het sist

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

het sist

Bericht door nawm »

We hebben een MAN vrachtwagen. In de buurt van de luchtketels sist het. Er loopt zoveel lucht weg dat na 5 min stilstand (motor uit) ik niet weg kan rijden omdat de handrem vast blijft zitten.
De ketels zitten aan de buitenkant, dat blokje zit aan de binnenkant van de chassis-balk. Als ik mijn hand tussen dat blokje en de balken steek voel ik het licht blazen. Ik vermoed dat het een vierkringbeveiligingsklep is:

http://www.google.pt/imgres?imgurl=http ... CAQMygBMAE

Zoals jullie kunnen lezen ben ik een amateur :red: én onderweg. We staan nu in Portugal op een camperplaats.

Dus......wie wil mij hier wat meer over vertellen. Wat zou er aan de hand zijn. Hoe te repareren. Kan dat in elke vrachtwagen garage. Of moet ik naar een MAN dealer.

groeten Bert.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: het sist

Bericht door jervig »

Hoi Bert,

Remdelen zijn universeel over het algemeen dus kan eigenlijk overal gemaakt worden.

Ik weet niet waar je zit in Portugal maar ik heb goede ervaringen met de MAN dealer in Jerez de la Frontera in Spanje, niet ver van de Portugese grens. Laat er ook altijd mijn olie verversen op weg naar Marokko, kost 25% van wat het in NL kost en uit dezelfde originele MAN (Castrol) vaten.

Locatie: N36 38.998 W6 07.832 Dat is buiten Jerez in El Portal.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: het sist

Bericht door nawm »

dat is 375 km verderop, jammer van de goede tip.
Ik weet niet of ik er zo ver mee mag rijden, met dat luchtlek bedoel ik.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: het sist

Bericht door Admin »

Volgens mij heb je het probleem al voor meer dan de helft opgelost door het te lokaliseren. Kun je met een zaklantaarn en een spiegeltje niet nog verder inzoomen? Om een koppeling aan te draaien of een stukje slang te vervangen heb je geen garage nodig.

Als je vijf minuten genoeg lucht houdt om de handrem te lossen, kun je ook wel rijden. Dat de handrem vast staat bij onvoldoende druk is nou net de veiligheid van luchtremmen!

Ik weet niet waar je bent, maar mij is verteld dat er een goede diesel- en camperwerkplaats zit in Quarteira. Ik herinner me nauwelijks details, maar het was - zo ver ik me herinner, ik ben er nooit geweest - een bedrijf waar Engels gesproken werd en dat in een achterafstraatje zat. Als je daar in de buurt bent, zijn er vast wel overwinteraars op het strand die je verder kunnen helpen.

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: het sist

Bericht door nawm »

Hallo Ernst,

Bedankt voor je opbeurende woorden.
Wij staan in Estremoz. Er is hier een garage. Men vertelde dat de garagist alleen Portugees spreekt.
Vorige week echter, sprak ik in het dorp een Portugese "Dolmetscher". Hij was met pensioen maar had zijn werkende leven in Duitsland als vertaler gewerkt. Ik zal hem zoeken, en eens polsen of hij mij kan helpen.

Onze plannen zijn om met een paar weken naar het westen te rijden, onder of boven Madrid langs richting Barcelona.
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: het sist

Bericht door Mark V »

Oei, dat is niet fijn.

Is al eerder gezegd, als je 5 min lucht in je ketels kunt houden kun je er ook wel mee rijden.
Zolang de compressor zijn werk blijft doen gaat dat.

Als je druk tijdens het rijden wegvalt (kun je toch bijtijds zien op de drukmeters op de dashboard) heb je een probleem.
Dan sta je aan de kant en kom je zomaar niet meer weg. Maar als je de druk vanaf 10 bar ziet teruglopen richting de 5 bar moet je maken dat je ergens veilig komt te staan.

Luchtlekkage moet toch relatief gemakkelijk op te sporen en te verhelpen zijn.

Ik zou nog eens goed kijken.

Heel veel succes, Mark
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: het sist

Bericht door jervig »

Bij een MAN kan je de remmen eenvoudig lossen als ie vast staat.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: het sist

Bericht door Admin »

Dat kan AFAIK bij alle handremveerpotten, door een bout in (of uit) te draaien. Wel weten wat je aan het doen bent, want de veerspanning is heel aanzienlijk....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: het sist

Bericht door nawm »

Toen mijn vrouw haar groot rijbewijs haalde heb ik dat ook geleerd :-) van die remmen lossen. Oude man verteld: Ik heb mijn rijbewijs 40 jaar geleden gehaald op een Opel Blitz.
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: het sist

Bericht door nawm »

http://www.google.pt/imgres?imgurl=http ... B8QMygAMAA

Uit één van de rode puntjes komt lucht. Het ding ligt in de garage, ze zoeken een ander doppie.

Zijn die rode puntjes een soort overdrukventiel?
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: het sist

Bericht door nawm »

Het sist niet meer. Het membraan in de vierkringbeveiligingsklep is vervangen. Tevens een aansluiting op een luchketel aangedraaid. En het is stil, heerlijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten