speling schakelmechanisme

Plaats reactie
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

speling schakelmechanisme

Bericht door Ben 410 »

Op mijn MB410 uit '86 heb ik laatst het onderste busje (het "lager") van de versnellingspook vervangen. Dit scheelt heel veel in het gevoel van de pook, dus ben er heel blij mee.
Ik hoopte dat ook de achteruitrijlichtschakelaar (mooi woord) het dan weer zou doen, omdat de "kom" waar de pook in beweegt, dan een grotere slag/beweging maakt.

Helaas is dit niet het geval. Het achteruitrijlicht brandt alleen als ik de pook naar voren duw als hij in zijn achteruit staat. Ik heb het nu voor de apk opgelost door het pennetje in de schakelaar te vervangen voor een pennetje die twee mm langer is, maar eigenlijk zou het gewoon moeten werken zoals het ontworpen is.
Mijn bus heeft nog geen 50.000 gelopen, dus ik vraag me af of het mechanisme echt versleten kan zijn. Wel heb ik gezien dat er flink wat speling zit op de as die van dat "kommetje" waar de pook in beweegt, naar de schakelarmpjes op de zijkant van de bak gaat.
Hoe is dat gelagerd? Is daar wellicht ook een nylon ring/lager gebarsten en verdwenen? Of kan het toch slijtage zijn en moet er meer vernieuwd worden?
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: speling schakelmechanisme

Bericht door karmann »

Je kan bij Mercedes,een compleet revisie setje voor de pook bestellen!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: speling schakelmechanisme

Bericht door DVIII »

niet alleen de de gereden kilometers tellen voor de slijtage, de leeftijd en het soort werk en de klauwen van de chauffeur maken ook verschil
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: speling schakelmechanisme

Bericht door Ben 410 »

dank!

Ik begrijp hieruit dat dit een vervangbaar lager/busje is? dat is mooi. Eens zien hoe het uit elkaar moet...
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: speling schakelmechanisme

Bericht door Ben 410 »

Ik heb een tijd geleden het onderste busje vervangen, en nu schakelt hij weer veel strakker. Heel fijn, maar nu de bus eindelijk apk heeft,en ik er lang mee kan rijden, merkte ik dat de pook bij warme motor (en heel warm weer?) erg stroef van links naar rechts en terug beweegt. Voor en achter gaat beter. Nu hij weer is afgekoeld, is er niet meer aan de hand.
Iemand al direct een idee wat er stroef kan lopen? ervaring mee?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: speling schakelmechanisme

Bericht door DVIII »

gebrek aan wd 40
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: speling schakelmechanisme

Bericht door Ben 410 »

dacht dat ik het lekker ingevet had allemaal, maar zal er nog even in/onder duiken
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten