haakse boormachine

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

haakse boormachine

Bericht door bart »

hi all

Ik ben bijna zo voor om mijn mega imperiaal te monteren op het dak van mijn 508. Deze imperiaal zit niet in de goot vast omdat ik een zonneluifel verdiept op wil hangen aan de imperiaal en dat ik de dakgoten helemaal vrij wil houden. de imperiaal wordt aan het dak vast gepopt met blindklink nagels. zie foto

http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... cf3174.jpg

zoals je ziet moet ik ook achter de paaltjes boren. En dit moet gebeuren als de imperiaal op het dak zit. Een flexibele boorslang werkt niet omdat die niet flexiebel genoeg is. Nu heb ik wel twee boormachines gevonden die dit werk kunnen doen de bosch GWB 10RE of makita DA3010 kunnen dit zonder probleem doen met een extreem ingekorte boor.

http://bnptocs.bosch-pt.com/boptocs-bn/ ... t_id=81974
http://www.makita.nl/page.asp?groupid=3437&itemid=9687

maar om nu 250 euro uit te geven voor een boormachine om 50 gaten te boren door 1 mm plaatstaal, vind ik toch wel veel ( als het moet moet het ).

Maar heeft iemand anders een idee, goedkoop merk, perslucht haakse boormachine, huur, leen.

Bart
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Bart,

Ik zou eerst al de gaten boren in de plaatjes van het rek, zo als het nu op hangt. Dan het rek op het dak pas leggen Op 4 hoeken met 4 bouten vastzetten en dan alle gaten boren waar je bij kunt.
Daarna met een spuitbus in de overige gaten waar je niet bij kunt komen een beetje verf spuiten. Wanneer je nu het rek wegneem kun je de gaten pas boren in het dak.

Met vr gr Leen
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Eerst aftekenen en dan boren, lijkt mij ook.

Dennis
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Volgens mij heb ik laatst bij een bouwmarkt een soort van haakse kop gezien voor een boormachine. Een losse haakse kop dus.
Maar als het inderdaad niet perse hoeft is dat slimmer.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Hi

alle gaten op de poten zijn al geboord.

Ik kan de imperiaal alleen achter vastzetten met twee palen die op de achterste goot staan, de ander kunnen alleen maar blind. Aftekenen heb ik ook aan gedacht alleen heb ik daar twee problemen ik kan op het dak niet centeren , ook al zitten de poten allemaal dicht in de buurt van de dwarsbalken. En zonder centeren heb je een groot probleem dat het niet nauwkeurig genoeg gaat en dat is bij blindklink nagels wel nodig, je kunt namelijk niet even een gat ruimen om het passend te maken, of je hebt toch weer zo'n haakse boormachine nodig of ik moet de imperiaal er weer af halen, en dat is echt geen pretje. En even een extra gaatje er bij boren is dan ook geen oplossing.

Ik moet met aftekenen dus 24 gaten precies aftekenen ( met spuitbus gaat dit redelijk goed, je kunt alleen niet zien of je een net rondje hebt en te veel spuiten gaat de capillaire werking er voor zorgen dat het weer niet rond is) en dan ook nog boren zonder centeren.


Bart

ps. wat doen jullie allemaal achter die computer met dit weer, :-)

iets met, de pot verwijt .......
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

De vrouw is de tapijttegels in de bus aan het leggen en ik heb de velgen in de hamerite gezet. nu wachten tot het droog is vandaar. En verder ben ik semi internetverslaafd dusseh,......


http://www.rt-trading.nl/index.html?lan ... t=d59.html

http://www.aeg-pt.com/internet/AMACCESS ... enDocument

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 08 apr 2007, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

dennis

die van marktplaatsis alleen voor schroefbitjes
die va rt-trading is te groot en gevaarlijk, kop zit niet vast aan de boormachine
maar die van aeg lijkt het wel mee te gaan, maar de informatie van de afmetingen is schars. Maar ik ga hier zeker even naar kijken,

bedankt
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

bart schreef:Hi

........ps. wat doen jullie allemaal achter die computer met dit weer, :-)

iets met, de pot verwijt .......
We kwamen terug van de Paasmarkt hier in Praag. Even bij de duizenden toeristen wezen kijken die de klok twaalf uur zagen slaan :D :D

Mooi wandel weer hier in Praag. Straks lopen we nog even langs het campingeiland in de rivier

Hesky Velikonoce.

