probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Plaats reactie
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door WimHa »

In mijn Mercedes508(ambu 1985) geeft de meter op het dashboard steeds aan dat de tank vol is.
Als ik de Hoofdschakelaar uit zet,blijft de wijzer nog hangen en moet op z'n plaats getikt worden.
In de zoekfunctie heb ik alle voorgaande berichten gelezen over slechte massa enz.
De vlotter heb ik er op een gegeven ogenblik ook uit gehaald,de 2 kabeltjes zaten nog vast.
Nu had MAXER in 1 van de zoekfunctie-antwoorden, het over een weerstand die misschien kapot was.
Hoe kun je dit nu meten?In zijn antwoord kwam dit niet naar voren.Misschien als nog?
Wat gaat er eerder stuk:de meter of die weerstand in de vlotter.Heeft iemand misschien nog een ander idee?
Alvast bedankt voor een reaktie.Gr.Wim Bakker
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door Anton »

Hoi,

De weerstand kun je met een multimeter controleren als ie er uit is.
Beweeg je de vlotter dan veranderd ook de weerstand.
Het lijkt er op dat het metertje de volle spanning krijgt, dus dat word meten.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door Frank.fjph »

Als je beschikt over een paar weerstandjes met bekende waarde, dan kun je die ipv de vlotter aansluiten om te kijken of de meteruitslag overeenkomt met de waarde van de weerstand.
De tabel met waardes heb ik liggen, maar zal ook wel op forum staan.

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door DVIII »

de korte weg , want de storing is duidelijk , er is een niet of slechte verbinding tussen de gever en de meter, is dat je een draadje trekt van de tank tot aan de multistekkers naast de rembekrachtiger . daar kun je de draad naar je meter opvangen en aansluiten op de nieuwe draad. ik gebruik een spiegel om de meters te zien en als ik de achtpolige stekker los heb ( en zelf voor de auto sta) , zoek ik de brandstofmeter aansluiting die ik dan met de nieuwe draad verbind die aan de gever zit. zo heb ik binnen een overzichtelijke tijd de storing opgelost en de auto rijklaar. de gever maakt als het ware minder massa als de tank voller is , is de draad los dan denkt de meter dat de weerstand oneindig is en de tank boordevol. de meter op het dashboard is zo blij met al die weerstand dat de wijzer blijft plakken na zoveel tijd "open" geweest te zijn. het enige tricky klusje is dus het prikken naar de juiste draad in je multi, maar dat is peanuts als je hem eenmaal hebt gevonden. elke eenvoud heeft zijn moeilijkheid (q,JC) (aangepast)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door WimHa »

Frank,bedoel je:vlotter er uit en een weerstand aansluiten en deze in de tank laten zakken?
Wat voor voor weerstand?Zo als je op printplaten ziet?
Gr Wim Bakker
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door Anton »

Hoi,

Als de vlotter beweegt gaat ie in de binnenkant een contact over een draadgewonden weerstand.
De waarde veranderd als het contact dichter bij het eindpunt komt, minder windingen. dus minder weerstand = een hoger spanning is hogere uitslag v/d meter.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door DVIII »

techniek is logika dus moeilijk , als je niet denkt , als de draad los is slaat de meter omhoog , lijkt de tank vol , als je aansluit trekt de tankweerstand de meter omlaag. de logika zegt dus oneindige weerstand (open) is meter omhoog . en ga gerust zitten pielen met weerstandjes en niet met draadjes en los het gewoon niet op . de vakantie is zo weer voorbij :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door De Rooie Reus »

Ik kan het beamen. Er is niets mooiers dan een nieuw draadje trekken en de meter doet het weer. Op die manier sloot ik de lpg-tank aan op de benzinemeter en zie, hij deed het gewoon. Geen enkel weerstandje in mijn handen gehad en er zelfs helemaal niet aan gedacht.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door WimHa »

Had eindelijk tijd om aan de dieselinhoudsmeter te werken.Tank laten zakken en eerst de vlotter er uit,toen door gemeten met de multimeter.De meter sloeg ALLEEN uit als de vlotter in zijn laagste stand stond,1 of 2 millimeter omhoog gedraaid,was de weerstand weg.Gaf dus niets meer aan.Vraag:mag ik hier aannemen dat de weerstand van de vlotter kapot is?Zo ja,is zo'n weerstand te vervangen?Alvast bedankt voor een reactie.Gr Wim Bakker
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door Arno Z »

Ja, je kan er van uit gaan de de weerstand in de tank stuk is. Het contact wordt door de vlotter over de draadgewonden weerstand verschoven. Als de draad van de draadgewonden weerstand een breuk heeft dan is het contact verbroken. In weerstandstermen is dat een oneindig hoge weerstand.

Zoals DVIII al schreef, als het contact is verbroken geeft de tankmeter (onterrecht) een volle tank aan.

Repareren is -volgens mij- bijna niet te doen. Op zoek naar een andere tankniveau-aanwijzer dus. Eventueel even zoeken naar het bereik van de weerstand van de originele aanwijzer en proberen om een universele niveaugever te monteren.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door Berthil »

Als de draadweerstand helemaal aan het eind gebroken is, dan kun je een winding eraf wikkelen en dat draadje dan aan het eind punt maken, zo heb ik dat ook bij de unimog gedaan. En toen deed ie het weer.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door Anton »

Hoi,

Als ie toch open gaat,buig dan het slepertje iets opzij zodat ie weer een nieuwe glijbaan heeft, kan die weer jaren mee.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door Maxer »

Op den duur slijt die weerstand draad gewoon door. Alleen de weerstand vervangen zal niet gaan, is niet los te koop. En een willekeurige draadgewonden weerstand er in knutselen is een leuk idee maar dan zul je de waarde van de oude moeten weten en die zal er hoogstwaarschijnlijk niet op staan. Schaf een nieuwe tankgever aan en je kunt weer een jaar of 25 voort. Erg duur zal zo'n ding niet zijn.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: probleem met de dieselinhoudsmeter op het dashboard

Bericht door De Rooie Reus »

Europese tankgevers werken met een weerstandsdraad die loopt van 0 tot 90 ohm terwijl Amerikaanse een waarde hebben van 33 naar 240 ohm.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten