Pagina 1 van 1

Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 07 okt 2015, 22:28
door stefanvdv
Ik heb een mercedes l409 (brandweer) op benzine met een M115.952 motor (t2 1977). Zo als al veel vermeld maakt deze motor best veel toeren bij 90km/uur. Daarom zit ik te kijken om een 711.113 versnellingsbak met extra 5e overdrive (1:0,806) versnelling te monteren uit een moderner TN bus.

Ik heb de volgende vragen?
- Heeft iemand hier ervaring mee?
- Wie weet welke aanpassingen er gedaan moeten worden om de bak te laten passen?
- Wie weet er een goed bedrijfje die dit kunnen uitvoeren

Alvast bedankt,
Stefan

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 08 okt 2015, 19:25
door Fvd
Ik sprak Van de Wal in Schijndel hierover:

-die 5 bak is lastig te vinden,als je er 1 vindt issie prijzig, denk aan 1000 euro, je moet ook je aandrijfas inkorten, baksteun verzetten pookgat verplaatsen, etc

- je motor heeft te weinig vermogen om je bus op snelheid te houden in de 5e versnelling

Optie 2 - 17,5 inch velgen, idem dito, je motor heeft te weinig vermogen om je bus op snelheid te houden

Optie 3 - hogere banden,daarmee win je wel wat mbt iets lagere toeren, maar niet veel, je motor zal het wel aankunnen maar het houdt nie over

btw, in hoeverre zijn je hoge toeren een probleem, het rijdt niet al te relaxed misschien, maar ook geluidsoverlast

Nu heb ik vorige week mijn hele bus geisoleerd en het is enorm stil geworden , de geluidssoverlast was voor mij toch wel het grootste probleem, verder rijd ik gemiddeld rond de 80 a 85, een enkele keer 90, ik heb een bus uit 1972 en die is niet gemaakt om te scheuren en dat is ook prima, zo rond die snelheid zijn die toeren imo niet echt een probleem mits je geen last hebt van geluid


Fvd

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 08 okt 2015, 22:05
door DVIII
ik denk dat als je dat wilt dat je zo'n bak voor 350 euro kan vinden bij bv leemans in made. je moet dan wel de lengte van je transmissieas laten veranderen en de achterste steun verbouwen. de pook zit op dezelfde plek en als je in zijn vier rijdt heb je dezelfde overbrenging als de oude vierbak
je kan dan op vlakke wegen minder toeren draaien en bij tegenwind en hellingen meteen terugschakelen doe je dat niet dan is de levensduur van de motor niet gegarandeerd . je moet ook het vliegwielhuis overbouwen maar dat past gewoon. het kost geld maar geen 1000 alleen voor de bak.

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 09 okt 2015, 14:05
door stefanvdv
Dank jullie wel voor de reacties:

Onduidelijk blijft voor mij of het pookgat verplaatst moet worden en of dat een 5 bak uit de 508 met 1e kruipversnelling dezelfde korte achteras heeft. Met andere woorden: bestaan deze kortere aandrijfassen of moet je deze laten maken?

De reden dat ik dacht aan een 5 bak is om geluid te verminderen. Ik hoef geen 100+ km/uur te rijden, oprijden met de vrachtwagens (90km/h) is prima. Voordeel van de 5 bak met overdrive leek mij dat je versnelling hetzelfde blijft als nu (tot de 4e versnelling) en bij goede omstandigheden (vlak, geen harde wind tegen) je naar de 5 kunt voor minder toeren / geluid / benzinegebruik?

Sommige hebben een andere achteras geplaatst en of hogere banden. Hiervan lijkt mij juist het nadeel dat de bus minder koppel levert en daardoor niet op snelheid komt. Als je dan terug moet schakelenen naar de 3e verlies je wel heel veel snelheid.

@Fvd: ik heb vandaag anti dreun platen gekocht (http://shop.merford.com/vibraflex-sx-ge ... ingsplaten) + dikke matten (http://shop.merford.com/isomat-vm-gelui ... nde-matten). Heb jij foto's tips voor plaatsing. (zou ik eigenlijk een ander topic voor moeten maken)

@DVIII: bedank voor de verwijzing naar leeman-trucks-autosloperij. Soms is moeilijk dit soort bedrijven te vinden als je niet van hun bestaan weet :)

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 09 okt 2015, 19:58
door karmann
DVIII schreef:ik denk dat als je dat wilt dat je zo'n bak voor 350 euro kan vinden bij bv leemans in made. je moet dan wel de lengte van je transmissieas laten veranderen en de achterste steun verbouwen. de pook zit op dezelfde plek en als je in zijn vier rijdt heb je dezelfde overbrenging als de oude vierbak
je kan dan op vlakke wegen minder toeren draaien en bij tegenwind en hellingen meteen terugschakelen doe je dat niet dan is de levensduur van de motor niet gegarandeerd . je moet ook het vliegwielhuis overbouwen maar dat past gewoon. het kost geld maar geen 1000 alleen voor de bak.
Volgens mij gaat het hier om een gewone 5bak (350,-)terwijl TS het over een 5 bak met overdriveheeft (1000,-),die inderdaad moeilijk te verkrijgen zijn,en waarbij het pook gat verplaatst word wil de rubber mooi sluiten,heb het meermaals gedaan

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 09 okt 2015, 21:25
door stefanvdv
@Karmann: wat is jou ervaringen van zo'n bak? Is het de moeite waard bij een 409 (88pk) of kan je in de pratijk de 5 niet gebruiken omdat je dan te weinig vermogen hebt? Ik zag dit in je reactie op viewtopic.php?f=23&t=7651&p=73697#p73697

Ik heb wel een plaatje van de toeren / koppel kromme van de motor, maar ik kan niet vinden hoeveel toeren de motor maakt bij 90km/uur met als gevold dat ik ook niet weet waar ik uit kom als je 20% minder toeren maakt.
Screen Shot 2015-10-09 at 21.24.35.png

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 10 okt 2015, 12:46
door Fvd
Hoi, ik heb geen fotos van plaatsing van matten/bitumen, dat ga ik nog doen,op de bodemplaat

Ik heb wel mijn hele bus 'geisoleerd' en op elke deur een paneel aangebracht met vloerbedekking, ik heb er op eenzelfde wijze een plafond inzitten, panelen bekleed met vloerbedekking, isolatie met piepschuim, niet het beste isolatiemateriaal maar het doel was dan ook geluidsreductie en het spul neemt geen vocht op

Voorheen had ik geen plafond erin, keek tegen het koude staal aan, deuren idem, hol, niets erin, alleen metaal, nu niet meer

Die combinatie maakt iig enorm veel minder herrie en met bitumen op de vloer ben ik helemaal tevreden, al rijdt het nu al prima

Ik blijf erbij dat je met die overdrive vermogen te kort blijft houden, je motor gaat er zelfs meer van verbruiken, in de 5 kost het veel meer vermogen je bus op snelheid te houden, toeren zijn te laag en het belast je blok enorm, en je zal steeds terugzakken en terug moeten naar4 (been there met een 207)

Kun je beter in hoog toeren blijven zitten, kost je motor minder vermogen je bus op snelheid te houden, en minder belastend, dat is zon beetje de strekking, hoog toeren in 4 a 85 km per uur is je bussie op snelheid te houden, maar iets van weerstand, harde wind, helling op, je zakt meteen terug

Kortom, te weinig vermogen is jouw probleem in the first place, heb je pakkumbeet minimaal 20 pk meer, dan kun je gaan denken aan die 5 bak overdrive

my 2 cents

Fvd

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 10 okt 2015, 14:25
door stefanvdv
Dank je we voor het advies. 20Pk meer zou zeker welkom zijn, maar denk dat dit een te grote financiƫle stap is op dit moment. Zou ook niet weten naar welke benzine (woon in Utrecht mag met diesel er niet in) motor je dan het best kan plaatsen.

Ik ga even een nieuw draadje maken over de geluidsisolatie anders loopt hier alles door elkaar heen.
Stefan

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 10 okt 2015, 22:48
door karmann
Ik denk datje OF door aanpassing van de Achterasoverbrenging,OF doorde banden,je het uiterste wel bereiken kan,wat nu niet is lijkt me?(ik weet niet wat je nu hebt)maar meer als 88pk komt er toch niet uit,en voor een overdrivebak moet je toch wel.100pk hebben laat maar weten welke overbrenging en banden maat je nu hebt?

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 11 okt 2015, 15:19
door Fvd
Mij lijkt iets hogere banden met deze set up het hoogst zinvolle haalbare zonder motorwissel, je toeren zakken iets en je motor kan het nog aan

Fvd

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 11 okt 2015, 20:04
door stefanvdv
Bedankt voor jullie reacties. De overbrengen van de achteras is me niet bekend. Bandenmaat: 6.50 r16. Maar ik wil juist niet achteruit in koppel. Nu ben je al niet zo snel op kruissnelheid (85km/h). Dit was de reden waarom de overdrive optie me handig leek omdat je verhouding bij optrekken / berg op rijden hetzelfde blijven, terwijl je op vlakke weg de overdrive hebt. Maar als de verwachtingen zijn dat je in deze 5e versnelling niet niet je snelheid houdt, heeft het geen zin.

Re: Mercedes 409 naar 5 versnellingsbak

Geplaatst: 11 okt 2015, 20:25
door Fvd
De juiste conclusie, te weinig motorvermogen is je kernprobleem

Nu rij ik zelf met eenzelfde bussie en het stoort me niet meer

Fvd