Leen
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Toevallig heb ik gisteren voor 7.95 een haakse kop gekocht bij de gamma.
Ik zag 'm liggen, en dacht die kan wel eens van pas komen.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Ik heb een folder van boels ( verhuur ) gevonden waar de bosch haakse
boormachine in staat. Ga toch eens bij die mannen kijken ,het is volgens mij
de kleinste haakse boormachine die er is waar ook 5mm boren in passen.

Bart
Laatst gewijzigd door bart op 09 apr 2007, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Berthil, da's niet te veel. :!:
Ik heb er een gehad van de Praxis. Deze kop kostte 39 euro en was volledig verstelbaar. Ik moest grote gaten boren in de planken van de kast boven de kachel voor de schoorsteenpijp. De planken loshalen was bijna geen optie want deze waren verzonken gemonteerd.
Echter, de buitenkant van deze boorkop was van kunstof en na een paar grote gaten geboord te hebben en flink wat kracht uitgeoefend te hebben tijdens het boren, was het kunstof voor een deel gesmolten waardoor er speling ontstond met risico van vastlopen van de kop.
Direct terug gebracht die dag, de gaten waren inmiddels geboord. 8)

Daarom heb ik geen vertrouwen meer in een boorkop als er kunstof in zit. Let op bij je aankoop.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Ik heb vandaag ook bij de gamma,praxis,karwei gekeken maar ik kon geen
haakse boorkop vinden. Wel vond ik bij de praxis, hele korte boren in veel
maten die hoe ik dus ook niet zelf te maken.

Eerst nog even het dak wit spuiten en dan kan ik hem monteren.

Bart
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Hmm, vreemd, zouden ze hem uit het assortiment genomen hebben omdat er te veel terug kwamen :?
Hoe dan ook, ik zou em niet kopen. Ik denk overigens dat het ding prima werkt voor gewone gaten te boren, en niet te veel achter elkaar zodat ie weer een beetje kan afkoelen.
Met een grote gatenboor (7 cm) een stuk of 5 gaten boren achter elkaar was te veel voor het ding..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
demooiste
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 nov 2007, 11:57
Locatie: huizen

Bericht door demooiste »

bij de gamma een haakse boormachine gekocht voor nog geen 30 €
heel handzaam apparaat ,gebruik hem veel ook om te schroeven
de timmerman die niet zingen kan
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: haakse boormachine

Bericht door TeKnoID »

bart schreef:hi all

Ik ben bijna zo voor om mijn mega imperiaal te monteren op het dak van mijn 508. Deze imperiaal zit niet in de goot vast omdat ik een zonneluifel verdiept op wil hangen aan de imperiaal en dat ik de dakgoten helemaal vrij wil houden. de imperiaal wordt aan het dak vast gepopt met blindklink nagels. zie foto

http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... cf3174.jpg

zoals je ziet moet ik ook achter de paaltjes boren. En dit moet gebeuren als de imperiaal op het dak zit. Een flexibele boorslang werkt niet omdat die niet flexiebel genoeg is. Nu heb ik wel twee boormachines gevonden die dit werk kunnen doen de bosch GWB 10RE of makita DA3010 kunnen dit zonder probleem doen met een extreem ingekorte boor.

Bart

Hallo Bart,

zou je misschien deze foto nog eens kunnen uploaden? Ik ben zelf ook bezig een imperiaal aan het bevestigen op mijn dak. Deze komt van een ander busje en zat daar middels pinnen en een 4-tal hardhouten balken aan de balken van het dak vastgeboud.
Nu twijfel ik of ik dat zelfde ga doen, niet zo'n fijn idee om door de balken van je dak te gaan ivm lekkages ed.
Een andere optie was om u-profieltjes op het dak (ter hoogte van de dak-balken) te lassen en hierin de hardhouten balken te bevestigen. Ik weet alleen niet of het mogelijk is om u-profieltjes op het dak te lassen zonder er doorheen te gaan en of deze constructie stevig genoeg is (zal hierdoor het dak van de draagbalken los komen?)?

als iemand anders tips heeft hoor ik het ook graag!

groet Roderick
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: haakse boormachine

Bericht door Leo »

Bart is eind Juni 2009 voor het laatst ingelogd.
De kans op antwoord van zijn kant is dus redelijk klein.

Mvg, Leo.
mod
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: haakse boormachine

Bericht door TeKnoID »

Oh das inderdaad niet zo handig, bedankt Leo.
Ik heb er maar even een nieuw topic (met correctere titel) voor gemaakt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten