Koelkast: absorptie of compressor
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Koelkast: absorptie of compressor
Dag,
de ombouw van mijn 508 ex-ambu vordert gestaag en nu zit ik met het volgende dilemma: wat voor soort koelkast zal ik inbouwen ? Ik ken de voor- en nadelen van beide types:
Absorptie - voor: kan op 12V, 230V en gas, is stil. tegen: moet goed belucht worden dus zagen in de zijwand
Compressor: - voor: heeft minder beluchting nodig dus hoef niet te zagen in zijwand. tegen: kan niet op gas en maakt meer geluid, is duurder.
Heeft iemand deze afweging ook al eens gemaakt en wat waren de argumenten om voor het een of ander te kiezen ?
Alvast bedankt en groeten,
Gerard
de ombouw van mijn 508 ex-ambu vordert gestaag en nu zit ik met het volgende dilemma: wat voor soort koelkast zal ik inbouwen ? Ik ken de voor- en nadelen van beide types:
Absorptie - voor: kan op 12V, 230V en gas, is stil. tegen: moet goed belucht worden dus zagen in de zijwand
Compressor: - voor: heeft minder beluchting nodig dus hoef niet te zagen in zijwand. tegen: kan niet op gas en maakt meer geluid, is duurder.
Heeft iemand deze afweging ook al eens gemaakt en wat waren de argumenten om voor het een of ander te kiezen ?
Alvast bedankt en groeten,
Gerard
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: Koelkast: absorptie of compressor
Hallo Gerard,GerardM schreef:Dag,
de ombouw van mijn 508 ex-ambu vordert gestaag en nu zit ik met het volgende dilemma: wat voor soort koelkast zal ik inbouwen ? Ik ken de voor- en nadelen van beide types:
Absorptie - voor: kan op 12V, 230V en gas, is stil. tegen: moet goed belucht worden dus zagen in de zijwand
Compressor: - voor: heeft minder beluchting nodig dus hoef niet te zagen in zijwand. tegen: kan niet op gas en maakt meer geluid, is duurder.
Heeft iemand deze afweging ook al eens gemaakt en wat waren de argumenten om voor het een of ander te kiezen ?
Alvast bedankt en groeten,
Gerard
wij hebben ook voor deze keuze gestaan en gekozen voor absorptie.
Ik vond het noodzakelijk dat de koelkast op gas kon werken dus was de keuze snel gemaakt. En dat gaatje maken is zo gebeurt.
groeten Ron
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
absorptie- vs compressor-kk
Je gaat voorbij aan het allerbelangrijkste argument:
Een absorptiekk verbruikt ca. 7 x zo veel als een compressorkk. Dus als je b.v. een zonnepaneel hebt, kun je je compressorkk rustig de hele week aan laten.
Daarnaast:
Voor mij persoonlijk zou het gebruik van gas eerder een nadeel dan een voordeel zijn.
En de gemiddelde absorptiekk is alleen thermostatisch geregeld op 220V.
Al met al ben ik regelmatig blij met wat ijsklontjes in m'n frisje, ook als het buiten 40 gr. is 8)
Proost,
Ernst
Een absorptiekk verbruikt ca. 7 x zo veel als een compressorkk. Dus als je b.v. een zonnepaneel hebt, kun je je compressorkk rustig de hele week aan laten.
Daarnaast:
Voor mij persoonlijk zou het gebruik van gas eerder een nadeel dan een voordeel zijn.
En de gemiddelde absorptiekk is alleen thermostatisch geregeld op 220V.
Al met al ben ik regelmatig blij met wat ijsklontjes in m'n frisje, ook als het buiten 40 gr. is 8)
Proost,
Ernst
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
Beste Gerard.
Heb zelf jarenlang, tot volle tevredenheid, met 'n absortie-koelkast (Electrolux 1600) rondgereden. Deze was inderdaad, af fabriek, thermostatisch op 220V geregeld. Om hem op 12 of 24 volt te regelen was het alleen nodig om de 2 draadjes van de thermostaat om te wisselen. Omdat deze koelkast midden in de cabine stond was extra ventilatie niet nodig. Heb de koelkast, ook 'snachts, constant aan gehad, zonder (accu)problemen. In het weekend zette ik 'm echter wel uit.
Volgens het type-plaatje was deze koelkast 75 watt. Op 12V is dit dus ruim 6 Ampere (24V = 3Amp) of net zoveel als 1 koplamp. Dit is uiteraard alleen als 'ie aanstaat. Als de koelkast op 12V thermostatisch geregeld is, staat 'ie natuurlijk niet constant aan.
Rij nu alweer enige jaren met 'n compressor-koelkast. Ook tot volle tevredenheid overigens. Deze was echter, af fabriek, ingebouwd onder het bed. Dat gaf in het begin wel problemen i.v.m. ventilatie. Het werd echt gloeiend heet onder het bed. Toen er echter ventilatieroosters aangebracht waren ging het goed. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ook 'n compressorkoelkast ventilatie nodig heeft. Ik zou niet weten wat het vermogen van deze koelkast is maar bij mij staat 'ie constant aan, ook de weekends als de wagen stil staat. Alleen als de wagen langere periodes stil staat, vanaf+/- 5dagen, zet ik 'm uit.
Voor de goede orde. Ik heb het hier over 'n koelkast in de vrachtwagen (24V), maar voor zover ik weet heeft 'n doorsnee koelkast er geen idee van waar 'ie ingezet word, zolang 'ie maar 'n beetje stroom krijgt.
Sommige koelkasten zijn uitgerust met 'n spanningsbeveiliging. Die schakelt automatisch de stroom uit als de accuspanning te laag word (10.5V of 20V). Zo kom je nooit zonder stroom te staan, hoewel je motor dan wel snel moet starten. 'N half uurtje doorstarten word dan 'n probleem.
Deze spanningsbeveiligingen zijn ook los te koop. Gewoon plaatsen tussen je aansluitpunt en, in dit geval, je koelkast.
Succes
Peter.
Heb zelf jarenlang, tot volle tevredenheid, met 'n absortie-koelkast (Electrolux 1600) rondgereden. Deze was inderdaad, af fabriek, thermostatisch op 220V geregeld. Om hem op 12 of 24 volt te regelen was het alleen nodig om de 2 draadjes van de thermostaat om te wisselen. Omdat deze koelkast midden in de cabine stond was extra ventilatie niet nodig. Heb de koelkast, ook 'snachts, constant aan gehad, zonder (accu)problemen. In het weekend zette ik 'm echter wel uit.
Volgens het type-plaatje was deze koelkast 75 watt. Op 12V is dit dus ruim 6 Ampere (24V = 3Amp) of net zoveel als 1 koplamp. Dit is uiteraard alleen als 'ie aanstaat. Als de koelkast op 12V thermostatisch geregeld is, staat 'ie natuurlijk niet constant aan.
Rij nu alweer enige jaren met 'n compressor-koelkast. Ook tot volle tevredenheid overigens. Deze was echter, af fabriek, ingebouwd onder het bed. Dat gaf in het begin wel problemen i.v.m. ventilatie. Het werd echt gloeiend heet onder het bed. Toen er echter ventilatieroosters aangebracht waren ging het goed. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ook 'n compressorkoelkast ventilatie nodig heeft. Ik zou niet weten wat het vermogen van deze koelkast is maar bij mij staat 'ie constant aan, ook de weekends als de wagen stil staat. Alleen als de wagen langere periodes stil staat, vanaf+/- 5dagen, zet ik 'm uit.
Voor de goede orde. Ik heb het hier over 'n koelkast in de vrachtwagen (24V), maar voor zover ik weet heeft 'n doorsnee koelkast er geen idee van waar 'ie ingezet word, zolang 'ie maar 'n beetje stroom krijgt.
Sommige koelkasten zijn uitgerust met 'n spanningsbeveiliging. Die schakelt automatisch de stroom uit als de accuspanning te laag word (10.5V of 20V). Zo kom je nooit zonder stroom te staan, hoewel je motor dan wel snel moet starten. 'N half uurtje doorstarten word dan 'n probleem.
Deze spanningsbeveiligingen zijn ook los te koop. Gewoon plaatsen tussen je aansluitpunt en, in dit geval, je koelkast.
Succes
Peter.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 16:03
- Locatie: Utrecht
Hallo Gerard,
Natuurlijk moet ook de compressor-kast zijn warmte kwijt,dat is de warmte die je aan de koelkast ontrekt plus de compressor.
Dit is veel minder dan de gasvlam of het elektrische element in de absorptie kast.
Vergelijk het met je koelkast thuis,die moet ook zijn warmte kwijt,maar gaten in de wand hoef je niet te maken.
Voordeel is ook dat de compressor-kast ook goed koelt als het echt warm is,en schuin staan geeft ook niet.
Maar vooral ook niet afhankelijk van je gas voorraad.
Het is duur,panelen en kast,en zonder gaat ook,maar dit is wel de beste oplssing.
Julius Wiarda
Natuurlijk moet ook de compressor-kast zijn warmte kwijt,dat is de warmte die je aan de koelkast ontrekt plus de compressor.
Dit is veel minder dan de gasvlam of het elektrische element in de absorptie kast.
Vergelijk het met je koelkast thuis,die moet ook zijn warmte kwijt,maar gaten in de wand hoef je niet te maken.
Voordeel is ook dat de compressor-kast ook goed koelt als het echt warm is,en schuin staan geeft ook niet.
Maar vooral ook niet afhankelijk van je gas voorraad.
Het is duur,panelen en kast,en zonder gaat ook,maar dit is wel de beste oplssing.
Julius Wiarda
-
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
- Locatie: 'T Gooi
compressorkoelkast
Wellicht dat je al een keuze gemaakt hebt maar misschien nog niet. Ik heb voor een compressor koelkast gekozen omdat deze veel beter koelt dan de andere variant. Ik vond het niet prettig om de boter aan de onderkant er uit zien te komen (het was toen ook wel erg warm hoor). Het stroomverbruik valt erg mee en je hoeft geen gaten te zagen. Je kunt ze trouwens regelmatig tweede hands aantreffen in vinkeveen (botenshop) Ik zou trouwens altijd voor een dubbel accu systeem kiezen waarbij de start accu's nooit leeggetrokken kunnen worden (een keer dertig km moeten lopen voor start hulp, leer je het wel af!)
succes met je keuze.
Peter.
succes met je keuze.
Peter.
Vandaag is een Kadootje
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
En het antwoord is: compressor
Dank allen voor jullie ervaringen en adviezen. Inmiddels ben ik er van overtuigd dat een compressorkoelkast voor mij de beste oplossing is. Ik heb er eentje tweedehands kunnen vinden van een zeer betrouwbaar DL lid, dus ben dubbel blij :D
Nu nog inbouwen
Groet,
Gerard
Nu nog inbouwen
Groet,
Gerard
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten