DBW2010 klikkend relais

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

DBW2010 klikkend relais

Bericht door Hanomaad »

Ik heb hier in mijn werkplaats een DBW2010 geïnstalleerd. Draait op zich prima, maar er blijft zo te horen een relais in en uit gaan:

https://www.youtube.com/watch?v=W947pAUBb24

Iemand enig idee welk relais dit kan zijn en waarom? Voltage is goed (24V+)
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: DBW2010 klikkend relais

Bericht door Yoni »

ook als hij na een paar minuten volledig brand? de gloeiplug word ook pulserend aangestuurd evenals de brandstof doseerpomp misschien een idee om te kijken of het geklik samen gaat met de sturing van de gloeiplug en of de doseerpomp.

Succes
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: DBW2010 klikkend relais

Bericht door Wim »

Na jouw druk op die knop hoor ik 'm niet meer .
Ik neem aan dat ie dan begint met afkoelen , oftewel koud draaien .
Neem aan dat het dan toch iets te maken heeft de brandstof toevoer of het gloei gedoe .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: DBW2010 klikkend relais

Bericht door Hanomaad »

Ja, het klikken blijft ook als er ontbranding is. Ik heb het stuurkastje even open gemaakt en het gaat om relais #4. Dit is het relais wat de ontsteking aanstuurt (Zündfunkengeber). Ik heb ook even gemeten wat de spanning is over de foto-gevoelige weerstand (Flammwachter oftewel vlamdetector), die is rond de 18V. Inderdaad houdt het klikken op als ik de kachel uit zet. Die gaat dan inderdaad in de afkoelfase.

https://www.youtube.com/watch?v=lBnHgy5SQL0

De kachel open gemaakt en de foto-gevoelige weerstand gemeten:

https://www.youtube.com/watch?v=KfR0pIlA3KM

Foto weerstand lijkt goed. Licht geeft < 100 Ohm, donker geeft > 500 kOhm.

Het werkstatt-handbuch heeft een elektrisch schema, maar helaas staat hier niet op waar K4 door aangestuurd wordt:
Screen Shot 2016-12-13 at 18.30.39.png
Screen Shot 2016-12-13 at 18.31.01.png
Het lijkt mij logisch dat dit wel samen moet hangen met de vlamdetector. Echter die is dus in orde bij meting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: DBW2010 klikkend relais

Bericht door Yoni »

hoe lang laat je hem branden?
Normaal zou hij een stabiele vlam op de fotocell meet moeten stoppen met gloeien.
Fotocell glaasje schoonmaken schijnt ook soms te moeten gebeuren als er start problemen zijn.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: DBW2010 klikkend relais

Bericht door Hanomaad »

Hij heeft geen startproblemen. Hij onsteekt en onbrandt altijd onmiddelijk. Hij blijft dan prima branden. Soms een half uur tot mijn radiatoren warm genoe zijn en de thermostaat het genoeg vindt, soms een uur. Na een korte pauze start hij de volgende cyclus ook weer probleemloos op.

Het punt is dat het relais wat de ontsteking aanstuurt soms inschakelt tijdens het branden. Soms een minuut niet, soms 10 keer achter elkaar. Totaal willekeurig, zo lijkt.

Ik heb de fotocell al getest, zoals je in de video kunt zien, die is helemaal tip top in orde, en was ook niet vies.

Overigens is het geen gloeien wat de onsteking doet, maar een vonk op hoge spanning tussen 2 elektroden laten springen:
Screen Shot 2016-12-14 at 11.04.14.jpg
Maar nogmaals, ik weet niet waar K4 door aangestuurd wordt. Ik kan nergens een schema vinden van de stuurdoos (SG 1553). Denk dat het een kwestie gaat worden van met de hand natekenen.

Het blijft nu nog even een raadsel...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten