor ombouwen?

Bericht door cddron »

Zo te zien doet het bericht een hoop stof opwaaien.
Misschien iets meer toelichting om een meer gerichte reactie te krijgen.
6 personen is bedoeld om met 6 personen veilg te kunnen rijden. Dat wil zeggen dat ieder een gordel kan dragen.
Slapen doen we toch in de tent, want de camper is bedoeld om in te vertoeven in de avond of in te eten. Ook kunnen we dan in het late najaar/vroege voorjaar binnen zitten/eten, ipv in een dure bungalow.
Slapen doen we in onze 4 seizoens trekkerstent, die heerlijk warm is.

We zijn dus aan het kijken naar bv. een Ford Transit met verhoogd dak, waar je met 3 personen voorin kan zitten en daarachter ook een 3 persoons bank. We hoeven geen nieuwe of dure bus. Uiterlijk is niet belangrijk.
We willen ook onderzoeken of juist een 9 persoons busje een goede optie is, daar je dan misschien met een aantal stoelen aan de zijkant kunt laten zitten, zodat we het vereiste sta-hoogtedeel kunt realiseren.

Kortom, we zijn begonnen met inventariseren wat nodig is en wat de mogelijkheden zijn. We zijn beiden handig en willen alles zelf doen, met gebruikte materialen en alleen aan de noodzakelijke eisen proberen te voldoen.

Hiervoor zoeken we dan ook bruikbare tips, om een goede afweging te maken en te kijken of het haalbaar is.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Welke bus voor ombouwen?

Bericht door DVIII »

die zes slaapplaatsen gaven de doorslag , reizen in een bus/auto kan best lukken voor die prijs , een dubbelcabine met stahoogte , mag de wand eruit !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten