radiateur 508 laatste typen (1983/1986)

Plaats reactie
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

radiateur 508 laatste typen (1983/1986)

Bericht door DVIII »

een jaar terug , of langer werkte aan ik een bus met kapotte motor op die door oververhitting flink stuk was gegaan , het was een slepende storing geweest die niet zomaar op te lossen was met de gebruikelijke remedies . een jaar later nu ik de bus na reparatie zelf een poosje gebruikt heb kwam ik weer het zelfde euvel tegen , ineens was tijdens een rit plots alle koelmiddel verdwenen alsof er een klep opengezet werd tijdens het rijden, en dan als de motor lekker warm is (dus) .
als het systeem dan weer werd bijgevuld was er geen lekkage te zien , zelfs een druktest pakte goed uit , stiekum zelfs meer druk gebruikt om echt zeker te zijn van de betrouwbaarheid. dus na alles vervangen te hebben behalve de radiateur ( de motor was al vervangen ivm een vreter (warmte maakt veel stuk) , moest dit onderdeel het probleem wel zijn. dus de druktest toegepast bij goed warme motor en ja hoor , daar spoot het water om de oren , motor uitgezet en grill eraf om te zien dat het rubber tussen de "kast" en de "ribben" eruit puilde en zich weer langzaam terug trok in de kier. wat een vreemd gezicht dat het rubber zich terugtrok en dat het uitpuilde waar je het niet zou verwachtten , namelijk niet in de naad maar er tussenuit aan de kant waar je het meeste draagvlak vermoed. bij de radiateuren specialist was dit probleem niet nieuw , sterker zoals de man zei , "er zit niet voor niets een andere pakkingrubber bij een revisie kit " . het verhaal wil dat DB en Behr een proefje hebben gedaan met een nieuw soort ( lees goedkoop) rubbertje , dat rubber tast het koper van je ribben aan en de radiateur maakt zichzelf lek door een heel deel van je koellichaam op te vreten omdat het verzuurt. de zelfde problemen komen voor op diverse W124 typen die ook een koper/kunststof radiateur hebben en ook die zijn verbeterd in de loop van de productie . een oudere Dudo heeft een volledig koperen radiateur dus die heeft dit probleem niet en een latere productie heeft ook geen probleem omdat dan het rubber verbeterd is. het probleem kan jaren op zich laten wachten , deze bus heeft ook 24 jaar goed gewerkt. geen reden tot paniek , maar ik heb geen exacte vervanger gekocht maar een oud type radiateur ! ( moet je wel een tuit veranderen en een slang aanpassen)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten