Kilometerteller doet niets

Plaats reactie
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Kilometerteller doet niets

Bericht door huuwan »

Het betreft een 508 ex-ambulance van 1986 met 4300 gereden km op de teller. Geen tacho.
De kabel met haaks verbindingsstuk van de kilometerteller los gemaakt om beter in de dashboardruimte te kunnen en weer bevestigd.
Echter nu werkt de kilometerteller niet meer.
Na het lezen over de oplossingen, die anderen hadden, heb ik het stiftje tussen het haakse verbindingsstuk en de kabel opnieuw goed op zijn plek gezet en een beetje olie op de binnenkabel laten lopen. Geen resultaat.
Kan het zijn dat er tussen de teller en het haaks verbindingsstuk ook een stiftje heeft gezeten en dat ik dat ben kwijt geraakt?
Aan de kilometerteller heb ik verder niets gedaan of losgemaakt. Hij werkte tot voor het losmaken van de kabel zonder problemen.
Een andere vraag die ik heb, is of de binnenkabel onder in/bij de versnellingsbak uit zijn bevestiging kan zijn gegaan?
Ik las ergens dat er sprake was van een probleem met de massa. Omdat het geen tacho betreft, zal hier wel geen sprake van zijn?
Graag krijg ik advies.

Groet, Huub
Laatst gewijzigd door huuwan op 17 jul 2013, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508 ex-ambulance 1986
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door DVIII »

er zit inderdaad een vierkantig stukkie buis/koker tussen kabel en nog wat , fijn dat het zelf al weet !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door huuwan »

Ja, een vierkant stukje/stiftje heb ik. Aan de andere kant, tussen het verbindingsstuk en de teller, hoort ook iets te zitten, is me nu duidelijk.
Ik ben intussen bij een Mercedes garage geweest. De monteur aldaar sprak over een verloopstukje. Ze kunnen het onderdeeltje, dan wel een nieuw verbindingsstuk, niet meer leveren.
Daar waar dit verloopstukje in de teller gaat, is het vierkant. Aan de andere zijde rond?
Na lang zoeken heb ik het niet kunnen vinden.
Ik zal bij een sloopbedrijf vragen om een verbindingsstuk.

Groet, Huub
MB 508 ex-ambulance 1986
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door DVIII »

in rotterdam , schiedam zit de VDO service balie , daar kan je dat stukkie voor een prikkie halen , maar ligt het niet in je dashboard ?. zoek even naar VDO nederland , ze hebben ook een tachoservice en dat soort meer, maar dan kost het geen prikkie meer
en wees voorzichtig met het weer ineen-steken , de hele boel is breekbaar en duur als het niet eerst goed in elkaar past en dan pas vastgezet wordt !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door huuwan »

Weer verder gezocht. En het ontbrekende stiftje onder tussen de kabels in het dashboard gevonden.
Een opluchting!!
E.e.a. weer vastgezet en inderdaad de kilometerteller doet het weer.
Echter, een verrassing, de kop- en mistlampen doen het niet meer. Het eerste waaraan ik denk, is dat de monteur gisteren kortsluiting maakte. Hij kwam met de kabels van het contactslot tegen de dashboardrand. Het vonkte en rookte. Op een kabel heeft hij vervolgens een rubber mofje gezet.
De knipperlichten, remlichten en cabineverlichting doen het wel.
De zekeringen heb ik gecontroleerd. Het contactslot werkt, d.w.z. Op de aanluitingen 30 en 15 staat spanning en ook op 56 en 58 indien de sleutel op aan is gezet.
Ik vraag me af of ik zelf een verbinding heb losgetrokken. Bij de Nato-/lichtschakelaar zijn de kabels vastgeschroefd. Of heeft de kortsluiting met het contactslot elders iets stuk gemaakt??
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door Admin »

Je stelt de juiste vragen. Maar niemand kan ze op afstand beantwoorden.
Het antwoord krijg je door goed te kijken en zo nodig de universeelmeter (of het testlampje) te gebruiken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door GerardM »

Heb je ook de zekeringen onder de klep boven de motorkap gecontroleerd ?

Succes,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door DVIII »

dat zijn enkel de extra zekeringen voor de ambulance uitvoering, maar goed je hebt geen stroom meer lijkt het, op je dim/grootlicht, heb je wel stadslicht , er zitten nog eens twee zekeringen in het blok bij je linkerknie , de derde en vierde ( van links) die je dim/groot voedden. de eerste en tweede zijn voor je stadslicht. als je met het contactslot sluiting maakt is dat tamelijk ernstig. ik zou de monteur effe aan zijn oren trekken , en dan geen lullige excuses accepteren over oude auto en dat soort. je krijgt wel een snelcursus 508 zo, en een cursus hoe voedt ik mijn monteur op
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door huuwan »

Ja, zeker een snelcursus 508.
Aanstaande zaterdag willen we naar Frankrijk gaan en daarvoor wil ik de bus gereed hebben. Dus vanmiddag maar weer naar de Mercedesgarage gegaan met de veronderstelling dat ze het probleem wel zouden kunnen verhelpen.
Het zijn aardige welwillende medewerkers, maar de problemen worden eerder groter dan kleiner.
Zo'n drie uren is de monteur bezig geweest. Anderhalf uur had hij nodig om massakabeltjes te vernieuwen, die nu door een herhaalde kortsluiting doorbrandden. Het bestaande probleem is niet opgelost.....
Beide ventilator/kachel draaiknoppen werken niet meer. De metertjes in het combi-instrument doen het nu enkel als ik de grootlichthandel omhoog zet!!!!
Het contactslot zal in orde zijn. Ook zou de Natolichtschakelaar fuctioneren, aldus de monteur. Hij vermoedt dat ergens een verbinding is losgegaan waardoor de verlichting niet van stroom wordt voorzien.
De zekeringen van de verlichting zijn in orde en schoon.

Morgen kan ik weer terecht bij de Mercedesgarage. Het voornemen is dan een elec. schema van de 508 erbij te nemen.
Ik ga dadelijk zelf weer bekijken hoe e.e.a. is aangeloten en of ik iets kan verbeteren.

Groet, Huub
Laatst gewijzigd door huuwan op 17 jul 2013, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508 ex-ambulance 1986
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door DVIII »

nou dat lijkt erg op een massa probleem, wat een gedoe , ik hoop dat het garantie is want drie uur kloten zonder resultaat is niet waar ik voor betaal of betaald wordt. en een '86 bus , dat is toch gesneden koek. daar zit werkelijk geen verrassing in ! het vervangen van kabelschoentjes die geen verbetering opleveren zijn natuurlijk gratis . zoiets als de kapper je haar kamt , daar betaal je niets voor.
even met de logica redeneren , veel stroomafname betekend dat er massa gezocht moet worden , die halen de koplampen dan via de auto !! en daardoor werkt de auto weer ! onder alle kabels in je dashboard zit een centraal massa punt voor de "auto"
de carrosserie moet dus weer aan de accu min gelegd worden , dat doen ze onder de voorstoel bij de accu's. daar zit vaak een massa onderbreek schakelaar , die kan wel eens een slecht contact maken na een fikse sluiting. meet (volt) over de schakelaar als je groot licht aanzet. ik ga altijd even met een startkabel van de minpool naar het dashboard om even zeker en goed massa te hebben ter vergelijking. dan heb je tenminste een feit in je handen. verder zit er onder de auto ter hoogte van de passagiersstoel tussen chassis motor en carrosserie een massaverbindingsstrip die wil wel eens wegoxideren na veel reinigen met de hogedruk reiniger. en denk erom je hebt twee accu's , slechts de "onderste" is de massa , de kabel tussen de plus van de ene accu naar de min van de volgende is geen massa !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door huuwan »

@DVIII,

Bedankt voor je uitleg/tips.
Morgen zal ik zeker (laten) uitzoeken of de massaverbinding onder bij de motor en de hoofdschakelaar in orde zijn.
Gelukkig is er sprake van garantie. Maar ja, mijn "maagdelijke" bussie heeft het nu wel zwaar te verduren.
Mogelijk is er een massaprobleem door de eerste kortsluiting. En door de tweede???
Vanavond heb ik nog wel enkele loshangende kabels van de hoorn en de zwaailichten verwijderd. Meer durf ik nu niet weg te nemen, omdat ik niet overzie of e.e.a. met de standaard electra is verbonden.

Groet, Huub
MB 508 ex-ambulance 1986
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door huuwan »

De monteur zegt dat er geen sprake is van een massa probleem. De motor zou volgens hem anders ook een probleem hebben met starten en dat is niet het geval.
Het elec schema van de 508 gegeven. Helaas heb ik er niet een kunnen vinden van een 508 ambulance uitvoering.
De kabelaansluitingen die hij gisteren veranderde, kon hij niet meer direct ongedaan maken, omdat hij niet meer weet hoe ze origineel waren bevestigd c.q. waar hij ze had losgemaakt.
Ik heb nog eens herhaald dat ik er voor zou kiezen eerst de massa (hoofdschakelaar) door te meten. Aan de hand van het schema gaat hij er verder werken.
Ik ben door het twee maal veroorzaken van een kortsluiting en het eerder zonder elec schema gaan werken door de monteur niet vol vertrouwen wat betreft de deskundigheid. Daarbij ben ik verbaasd over dat de garage zelf niet beschikt over een elec. schema.

Het verloop van het elec. probleem op een rij: tot maandag werkten alle electrische apparaten/aansluitingen.
Dan is in de dashboardruimte gezocht naar een verbindingsstukje van de kilometerteller. Hierbij kan mogelijk een elec. verbinding zijn losgeraakt waardoor de koplampen, mistlampen en achterlichten het niet meer deden. En/of de kortsluiting met het contactslot is de oorzaak van het uitvallen van de genoemde verlichting.
Gisteren, dinsdag, heeft de monteur enkele aansluitingen uitgeprobeerd en veranderd. Weer veroorzaakte hij een kortsluiting waarbij enkele massakabeltjes van de drukknoppen smolten.
De gesmolten kabeltjes werden door hem vervangen.
Wel kreeg hij het dimlicht weer in werking. Het grootlicht werkt nu alleen als de betreffende handel omhoog wordt getrokken. De achterlichten en mistlampen doen niets.
De metertjes in het combi-instrument werken alleen als het seinlicht wordt ingeschakeld. Beide draaiknoppen voor de ventilatie doen niets. De dashboardverlichting doet het niet.
Ik had gepland in deze week de bus gereed te maken om aanstaande zaterdagochtend met vakantie te kunnen gaan.
Ik houd er nu rekening mee dat de garage niet in staat is het probleem op te lossen.
Kan iemand me een deskundig persoon of bedrijf aanbevelen voor de reparatie? Dit voor het geval ik de hulp van een ander wil vragen.

Groet, Huub
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door Admin »

Jammer voor jou dat ik ver weg woon. Mijn handen jeuken om het even op te lossen!
Maar die "monteur" is een eersterangs koekenbakker. Misschien wel een goede mechanische monteur, maar van spanningen en stromen heeft-ie beslist geen kaas gegeten.

Samenvattend:
1) alles werkte (het elektrisch systeem van een 508 is gelukkig heel simpel)
2) gerommeld achter het dashboard; sluiting
3) sommige verbruikers krijgen geen spanning meer. Ergo: zekering doorgebrand, draad doorgebrand of verbinding losgetrokken.
4) Oplossing: met het schema in de hand en in de andere hand een lampje met een scherpe punt (krokodillenbek op massa) van de zekeringen naar de lampen het circuit volgen tot waar de spanning ophoudt. Moet in een kwartier te doen zijn.
Ik zou in de buurt van je lichtschakelaar zoeken. Onder die knoppen links van de tellers zitten de draden aangesloten in (witte?) kunststof ringen. Die willen nogal eens makkelijk los komen. De koplampen zijn goed aangesloten, want het lichtsignaal werkt.

3A) Wat die monteur heeft gedaan, als een blind paard draden anders aansluiten en dan niet meer weten wàt hij gedaan heeft, helpt je behoorlijk achterop :twisted:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door huuwan »

@Ernst, aardig van je aanbod, bedankt !
Gelukkig is het probleem toch verholpen. Uiteindelijk bleek een grijs kabeltje los te zijn gekomen van de tweede zekeringenblok. Verwarrend was dat er meer losse kabeltjes zijn in het dashboard. En de kortsluitingen riepen ook meer vragen op.
Het is de monteur gelukt de "oude" plek weer te vinden voor de verplaatste kabeltjes.
Het is een aardige man, maar hij, de garage, zou toch mogen beschikken over elec. schema.
Ze willen coulant zijn. We hebben afgesproken dat ik na mijn vakantie bij de garage kom en dat we dan bekijken wat ik zal/moet betalen.
Ieder bedankt voor het meedenken. Zoals DVIII al schreef, is dit ook leerzaam voor me.

Groet, Huub
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door Admin »

Nou, dan wens ik je voor nu een prettige vakantie!

Enne... coulant? Jij bent degene die coulant zou kunnen zijn door ze niet aansprakelijk te stellen voor het aangerichte onheil!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Kilometerteller doet niets

Bericht door huuwan »

Dank.
Een rekening zal ik wel krijgen. Ik ga uit van wat jij eerder schreef, namelijk dat het zoeken naar een losse verbinding met de juiste middelen in een kwartier gedaan kan zijn.

Groet, Huub
MB 508 ex-ambulance 1986
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten