Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Zeppo
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 okt 2006, 09:46
Locatie: Haarlem

Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door Zeppo »

Vorige week in Schijndel een groot (60x60 gatmaat) dakluik gehaald.

Maar nu zit ik mogelijk wel met een klein probleem.
Om het luik goed te kunnen monteren, moet het verder naar achteren dan gepland. Meteen achter de orginele ventilator/licht combi heb ik nl. ooit al een klein dakluik (40 x 40) geplaatst. Dat luik zit nog net voor de eerste dakspant.

Omdat het nieuwe dakluik verder naar achteren moet dan gepland (de kap en alles zijn behoorlijk groot) ontkom ik er waarschijnlijk niet aan om een van de overdwarse dakspanten door te zagen.
Wanneer ik het goed bekeken heb (ook op de site van Ernst en Sylvia), zit het dak (bekeken vanaf de ventilator/licht combi naar achteren, als volgt in elkaar:
vent/licht - (ongev) 40 cm - dakspant 1 - (ongev) 61 cm - dakspant 2 - (ongev) 26 cm - dakspant 3

Om het nieuwe dakluik goed te plaatsen, moet ik dus dakspant 2 gaan doorzagen. Dat is trouwens ook de plek waar twee dakplaten aan elkaar zijn bevestigd.

Het doorzagen van dakspanten is natuurlijk niet iets waar ik zomaar, zonder advies, aan wil beginnen, dus mijn vraag is: doen of niet doen?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Puur theoretisch zou ik zeggen dat de ontwerper het aantal spanten niet voor niets heeft bepaald zoals het is... Maar in onze oranje 608 is de slijpschijf door een paar dakspanten en een aantal wandribben gegaan en dat heeft geen enkel nadelig effect opgeleverd.
Als je dakluik een beetje stijf frame heeft, kun je dat bij de definitieve montage in de MS-polymeer zetten (eerst even ontvetten), dan vormt het één geheel met de dakplaat. Daarmee wordt het doorgeslepen of -gezaagde spant voldoende opgevangen.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Idd, puur theoretisch zitten ze er niet voor niets.
Maar allerlei verhoogde (plastic & polyester) daken zonder fatsoenlijke spanten bewijzen het tegendeel. :wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

bij deze bussen is het geen onderdeel van het chassie, volgens mij mag je
er dan alles mee doen wat je wil, zolang het maar veilig is voor derden.

daarom mag je zelf een camperopbouw maken op een zelfdragend chassie
( dit zou Bertus moeten weten ) correct me if I am wrong.

bij zelfdragende carroserie is dat anders dan gaan ze er wel moeilijk over
doen. voorbeeld fiat bus 1 spant weg, en de RDW keuring moest wel van de
importeur horen dat dit geen probleem was.

Bart,
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

De meeste busjes die ik ken zijn zelfdragend, dwz datde hele carrosserie bedoelt is om alle krachten op te vangen.
Het chassis is dan als het ware geintregeerd (kijk maar eens naar bakwagens die hebben wel een chassis).
Nu is het ook zo dat bepaalde delen drie of meerdere keren een grote veiligheidsfactot hebben, denk bv aan draagarmen.
Dus wat die dakspanten aangaat ik zou mijn er niet zo druk over maken!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Heb in Otterlo nog even binnengekeken bij die bus met het zeilbootje als verhoogd dak. Deze heeft ook een hoop(!) dakspanten doorgezaagd.
Ik denk niet dat dat bootje alle krachten zomaar kan overnemen waardoor ik denk dat het dak zelf al behoorlijk 'over-engineered' is kwa stijfheid. Ik denk wel dat het (wellicht ook bij de bootje-bus gebeurd) nuttig is het gezaagde gat te verstevigen met een metalen frame erom heen te lassen of te poppen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ging er al van uit dat het gat verstevigd zou worden, dan is er mi niets aan de hand!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ik heb overigens ergens een foto op internet zien staan van een bus die het hele dak open had gemaakt, met een soort harmonica-schuifdak van zeil of stof dat je op de mini's en 2cv-tjes ziet.
Zit je binnen ook buiten met mooi weer :wink:
Ik weet alleen niet meer of het een mercedes-bus was..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
wesse321

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door wesse321 »

Goedenavond medeklussers,

Is al een wat ouder topic, maar mbt het doorzagen van een dakspant toch een adviesvraag.

Mijn voorste dakluik enkelglas met staal, constructief prima dingetje, breedte gat 66cm en lengte 50 cm wil ik vervangen.
Nu wil ik daar een groot (Heki) dakluik inmaken, zodat ik met mijn lengte fatsoenlijk bij de keuken kan staan en bewegen.
Breedte 65 cm lengte 96cm. Dus ik wil dat luik in de lengterichting erin hebben. Hoewel de instructies zeggen scharnier aan de voorzijde, lijkt me dat toch geen al te groot probleem als dat aan de zijkant komt. Graag uw mening en ervaring.

Onvermijdelijk moet ik dan in de dakspanten zagen, want de afstand tussen de spanten is 90 cm.
Nu de vraag wat is beter 1 spant volledig doorzagen of van twee spanten de helft verwijderen? Hierdoor zou ik dus net die 96 cm ruimte kunnen realiseren.

Alvast mijn dank voor de wijze raad.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door Admin »

Hi Piet,

Doe maar gewoon wat het beste uitkomt. M.a.w. waar sta je als je in de soep staat te roeren?
Je kunt, zoals hierboven van diverse kanten aangegeven, wel één spant doorslijpen. Twee halve is natuurlijk helemaal geen probleem, maar kijk dan eerst even hoe de rand van het luik op het dak wordt vastgezet. Als je de dakplaat tussen twee schalen moet vastknijpen met een groot aantal zelftappers à la Seitz (vergeet de kit aan de bovenkant niet!), is het misschien lastig dat resterende halve spant in te klemmen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wesse321

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door wesse321 »

Hoi Ernst,
Dank voor de snelle reactie, zal inderdaad kijken wat het makkelijkste is. Zal tzt wel wat foto's plaatsen als het nieuwe luik erin zit. Zie ook de foto's van de puinhoop van nu onder het topic isolatie.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door DVIII »

de carrosserien van de dusseldorfer busjes , en dit geldt natuurlijk in zijn algemeenheid, zijn met spanten verstevigd om vooral waterdicht te blijven.
daarom is het weghalen van spanten niet altijd zonder gevolgen , je moet het dak zien als een aan elkaar geplakte serie stukken blik die stevig in de dakgoot verlijmt en gepuntlast zijn. door ze bol te maken hebben ze al een redelijke stijfheid maar die stevigheid is dan vooral aan de zijkanten van de bus . in het midden zouden de dakstukken flink gaan doorzakken als er geen spant onder zou zitten . als je in de positie komt komt dat je een spant moet weghalen en je gaat er een zwaarder dan blikplaat "dakluik" in zetten dan vraag je wel heel erg veel van een al verzwakte constructie.
met als gevolg dat het dak licht inzakt en op diverse plaatsen gaat "trekken" . soms blijft het bij een kuil in je dak waar dan water op blijft staan en soms zijn de gevolgen op de waterdichtheid al meteen te ervaren. let wel je dak kan ook later gaan lekken en scheuren. de oplossing is natuurlijk vervang de doorgezaagde spant met een nieuwe . je kunt zelfs de door te zagen spant losslijpen van de binnengoot en met wat degelijk gereedschap weer terug plaatsen op de nieuwe afstand "net naast het nieuwe dakluik" .
je moet de verplaatste spant wel door middel van lassen weer vastzetten op de binnengoot en een beetje voorspanning geven , ook wel "toog" genoemd. en met kit vastplakken aan het blijvende dak , dit tegen rammel en doorslijten ! .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door Frank 207+508 »

Dave,
Weer een geweldig nuttig antwoord: het geeft mij meteen de vraag hoe de deuken en onregelmatigheden in mijn dak ( 2xvelengd en 2x verhoogd) komen, alle spanten zitten er nog in. Alleen heeft men er ooit 2 dakluikjes van 440x400 ingezet tussen de spantjes natuurlijk.

Gelukkig is de bus waterdicht en al 15 jaar , maar ikmaak me meer zorgen om de kleine roestrandjes die zich in de daknaden manifesteren.
Weet je dar ookiets over.... :)
Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door DVIII »

FranK , daar is alleen met pappen en nathouden iets mee te beginnen, allereerst maak ik de lekke las/lijmnaad over de vlakke breedte blank in een strook van zo'n 12 tot 15 cm . Dan ga ik daaroverheen met de bekende matjes en hars uit zo'n polyesterpakket , al stel ik die zelf samen bij polyservice. de meeste reparaties van deze aanpak houden het 10 jaar vol
alleen al te bewegelijke daken houden het korter vol , maar dan doe je hetzelfde om de 5 jaar toch.
lassen , kitten , plaatjes inzetten hebben niet zo'n positief gevolg omdat de daken van de bussen onderling gekit zijn voor het vocht en gepuntlast voor de maat. dus dat vraagt onderhoud ! (na dertig jaar of zo)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door Frank 207+508 »

Bedankt, ik heb nog geen lekkage, dus al te drastische werkzaamheden zij nog niet nodig.

Mijn idee over de oorzaak is wel dat de busopbouw,hoewel flexibel op het chassisraam bevestigdis, vooral bij sterke torsie van het chasis nogal wat spanningen in de doosconstructie van de opbouw veroorzaakt.....???????

Dus misschien wat meer opde gebaande(asfalt) paden blijven... :( :) :wink:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door DVIII »

daarom halen veel mensen de achterstabilisatorstang er af , wel bewaren maar het is een optie , en altijd op redelijk vlak terrein kamp maken , zodat je geen al te ongelijke overnachting maakt voor je assen/carrosserie.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door Frank 207+508 »

Dave,
Snap ik vrij aardig, maar waarom stabilisator eraf?? wordt ie toch slapper van...???


Dat een getordeerde overnachting slecht is lijkt me ook duidelijk,maar dat doe ik zo min mogelik, want we slapen graag vlak, en hebben daarvoor een heel arsenaal houten blokken mee.
Dat heeft soms wel het gevolg dat de waterpas voor en achterin de bus een andere stand aangeeft... :roll:

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ambulance: plaatsen groot dakluik en doorzagen 'dakspanten'

Bericht door DVIII »

juist en slapper betekend dat je carrosserie minder te lijden heeft. als je waterpas voor en achter anders aangeeft moet je toch eens een meting doen op vlak terrein , en dat als norm aanhouden. je merkt ook wel wat aan de deuren als de bus is getordeerd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten